Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:02

Nee de anderhalf niet dan komen we denk aan de 1100 maar je moet uitgaan van het max geladen gewicht geloof ik want de tweepaards zit er net aan met mijn merrie erin maar dat is niet wat de trailer maximaal kan laden want wr staat er dan maar 1 in @esther

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:30

Regel is veranderd. Auto hoeft niet meer zwaarder te zijn.

Mijn trailer weegt 550 en paard 500-600 ongeveer

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:01

Jamiejoyce schreef:
Onze benzine auto mag 1400 trekken en wij nemen altijd de 1,5 paards trailer mee dus we komen misschien net aan 3500, we nemen wel eens de tweepaards mee mag officieel niet maar auto heeft er geen moeite mee voor kleine stukjes doen we het wel eens

Totdat er wat gebeurt en je gaat slingeren... Levensgevaarlijk, niet alleen voor jou en je paard maar ook voor de andere weggebruikers.
Besef ook goed dat je dan ook niet verzekerd bent.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:09

Zo wat gaan jullie snel straks even bijlezen :o
Ik wil jullie mijn nieuwe plastron laten zien
Voor m'n verjaardag gekregen *D
Hopelijk lukt het met de upload knop

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:10

Je mag wel een 2 paardstrailer meenemen alleen met 1 paard

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:11

Afbeelding
Zo wat gaan jullie snel straks even bijlezen :o
Ik wil jullie mijn nieuwe plastron laten zien
Voor m'n verjaardag gekregen *D
Hopelijk lukt het met de upload knop

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:14

Mooi dnbles!

Ik heb m'n wedstrijd maar afgezegd, wat een rukwinden hier. Met de auto alleen was het al best lastig om op stal te komen met zulke harde wind en overal takken op de weg... Laat staan nu met de trailer op pad :n

Baal wel flink, had haar lekker gewassen vanmorgen ze stond er weer helemaal strak bij maar ja, wil ook geen ongelukken krijgen dus volgende keer maar weer beter.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:15

Mooi dnbles

Balen dat je af moet zeggen. Maar de wind is niet fijn als je een stuk moet

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:51

Mooi dnbles!

Zonde dat je moest afzeggen iemma.

@karin volgens mij mocht 1 paard idd wel, en de auto kan hem echt makkelijk trekken. Rij dan zelf niet maar iemand met E

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:01

Gaaf Dn bles

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:03

Mooie plastron!

Ja, de auto kan het misschien wel trekken, maar als je aan de slinger raakt zal je auto te licht zijn en dan hou je er niks aan.
Ik rijd daarom heel bewust met een zware 4x4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:28

Ik vindt het zo lastig al die regels met die trailers. Ik wil gewoon mijn BE rijbewijs halen, zodat ik zeker weten met een trailer mag rijden. Of onze auto ervoor mag is een tweede maar dat zien we dan wel, mijn ouders wouden ook weer een andere auto op den

iEmmaaa schreef:
Mooi dnbles!

Ik heb m'n wedstrijd maar afgezegd, wat een rukwinden hier. Met de auto alleen was het al best lastig om op stal te komen met zulke harde wind en overal takken op de weg... Laat staan nu met de trailer op pad :n

Baal wel flink, had haar lekker gewassen vanmorgen ze stond er weer helemaal strak bij maar ja, wil ook geen ongelukken krijgen dus volgende keer maar weer beter.

Jammer, maar heel verstandig als je het weer niet vertrouwd. Je hebt nu tenminste een schoon paard op stal staan!

Gave plastron DnBles!! Ik wil mijn wedstrijd kleding ook helemaal op en top maken als ik mijn start kaart ga aanvragen.

Tandarts is ook geweest, haar gedrag kwam inderdaad door haar gebit. Kiezen waren scheef en konden niet goed over elkaar heen waardoor ze het eten niet goed kon vermalen. Met het rijden kon ik merken dat ze ging hangen in de hand en dat kwam daar ook door. Als het goed is moet ze nu beter gaan aanvoelen tijdens het rijden. Wat ik wel erg naar vond was dat de tandarts vroeg met welk bit ik reed, ik rijdt met een ongebroken trens want dit vindt ze fijner en na mijn eigen onderzoekje ben ik er al snel achter gekomen dat dit geen stang is wat veel mensen beweren en dat dit een heel vriendelijk bit is, maar de tandarts zei dat ik dus gewoon met een stangetje reed, maar ik zei dat het gewoon een trens bitje was. Of hij nou een stang bedoelde omdat hij recht was of echt de stang met hefboomwerking, de harde stang zeg maar... Dat kon ik misschien even beter vragen. Maar ik moet me wel vaker verdedigen dat een ongebroken bit geen stang is. Met welk bit rijden jullie? En wat vinden jullie van en ongebroken bit?

Nu moet de hoefsmid volgende week nog komen en hebben we alles z'n beetje gehad.
Vorige week maandag koliek, dus de DA erbij, donderdag zadelmaker, vandaag tandarts, volgende week hoefsmid. Hopelijk kunnen we nu wel stukken beter rijden en ons eindelijk eens richten op de galop en ons richten op een B proefje. Galop gaat trouwens stukken beter!! Ik kon haar aan de longeerlijn nooit in galop krijgen en naar 1,5 jaar is het toch gelukt. We hebben dat afgelopen dagen, voor de koliek geoefend. Ik haal haar dan wat meer naar me toe en geef echt hele duidelijke galops hulpen, naar een kwart rondje zorg ik er ook al weer voor dat ze terug naar draf gaat omdat ze anders uit zich zelf terug valt en dat wil ik voorkomen. Wat mij opvalt is dat ze wel heel gevoelig is voor stembeloning. Dan gaat ze het nog beter doen! :))
Hopelijk kunnen we hier vanaf volgende week lekker mee aan de slag!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:12

Ja dat dacht ik idd ook haha nu staat ze wel weer spik en span op stal tenminste.

Fijn dat je nu de oorzaak weet! Wij hebben ook zo'n ongebroken bit op stal liggen, is idd geen stang met hefboomwerking maar gewoon een recht bit als het waren met normale bit ringen. Wij gebruiken het af en toe als er eentje heel strak vast houd ofzo, dan kun je ze even doorpakken. Daarna schakelen we gewoon weer terug naar het bit waar ze daarvoor mee liepen.

Gewoon lekker zo door blijven oefenen met de galop dan komt het vast goed! :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:22

Fijn Amoor, dat je nu weet waar het probleem vandaan kwam. Nu weer lekker aan het werk :j
Een ongebroken bietje is helemaal niet zo scherp hoor. Het voordeel daarvan is dat ze niet kunnen scharen, wat wel gebeurd bij een enkel gebroken. Heb veel paarden gehad die veel relaxter waren op een ongebroken, dan een enkel gebroken.
Al rij ik zelf eigenlijk altijd met dubbel gebroken. M'n tinker pakte het bit vast, daar heb ik toen een myler ingegooid. Die zijn echt heel fijn! Geeft iets mee, maar verder ook meer het idee van ongebroken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:24

Welkom Jenny,wat heb je veel meegemaakt :(
Je fries is prachtig zeg.

Suus ik ben ook heel nerveus tijdens de wedstrijden. dat
helpt ook niet echt mee om je paard lekker rond te sturen.

Laura wat jammer dat je gezakt bent, maar de volgende keer
komt het vast goed!
Ik heb zelf geen E rijbewijs, rijd nu sinds een half jaartje
zelf met de trailer. Ik gebruik hier voor de audi van mijn
vader. Die mag 1400 trekken. Ik blijf met de tmm van auto en trailer
hier dan mooi onder.De tmm van de trailer is 1300.

Wauw mooie plastron dnbles!

Fijn dat de oorzaak aan de tanden lijkt te liggen amoorm, maar je
treft het maar niet de afgelopen 2 weken.

Ik ga morgen met vakantie een weekje skiƫn. :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:26

Oe fijne vakantie Marjolein! Heerlijk en doe voorzichtig ;)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:43

Whoop whoop, startpas aangevraagd voor Femme..! *\o/* Hopelijk gaan we deze wel gebruiken hihi..
Hoe gaat dat nu? Ik reed altijd de wedstrijden van het tinkerstamboek en daar was een simpel mailtje genoeg om me op te geven voor de wedstrijd..
Moet dit nu via KNHS? :o

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:04

Je kunt via wedstrijdplatform.nl startlijsten zoeken, maar tegenwoordig kun je ook vaak via mijn KNHS inschrijven. Hierbij ligt het er alleen aan of de vereniging dit al gebruikt, in mijn regio hebben bijna alle verenigingen dit ik gebruikt ondertussen :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:15

Bedankt suus! En idd zoals emma zegt even daar op kijken. Ik heb pas 1 wedstrijd kunnen inschrijven via knhs in mijn regio

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:25

Jenny_S schreef:
Je mag wel een 2 paardstrailer meenemen alleen met 1 paard

Nee dat mag niet je moet max laden rekenen en dan kom je boven de 3500. Daarnaast moet je voertuig zwaarder zijn dan wat je trekt. Gisteren nog nagejaagd bij examinator.

Bij 2paardstrailer kun je er vanuit gaan dat je altijd E nodig hebt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:32

Emma jammer dat je niet kon gaan maar verstandige keuze. Marjolein fijne vakantie!

Dnbles hele mooie plastron!
Amoor je hebt de gehele apk weer gehad.
Suus nu kan je lekker op wedstrijd!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:34

Jeahhhh!! Eerste wedstrijd staat gepland *\o/* Nog een ruime maand om te trainen, dat moet vast goedkomen..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:29

Diegene met tweepaards met 1 paard erin met auto die 1400 mag trekken. Diegene schreef ook dat er iemand met E rijbewijs rijd. Dus zolang paard + trailer de 1400 niet passeren lijkt me dat geen probleem. 2 paarden erin is onverantwoord inderdaad maar ik heb niet het idee dat dat gebeurd...

Ik heb BE en rijden met vw golf station en huur lichte tweepaards bij stalgenootje of 1,5 paards bij impex. Beide met alleen Arjen erin. Zwaardere combi is natuurlijk fijner maar pas m'n rijstijl en voorwaarden dat we op pad gaan aan op de combi. Zal dus iets sneller afzeggen dan iemand met een zware combinatie.

Zou t misschien wel goed vinden als iedereen met n aanhanger ook gewoon BE moet hebben... Aanhanger is aanhanger, licht of zwaar, blijft aanhanger en daar moet je gewoon fatsoenlijk mee kunnen rijden (ook verrichtingen achteruit) voor je ermee de weg op mag...vind t eigenlijk wel raar dat je nu bij bepaald gewicht dat niet hoeft te hebben terwijl je wel met alle aanhanger aspecten te maken krijgt zegmaar.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:29

Afbeelding

Mensen zoals ik al zei de regels zijn versoepeld
Maar ik moet even nog nakijken wat Laura zegt over werkelijke laadvermogen of max laadvermogen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:36

Ik heb even nagekeken de meeste 2
Paardstrailer wegen in totaal Inc Max laadvermogen 2000kg dan blijft er 1500 kg over voor je auto. Als je auto daaronder blijft mag je het dus trekken zonder E