Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:09

Estherr__1 schreef:
Zo dat gaat goed! Ik heb 3 wedstrijden gereden en pas 1 winstpunt.. :+
Ja die van mij loopt ook snel te diep, moet daar ook nog meer op letten.
Longeren met dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan, misschien handig om dat ook eens te gaan proberen

Kan altijd erger.. Ik had bij de 7e pas winst..
Het is ook van heel veel factoren afhankelijk.
Isanne vond nieuwe banen gewoon erg spannend en kon zich moeilijk concentreren. Dus de eerste wedstrijden was puur rondsturen..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:11

Ik had dit ook nooooooooooooit verwacht hoor... Wel super leuk natuurlijk, maar alles behalve verwacht! Ik deed eigenlijk alleen mee aan de indoorcompetitie omdat ik de eerste wedstrijden graag tussen de friezen wilde starten maar dat ik nu zo goed meedraai in de competitie had ik echt niet verwacht...

Ik merk wel dat wedstrijden echt een vergrootglas zijn op je probleemgebieden... wat thuis wel goed gaat maar niet vlekkeloos dat is op wedstrijd een puinhoop zegmaar :') Thuis ging bijvoorbeeld door de hoeken mwah, nou op wedstrijd lukte dat helemaal niet! Thuis gaat galop steeds beter, maar op wedstrijd zie je dan toch terug dat het nog wat hapert. Dus thuis 200% voor elkaar dan lukt op wedstrijd 100% ook. In ieder geval heb ik dat gevoel bij mezelf wel. Schakelen gaat thuis nu steeds beter en op wedstrijd laat dat nog wat te wensen over. Maar ik wil ook dat hij mooi van achter vertrekt en niet gewoon harder gaat dus dat vergt nog wat tijd en training maar komt dan vanzelf ook wel.
En afwerken he! Echt verschil maken tussen een volte bij C en hoefslag volgen = goed door de hoeken, ontspannen afwerking, zo netjes mogelijk op de letters. Voor de middendraf en middenstap even iets meer terugnemen en daarna ook, dat er duidelijk verschil is. Die kleine dingen was ik vroeger al goed in en dat heeft me toen ook altijd al punten opgeleverd. (reed op 't laatst met m'n 26-jarige pony in de Z1, die kon natuurlijk niet meehouden met die jonge showbinken, maar voor technisch goed rijden kan je ook prima je punten krijgen ;) )

Ik vind longeren met dubbele lijnen zoooooo makkelijk! Heb wel zo'n longeersingel van lammert haanstra (en begin stuk koord van de lijnen door de bovenste ogen, zijn ze altijd mooi vrij) en dan gewoon over de rug naar je toe, niet achterlangs. En verder is het hetzelfde als met rijden... je hebt ook gewoon 2 teugels in je handen. Dus als ze snel wat over de schouder weglopen kan je mooi je buitenteugel erbij houden, je kan tussendoor mooi hals laten strekken, weer wat meer erbij pakken, regelmatig van hand veranderen zonder dat ze stil hoeven staan. Ik doe ook achtjes in draf, ook geen probleem als je de handigheid even hebt. Je kan mooie rechte lijnen doen, de hele bak gebruiken... zo is longeren ook echt leuk hihi
Ik heb sinds half juni pas weer een zadel en rij sinds half augustus echt weer fanatiek. Daarvoor een heel jaar geen zadel gehad... toen liep hij wel 3 keer in de week aan de dubbele longe, veel lang en laag ook. Dat heeft 'm ook wel erg goed gedaan heb ik het idee.

@berdien: ja kijk... Arjen eerste paar keer ook maar die loopt wel overal langs maar bij hem is dan z'n accu gewoon direct leeg en dan word het echt een trage trapzak in de proef. Heb niet voor niets eerste 4 wedstrijden maar 1 proefje gereden :+ Maar daar zie je ook het verschil, sommigen worden kijkerig en kan je moeilijk bij de les houden, die van mij klapt gewoon dicht en is enorm taai te rijden maar dat zie je aan de buitenkant veel minder dan hoe het voelt met rijden. Daarom rij ik ook wel sneller winst gok ik.

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:20

Hihi ja grappig! Isanne werd inderdaad ook trapzak maar wilde er ook nog eens niet langs. En dan in de 2e proef inderdaad wel alles braaf doen maar op een hele lage versnelling :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:22

ik dacht dit weekend laat doutz eens niet achter de loodlijn lopen, vond de jury weer dat ze niet nageeflijk liep haha
help!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:32

Jaa L-vie,

Je bent niet de eerste met tweespan probleemen.

Hier op stal, niet ik hoor, ik spaar nog ff door.

Ook een fryso zadel van 2000 euries.
Zadel ligt continu scheef.

Osteopaat erbij, paard recht laten maken. Zadel bij laten vullen.
Na checken door osteopaat. Conclusie, recht paard... Maar weer het zadel scheef.
Dit keer op een andere plek.

Ze heeft m nu al 5 x opnieuw laten opvullen. en het zadel loopt nu wel aardig in de prijs op!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:44

Maar hoe doen jullie dat bij enge dingen? Ik geloof dat mijn methode een beetje in de minderheid is :P

ik hoor van veel mensen dingen als direct aan het werk zetten, paar keer met binnenstelling erlangs rijden etc...
Bij Arjen werkt het juist het beste om hem ervoor te parkeren en te laten kijken totdat hij zichzelf overtuigd heeft dat het toch niet eng is en zijn laatste uurtje nog niet geslagen heeft. Dat kan soms een paar minuten duren (denk aan wapperende was langs de bak of bewegende jury's achter glas met reflectie erop) maar dan kijkt hij er ook helemaal niet meer naar. (en hoe meer hij nu ziet, hoe sneller hij ook uitgekeken is moet ik zeggen).
Hij weet precies dat hij mag stilstaan of vooruit mag, onder geen enkel beding achteruit. Dus hij gaat maar even staan snurken/blazen en doen... mij best, maar stilstaan of vooruit en dan is het ook klaar. En zijn nieuwsgierigheid overwint het meestal al snel, zeker als ik ernaast sta, dan moet het toch even snel aangeraakt en besnuffeld worden en dan is het klaar.

Soms levert dat wel hilarische momenten op... ik moest in Balkbrug via de jury rijden en ivm uitvallers even zeggen wie ik was. Het duurde dus eventjes voordat de jury mij zag... ze zagen eerst twee enorme neusgaten en daarna nog 2 ogen op steeltjes en toen was het veilig en kon ik m'n naam zeggen :') Daarna een volte daar gestapt en hij keek helemaal niet meer en de hele proef ook geen last meer van gehad eigenlijk... maar dat eerste moment vond hij toch wel echt een bijna-dood-ervaring :+

Afbeelding

Afbeelding

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:48

Jeetje.. Wat een problemen met die Fryso zadels :oo Dat zou je niet verwachten voor zoveel geld.. En àls het zadel dan niet goed ligt, zou je iig een uitstekende service verwachten! Ben benieuwd wat ze donderdag gaan zeggen.

Vraagje; aangezien ik nog de tinkergangen gewent ben, vind ik dat Femme zo onwijs omhoog komt in de galop. Vooral bij het aanspringen (wat ik nu oplos door haar met haar neus naar beneden te houden en daardoor haar rug bol), maar heb af en toe het idee dat ik opstijg. En dan ook nog eens in slow motion zeg maar ;) Is dit fries eigen, of valt dit rijtechnisch wat op te lossen?

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:50

Hahahahahaha die eerste foto!! Hij kan wel een mooie spagaat :')
Zoals jij het beschrijft, zo deed ik het met m'n Tinker ook altijd. Dan was het daarna idd helemaal over! Hoewel Malvin liever het juryhokje in wou, want wie weet liggen er koekjes ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:55

Prachtige foto inderdaad whahaha :')

Die methode hoef ik bij Isanne niet te proberen, dan gaat ze overal stilstaan. Dus inderdaad hup aan het werk en andere dingen vragen. Het schrikken negeer ik, als ik haar vervolgens iets vraag en ze doet dat niet kan ik dat corrigeren.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:29

Ilsemarie, stil laten staan en ergens naar laten kijken werkt bij mij opzich ook wel, zeker buiten.
Dan laat ik ze stil staan en gewoon kijken daarna stapt ze gewoon verder, doe ik dit niet krijg ik ze met geen mogelijkheid ergens langs of gaat ze in verzet of in zn achteruit etc.
Maar dit is nogal lastig om het tijdens een proef te doen :)
Met het inrijden is het toch een andere bak als tijdens de proef en als je bak in gaat heb je maar heel even om ze laten wennen want dan moet je gelijk al starten, dus dan probeer ik ze toch met bv binnen stelling erlangs te rijden, misschien moet ik het toch even proberen om ze gewoon te laten kijken en dan maar niet die 2 of 3 rondjes rijden (waar je de tijd voor krijgt)

Ook merk ik inderdaad waar je thuis mee bezig bent en nog niet helemaal vlekkeloos gaat of inmiddels aardig opgelost krijgt dat dit in de proef meestal drama is :P
Bij mij ook indd de hoeken, dat gaat nu redelijk goed, nou de laatste wedstrijd dus niet.
En zelfde als met de galop, thuis kan ik ze nu heel fijn en beheerst aan laten springen, in de proef lukt dat ook niet echt, wat resulteert in of versnellen of dr hoofd dr uitdrukken of verkeerd aanspringen.

Met die dubbele lijnen ga ik ook eens proberen, het lijkt me wel heel handig.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:38

@ ilsemarie: Bij Carolien werkt dat ook hoor, gewoon even naar laten kijken en zelf laten ontdekken dat er geen paardetende monsters tevoorschijn komen. Als ik aan haar reactie zie dat ze het wel heeft gezien dan zet ik haar aan het werk en moet ze ook niet wagen om nog een keer moeilijk te doen.

@L-vie: ik ken meerdere van dit soort verhalen over tweespan, een verhaal van mijn vriendin. Ze accepteren gewoon niet dat zij fouten maken bij het aanmeten van een zadel en tegemoedkomingen in de kosten zijn er niet bij. Dat was ook 1 van de redenen waarom ik absoluut geen frysozadel wilde. Ik heb sinds 1,5 jaar een Custom Wolfgang naar volle tevredenheid en de service is daar helemaal top.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:22

Gefeliciteerd met je punt Janet knap! Lvie wat vervelend dat je zo´n vervelende ervaring hebt met Tweespan. Lijkt wel echt duidelijk van het zadel te komen wat je aangeeft. Ik heb ook een fryso maar die bevalt wel heel goed. Is nu 1 x opgevuld na een half jaar, en fysio heeft er ook nog naar gekeken 2 weken geleden.
Ilsemarie wat netjes zeg al je punten! Ik heb na 8 wedstrijden 1 winst, en 1 onofficieel want toen startte ik HC. Ik blijf steeds wat rond de 176 hangen. Nu binnen 3 wedstrijden gereden maar dat is toch wel heel andere koek met enge hoeken. Het beste kan ik er eerst altijd even naast lopen dan gaat ze er na wel overal langs alleen kan dat helaas niet in de proeven. Dus nu probeer ik altijd met durf. 1e proef is het dan vaak wel lastig maar 2e proef wel okay. Ik moet dan wel echt de zweep erbij anders blijft ze gewoon steeds staan. Ik hoef hem vaak niet eens te gebruiken.
Mijn paard is ook niet geschoren blijft ook netjes dun in de vacht.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:39

Jeetje wat vervelend lvie dat verwacht je niet van van hun ze zijn best bekend en dan op deze manier de klanten behandelen!
Gewoon voet bij stuk houden want je zadel is zo belangrijk en moet gewoon goed liggen.

@esther naja een schattig meisje van een jaar of 8 noemde het zo vond het wel grappig

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:08

Dat is ook balen Marjolein, en wat is je commentaar op je protocollen? Is dat ook elke keer wel een beetje hetzelfde?
Heb je ook een filmpje van je proeven? Misschien dat wij tips kunnen geven

Haha Jamiejoyce, vond het ook wel grappig

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:27

L vie anders contact opnemen met t zadelhuys in het gooi. Ali heeft mij ook enorm geholpen. Zeer kundig en netjes. Geef vooral aan dat je geen brood hebt gekocht en toch echt nette service verwacht woord media doet soms ook wonderen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:33

Laura1982 schreef:
L vie anders contact opnemen met t zadelhuys in het gooi. Ali heeft mij ook enorm geholpen. Zeer kundig en netjes. Geef vooral aan dat je geen brood hebt gekocht en toch echt nette service verwacht woord media doet soms ook wonderen.

Haha ja klopt!
Ik wacht donderdag af. Ben erg benieuwd maar het iritante is.. ik heb geen enkel verstand van zadels! (iemand toevallig die hier in de buurt woont en wel er verstand van heeft? Woon dicht bij Harderwijk):P

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:33

ILsemarie geweldig die eerste foto! Hahaha. vol in de ankers

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:20

Ik woon wel dicht bij Harderwijk, heb er wat oog voor, maar ben geen expert. Desalniettemin wil ik best met je meekijken als je dat graag wilt.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:28

Esther, geen filmpje ik ga het liefst alleen met mn juf. Ik heb steeds verschillende punten op alle onderdelen. Ik merk wel dat als ik de onderdelen veel thuis oefen het wel beter gaat. Het vervelende is alleen dat als ik thuis van hand verander op de letter mw al een middendraf inzet automatisch :P
Ik denk echt dat ik veel consequenter en netter moet rijden. Ik ben vrij slordig van mezelf.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:24

Suusenmalvin schreef:
Ik woon wel dicht bij Harderwijk, heb er wat oog voor, maar ben geen expert. Desalniettemin wil ik best met je meekijken als je dat graag wilt.

Ik heb je een pb gestuurd ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:10

L_Vie schreef:
Nou lekker dan.

Ik in mei een nieuw zadel aangeschaft bij Tweespan (fryso). Na die tijd is het (achteraf gezien) alleen maar slechter met Mona gegaan, schrikken, wegrennen. En sinds twee/drie maanden met mij er op bokken.
Wéér de osteopaat meerdere malen erbij. Wat blijkt: komt het door mijn zadel! pff...

Dus ik bellen naar Tweespan met het verhaal dat osteopaat meerdere keren bij mijn paard is geweest en ze daardoor ook wat maanden er uit heeft gelegen maar wel door getraind is.
Of het zo kon zijn of mijn paard veranderd is, ja dat kan maar geen grote verschillen. Maar eigenlijk vertoont ze dit gedrag ook al vanaf mei.
Toen vertelde ik dat ik een tijdje met een ander zadel heb gereden en toen goed ging.
Ze vond het nogal sterk dat het door het zadel kwam. Nou onderhand moest het toch duidelijk zijn.

Ik had een brief gehad dat je na 3 tot 6 maanden het zadel moest laten controleren door hun (op je eigen kosten!!!!) Gezegd dat ik dus een tijdje niet gereden heb en daarom al haast niet aan die 3 maanden kom. Begreep ze geloof ik ook al niet.

Nou ze wilde wel langs komen maar ging mij gewoon geld kosten. dus ik zeg: ik heb toen aangegeven dat ik een goed zadel wilde en zelf niet veel verstand van had en dus er van uit ging dat dit ook zo zou gebeuren. Ja maar het kwam door mijzelf omdat ik hem niet had laten controleren.

Naja uiteindelijk betaal ik 50 euro voor de benzine, ben benieuwd! Dat piep zadel heeft me 2000 euro gekost, mag toch wel een beetje service verwachten... Krijg ook nog te horen dat hun hun werknemers ook moesten betalen dus niet voor niks konden komen, ik zeg: kom je van mij part langs als je in de buurt bent. Maar nee hoor....
Maar ze vond dat hun 1 van de netste zadelmakers waren blablabla. Dus ik zeg nog: naja prima ik laat er wel een andere zadelmaker bij komen en ik wil niets meer met jullie te maken hebben. krijg ik te horen dat dit allemaal komt door hoe ik mij opstel!!!!!!!!!! woooowh moest eff tot 100 tellen voordat ik reageerde. Gelukkig ben ik netjes gebleven.

Nu komen ze as donderdag, echter heeft Mona nog last van haar rug en schopt ze als je aan haar rug zit, ben benieuwd!

Oh ik ben nog zoooo gefrustreerd, een zadel van 2000. Word je niet goed van. En nog eens alle osteopaat kosten.
Word vervolgd!

Zo heftig! Helaas heb ik over tweespan meer van dat soort verhalen gehoord. :( :(
Ik hoop dat het opgelost wordt, 2000 euro is niet niks... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:24

Ik heb zondag voor het eerst met mijn andere zadel gereden. Ze liep lekker fijn, :)
Maar het mooiste is toen ik gisteren weer ging longeren liep ze zo lekker! Zo ontspannen heeft ze nog nooit gelopen! Normaal loopt ze wel redelijk nagevelijk, maar altijd iets te diep of net iets met haar hoofd omhoog, maar gisteravond liep ze bijna met haar neus op de grond, en dan niet te diep zoals je bij friezen wel vaker ziet. Gewoon echt lang en laag. Zonder dat ik de pessoa strak had staan of druk op de longeer lijn. Zo heeft ze echt nog nooit gelopen! Zo ontspannen, leek ook echt alsof ze het nu een keer fijn vond. Ik denk dat het zadel heel veel goeds doet!!

Ik blijf nog wel met de gedachte om het zadel te controleren, maar ik ben bang dat er geen eerlijke zadelmaker bestaat. Ik heb nu via fb contact met Jeanette Drent. En volgende week komt Corrie van Amsterdam naar stal voor stalgenoten. Bij Jeannette kost een zadel check 35 euro, opvullen 20. Bij Corrie 10 euro en opvullen tot 45 euro. En 45 euro voorrijkosten. Jeannette weet ik niet. Bijvoorbeeld zie ik bij Corrie op de site dat ze het zadel Anatomica de hemel in prijzen, ik ben dan bang dat ze automatisch mijn zadel afkeuren (is geen Anatomica) en dus een Anatomica proberen te verkopen.
Bij ons op stal zeiden ze ook dat zadelmakers altijd lopen te 'zeuren.'

Ik kreeg wel van Jeannette de tip om het bontje weg te laten omdat dat inderdaad het zadel vernauwd. Ik heb het bontje eronder voor nog meer schouder vrijheid. Maar zonder bontje heeft ze dat volgens mij ook wel, ik kan mijn hand/vingers langs de schouders halen met het zadel kaal op de rug.
En het zadel gewoon goed moet liggen zonder bontje.

Overigens heb ik net wel gelezen dat niet iedereen tevreden is met Corry (op bokt) dat er zelfs een zaak tegen haar loopt. Maar bij ons op stal zijn ze weer niet te spreken over Jeanette....... pfff zo moeilijk.

Dus ik twijfel heel erg.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:08

Ik val ook weer even binnen, ik gebruik al een hele poos de zadelservice van divoza en vraag dan altijd naar Martine. Zij is echt super! Ik vond het altijd wat kneuzig overkomen om bij zo'n winkel keten langs te gaan maar ben echt super tevreden of hun service. Martine heeft mijn zadel destijds aangeraden voor mijn vorige paard, nu past de boom in dit zadel gelukkig ook op mijn Friese merrie. Ze komt volgende week even langs om de vulling te veranderen zodat ze wat meer vrijheid krijgt.

Misschien is het wat om haar eens te bellen als je het echt niet meer weet haha

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:10

Marjolein: Volgende wedstrijd gewoon focussen op netheid van de figuren en de rest even laten.. Heeft mij erg goed geholpen en vooral ook omdat ik het op mijn protocol terug zag :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:15

M_arjolein schreef:
Esther, geen filmpje ik ga het liefst alleen met mn juf. Ik heb steeds verschillende punten op alle onderdelen. Ik merk wel dat als ik de onderdelen veel thuis oefen het wel beter gaat. Het vervelende is alleen dat als ik thuis van hand verander op de letter mw al een middendraf inzet automatisch :P
Ik denk echt dat ik veel consequenter en netter moet rijden. Ik ben vrij slordig van mezelf.

Haha dat is dan indd wat consequenter zijn, en ook gewoon ergens anders middendraf oefenen, dus niet telkens op hetzelfde punt of oefening