juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:58

I know, you hate me, want ik viel zomaar ineens binnen, maar zover ik gehoord heb, mogen friezen beetje dieper en ronder lopen tijdens concours?

Daisies

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:58

:') Dat het geaccepteerd/gedoogd wordt betekent niet dat het mag?

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:01

Volgens mij willen de juryleden gewoon een paard zien dat ontspannen loopt met z'n neusje eruit, net als ieder ander paard en geen paarden die met hun neus op hun borst getrokken en een valse knik in hun hals rondscheuren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:02

Wat is mogen? Een fries neigt nou eenmaal naar te diep, oftewel nekje te laag. Ik dacht dat dit gedoogd werd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:04

Antwoord please.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:05

Als je paard te diep duikt dan moet je dat er zelf weer uitrijden, zelf je paard aanleren dat hij/zij met de neus eruit loopt. Is een kwestie van je paard leren, ieder paard kan een andere houding aanleren.

Ik rij zelf (of in ieder geval, waag een poging tot) voornamelijk de eerste 20 minuten, half uur zo los:

Afbeelding

Daarna richt ik hem wat meer op (voor mij proefhouding zoals ik het noem) en rijdt ik hem op deze manier, maar niet constant in eenzelfde houding. Door veel te schakelen in tempo. Bijvoorbeeld in stap naar een middenstap rijden. Dan schuif je je paard ookr uit en nodig je het dier uit om wat meer lengte te nemen (dat wil de jury bijvoorbeeld zien, even op mijn laatste protocollen gebaseerd (B)). Dus zo heb je constant wisseling in hoofd/hals houding en zou je paard dus eigenlijk ook nooit in je handen kunnen gaan hangen (tenminste, dat werkt bij die van mij) Hij moet op deze foto nog wel wat beter leren om zijn kaak los te laten, maar dat komt vanzelf wel in orde als ie het lange en lage echt goed gaat snappen :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Wijnanda op 10-05-10 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:07

Ja, Wijnanda, dat is de ideale wereld.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:11

Jouw paard moet luisteren naar wat jij zegt, en als hij niet doet wat jij zegt dan is je hulp niet goed of snapt hij het niet. Is een kwestie van aanleren en als hij het doet goed belonen. Denk je dat mijn paard gelijk zo liep als dat ie nu doet? echt niet.. het was een crosswonder eersteklas. Ik denk dat geen van iemands paarden hier bij een eerste keer het zadel erop op Z-niveau liep.

Ik rij nu iets langer dan een jaar serieus zo'n 3 a 4x in de week en hij begint het nu een beetje te snappen (is uiteraard ook mijn ervaring met rijden dat meetelt). Dus verwacht niet dat je in een week je paard een andere houding hebt aangeleerd.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:24

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:29

Precies Wijnanda :)

Ik ben met Hil nu 1,5 jaar serieus bezig(of ja serieus, sinds die tijd les ik 1x per 2 weken, of soms helaas maar 1x per 3/4 weken net hoe t uitkomt en rij niet vaak in de bak, probeer het nu op te schroeben naar minimaal 2x liefst 3x per week maar dat haal ik zelden :o ) en bij Hil is t kwartje ook gevallen.
Ze snapt wat hand volgen betekend en ook het neusje er uit gaat steeds beter(en hangt erg samen met achter sterker worden)

@setteke, je noemt nu verschillende dingen
met de hals lager, die vind ik raar want bij een fries staat de hals er wat meer op vergeleken met de wat meer horizontalere hals die je bij oa kwpn'rs ziet
En je hebt t over ronder/dieper(idd kruipt een fries er makkelijker achter)
en de nek lager(bedoel je daarmee echt de nekwervls vlak achter de oren?)

Maargoed wat je nou ook precies bedoeld, ik heb vanaf de B tm nu in de M1 toch echt af en toe commentaar erbij staan als "te diep" "loopt achter LL" "denk aan lengte in de hals"
Al had ik dan voor halsstrekken wel 9ens haha dat kan ze prima, maar als ze iets engs zit of gewoon wat gespannen is zet ze de nek er op en kruipt er achter en tsja dat wil de jury dus níet zien(en terecht!) n daar wordt ik dan ook op afgrekend.
Dus nee het wordt niet gedoogd, kwestie van trainen tot het dus wel is zoals het hoort en wat de jury wil zien :)

ben dus benieuwd waar en van wie jij dit gehoord hebt?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:33

Ja, maar, ieder paard is een paard, er zit dus blijkbaar verschil tussen, volgens jullie. Volgens mij ook, friezen hebben als pre, dat ze vaker door de loodlijn mogen zakken als hun tegenstanders. En 60% scoren. Hun loodlijn is niet precies achter de oren, maar erachter. Mits iemand meer wil weten, schrijf het KNHS aan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:47

Hier krijgen de friezen echt commentaar als ze te diep lopen, net zo goed als de kwpn'ers die te diep lopen!

Mijn kwpn'ers liepen niet zo snel echt veel té diep, maar wel achter de LL maar hadden dan nog voldoende lengte in de hals en ik heb juist het idee dat ik met die paarden soms eerder werd 'gematst'(in de L1 geen pas wijken laten zien, geen halsstrekken laten zien en een bokje met aangalloperen en nog prijs rijden ook en iedere proef winst... dit hoef ik met Hil niet te proberen!)
Als Hil iets engs ziet spant ze zich en wordt heel erg kort in de hals en gaat daarbij ook achter de LL lopen, en ik krijg haar dan moeilijk in de proef weer op lengte en dat zie ik echt terug in mijn punten & commentaar!
Dus ik snap echt niet dat volgens jou friezen er dus mee gematst worden?
Jij hebt dit blijkbaar via de KNHS, met wie heb je hier contact over gehad dan weet ik wie ik kan mailen om hier meer uitleg over te krijgen.

voorbeeldje(beide paarden liepen L1 bij t maken van deze foto's)

Op de loodlijn
Afbeelding

en achter de loodlijn maar nooit op afgestraft(sorry had even geen betere kwpn foto's online maar heb ze van meerdere paarden)
Afbeelding

Mag jij me uitleggen waarom ze bij een fries soepeler zouden zijn en die dus dieper/ronder mag lopen dan een kwpn'er?
En waarom een fries niet op de LL zou kunnen lopen? En ik met een kwpn'er die achter de LL loopt hoger scoor en minder commentaar er op krijg dan wanneer Hil achter de LL loopt. (komt volgens mij omdat de kwpn'rs dus wel achtr de LL lopen maar de hals nog op lengte houden, Hil is achter de LL meteen ook echt kort in de hals)

[edit] foto gevonden van mn BWP'er
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTJUVVJI.jpg
Als je goed kijkt zie je dat hij achter de LL loopt, maar hij heeft een langere hals dan Hilde en dus kwam ik ook met hem er makkelijk mee weg tm Z1, hij heeft een mooie hals, liep makkelijk in een mooie houding met de hals mooi op lengte maar wél vaak nog net achter de LL alleen werd ik daar niet op afgestraft!
Als Hil achter de LL loopt zet ze ook haar hals er heel kort op en ja dat doet een fries makkelijker dan een paard met van nature een langere meer horizontale hals, maar ik kom er dus niet mee weg op wedstrijd ;)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-05-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:48

misschien zijn de jury's wel 'strenger' voor friezen, omdat het in bepaalde aspecten 'moeilijker' is om er in dressuur mee te rijden dan een kwpn'er, en omdat je dat 'aandurft' dat ze dan vinden dat het ook meteen goed moet zijn wat betreft de halshouding zegmaar. beetje vage uitleg misschien, sorry, haha :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:05

setteke schreef:
Ja, maar, ieder paard is een paard, er zit dus blijkbaar verschil tussen, volgens jullie. Volgens mij ook, friezen hebben als pre, dat ze vaker door de loodlijn mogen zakken als hun tegenstanders. En 60% scoren. Hun loodlijn is niet precies achter de oren, maar erachter. Mits iemand meer wil weten, schrijf het KNHS aan.

Je haalt nu wel een aantal dingen door elkaar. Als je verder een goede proef rijdt, zul je met de neus iets achter de loodlijn nog wel 60 % scoren ja. Want als je op alle onderdelen een punt minder krijgt met het commentaar "te diep", krijg je misschien zessen ipv zevens en dat geeft ook zestig procent.

Om meer te weten hoef ik de KNHS niet aan te schrijven, er is nergens bij de KNHS een geschreven of ongeschreven regel dat Friezen een andere houding mogen aannemen dan andere rassen. Ik loop ondertussen lang genoeg in de wedstrijdsport mee om te weten dat als mijn Friezen te diep lopen, ik daar op afgestrafd wordt. Kortom: het klopt niet wat je zegt, Friezen mogen niet meer dan een ander, maar kunnen net als een ander nog wel 60 % scoren ondanks het iets achter de loodlijn zijn als ze dit compenseren met goede oefeningen en dergelijke.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:42

setteke schreef:
Antwoord please.

Dit wordt gedoogd door sommige jury's ja, maar je kan er ook door sommige vreselijk op afgestraft worden..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:50

Dan gedogen die juryleden het ook bij KWPNers en heeft het dus niets met een Fries te maken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:51

Heb je zeker gelijk in horseyfries. En als ik eerlijk ben, ik word er als het het geval is dat mijn paard te diep loopt liever wel op afgestraft. Maar dan wel met commentaar eronder dat ik afgestraft wordt op het achter de LL lopen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:55

ik snap niet dat zoveel mensen nog hebben over dat jury's bepaalde dingen van Friese paarden vind.

ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:00

Ik wel :j niet toen ik zelf moest rijden maar toen ik moest schrijven. Jury zei letterlijk: 'ohnee he, daar komt er weer zo één, ik zie het al, dat wordt niets.'
Ik heb mijn mond maar gehouden :=

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:36

Daarom gaan wij veel naar friezenwedstrijden haha, maar niet alleen maar hoor, is ook leuk als je dan tussen de kwpners rijdt en ook goed scoort :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:02

Dit is op het moment de halshouding van mij Fries:

Afbeelding

Tips? Om hem hier te krijgen ben ik wel een tijdje aan 't rijden hoor.
En ik probeer 'm meestal nog wat meer te laten zakken, maar daar heeft ie niet altijd zin in.. Dingen om hem heen zijn veel interessanter en dan ben ik hem zo weer kwijt ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:28

Vind het niet echt een geweldige houding als ik eerlijk ben.. hij moet er veel meer doorheen en zijn hals loslaten.. Hoe je dit doet is lastig uit te leggen vanaf een pc..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:33

Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt en daar ben ik idd naar opweg..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:34

Heb je goed les?

Verder heb je een mooie Fries hoor.. :) Maar hij heeft zijn hals er nu nog teveel op.. Hij moet er veel meer doorheen zakken

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:37

Dit is trouwens ook precies op het moment dat ik 'm wat voorwaartser laat lopen, maar dat zie je denk 'k wel :P

Wacht.. Ik zoek even een foto, toen 'k aan 't rijden was voelde 't echt super, heel licht in de hand.. Even zoeken hoor :P Haha