Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:46

Je kan het niet iedereen naar de zin maken

Ik ben gisteren gezakt voor mijn E weer was super slecht zag geen ruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:50

Laura1982 schreef:

Oh balen zeg. Volgende keer slaag je!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:57

Ohh dat is inderdaad balen! Werd daar geen rekening mee gehouden Laura?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:01

Nee iedereen moet afrijden en als je gewoon de weg op gaat moet je ook je ding kunnen doen. Bijzondere verrichtingen ging gewoon slecht hierdoor helaas pindakaas.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:12

Nou jammer zeg! Volgende keer duimen voor mooi weer!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:42

AmoorM schreef:
L_Vie schreef:
Amoor: Iedereen heeft altijd een mening, soms goed en soms niet. Ik heb geleerd om iedereen aan te horen en te doen met het gene waar ik goed bij voel of het meest vertrouwen in heb. Vooral mijn gevoel gebruik ik hiervoor.

Dit heb ik dus ook, maar ik heb gisteren toch iets anders gekozen dat de gene die mij altijd adviseert, waren ze niet zo blij mee.

Tja, het is jou paard. Het is net als een kind, iedereen voed hem anders op en veel mensen weten het beter;-)
Je moet doen waar jij je goed bij voelt en denkt dat het beste voor je paard is!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:43

Laura1982 schreef:

Balen! Kan je toevallig ergens oefenen?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:57

Laura1982 schreef:

Aai das balen! Wel slecht eigenlijk dat daar geen rekening mee word gehouden. Ik ga binnenkort ook beginnen aan m'n E, wil graag een dag cursus doen. Denk je dat zoiets haalbaar is?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:04

Ik kan thuis oefenen staat ook op de planning voor zondag.
Dagcursus kan zeker maar zou die wel splitsen in 2 keer (2 dagdelen).

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:49

Oh balen Laura...
Volgende keer beter!

Indd L_Vie, het is net zoals met kinderen, iedereen heeft zn eigen mening en manier erover en iedereen weet het ook altijd beter! Gewoon doen wat goed voelt en wat bij jullie past

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:00

Ik heb BE ook dagcursus gedaan en opgesplitst. In 3 keer. Kan het even bezinken. Wat verrichtingen betreft, NIET zelf gaan oefenen. Eerst in de les, kan het daarna altijd nog zelf maar dan doe je het iig niet verkeerd. Verder... Niet als kip zonder kop gaan sturen. Je stuurt daarheen waar je niet heen wil en dan moet je wachten tot de aanhanger reageert voordat je verder gaat met sturen. (je kijkt naar de achterkant van de aanhanger voor de reactie ervan). Je moet het even doorhebben en geduldig zijn, dan is het appeltje eitje.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:38

Ilsemarie hahaha ik keek me een ongans hahahaha maar ik kreeg hem niet meer goed. Ik was ook niet als een gek aan het sturen. Het was m'n dag niet en ja dan gaat alles mis. Volgende keer lukt het me!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:46

Jammer Laura maar het zijn moment opnames, ik ga het denk niet halen mag met onze auto en de trailer rijden maar ga nooit alleen op pad altijd met partner en die heeft wel E .
Ik zou het trouwens niet eens halen door de zenuwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:23

Volgende keer ga je hem gewoon halen laura!

Ik wil ook heel graag m'n BE rijbewijs halen. Ben hard aan het sparen. Als alles goed gaat wil na de zomer beginnen.

Wat betalen jullie voor je BE rijles?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:26

Hoi,
Ik heb zojuist een PB gestuurd naar een friezenkenner waarvan ik zie dat zij al een jaar niet online is geweest. :') Kan iemand mij in dit topic helpen? Ik zoek iemand die mij wat kan vertellen over een bepaalde bloedlijn en daarmee de eventuele waarde van een paard? Vanaf morgen ben ik waarschijnlijk de eigenaar van een 3,5 jarige Friese merrie( geheel niet de bedoeling, maargoed :+ ) , die we willen gaan doorrijden en verkopen. Hoop dat er hier iemand zit met verstand van bloedlijnen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:59

Inderdaad balen Laura, ook zo jammer van je geld.

Als je E in 1 dag wilt doen zou ik thuis eerst wel gaan oefenen met achteruit rijden, daar moet je even handigheid in krijgen.
Hoewel sommigen het nooit leren...

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:39

ruitje schreef:
Hoi,
Ik heb zojuist een PB gestuurd naar een friezenkenner waarvan ik zie dat zij al een jaar niet online is geweest. :') Kan iemand mij in dit topic helpen? Ik zoek iemand die mij wat kan vertellen over een bepaalde bloedlijn en daarmee de eventuele waarde van een paard? Vanaf morgen ben ik waarschijnlijk de eigenaar van een 3,5 jarige Friese merrie( geheel niet de bedoeling, maargoed :+ ) , die we willen gaan doorrijden en verkopen. Hoop dat er hier iemand zit met verstand van bloedlijnen :)

Je moet ook kijken naar de premie's heeft ze vol papier wanneer is ze voor het laatst naar de keuring geweest? Wat de afstamming?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:00

Ik heb ook geen E rijbewijs, maar auto kan toch geen 2 paarden trekken dus nog niet nodig. Regels zijn ook weer versoepeld. Achteruit rijden gaat steeds beter rijd nu 2 jaar met trailer

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:16

Ruitje, ik heb er niet zo heel veel verstand van :+ dus ik kan je niet helpen helaas

Jenny, rijd jij ook gewoon met een 1,5 paards trailer? achter je personenauto zonder E rijbewijs?

Wat mogen jullie auto's allemaal trekken?

Mijn zwager heeft waarschijnlijk binnenkort ook een trekhaak, dus kan ik ook zelf op pad *\o/*
Zijn auto mag 1500 kg trekken, dus hoef ik mn E rijbewijs niet te halen.
Alleen ff een paar lesjes nemen bij de man van de eigenaresse :P

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:18

Klopt heb een 1,5 paards trailer

Heb een grote diesel maar mag maar 1300 trekken.

De regel nu is dat je totaal inclusief auto 3500 mag rijden. Maar dan moet je auto het wel kunnen trekken natuurlijk.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:20

Mijn redelijke benzine auto mag 1475 kg trekken. Ik heb daarbij wel E omdat ik hiervoor met een 'iets' grotere combinatie reed. Dat vind ik wel fijn, net wat meer ervaring en handigheid :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:21

Ik dacht dat de regel was dat als de auto zwaarder is dan de combinatie die er achter hangt je zonder E rijbewijs mag rijden?

Nou hebben wij een vrij lichte auto dus valt het voor mij sowieso buiten die regel. Onze auto mag slechts 1000kg trekken.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:29

Jenny, en wat weegt jou trailer leeg en + paard?
Ik ben namelijk zelf ook een beetje aan het kijken, we willen over een tijdje misschien zelf ook een nieuwe auto.
Maar ik heb ook geen idee wat mijn merrie ongeveer weegt :)

Berdien, mag ik vragen wat voor auto jij hebt?

Emma, de totale combinatie moet onder de 3500 kg blijven dan mag je het rijden met alleen B rijbewijs en indd de auto moet het kunnen trekken. Volgens mij mag de aanhangwagen wel zwaarder zijn dan de auto zelf mits de auto het maar mag/kan trekken (maar dat laatste weet ik niet 100% zeker)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:34

Onze benzine auto mag 1400 trekken en wij nemen altijd de 1,5 paards trailer mee dus we komen misschien net aan 3500, we nemen wel eens de tweepaards mee mag officieel niet maar auto heeft er geen moeite mee voor kleine stukjes doen we het wel eens

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:37

Jamiejoyce, als je er que gewicht toch gewoon minder in doet, dus max totaal 1400 kgs mag dit toch gewoon?
Ik dacht dat er naar het daadwerkelijke gewicht werd gekeken, niet naar het maximale gewicht van de trailer incl laadvermogen?

Edit, met een 1,5 paards trailer zit je toch nog lang niet aan de 3500 kg?