Idra schreef:Nouvel, ik dacht ook altijd, als ik echt echt goed rijd, kunnen ze niet om me heen.
Ik heb nu in totaal een 10-tal wedstrijden gereden, waarvan ik zelf vind dat er maar een stuk of 3 goed gejureerd waren. Soms is het ook daadwerkelijk zo dat hij niet goed draaft en tactfouten maakt, dan heb ik ook geen problemen met die punten, dan ben ik eerder in mezelf teleurgesteld. Maar als je na afloop van je proef van enkele omstaanders de opmerking krijgt dat het er allemaal erg goed uitzag, en je zelf geen enkel tactfoutje gevoeld hebt, dan ben je niet blij met een protocol waar op staat: aanleuning niet constant, tactfouten, soms zelfs een 4 zonder uitleg erbij. Op gehoorzaamheid kreeg ik een 5, terwijl Licor de hele proef heel ontspannen en altijd op het juiste moment op mijn hulpen reageerde.
Ik wou haar erover aanspreken, maar ze was alweer een andere proef aan het jureren en ik had nog een lange rit naar huis voor de boeg.
Ik heb de indruk dat als wij met de barokjes een fout maken, we daar wat zwaarder op worden afgerekend dan de sportpaarden. Krijgen zij een 6 op een middendraf met een tactfout, dan krijgen wij een 4. Zulke dingen...
Dus mijn streefdoel is inderdaad: het neerzetten van een zodanig sterke proef dat ze niet anders kunnen dan het te waarderen.
Nu ben ik nog erg onervaren in het wedstrijd rijden, dus ik hoop dat de tijd raad brengt
Ik ken het gevoel helemaal hoor!

Ik heb eerst een aantal jaar met een Welsh Cob in de dressuurring voortgeploeterd, toen een tijdje met een Lusitano-merrie, en daarna met mijn kleine KWPN-ertje...
Allemaal paarden waarbij ik ook helaas steeds meer het gevoel kreeg dat ik er 3 dubbel aan moest rijden en geen fouten mocht maken, om dezelfde punten te krijgen als die grote dressuurgefokte KWPN'er met veel front, uitstraling en swingende gangen...
Jammer dat de dressuursport nog steeds niet objectief kan zijn...

Eerlijk gezegd maken dit soort dingen de drempel voor mij steeds groter om weer te gaan starten...
Mijn startkaart voor Tulp ligt keurig klaar, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten, ook omdat ze nog zo lastig en druk kan zijn, maar ook om bovenstaande reden...
Het moet allemaal wel leuk blijven...