Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:19

Ja ik neem vanavond naar mijn paard een grote knuffelkoe mee, kijken hoe hij daarop reageert. Als hij die niet eng vind ga ik een stier gebruiken, moet wel lukken. Even goed oefenen met het prikken en dan doe ik mee met de clinic hoor.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:50

Woohoo, ik doe ook mee!

Misschien mag ik een ander oefen-object voorstellen, rockwitch? Er zijn namelijk nog plekken met een flinke vetbult waar weinig zenuwen onder zitten: het menselijk achterste!

Dat is zeker even ongevoelig voor pijn als zo'n stieren-vetbult.

Dus als de pro-stierenvechters even met de broek naar beneden in de bak willen gaan staan kunnen diegenen onder ons wiens paard bang is voor koeien al even beginnen trainen in de kunst van het spietsen. Vinden jullie vast niet erg, toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:37

rockwitch schreef:
Ja ik neem vanavond naar mijn paard een grote knuffelkoe mee, kijken hoe hij daarop reageert. Als hij die niet eng vind ga ik een stier gebruiken, moet wel lukken. Even goed oefenen met het prikken en dan doe ik mee met de clinic hoor.

Kun je je bijrijdster niet als koe Koe verkleed door de bak laten rennen?
Leert hij gelijk achter bewegende dingen aan te gaan. Ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:44

Nou vooruit, dan ben ik wel 'de kont'. Heb net even in mijn achterste geknepen en het deed niet echt pijn, dus spiest U maar. Ik ren alleen niet zo hard naar je toe/weg, is het dan nog wel leuk?

Ik moet erg lachen om de stoute draai van dit topic, natuurlijk is het niet erg volwassen maar ik werd er ook een beetje suf van dat de voorstanders mij en meerdere met mij bleven wegwuiven als nono's (ik heb gvd in Spanje gewoont, mijn halve familie is Spaans en een heel groot gedeelte portugees, ik kom in beide landen jaarlijks, heb zelf een lusitano en een anda) het lijkt wel een promo voor het stierenvechten. Ik vind het net als hondengevechten, hanengevechten en sprinkhaangevechten verschrikkelijk... maar die mening mag ik niet hebben, want ik weet niet waar ik het over heb.... right

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:57

StableEnable schreef:
nee het gaat om de eenheid, de adrenaline en de status. Bloed, vechten, pijn, angst en stress, das allemaal alleen maar een bijkomstigheid. en tja, voor een beetje cultuur kunnen we daar best aan voorbij gaan.

Die regels v.w.b. de lengte van de bandarilhas zijn wel interessant. als je die ff toelicht denk ik dat zeker de helft van de lezers om is.

Als we dan allemaal weten hoe lang die 'pijlen' (oei niet diplomatiek woord) mogen zijn en waar we ze dan wel in een stier mogen steken, dan kunnen we een beetje oefenen en het fantastische gevoel ervaren. en bij oefenen mag je natuurlijk ook nog wel verkeerd steken. je moet tenslotte alles eerst leren.

Jij verwoordt nou precies wat ik bedoel!

Speren in een stier steken sport noemen, ik snap er echt helemaal niets van.........

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:05

Inderdaad ja. Als je zelf degene bent die steekt, of een van de toeschouwers, dan ziet het er allemaal mooi en spannend uit. Maar voor de betrokken dieren zijn de pijn, de verwondingen en de doodsangst heel echt.

Er is geen enkele andere tak van de paardensport waarin het doel van het spelletje is een dier bewust te pijnigen.

En iedereen die het argument aandraagt dat zo'n vetbult ongevoelig is voor pijn mag vanavond even bij mij in de bak komen staan. Ik zorg voor de spiezen Duivel

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:53

jus schreef:
Citaat:
Echte paardenvrienden brengen hun dier niet bewust in levensgevaar.

Er gaan meer sport en racepaarden kapot en naar de slacht dan paarden die worden gestoken door een stier !!!!!

daar gaan we weer.. Slapen
DAt slachten van renpaarden gaat niet zo snel als jij denkt, er lopen duizenden paarden rennen in deze wereld die stokoud worden en ze hebben vaak een prinsessenleven, ze worden super verzorgd, staan in enorme boxen, krijgen dagelijks training, worden vaak even in het land gezet bij stress, zodat de dieren OPTIMAAL kunnen functioneren!
Vaak vinden ze het nog prachtig ook.

Als persoon die veel ervaring heeft met de renbuisnes word ik van deze vergelijking een beetje onpasselijk. Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:58

ik word van alle vergelijkingen hier een beetje onpasselijk.....dressuurtrainingen,vleeseters,bio-industrie....een nog veel meer komt er langs om maar sterk te staan dat stierenvechten een mooie sport is.....al besteden de voorstanders nog 100 pagina's met nog mooiere vergelijkingen die als een tang op een varken slaan...mij overtuig je niet...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:05

Citaat:
Denk dat we maar eens een clinic moeten organiseren ofzo

Is inderdaad goed idee , om goed te leren paardrijden.

Ik ga niet het stierenvechten goed of afkeuren maar ik kom veel op stal bij rejoneadores en de verzorging die deze paarden hebben zie je niet veel (zo goed)

Ook hun andere dieren honden etc tot in de puntjes verzorgt.

Een toro bravo is niet te vergelijken met de nederlandse koe of stier dit dier word alleen met het doeleinde gefokt voor de ring dus om aan te vallen.

Veel families leven van deze traditie en hebben juist veel respect voor de stier.

Ik snap best dat de sommige filmpjes van youtube niet om aan te zien zijn en wil dit ook niet goedpraten maar als de stier te lang lijdt krijgt de stierenvechter boete en waarschuwing.

Ik zie dit ook niet als een sport maar de rijkunst van deze jongens is heel goed en de paarden super om te rijden , licht , wendbaar etc.

Als ik zie hoe deze stieren en paarden leven dan zie ik dat toch liever dan andere dieren die op een andere manier worden misbruikt.

Dit topic gaat over rejoneo dus filmpjes plaatsen over stierenvechten te voet heeft weinig nut heeft namelijk niks met dit topic te maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:14

jus schreef:
Citaat:
Denk dat we maar eens een clinic moeten organiseren ofzo

Ik ga niet het stierenvechten goed of afkeuren maar ik kom veel op stal bij rejoneadores en de verzorging die deze paarden hebben zie je niet veel (zo goed)

Een toro bravo is niet te vergelijken met de nederlandse koe of stier dit dier word alleen met het doeleinde gefokt voor de ring dus om aan te vallen.

Veel families leven van deze traditie en hebben juist veel respect voor de stier.

Ik snap best dat de sommige filmpjes van youtube niet om aan te zien zijn en wil dit ook niet goedpraten maar als de stier te lang lijdt krijgt de stierenvechter boete en waarschuwing.

Ik zie dit ook niet als een sport maar de rijkunst van deze jongens is heel goed en de paarden super om te rijden , licht , wendbaar etc.

Als ik zie hoe deze stieren en paarden leven dan zie ik dat toch liever dan andere dieren die op een andere manier worden misbruikt.

@

En wie beslist dat? Clown

Als zo'n dier dol door de arena raast met speren in zijn lichaam, is het leed dan nog niet lang genoeg?
Heel bijzonder. Clown

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:16

Citaat:
ze worden super verzorgd, staan in enorme boxen, krijgen dagelijks training, worden vaak even in het land gezet bij stress, zodat de dieren OPTIMAAL kunnen functioneren!
Vaak vinden ze het nog prachtig ook.

Leuk dus net als stierenvechterspaarden.

Racen goedkeuren is helemaal erg , ik heb inderdaad ook zat gezien wat ze deze beesten aandoen.

Ken ook zat mensen die een stukke vb gered hebben en raar of niet dit zijn Spaanse mensen.

Alleen de optuiging al van een draver.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:29

Jij hebt ook wat gezien. Clown
Dat praat niks goed, meid. Ik heb in die scene gewoond en gewerkt dus weet waar ik over praat! Knipoog
Sterker nog, ookal draaien de renpaarden daar wel eens in de worst, dan is het voor de katten en honden, ze hebben het fenomeen paard veels te hoog in het vaandel! Ach gut
Wat heef een draver hier nou weer mee te maken?!? Clown
Jij weet NIET waar je over praat mbt renpaarden. Slapen

Blijf jij vooral heilig goedkletsen wat er met de stieren gebeurt, hou een bord voor je hoofd, maak de meest onlogische vergelijkingen meid, ik wens je verder succes. Knipoog

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:43

Een draver raced toch ook.

Denk ook niet dat je goed leest ik zit nergens het stierenvechten met bloed goed te keuren.

Ik schrijf alleen wat ik zie en mee werk dus daar kan ik over mee praten.

Ook over racepaarden , niet over de training maar afgekeurde of oudere racepaarden want daar heb ik regelmatig mee te maken.

Maar goed je hebt zelf nooit een stierenfokkerij van dichtbij gezien of een stal waar de stierenvechterpaarden worden gehouden dus jou opinie telt voor mij niet mee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:46

Ik denk dat jij niet in de gaten hebt hoe veroordelend en zwart wit jij je uitdrukt. Knipoog

Alle afgekeurde paarden ongeacht hun beoefende sport belanden vrog of laat bij de slager of elders. That;s life.

Ik heb genoeg gezien en gehoord van Spandjaarden om me er verder niet meer in te WILLEN verdiepen.

Ook jij had even beter kunnen lezen.
Laatst bijgewerkt door detour op 26-11-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:52

jus schreef:

Dit topic gaat over rejoneo dus filmpjes plaatsen over stierenvechten te voet heeft weinig nut heeft namelijk niks met dit topic te maken.

Dus omdat de paarden het goed hebben, is het niet erg meer wat er met de stieren gebeurd? Het gaat ons hier (in hoofdzaak) helemaal niet om de paarden. Het gaat om de stieren, hoe die lekgeprikt worden onder het mom van jurysport. Waarom heb je persé een stier nodig om te laten zien hoe goed je kunt prikken? Dat ontgaat mij echt even hoor.

Als de stier te lang lijdt krijgt de stierenvechter een boete? Wauw! Dus je mag bijv. maar een kwartier lang speren in een stier steken? Ooooh, dan vind ik het gelijk veel minder erg........ Verward

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:24

precies "als een stier TE lang lijdt" ,dat geeft al aan dat de stier MOET lijden,al is het maar kort,om te laten zien hoe mannetjes op hun paardjes kunnen rijden???

en dan moet ik dat nog knap en mooi vinden ook...neu...ik bedank ervoor..

(overigens waar bloed is,zitten zenuwen...heel simpel,dus als een stier niet zou bloeden bij het prikken,dan geloof ik dat het geen pijn doet,maar neee,ze bloeden als gekken,zelfs de arme stakkers van kalfjes waarop geoefend wordt!! Misselijk Misselijk ,hoe kunnen ze toch... Verdrietig )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:33

Oeh Brainless wat een goeie, maar dan kan ik beter zelf als koe door de bak gaan, mijn bijrijdster is maar een sprietje. En ik heb kont genoeg, kan ze daarin prikken, voel ik toch niet, veel vet en misschien wat minder zenuwen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

detour schreef:
jus schreef:

+[/i]

O ben weer helemaal gerustgesteld. Hoeveel tijd moet het leed duren voor een winstpunt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:39

Idd wat is te lang? 5 minuten? anderhalf uur? Wie bepaald dat. JA HOOR de mensen weer, alsof die weten wanneer het lijden begint voor een stier. En dan heeft die stierenvechter een boete? Ja en die stier dan, moet die gewoon nog even doorzetten of wordt hij dan gelijk uit zijn lijden verlost.
Sorry met zo'n argument wordt ik er nog steeds niet positiever over.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:42

nee joh,de stier mag met een gapende wond weer lekker in de wei staan,en als de boel net genezen is ,mag de gelukshebber vast weer Ja

omdat ie het de vorige keer zo goed deed...de bofkont!

ach ja,voor het plezier van de mens,en het onderhouden van de rijkunst van de ruiter moet een stier wat voor over hebben tenslotte...ach t heeft toch geen gevoel,en is er tenslotte voor gefokt Ja ,dat scheel ook wel weer...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-11-08 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

Pfffft........... een boete en een waarschuwing, belachelijk!!!
Nooit meer met dieren in aanraking komen zou een betere sanctie zijn.
Ik snap overigens niet dat een topic als dit, waarin een vorm van dierenmishandeling door enkele mensen zelfs wordt aangeprezen, nog steeds loopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:49

Op de (engelse) wikipedia wordt akelig nauwkeurig beschreven hoe zo'n gevecht in z'n werk gaat... http://en.wikipedia.org/wiki/Rejoneador
Het zijn ook niet alleen de diverse soorten spiezen ( hoe korter de spiezen, hoe groter de held die ze erin prikt), maar ook die geweldige lansruiters die de nekspier van de stier doorboren om het dier af te zwakken.... BAH, BAH, BAH

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:56

suleilitha schreef:
Ik snap overigens niet dat een topic als dit, waarin een vorm van dierenmishandeling door enkele mensen zelfs wordt aangeprezen, nog steeds loopt.

Nou, inderdaad!!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:58

Oooh jannipauli, dat maakt al een heel verschil. Die korte voelen ze natuurlijk helemaaaaal niet, en die lange, tja daar zwakken ze toch van af, dus dan duurt het lijden ook niet lang. Wat een opluchting zeg. Stelletje losers daar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:07

Het loopt nog, omdat er steeds weer mensen zijn die graag hun misprijzen willen uiten en laten zien dat ze er niets van af weten. Daardoor moeten er steeds weer mensen info geven.

Ik snap dat zoetsappige gedoe niet over die stieren. Jullie doen alsof het knuffeldieren zijn. De wilde zwarte stier is een agressief dier dat ook onderling schermutselingen heus niet pijnloos uitvecht. Oftewel, ze zijn gemaakt om wel tegen een stootje te kunnen. En nogmaals, in Portugal worden ze niet gedood in de arena en ze staan tussen hun aanvallen door steeds stil en het hele gebeuren duurt maar kort. Hoeveel van jullie hebben het daadwerkelijk gezien, vraag ik me dan af. Ik geloof dat de meesten heel vreemde voorstellingen hebben van het hele gebeuren. En dan kun je zeggen :Ik wil me er niet in verdiepen. Okee, maar doe dan ook niet alsof je er iets van af weet.
Dingen die voorbij komen op anti sites zijn, voor zover ze de waarheid zijn, ook gewoon niet goed te keuren en moeten bestreden, maar die anti sites hebben het niet over normale stierengevechten waar het hier over gaat en bovendien wordt er wel erg veel bij verzonnen. Zo zouden de mensen die de pega doen de "speren extra in het vlees drukken". Onzin, de eerste man laat zich tussen de hoorns nemen en de rest duikt daar boven op, niet op de "speren" die bovendien maar net onderhuids zitten. Ook moet je die haken in verhouding zien. Als een mens wat doornen in zijn kont heeft lijdt hij ook heus niet ondraaglijk.

En of ze die stier nodig hebben? Ja. Daar gaat het nu eenmaal om. Het targeten op een bewegend, potentieel gevaarlijk onvoorspelbaar wezen dat toch zo te manipuleren is dat het voorspelbaar wordt en er een natuurlijke samenwerking ontstaat.

Dat doden in arenas, wat in Portugal niet gebeurt, vind ik zelf ook minder, maar zelfs dat gebeurt snel, als het vakkundig gebeurd. Probleem is dat het niet altijd zo goed gaat en daarom ben ik daar dus wel weer tegen.

Ik zit hier niet om stioerenvechten te promoten of mensen "om"te krijgen, maar ik zou wel willen dat mensne een beetje realistische kijk op dingen hadden ipv de gruwelen te geloven die ze zelf inbeelden en te denken dat de stier mishandeld wordt alleen omdat er haken in zijn huid komen. Daarbij, dat is al tig keer genoemd, zal het wel uitdraaien op bloedloos (dus met klitteband) in de toekomst. Dat doen ze in California al en daar gaan onze ruiters ook heen, het gaat ze echt niet om het bloed of doden.