[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:59

Die heethoofd van mij die een nuchtere man nodig heeft is een Aan416xSjaard :D

Bij Aan 416 staat de omschrijving dat hij veel belangstelling voor zn omgeving heeft. Nou dat heeft mijn merrie ook. Dat had wel wat minder gemogen :=

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:11

Janinevv schreef:
Haflinger durf ik niet aan zou dan eerder een fjord kiezen :+

Geen goeie ervaring met Haflingers, en denk dat welsh Cobs makkelijker in omgang zijn dan de Haflingers?

Mijn merrie heeft geen papier dus dan word het gokken of de fokkers eerlijk verhaal hebben verteld over haar afstamming.

De barock pinto hengst hertog Jan vind ik erg gaaf :D

Ik heb hem even opgezocht! Vind hem wel een chique uitstraling hebben

Timmie bedankt voor de info! Zal Take eens nader onderzoeken

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:07

Dennenboom jaa is hij zeker wel :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:15

M’n stoere dame
Afbeelding

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:19

Hoe houden jullie je Friezen zo mooi zwart? Die van mij zit (ondanks de deken) echt onder het stof. Wassen vind ik het nu te koude voor. Jullie goede tips?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:14

DaniHorse01 schreef:
Hoe houden jullie je Friezen zo mooi zwart? Die van mij zit (ondanks de deken) echt onder het stof. Wassen vind ik het nu te koude voor. Jullie goede tips?

Ik altijd met cowboy magic voor de manen en staart en na poetsen haal ik altijd zn baby doekje erlangs! Ze glimt sws al geef haar ook altijd lijnzaadolie bij..

Ongepoetst is ze zo
Afbeelding

Gepoetst is ze zo

Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:41

Gisteren mijn drachtige dame ook weer eens op de foto gezet.
Afbeelding
Afbeelding

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:00

@fleuribelle wauw wat een plaatje <3

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:16

SunnyHorse schreef:
Zag Pientje uiteraard al in de DBT, ze is prachtig Ynekes! Past ze zich goed aan aan de kou? En het drinken gaat nu gewoon soepeltjes?

Absolem: de weg is gelukkig inmiddels een stuk beter! Nu de wind is gaan liggen vind ik het ook heerlijk winterweer zo. Is je watje al wat gewend aan de kou en de sneeuw? :D

Zonnebloem, sneeuw en ijzers is toch wel een dingetje. Heb je er al iets op gevonden? Voel me hier op dat de “uitspatting” die ik verwachtte eigenlijk wel wat meeviel gelukkig.

Lyss, begrijp ik nou goed dat je vanwege de maatregelen een uur bij je paard mag zijn? ( incl borststemmen rijden naverzorging etc) dat uurtje vliegt voorbij lijkt mij!

Getty maan, genieten als dat jonge spul lekker de wei op mag. Hoeveel heb je er? Merries?

Kus voor jou: je foto is precies hetzelfde als je forum naam, leuke foto!

Dennenboom, overweeg je Alwin voor dit jaar? Op wat voor merrie?

Hoe is het bij jullie nu Timmie?

Love with joy: heb je inmiddels keuze kunnen maken? Ik zou met gerust hart met Chardon in zee gaan hoor!

Afbeelding :') _O-

Moet ik nog toelichten? _O-

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:32

Hi dames, ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de Friezen. Nu is mijn nicht op zoek naar een leuke recreatieve Fries voor buitenritten. Het liefst een ruin (maar ze staat ook open voor een merrie), budget rond de 7000. Moet braaf zijn. Alleen we hebben werkelijk geen idee waar we moeten zoeken. Op marktplaats staat ook niet zo veel te koop... Hebben jullie misschien tips waar we kunnen kijken?

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:57

@Emita:
Leuk dat ze een fries zoekt. Nu moet ik zeggen dat de prijzen momenteel erg hoog liggen en zeker ruinen gaan voor veel hogere bedragen weg. misschien ook even op sporthorses.nl kijken? Daar staan ze ook met enige regelmaat op.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:59

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:09

LoveWithJoy schreef:
@Emita:
Leuk dat ze een fries zoekt. Nu moet ik zeggen dat de prijzen momenteel erg hoog liggen en zeker ruinen gaan voor veel hogere bedragen weg. misschien ook even op sporthorses.nl kijken? Daar staan ze ook met enige regelmaat op.

Thanks! Wat is de reden dat ruinen voor hogere prijzen weg gaan? In de quarter/paint wereld gaan ruinen juist voor minder weg omdat je er niet meer mee kunt fokken...

LoveWithJoy schreef:

Thanks, ik ga eens kijken :j

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:20

@Emita:
ja dat is een goede vraag. Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee. Het viel me op toen ik die van mij ging kopen. :9

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:45

LoveWithJoy schreef:
@Emita:
ja dat is een goede vraag. Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee. Het viel me op toen ik die van mij ging kopen. :9

Merries zijn duur omdat je er mee kunt fokken.

Hengsten zijn zelden goed genoeg voor de Hengstenkeuring dus dan moeten ze geopereerd worden voor castratie wat dan vrij laat gebeurd want ze willen eerst zien hoe een hengst uitgroeit. Vaak is het zo dat ze dus al een poosje ohz zijn en voor de wagen lopen wat dus een dubbele investering is. Dus je hebt dan een luxe paard wat al goed getraind is vaak, wat geen hengsten manieren heeft en wat dus opstappen en wegrijden is.

De verkopers willen dus de gemaakte kosten er uit halen. Maar willen er ook wat op verdienen. En een mooie brave ruin. Verkoopt zichzelf wel ze gaan als zoete broodjes over de toonbank.

De veulens die echt van lage kwaliteit zijn(groot hoofd, klein van stuk,achterstand door moeilijke bevalling) worden vaak al verkocht naar Mexico e.d voor ze de opfok bereiken. Dus lage klasse friezen vind je in Nederland niet echt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:05

LoveWithJoy schreef:
@Emita:

Ruinen zijn inderdaad veelal duurder.
Volgens mij omdat ze meer geliefd zijn voor export.

Gelukkig ging mijn voorkeur naar een merrie :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:25

Zo is mijn zoektocht ook geweest.
Ik schrok oprecht van de prijzen!
Veel hengsten worden er aangeboden, van de prijs van een castratie (a 300 euro) kon ik niet wakker liggen en heb zelf hengsten gehad.
Uiteindelijk heb ik mn eisen pakket aangepast, van gereden fries naar niet gereden fries haha.
Maar dat was qua budget net iets leuker.
Dan maar half jaartje langer wachten.

Omdat im specifiek geen merrie wilde heb ik daar ook niet naar gekeken, dus weet ook niet wat die moeten kosten op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:44

Leuk hoor die sneeuwfoto's! Ik heb helaas geen foto's in de sneeuw kunnen maken, alleen 1 foto naast de sneeuw toen het bijna weg was haha.
Vorige week zou de zadelmaker komen en mijn instructrice er vervolgens op gaan, maar vanwege de sneeuw toch maar even een week verzet.
Nu is ze gisteren geweest, en mijn zadel ligt weer goed. Mijn instructrice gaat er maandag op, dan zijn we 3 en halve week verder na het inspuiten.
Ik duim zo dat ze pijnvrij loopt, want als dit niet werkt zie ik nog maar 2 opties.

Ik denk dat een recreatie Fries voor 7.000 misschien nog wel te vinden is (hoewel een ruin wel lastiger wordt). Wellicht particulier en waarschijnlijk een wat ouder paard.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:07

Wat een leuke foto’s in de sneeuw iedereen :D . Ik kom even uit de meeleesmodus. Nouk vond de sneeuw echt het einde. Was net weer een kleuter met haar 12 jaar haha. <3

Afbeelding
Afbeelding

Helaas niet de meest duidelijke foto’s. Ik had het koud haha .

Stiekem ben ik wel blij dat ie nu weg is. Ze was enorm stijf van die kou, ondanks deken . -O- Sneeuw is leuk, maar niet praktisch na 2 dagen was ik hem wel weer zat haha. :+
Ben toe aan voorjaar! :D

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:15

Emita schreef:
Hi dames, ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de Friezen. Nu is mijn nicht op zoek naar een leuke recreatieve Fries voor buitenritten. Het liefst een ruin (maar ze staat ook open voor een merrie), budget rond de 7000. Moet braaf zijn. Alleen we hebben werkelijk geen idee waar we moeten zoeken. Op marktplaats staat ook niet zo veel te koop... Hebben jullie misschien tips waar we kunnen kijken?

Bij de bekende stallen zijn ze voor deze prijs niet te verkrijgen. Een brave fries met ervaring, zonder speciaal papier, kan je in deze tijd verkopen voor 8500/9000 euro..

Er zijn uitzonderingen, maar prijzen zijn op het moment erg hoog... zou ook binnen je kennissen informeren en laten weten wat je zoekt. Vaak gaan Friezen zonder dat ze officieel te koop staan, al verkocht...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:57

SunnyHorse Ja ik overweeg hem inderdaad. Voor een Uldrik merrie :) Wil graag een hengst die niet snel gespannen is en bij spanning 'bevriest' ipv vlucht.

Emita Friezen zijn op het moment erg duur en snel weg! Ik kreeg 1 aangeboden via via en paar uur later was het paard al gereserveerd. Kon er niet eens tegen overleggen zo snel ging het _O-

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:36

Ynekes, hoe gaat het nu met Pien? Heb je alweer nieuwe foto’s?

Leuke sneeuw foto’s tegen gekomen in het topic.

Wb prijzen van de Friezen ben ik helemaal niet meer in thuis, kan er niks zinnigs over zeggen.

Vandaag weer bij Nanne geweest en hij is ein-de-lijk van de wormen af. Hij ziet er ook weer wat beter uit, glanzender. Dus helemaal blij. Hopelijk trekt hij straks helemaal mooi bij als ze in het land staan. Wintervacht eraf en onbeperkt gras doen vast wonderen. :)

En Sierou gaat haar gangetje. Vandaag de deken weer lekker afgedaan en blijft ook af. Ik verbaas me hoe kort ze nog in het vacht zit, voorgaande jaren was het veel meer heb ik het idee. Heb haar lekker aan de longe gehad. Moesten even een paar bokken uit maar daarna liep ze heel fijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:31

Absolem schreef:
LoveWithJoy schreef:
@Emita:

Merries zijn duur omdat je er mee kunt fokken.

Hengsten zijn zelden goed genoeg voor de Hengstenkeuring dus dan moeten ze geopereerd worden voor castratie wat dan vrij laat gebeurd want ze willen eerst zien hoe een hengst uitgroeit. Vaak is het zo dat ze dus al een poosje ohz zijn en voor de wagen lopen wat dus een dubbele investering is. Dus je hebt dan een luxe paard wat al goed getraind is vaak, wat geen hengsten manieren heeft en wat dus opstappen en wegrijden is.

De verkopers willen dus de gemaakte kosten er uit halen. Maar willen er ook wat op verdienen. En een mooie brave ruin. Verkoopt zichzelf wel ze gaan als zoete broodjes over de toonbank.

De veulens die echt van lage kwaliteit zijn(groot hoofd, klein van stuk,achterstand door moeilijke bevalling) worden vaak al verkocht naar Mexico e.d voor ze de opfok bereiken. Dus lage klasse friezen vind je in Nederland niet echt.

Dit! Deze hengsten, bij de wat bekendere stallen heb ik gezien toen mijn merrie er ook stond om te beleren voor de wagen.
Prachtige dieren, in top conditie, goede opvoeding, braaf in de omgang en afwisselende training. Ik vind dat ze top afgeleverd worden. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Maar als je een leuk sportpaardje zoekt, zou ik het wel weten.

Hangt af wat voor doel je hebt? Wil je lekker recreatief door bos hobbelen? Of toch recreatief wedstrijdje rijden?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:53

Thornforrest, die akelige wormen! Krengen zijn het. De jonkies kunnen er knap lastig door krijgen. Nanne gaat het goede seizoen tegemoet dus hij zal straks weer lekker aansterken, en groeien. Is Sierou ook blij dat de deken weer af kan?

Dennenboom, ik heb ook een merrie die meestal bevriest. Ze is niet veel op buitenrit geweest. Heb eerst veel met haar buiten gewandeld. Maar als je dan 40x stil staat op een pad van 600 meter wordt je daar ook tureluurs van. Gaat trouwens wel stukken beter inmiddels!

Anouk, heerlijk als ze zo aan het spelen en rennen zijn! En je wordt op je wenken bediend, vorige week nog sneeuw, vandaag voelde het als lente.

Getty, klopt, veel leuke paarden redden de verkoop sites niet eens. Je moet er boven op zitten, veel rondvragen en direct reageren. 5 dagen wachten met een bezichtiging, en dan ben je al te laat!

Zonnebloem, ik duim voor je! Ik hoop dat het maandag een succes ervaring wordt.

Absolem: sneeuw is als sneeuw voor de zon weer verdwenen. Voor “watje” zal het nu een stuk aangenamer zijn.

Fleuribelle, ben benieuwd naar jullie Yme veulen! Waarom hebben jullie voor Yme gekozen?

Sannatris, plaatje! Inderdaad heel mooi zwart.

Er zijn ook rustig 50 tinten zwart onder de Friesen.

Eerst had onze merrie met mijn man menles. Ze moest flink werken, en het was natuurlijk warm, dus zweten en schuimen! Daarom hebben we haar ook weer gewassen. Lekker in het zonnetje en warm water, gewoon alleen met water. Ze zag er daarna weer prachtig uit. Fluweel!

We hebben genoten van het prachtige weer.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:59

@ SunnyHorse,
Fleuribelle, ben benieuwd naar jullie Yme veulen! Waarom hebben jullie voor Yme gekozen?

Wij hebben de merrie drachtig gekocht. Al denk ik wel dat hij goed past op deze merrie.