Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:49

HeidiHeros schreef:
[ [url=m/Bu0SN9.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WxTRsk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heros geniet ook lekker van het zonnetje :-)
De bruine Freiberger is het paard wat te koop is!

Gaan jullie ook naar het Freibergerweekend in juni?
Wat leuk dat je ook een Freiberger hebt gekocht! Ello ziet er leuk uit :-)

Je foto's komen niet door helaas, geloof dat er een probleem is met uploaden op het moment...
Cecile had het wel over dat weekend, maar kan er erg weinig over vinden online. De site van de vereniging is helaas erg verouderd. Wanneer was het ook al weer?

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:23

Zal het later nog eens proberen! Er is ook een Facebookpagina die wat actueler is (die beheer ik namens de vereniging) :-) het is het eerste weekend van juni! De Facebook pagina heet overigens Nederlandse Vereniging voor het Freiberger Paard.

Deborah2

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:44

Thanks, maar heb zelf geen Facebook (en wil dat ook niet) dus verder dan de locatie kom ik niet... Een programma met tijden enzo zou leuk zijn!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:36

Ik stuur je even een PB Deborah.

De Kolonel was vorige week mee naar een cursus over de biomechanica van het paard. Super interessante cursus (had ik al eerder gevolgd maar zo leuk dat ik op herhaling ging :D ). Kom ik daar, blijkt hij kreupel! Dat zag ik overigens zelf ook wel, daar had ik de cursus niet voor nodig. Was puur toeval. Waarschijnlijk verstapt in de wei ofzo. Hij heeft nu een week vrij gehad en volgens mij loopt hij beter. Morgen even iemand vragen hem voor me te lopen, vooral aan de achterkant zie je het heel duidelijk (hij maakt een soort zwiepje opzij met zijn billen).

Wel balen want met dit mooie weer heb ik ontzettend zin om te rijden. Nou ja, ik moet toch leren voor tentamens dus eigenlijk geen tijd maar toch...

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:02

Afbeelding
Afbeelding
Nog eens de foto's van de Freiberger die te koop is!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:51

Wat een leukerd. Hoe groot is deze? Merrie of ruin?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:35

Hij is zeker leuk! Maar heb er net eentje gekocht, dus ben even voorzien ;)

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:54

Het is een 7 jarige ruin.
Hij zal ongv 1.55-1.57 zijn schat ik!
Een echte lieverd! Ook beleerd voor de wagen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog een paar foto's van mijn knapperd :-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:00

Vooral de tekst maakt het bijzonder. :') Maar een knapperd is het zeker! :j

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:23

Leuke foto's van mooie fribi's. Altijd leuk! :j

Hoe is het nu met de Kolonel? Hoop dat hij gauw weer goed loopt!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag weer eens op concours geweest met Heros! 183 en 196,5 punten met een tweede prijs in de L2; helemaal trots!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:37

Wat gaaf HeidiHeros! Mooie foto's! Gefeliciteerd met het puntenaantal! Heros en jij zijn een mooie combinatie :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:58

HH, mooie plaatjes! Wat een weertje voor een wedstrijd. Stalgenootjes gingen ook vandaag maar pas s avonds, toen was het lekker om te rijden. Had je geen last van de warmte?

LouiseB schreef:
Hoe is het nu met de Kolonel? Hoop dat hij gauw weer goed loopt!

Hij loopt weer goed! *\o/* *\o/* Vandaag voor het eerst even gereden. Hij had last van de warmte dus 20 minuten gestapt maar even wat rek en strek werk gedaan. Was zo leuk om weer op zijn rug te zitten. :D Fijn ook dat hij weer ok is, mijn instructrice is net terug van vakantie en ik kan donderdag weer lessen. En ik heb as zaterdag een houding en zit les gepland. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik weet wel ongeveer wat er fout gaat maar niet hoe ik het moet oplossen. Maar dat gaat zaterdag hopelijk gebeuren. :D

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:46

Lr111: Super fijn *\o/* Nu weer lekker verder trainen!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:35

Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie je Freibergers houden: op stal, paddock, 24/7 buiten? Heb zelf stallen met uitloop voor de nacht en overdag op het weiland. Ello heeft een heel duidelijke voorkeur voor buiten, slaapt zelfs buiten. Vroeg me af hoe dat bij jullie paarden is!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:46

Twee van onze freibergers lopen 24 uur per dag en 365 dagen per jaar buiten met een schuilstal. Daar gaan ze alleen in als het hard regent en waait. De andere drie gaan s nachts op stal. Ivm training en wedstrijden. Heidi en Heros worden s winters geschoren ivm het slecht drogen door een hele dikke vacht.
Van het weekend weer concours gehad met Heros; we mogen M starten; super trots!
Andere paardje wat te koop is gaat ook super fijn Hier nog een paar foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:31

@HeidiHeros: Erg leuke Fribi! Kan ook al aardig lekker lopen! Die ben je vast zo kwijt :j

@Deborah: Nadia staat bij mij ook 24/7 buiten op een 'Paddock Paradise' met schuilmogelijkheden en beperkt weidegang.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:07

De Kolonel staat in de zomer 24/7 buiten. 's Winters jammer genoeg op stal s nachts. Kan hier in de omgeving geen goede stal vinden waar ze op verantwoorde manier 24/7 buiten kunnen jaar rond. Dus doe ik het hier maar mee.

Wat een stoere HH! Wat voor papier zit daar bij?

Ik ben aan het oefenen om alleen naar buiten te kunnen met De Kolonel. Hij vindt het allemaal zo spannend in zijn eentje. Vraagje aan jullie want er gebeurd dan ook iets heel geks. Hij is rechtsgebogen, dus hij draait het makkelijkste naar rechts. Echter als er buiten stress is dan blokkeert hij volledig op rechts. Ik kan hem niet meer naar rechts sturen, terwijl ik hem wel vrij makkelijk naar links kan sturen. Dat is dus niets fysieks want in de bak is het precies andersom. Stuur ik toch door naar rechts, gewoon kalm, vastbesloten maar absoluut zonder boosheid of ongeduld, dan komt hij flink omhoog. Dat is echt NIETS voor mijn Kolonel. Er is een puur mentale blokkade volgens mij maar ik snap niet waarom. Hij is natuurlijk voor de kar beleerd. Daar heb ik nul verstand van, maar is het misschien zo dat ze daar beslist niet naar rechts mogen draaien? Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Ik dacht daaraan omdat hij in het begin onder het zadel niet achterwaarts 'durfde'. Hij doet dat aan de hand goed op stemcommando. Onder het zadel snapte hij het commando, bracht gewicht naar achteren maar durfde niet achterwaarts te stappen. Dat heeft best even geduurd voor hij dat durfde, je zag hem denken 'maar maar, is dat nou ECHT de bedoeling??' :?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:22

Jee, wat een raar probleem met jouw Kolonel! Heb ook geen verstand van aangespannen rijden. Weet wel dat Ello ook aangespannen is gereden, maar die heeft met achterwaarts geen enkel probleem, niet aan de hand en niet onder het zadel. Als hij iets niet snapt of wil, gaat hij juist in z'n achteruit... Van niet rechts willen heb ik nog niks gemerkt.

Maar jouw Kolonel vindt het dus toch ook spannend alleen buiten? Dat heeft Ello inderdaad ook. Heb hem tot nu toe alleen aan de hand mee naar buiten genomen, maar dat vindt hij echt best spannend. Hij is dan ook nog wel erg jong en is samen met een ander paard naar Nederland gekomen en volgens mij in Olst ook altijd daar mee samen naar buiten gegaan. Ga het binnenkort maar eens proberen met een ander paard erbij.

Meeste van jullie houden ze dus wel zoveel mogelijk buiten geloof ik. Ello heeft wel echt iets raars met zijn stal. Dat hij liever buiten is prima (ze kunnen zelf kiezen, aangezien ze allemaal een uitloop aan de stal hebben) , maar hij is echt gestresst soms in zijn stal. Zo erg dat hij zelfs niet naar binnen gaat om te eten en drinken... In de vorige box was dat heel erg, heb hem nu gewisseld naar een andere box en dat gaat wel wat beter, maar soms stuift bij nog steeds zomaar ineens naar buiten, terwijl er niets is en blijft dan ook buiten staan voor uren. Slapen doet hij ook buiten en nooit binnen. De andere twee slapen juist wel binnen. Ben wel benieuwd of hij dat ook blijft doen als het eens flink regent, dat hebben we tot nu toe nog niet mee gemaakt.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:24

@Heidi, het paard op de laatste foto's is toch niet het paard wat te koop staat? Dacht dat dat een vos was. Maar loopt wel super inderdaad, succes in de M straks!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:33

De bruine van de foto's is inderdaad het paard wat te koop is.
De vos mag ik in het M starten en blijft lekker bij mij.
Onze paarden lopen ook voor de wagen, maar dat rechts blokkeren hoort daar echt niet bij. Ook het niet achterwaarts willen niet hoor..
Geen idee waar het wel aan zou kunnen liggen. Wel heel vervelend!!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:41

HeidiHeros schreef:
De bruine van de foto's is inderdaad het paard wat te koop is.
De vos mag ik in het M starten en blijft lekker bij mij.

Ah, dat heb ik dan helemaal verkeerd om begrepen :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:32

Deborah2 schreef:
Maar jouw Kolonel vindt het dus toch ook spannend alleen buiten? Dat heeft Ello inderdaad ook. Heb hem tot nu toe alleen aan de hand mee naar buiten genomen, maar dat vindt hij echt best spannend. Hij is dan ook nog wel erg jong en is samen met een ander paard naar Nederland gekomen en volgens mij in Olst ook altijd daar mee samen naar buiten gegaan. Ga het binnenkort maar eens proberen met een ander paard erbij.

Ja, alleen buitenrijden is echt nog geen optie. Ik ga heel veel aan de hand met hem naar buiten. Buitenrijden met anderen erbij gaat wel prima. :j Hij heeft veel ervaring buiten maar ik denk dat dat altijd in groepen geweest is. Helemaal alleen vindt hij maar niks. :D

Deborah2 schreef:
In de vorige box was dat heel erg, heb hem nu gewisseld naar een andere box en dat gaat wel wat beter, maar soms stuift bij nog steeds zomaar ineens naar buiten, terwijl er niets is en blijft dan ook buiten staan voor uren. Slapen doet hij ook buiten en nooit binnen. De andere twee slapen juist wel binnen. Ben wel benieuwd of hij dat ook blijft doen als het eens flink regent, dat hebben we tot nu toe nog niet mee gemaakt.

Wat apart joh? Zijn het 'smalle' deuropeningen? Of heb je een brede inloop/kapschuur achtig iets? Ik ken een paard dit ook liever niet een stal inloopt en er ook zo uitstuift (en in stuift overigens). Bij haar is het omdat ze de doorgang eng vindt.

HeidiHeros schreef:
Onze paarden lopen ook voor de wagen, maar dat rechts blokkeren hoort daar echt niet bij. Ook het niet achterwaarts willen niet hoor..
Geen idee waar het wel aan zou kunnen liggen. Wel heel vervelend!!

Fijn om te horen. Echt nul verstand van aangespannen rijden dus dat achterwaarts gaan leek me nog een soort van logisch, dat ze dat niet mogen voor de wagen. Ik puzzel verder. :D

Hij liep trouwens vandaag echt super in de bak. Zo fijn in de hand en alle kanten op te sturen. Echt genieten. :)

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:57

Ello z'n "stalprobleem" heeft volgens mij niets met de doorgang te maken. Die is een gewoon staldeur, hij loopt er normaal gesproken ook zo door heen. Het probleem zit echt in de stal zelf, waar hij niet op z'n gemak is. Hij is nerveus en schrikachtig en bij het miste of geringste sprint hij er dus uit... Geloof dat het ook gewoon wel een beetje een eigenheimer is, doe wel heel cool oogt, maar best wel een binnenvetter is.