[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:06

Dennenboom schreef:
Janinevv schreef:
Als Tjitkse hier blijft ga ik ook dekken, maar niet met een Fries :o

wel heel leuk om jullie plannen te horen

Heb je al een hengst gevonden? En waarom wil je geen friese hengst? (puur uit nieuwsgierigheid :+ )

Haha nee nog niet, mijn merrie is papierloos durf niet aan er dan een Friese hengst op te zetten.

Ja ik snap het als jullie zeggen ze heeft geen papier dus fok er niet mee, maar dan komt het verhaal dat ze eigenlijk niet heel veel anders meer kan in haar leven.

Dus een correcte kruising zou ik wel willen fokken op het oog voor een leuke allrounder.

Maar dat is misschien een idee, als ze ook blijft :)

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:15

nou Ali eindelijk ook in de sneeuw
Afbeelding

Janinevv

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:20

Knappe Ali !

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:58

Ooh gefeliciteerd Yneke!!! Ze mag nog mooi in haar oren groeien :D wat was haar vader ook alweer?

Dat zou wel erg leuk zijn imke en inderdaad fijn, dat je weet wat er met haar gebeurd is.

Mooie foto van Ali!

Ik heb zelf 1 fries en dat is Maan. Zij wordt juni dit jaar pas 1 jaar oud. Wel mag ik Maan haar moeder van de nieuwe eigenaar blijven rijden, zij is mijn wedstrijdpaard.

Dennenboom, Maan wordt pas 1 jaar in juni, maar wat ik nu van haar karakter zie is dat het een nieuwsgierig dier is en erg lief.

We hebben eigenlijk haar in het begin te weinig echt in handen gehad, maar daar merk je verder niets van.
Wel hebben we schriktrainig mee gedaan en hier was zij het meest dappere dier, de nieuwsgierigheid won.
Haar moeder is een binnenvetter, dit lijkt zij zo op het eerste gezicht niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:25

Nou hier dan de eerste sneeuw foto's haha

Odin :)

Afbeelding
Afbeelding

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:38

Wat een knappe paarden allemaal, zo gaaf die sneeuw foto’s! Ik durfde het helaas niet aan want op weg naar de paddock was het een grote glij partij. Snel weer omgedraaid terug naar stal. Gelukkig mogen ze wel in de binnenbak los dus hij heeft vandaag lekker binnen kunnen rennen (filmpje te vinden op Instagram; Fuego_friesian_horse_NL)
Hebben jullie ook een Instagram account voor jullie paard? Mijn zoontje is helemaal weg van hem en die heeft dus een account voor “zijn” paard aangemaakt We proberen er nu iedere dag wat op te plaatsen

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:05

super leuk!! Ja ik heb een insta account probeer 2x per week iets te plaatsen ivm full time werken in het donker bij het paard en meestal alleen op stal. friesianali heet ons account

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:23

We volgen je nu En een Jehannes, leuk! Mijne is een afstammeling van Nane, dus beide vaders deden het goed tijdens de hengstenkeuring dit jaar!

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:27

Ja ze hebben het super gedaan! Leuk volg jullie nu ook.

Heb je hem bij okkema vandaan?

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:49

De vader van Pienter is Jehannes 484
De oren heeft ze vast van haar moeder <3

Ze heeft geen last vd kou gelukkig!

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:52

Appaloosa9 schreef:
Ja ze hebben het super gedaan! Leuk volg jullie nu ook.

Heb je hem bij okkema vandaan?

Bij Okkema inderdaad.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:29

Afbeelding

Afbeelding

@dennenboom:
Dit is Esmira mijn 3 jarige merrie van Alwin. Ze is ontzettend lief in de omgang, maar erg onzeker qua rijden. Je hoort het waarschijnlijk wel vaker, maar de veulens van Alwin hebben een pittig karakter haha.
Nu wil ik Es dit jaar laten insemineren mits ze haar keuring goed doet uiteraard en ik zat zelf aan Baut 509 te denken. Maar ik denk dat je goede keuze maakt als je voor Alwin kiest. Daar ga je een mooi veulen van krijgen :)
Een vraagje misschien voor de rest, wat vinden jullie goed qua de hoeveelheid werk voor een 3 jarige (wordt in juni dit jaar 4)

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:41

ik hield me altijd aan de 3 jaar 3x 30 min en 4 jaar 4x 40 min ong.
verschild ook per week en hoevaak ze buiten komt bijv. doen wat goed voelt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:20

Mijn puppy wordt in april 5 en doet weinig, zeker de laatste maanden. Maar het is even niet anders, hij komt elke dag buiten in een groep ruinen waar hij mee kan spelen. Nu met de sneeuw en vorst even niet, maar de rest van de wintermaanden wel.
Het streven is minimaal 3x in de week aan het werk, qua tijd hou ik geen rekening met het aantal minuten.
Ik sta op een grote stal en zie dat er best veel gedaan wordt met jonge paarden, een wijze dame heeft me geleerd: durf je paard de tijd te geven om te groeien. En dat vind ik een mooie uitspraak.

Natuurlijk moet je naar je eigen paard kijken wat hij/zij kan en wil, maar waarom haasten?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:27

Zou zelf niet teveel doen met een drie jarige die van mij word dit jaar drie maar gaat denk eerst veulentje fokken en dan pas jaar erop (als haar hart dan nog steeds stabiel is) langzaam beleren einde van het jaar 2022.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren qua kruising? Heel raar advies vragen dit want het liefst zou ik zelf vragen welke Friese hengst maar dat ga ik niet doen helaas.

Ikzelf denk aan een barock pinto, maar daarin vind ik het ook nog spannend qua bloedlijnen.

Dan zat ik zelf aan het barokke van een welsh cob te denken en dan wel grote maat.

Of aan het barokke van een pre/ lustiano. Beetje afhankelijk van het dier.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:29

Ah super leuk om al jullie verhalen te lezen. En wat een knap veulentje zeg, heerlijk!
Die van mij is momenteel ook net bambi op haar ijzers met die rot sneeuw haha. Wel balen als je maar een uurtje naar je paard kan... dat is flink knudde.

Nou ik ben er inmiddels over uit hoor :P We gaan in zee met stal Chardon. Ik heb er wel een goed gevoel bij en ik ben zo benieuwd! Waarschijnlijk wordt ze niet geprimeerd maar ik moet en zou het proberen haha.

Nu moet ik zeggen dat Es erg relaxed is in de omgang. Enkel tijdens het rijden gaat ze de spanning uit de weg. Ze heeft in het begin erg veel moeite gehad met in de binnenbak opstappen. Gelukkig gaat het op het harde (in het gangpad) wel heel goed. Hier blijft ze relaxed staan. Als ze iets eng vind dan draait ze om, dit is na veel oefenen wel minder geworden gelukkig. Dit komt volgens mij wel echt uit Alwin. Hij heeft hier in de omgeving de bijnaam Kwalwin haha. Maar het gouden karakter in de omgang is zoveel waard. Ze zijn erg werkwillig en relaxed alleen als ze iets spannend vinden zijn ze soms wat huiverig.
Mijn vriendin heeft een Alwin ruintje rondlopen en die is precies ener :)

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:23

Ik heb mijn merrie Haitse x Folkert al wel eens gedeeld! Maar hierbij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik volg de collegetour van het KFPS ook! Heb die van dinsdagavond gekeken; vanavond heb ik geen tijd maar wilde 'm wel gaan terugkijken. Heb 5 jaar geleden stage gelopen bij het KFPS & nog 4 jaar betrokken geweest bij de organisatie van de Hengstenkeuring + Friesian Proms. Ben nu door het bestuur van de fokvereniging gevraagd om me verkiesbaar te stellen, dus ik ben benieuwd :) Ik studeer in mei af & dan ga ik op zoek naar een baan in de varkens/koeien, dus hartstikke leuk om dan op deze manier toch nog mijn echte passie te kunnen blijven volgen/betrokken bij te blijven!

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:29

@janinevv:
oeh ja ik vind een pinto x wel ontzettend tof!
Mag ik vragen waarom je geen friese hengst wilt/kan kiezen?
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een Welsh Cob, al zijn die tegenwoordig een stuk relaxter dan vroeger.

@nadia:
ja dat heb ik dus zelf ook. Ik moest haar voor de keuring voorbereiding veel longeren, om haar rugspieren op te bouwen, maar verder wil ik haar zo min mogelijk belasten. Ook vanwege het feit dat ze nog groeit.

@imke95: Wat een knapperd zeg! En wat ontzettend tof dat je het van zo dichtbij hebt mogen meemaken. Ik vind ze heel aardig. Toen ik die van mij net kocht kon ik daar zo vaak als nodig naar bellen voor de nodige info. Nu ook rondom de keuringen enz. *D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:39

LoveWithJoy mooi beestje. Zit inderdaad met het gedrag beetje in de maag. Moet echt iets meer ontspanning hebben :') kwa fokwaarden is er wel een mooie match.

Imke95 Leuk dat je het zo hebt mogen mee maken! Ik ga vanavond ook weer kijken :j Mooie merrie heb je, ben benieuwd hoe ze het gaat doen op de keuring!

Janinevv pre/lusitano kan ook wel leuke kruising geven. Heb ook wel eens een mooie haflinger x fries kruising gezien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:32

Haflinger durf ik niet aan zou dan eerder een fjord kiezen :+

Geen goeie ervaring met Haflingers, en denk dat welsh Cobs makkelijker in omgang zijn dan de Haflingers?

Mijn merrie heeft geen papier dus dan word het gokken of de fokkers eerlijk verhaal hebben verteld over haar afstamming.

De barock pinto hengst hertog Jan vind ik erg gaaf :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:11

Janinevv schreef:
Haflinger durf ik niet aan zou dan eerder een fjord kiezen :+

Geen goeie ervaring met Haflingers, en denk dat welsh Cobs makkelijker in omgang zijn dan de Haflingers?

Mijn merrie heeft geen papier dus dan word het gokken of de fokkers eerlijk verhaal hebben verteld over haar afstamming.

De barock pinto hengst hertog Jan vind ik erg gaaf :D

Wellicht ga ik in de toekomst wel een veulen fokken bij mijn Friese merries.

1 van de merries is nooit voor de keuring geweest en dus nog VB.
Ze is ontzettend lief, maar door slechte behandeling in het verleden ook snel erg onzeker en nerveus. Gevoelsmatig is het niet verstandig om haar weg te brengen om keuringsklaar te maken.

Denk voor haar ook aan een niet Friese hengst.
Ik heb me er nog niet heel sterk in verdiept, maar denk aan een Bonte hengst homozygoot of aan een NAS hengst. Vindt Peru's Argument erg knap. Moet me alleen nog wel in verdiepen hoe t zit met kleur vererfen.

De merrie zelf is qua bouw helemaal niet verkeerd volgens osteopaat en dierenarts. Maar al een paar keer de vraag gekregen of ze wel 100% Fries is (ja, dus).
Ze is namelijk redelijk fijn qua hals. Ook qua schoft/rug niet heel barok.

Omdat zij heel braaf is, maar wel een ontzettende heethoofd vind ik het karakter van de hengst heel belangrijk. Ik zoek dan echt een koele kikker.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:21

Janinevv, mijn vriendin heeft een kruising PRE x Fries. De vader is Favorito CLV. Een erg leuk dier, ontzettend braaf en relaxed.
Ze hebben ook een kruising Gelders x Fries. Een Alexandro P. Deze staat nog in de opfok, maar lijkt ook een erg leuk paard te worden.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:22

Ik heb voor mijn pittige merrie gekozen voor Take 455. Hij staat er om bekend hele fijne en makkelijke karakters door te geven. ( uiteraard paste het kwa lijn en bloed voering)Ibbeltje is wat dat betreft echt heel goed gelukt. Kwa karakter helemaal precies wat ik wil. Nieuwsgierig naar nieuwe dingen, spanning vloeit heel makkelijk af, wil graag werken.
Hoewel ze pas 3 is en we alleen nog maar longeren kun je daar al wel een hele hoop aan zien. 1e keer deken erop, 1e keer longeersingel...echt geen krimp..ze kijkt wel even wat je allemaal doet maar legt zich er direct bij neer en loopt vrolijk verder. Echt een verademing als ik dat vergelijk met haar moeder.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:49

Super bedankt voor de positieve reacties op het kruisen.

Normaal ben ik ook voorstander voor met papier fok maar ga alleen een logische kruising doen waarbij ik mijn merrie verbeter.

Heb niet echt goede Standfoto
Afbeelding

Maar vind zelf dat ze wel wat meer opwaarts gebouwd had mogen zijn.

Ze heeft enorm sterke achterhand, als ze springt springt ze met enorme kracht van achter dus een hengst die goed van voor is zeker een fijne +

Wat voor een is Ibbeltje ?

Die van mij heeft ook enorm rustig karakter kan soms wel heet worden dus wil geen hete hengst erop.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:49

Ibbeltje is een Take 455 x Fetse 349