Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:11

Moragh schreef:
Overigens lijkten de paarden in die landen er prima mee te fungeren. Veel endurance paarden uit die streken schijnen het ook te hebben.

Paarden lijken daar met van alle besmettingen beter te functioneren, van zodra het vochtig wordt (bvb...België) of ze stress krijgen, worden ze ziek. Zo hebben ze daar ook een enorm slecht wormbeleid. Mijn duurste merrie die ik daar gekocht heb (Una, 5000 euro aan 1,5 jaar), zat vol maar dan ook vol met bloedwormen toen ik haar de eerste week ontwormde. Bleek achteraf dat dat normaal is als je een paard uit frankrijk koopt wist ene veearts me te vertellen -:(-

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:26

De stoeterij waar Moragh haar paardje heeft, Seranne Larzac, heeft weliswaar merries met berberbloed maar ze dekken alleen met arabische hengsten, niet met berberhengsten. De stoeterij waar jij je paarden vandaan hebt gehaald heeft, als ze dus al ergens anders een besmetting hebben opgelopen, dat niet op de stoeterij van Seranne Larzac opgedaan.

Niet iedereen in Frankrijk is even professioneel met paarden bezig, dat klopt. Heb helaas ook wel eens in Nederland op een stal gestaan waar geen strikt ontwormingsbeleid werd gevoerd door priveproblemen van de stalhouder.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:33

Cambiar schreef:
Baroud had ook geen piroplasmose, het zou een bacterie zijn die zich genesteld had in de modderige delen van de weide van Hélène. Welkeen, dat weet ik niet.
Het valt wel op, dat deze paarden pas echt ziek worden als het vochtig begint te worden.
Ik heb dat hier jaar na jaar kunnen constateren. Nu is Baroud ook gestorven in een zeer natte periode. Als ze dan gras eten, worden ze heel erg ziek. Het is bijna kop de derde week van september dat ik ze terug van het gras moet halen, of ze krijgen kolieken en wordt heel stijf in de achterhand.

Zou heel goed miltvuur kunnen zijn. Is een bacterie die in de grond zit en vreselijk smerig.
Eigenlijk moet dat zelfs gemeld worden...

En dat over dat wormbeleid in Fr klopt echt niet hoor. De goede fokkers gaan daar heel netjes mee om. Je hebt alleen een paar rotzooiers.
Oa naast Serranne Larzac, daar zit een pipo met paar Lusitano merries (wellicht de link met jouw paarden Cambiar) die in klein stukje staan, zonder drinken soms en bijna altijd zonder schaduw... Trieste zaak.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:49

Cambiar schreef:
dit moet ze samen krijgen of ze begint weer te kwakkelen...dat kostte me allemaal meer dan 500 euro per maand......voor 1 paard!

Sorry dat ik er ook even cru en offtopic tussen kom, maar je 500 €/maand lichter maken op basis van kwakzalverij, dat is gewoon een regelrechte schande. Neem aub die 500 €/maand en ga er eens mee langs ECHTE dierenartsen (van het type kritisch genoeg om Lecherantenes, vitaminesupplementen en homeopatische druppeltjes in een grote boog te omzeilen) en je zal heel snel wél iets weten. Echt, niet te geloven zeg.. hoeveel paarden moeten er nog sterven aan 'simpele' dingen als bacteriële infecties of parasieten omdat er halfgare nepartsen op de vage klachten losgelaten worden in plaats van een serieuze paarden-dierenarts (en dit bedoel ik niet persoonlijk, maar je leest hier wat op bokt pfff). Ik zou echt niks meer lezen op Bokt of andere sites en gewoon de telefoon eens nemen en Merelbeke bellen met het verhaal -O-

Moragh

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:48

Bloed trekken komt gewoon uit of er een bacterie is: in geval van piro op Babesia Caballi en Theileria equi na laten kijken.
Jouw merrie klinkt wel als piro...

Bij mijn merrietje zijn ook wel eea aan testen gedaan (niet in kliniek gelukkig) en de Carbesia was niet heel goedkoop, maar heeft mij zo rond de 250,- gekost...

Het gevaar van paarden uit het buitenland halen is dat ze wat meenemen. Ik zou ze zelf ook eerst laten testen voor ik een paard naar NL zou laten komen. Mijn jonge hengst komt waarschijnlijk binnen kort. Laat ik toch voor zekerheid ff bloedje trekken om te kijken of hij niets meeneemt wat ik liever niet in NL heb...
En zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:40

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
dit moet ze samen krijgen of ze begint weer te kwakkelen...dat kostte me allemaal meer dan 500 euro per maand......voor 1 paard!

Sorry dat ik er ook even cru en offtopic tussen kom, maar je 500 €/maand lichter maken op basis van kwakzalverij, dat is gewoon een regelrechte schande. Neem aub die 500 €/maand en ga er eens mee langs ECHTE dierenartsen (van het type kritisch genoeg om Lecherantenes, vitaminesupplementen en homeopatische druppeltjes in een grote boog te omzeilen) en je zal heel snel wél iets weten. Echt, niet te geloven zeg.. hoeveel paarden moeten er nog sterven aan 'simpele' dingen als bacteriële infecties of parasieten omdat er halfgare nepartsen op de vage klachten losgelaten worden in plaats van een serieuze paarden-dierenarts (en dit bedoel ik niet persoonlijk, maar je leest hier wat op bokt pfff). Ik zou echt niks meer lezen op Bokt of andere sites en gewoon de telefoon eens nemen en Merelbeke bellen met het verhaal -O-

Je hebt verkeerd gelezen ;) , Ruga, 500 euro kosten de producten me per maand. Monique was 170 euro.
Achter Monique Baan, heeft Unica 3 weken in Gent/ Merelbeke gestaan, dat heeft me meer dan 1500 euro gekost. Spierbiopten en allerlei tests heeft ze ondergaan zoals ik al zei.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:42

Moragh schreef:
Bloed trekken komt gewoon uit of er een bacterie is: in geval van piro op Babesia Caballi en Theileria equi na laten kijken.
Jouw merrie klinkt wel als piro...

Bij mijn merrietje zijn ook wel eea aan testen gedaan (niet in kliniek gelukkig) en de Carbesia was niet heel goedkoop, maar heeft mij zo rond de 250,- gekost...

Het gevaar van paarden uit het buitenland halen is dat ze wat meenemen. Ik zou ze zelf ook eerst laten testen voor ik een paard naar NL zou laten komen. Mijn jonge hengst komt waarschijnlijk binnen kort. Laat ik toch voor zekerheid ff bloedje trekken om te kijken of hij niets meeneemt wat ik liever niet in NL heb...
En zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan...

Ik heb enkele hele zware klappen gehad. Ik heb enkele zeer zware levenslessen geleerd.
Vanaf nu: geen paard meer die bij m'n kudde komt staan zonder deftig onderzoek. Je wil niet weten hoeveel geld ik al verloren ben ondertussen....dus moraal van het verhaal: geen risico's nemen!
(ik wil nog even laatste toevoegen en dan ga ik er zelf niet meer op terug komen, want vind het zonde om off topic te gaan in zo'n ongelofelijk interessant Berber topic, maar gewoon om niet te negatief over te komen, ik heb super hooi nu en mijn paarden zijn ongelofelijk vooruit gegaan. De energie is terug en o wee wat het zijn het ondeugende dames geworden, echt genieten van deze vooruitgang ondanks alles. Ik ben eigenlijk super gelukkig dat het nu zo goed gaat! Hout vasthouden!)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:56

Mooi, over Berbers dan maar weer ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:53

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:40

Vooral het tweede filmpje is echt de moeite waard, 26 minuten en de paardenrennen beginnen pas na 23 minuten, maar het hele filmpje geeft een indruk van de schitterende omgeving in Kabylie.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:49

Ik wil daar persé eens naartoe, is het daar veilig, voor vrouwen?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:58

Prachtig ja! Tja veilig voor vrouwen, je kan waarschijnlijk beter samen met een man reizen.. Ik ken iemand die ook zoiets organiseert in Bejaia (Algerije). In het noorden van Tunesie, Kroumirie (richting de grens met Algerije) is er ook iemand die een week lange trektochten organiseert door een vergelijkbaar landschap, met stops bij ruines etc en er wordt overnacht in tenten of bij mensen thuis geloof ik. Er wordt gereden met Mclellans. Zij zijn ook een keer in een tv serie over paardentrektochten voorbij gekomen, is misschien nog wel ergens terug te vinden. Niet goedkoop maar wel erg goed georganiseerd en prachtig landschap, bergen, steppen en ook langs de zee.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:07

Waauw...dat lijkt me echt fantastisch die trektocht! Thx ;-)!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:31

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:45

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:44

In de serie familieberichten eerst het droeve - maar toch ook weer mooie - nieuws dat de grootmoeder van mijn Briska, Tasrida, op 9 januari is overleden in de mooie leeftijd van 33 jaar. Tasrida heeft vier veulens gehad, van Ouassal heeft zij Dahran III gebracht, die nu fokmerrie is op het Domaine de Bonnefont.

Afbeelding

Tasrida was in Tunesië geboren, en is bijna 25 jaar lang in het bezit geweest van M. Talhouarne, in Bretagne. Twee jaar geleden werd hij te oud om voor haar te zorgen, en is Tasrida via de organisatie Les crins de liberté bij een hele lieve dame in de buurt van Nantes terechtgekomen. Daar is Tasrida, vermoeid van ouderdom, in haar bijzijn en dat van haar drie andere paarden, overleden.

Tasrida zal nog heel veel meer nakomelingen gaan krijgen via haar kleinzoon Uriadh al Jahid, die dekhengst is op de Elevage du Ceor. Vorig jaar werd daar uit Toscane du Ceor deze beeldschone dame, Chaina du Ceor, geboren

Afbeelding

Chaina heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden die met haar wil gaan fokken!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:07

Ik heb toch de kleine Chawek geadopteerd en ben over over gelukkig met m'n keuze.
Alleen...ik hoop op geluk, voor deze kleine man (en ook voor zijn fokster waarvoor ik veel bewondering heb na al wat ze doorstaan heeft). Dat hij groot en gezond en sterk mag worden!!!
Iedereen die wil, duimen :D !!!! Ik doe dat ook voor Hélène, opdat ze wat meer geluk in haar leven zou hebben. Haar veulens zijn in elk geval stuk voor stuk prachtige dieren en dat bewijst deze kleine man op de foto's hieronder maar ook weer.
Hier is de schattige knapperd:
http://www.mijnalbum.be/Album=LWRAAAXP

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:11

Hoi! Sorry, ik kom even binnenvallen. Dit leek me de geschikte plek om mijn vraag te stellen :o
Wat vinden jullie van deze Berber-Arabier? http://horsesplessis.com/smigus.html Op deze plek werden Berber Arabieren gefokt, maar ik heb niet echt het idee dat ze representatief zijn voor het ras. Ik ken het paard in de link zelf al, absoluut een te gek paard, maar ben wel eens benieuwd hoe kenners naar hem kijken.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:11

Ik vind hem een schitterend hoofd hebben! Maar 1.70 is wel enórm voor een arab-berber!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:25

Nicolanca leuke foto's, wat jammer dat ze is overleden, maar een prachtige leeftijd.

Cambiar gefeliciteerd, spannend hoor! Het is een leukerd :)

Rianne ja hij heeft idd wel een mooi hoofd, behoorlijk Berber met z'n bolle profiel, stevige kaken en vrij kleine ogen, maar jeetje 1.70 is echt enorm voor een Berber. De meeste paarden zijn tussen de 1.40 en de 1.60 (stamboek laat ze toe van 1.45 tot 1.60), waarbij die richting de 1.60 al enorm in de minderheid zijn.. Weet je zeker dat hij echt zo groot is, of is het misschien iets overdreven?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:35

Jup, ik weet het helaas zeker. Ruim de helft van alle berber-arabieren daar zijn 1.60 of groter := Bedankt voor kijken allebei trouwens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:51

borderjay schreef:
Ik vind hem een schitterend hoofd hebben! Maar 1.70 is wel enórm voor een arab-berber!

Vind ik ook, op zijn minst vreemd te noemen. Naar een Arabier van 1,70 zal je ook al moeten zoeken (maar het bestaat wel). Zijn zijn ouders daar ook te zien?
Wel leuke paarden, eens een andere aanpak dan de gemiddelde verkoopsite ook.
Zouden ze de hoogte bewust overdrijven?
Mij zouden ze net meer bevallen als ze wat kleiner waren :=

Cambiar, weet niet of ik het op fb al gezegd had of niet, maar dat is een prachtig veulen, veel plezier gewenst samen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:06

De overgrote meerderheid van het ras is zo rond de 1.50, dus 20 cm groter is dan wel erg veel. Hier zijn sommige kruisingen met Engels volbloed wel richting de 1.65, maar groter dan dat heb ik echt nog nooit gezien. Het schijnt wel dat Europese nakomelingen soms wel een paar cm groter zijn dan de ouders, de omstandigheden waarin ze opgroeien zijn hier natuurlijk wel wat soberder waardoor ze ook wat kleiner blijven. Maar dan nog blijft 1.70 natuurlijk wel erg groot, ook bij de Europese fokkers zijn ze voor zover ik begrepen heb zelden groter dan 1.62. Zit je te denken om hem te kopen?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:28

Cambiar, gefeliciteerd en ik zal duimen!

Ruga, ik vind het ook moeilijk om die tien centimeter extra (ik ken tot nu nog geen berbers van meer dan 1.60) alleen te verklaren door goede voedingsomstandigheden. Geven ze ook de hele afstamming van de paarden erbij? Al in de negentiende eeuw zijn er in Algerije Europese paarden geimporteerd om de berbers te "verbeteren" - waarbij je je dus kunt afvragen of je dan niet juist een kenmerk van de berbers verliest.

Wat de voeding betreft moet ik ook zeggen dat als de tien centimeter extra toch helemaal verklaard wordt door het geven van brok tijdens de opfok, ik me afvraag of je niet het risico loopt op gebreken die met een snelle groei te maken kunnen hebben. Op de stoeterij waar mijn anderhalfjarige staat geven ze bewust in de zomer helemaal geen brok omdat berbers historisch gezien altijd sober gehouden zijn en ze bang zijn voor een te snelle groei die problemen in de gewrichten zou kunnen geven. In de winter krijgen ze wel brok, en staan ze 's nachts binnen, omdat het op 950 meter hoogte heel erg koud kan worden (de weilanden liggen op een helling vlak onder een plateau en er is weinig beschutting van bossages - als de wind uit het noorden komt aanrazen is het op een deel van hun weilanden simpelweg te koud om paarden neer te zetten) en ze anders te mager worden (de jonge paarden kunnen dan met het eten van hooi niet genoeg calorien binnen krijgen om zichzelf warm te stoken) - maar toch: met deze "geciviliseerde" behandeling zijn hun berber-arabier kruisingen tot nu toe toch niet groter dan zo'n 1.58 (kruisingen met papierloze Spaanse paarden zijn wel groter)

Overigens lijkt het me wel dat ze bij het haras du plessis in ieder geval de intentie hebben om heel erg zorgvuldig met paarden om te gaan. Voor iedere fokker die echt van zijn paarden houdt is het toch belangrijk om een goed tehuis te vinden, het lijkt me dat ze hun best daarvoor doen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:12

Ruga schreef:
borderjay schreef:

Vind ik ook, op zijn minst vreemd te noemen. Naar een Arabier van 1,70 zal je ook al moeten zoeken (maar het bestaat wel). Zijn zijn ouders daar ook te zien?
Wel leuke paarden, eens een andere aanpak dan de gemiddelde verkoopsite ook.
Zouden ze de hoogte bewust overdrijven?
Mij zouden ze net meer bevallen als ze wat kleiner waren :=

Ja, die 1.70 is inderdaad erg knap... Ik ken alle paarden zelf (heb op Plessis een halfjaar gewoond en gewerkt) en alle hoogtes zijn niet overdreven. Ik weet alleen dat de vader niet is goedgekeurd uiteindelijk, waarom weet ik niet precies. Ik weet niet of van de moeder een stamboom bekend is, ze is geïmporteerd uit Oost-Europa in elk geval. Sinds ca. 3 (misschien 4?) jaar staan alle paarden van de website op een grote paddock paradise en krijgen arm hooi en soms alfalfa/luzerne hooi gevoerd. Ze komen niet erg veel op de weide en er wordt heel goed gelet op de fructaanindex. Tegenwoordig krijgen ze ook volledig afgestemd mineralenvoer 's ochtends. Ze gaan zeker zo zorgvuldig mogelijk met hun paarden om en het gaat ze er vooral om dat ze een goede match vinden voor hun paarden.

Ik moet wel zeggen dat ik niet specifiek op zoek ben naar een Berber of een Berber Arabier, maar ik vind het wel interessant om één en ander te weten over de standaarden en wat de risico's zijn als je daar vanaf wijkt (zoals met de lengte icm levensverwachting bijvoorbeeld).