[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:39

Het is niet zo allemaal zomaar gegaan hoor. Zat al een tijdje na te denken of ik er nog wel zin in had. Heb gewoon een advertentie geplaatst en gekeken wat daar uitkwam. Al zou er iets leuks voorbij komen kon ik altijd nog kiezen, en dat is gebeurd Knipoog

Hunnebun(?): Wat jammer van jou friesche hengst, maar het is wel beter zo. Meer tijd voor de andere paarden en hij krijgt waarschijnlijk ook de volle aandacht nu. Nog wel ff foto's maken hoor van je ventje!

Ik heb ook geluk he, maar ben het zo gewend. Zit 10 min van het strand en 20 van het duinen via het strand te bereiken natuurlijk. Maar dat ben ik al zo gewend, erg he Bloos Besef nu weer wat een geluk ik heb! Haha!

Redina: Succes met Enno. Lijkt me toch het beste, en daarna heb je er eigenlijk alleen maar voordeel van. Ben ook niet zo zeer voor castreren, maar hij maakt zich zo druk. Ik weet bijna wel zeker dat je er goed aan doet. Ach gut

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:27

Yenneke schreef:
Even een vraagje tussendoor, heeft hier iemand al eens online bij Animo ruitersport gekocht? Wat zijn de ervaringen?

Hoi , nooit via internet wel in de winkel zelf want ze zitten een dorp verder maar is een prima winkel.
Ontzettende vriendelijke mensen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:27

Sorry, ben lang niet geweest hier, mijn pc is nog steeds stuk. Dus in de bibliotheek computeren en daar heb ik soms maar zeer beperkte tijd.

Branca heeft nog geen veulen.

Verder wil ik vragen of er iemand belangstelling heeft voor een redelijk goedkoop prachtige barokke onbereden vierjarige hengst? Zijn moeder is een Lusitana zonder papieren (dus officieel "cruzada") en zijn vader Alter Real.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:38

Ben al heel lang niet geweest, maar wil jullie graag foto's van Abrumador laten zien.
Bru staat in de opfok in de Belgische Ardennen. Echt helemaal geweldig daar. Zit nu te twijfelen of ik hem nu volgend jaar als hij 3 is terug haal of toch als hij 4 is.
Ik wil het natuurlijk graag, omdat ik er ook naar uitkijk om met hem aan de slag te gaan. Wil hem pas met 4,5 gaan inrijden, maar zou natuurlijk anderhalf jaar van alles met hem kunnen gaan doen.... Wat zouden jullie doen?

Hier wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:12

Lusitana: Jammer dat er nog geen veulen is van Branca! Nog geduld hebben dus! Knipoog

nairtje: Gezien hij er nu uit ziet (redelijk schraal vind ik), zou ik hem zo lang mogelijk laten staan! Volgens mij heeft ie best tijd nodig om lekker uit te groeien.. Maar als je hem liever bij je hebt, moet je dat natuurlijk doen Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:53

Ja, dat ben ik eens met je Prinslover Ja
Nog steeds geen veulen, wanneer was ze uitgerekend?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:13

Hunnebun schreef:
Pipi: Is je Fries drachtig of iets dergelijks? Tong uitsteken Omdat je zegt dat ze aan het veranderen is? Mooi paard in elk geval.

Nee,Mynke is niet drachtig Nagelbijten / Gniffelen
Ik kocht haar als 2 jarige en nu is ze bijna 3,dus was benieuwd of jullie haar ook zo vonden veranderd het afgelopen jaar Clown

Ik wilde nog reageren op iemand,maar weet niet meer op wie Verward

Dan maar even gelijk een vraagje voor de dressuurprikkers onder ons:
Ik heb nieuwe beugelriemen gekregen,van die enkele.
Maar heb nu dus geen flauw idee hoe ik mijn beugels hieraan moet hangen Blond
Is er hier iemand die mij dat duidelijk kan vertellen?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:27

Enkele. net als die van Wintec, bedoel je? Met die gaatjes aan de achterkant, waar je dat haakje in moet hangen? Anders heb ik geen idee. Heb je een plaatje?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:40

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:51

madelief88 schreef:
Ja, dat ben ik eens met je Prinslover Ja
Nog steeds geen veulen, wanneer was ze uitgerekend?

Bedoel je mijn veulen? Ik heb geen idee wanneer ze gedekt is, behalve dat het vóór augustus is geweest, ze is dus niet "uitgerekend". Maar aan de positie van het veulen in de buik (ligt op de rug), haar losse banden, uitgerekte kling, en uiervorming lijkt het dat ze deze maand wel aan de beurt is.

Wat paard in de opfok betreft, ik zou hem als drie jarige ophalen en gewoon een jaar er mee wandelen, het tweede halfjaar longeren introduceren etc. Opfok is geen luilekkerland voor paarden, al komt dat soms voor ons zo over. Ze leven in groepen, sommige moeten echt vechten om hun plek en worden constant getreiterd, worden van voer weggehouden en opgejaagd etc. De dominanten worden juist bevestigd in hun superioriteit en zullen meer moeite hebben met leiderschap van de mens te accepteren.
Daarbij bouw je natuurlijk geen band op met een paard dat semi-wild leeft.
Uit ervaring van de grote stoeterijen hier, weet ik dat de paarden die semi-wild opgroeien veel lastiger in te rijden zijn dan die al een tijdje uit de natuur zijn gehaald en van de rust van kleinere groep/stal, regelmaat en goed voer hebben kunnen genieten en een band met mensen hebben kunnen opbouwen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:00

Ik kan het niet duidelijk zien op het plaatje. Maar hebben deze beugels een ophanggedeelte om aan je zadel te hangen en dan 1 riem naar beneden met een gesp? Lijkt mij dat je je beugel eraan moet doen en dan de riem weer omhoog, zodat je een lus hebt waar je beugel aan hangt. De riem gaat dan omhoog en door de gesp. In het midden van de gesp zit dat uitsteeksle dat door je beugelriemgaatje heen moet (o, wat prachtig verwoord Knipoog). Door de druk die je op je beugel hebt, kan dat gespje niet uit het gaatje schieten. Zoals ik het op de foto zie, is dit het systeem. Zo niet, dan weet ik het ook niet meer hoor Knipoog.

Lusitana, daar heb je inderdaad wel gelijk in denk ik. Als je een meer middelmatig paardje heb, heb je er misschien minder last van. Maar als je een vrij onderdanig of juist dominant paard hebt, kan je inderdaad problemen krijgen. Kan je niet je paardje ophalen en dat deze op stal op de dag tussen zijn soortgenoten staat en dat jij toch elke dag of een paar dagen per week lekker met hem bezig kan zijn. Lekker poetsen en knuffelen. Je kan ook wat grondwerk gaan doen, want de meeste paarden zijn op hun 3 jaar wel toe aan wat werk. Dat hoeft geen rijden te zijn, maar met grondwerk kan je ze heel goed prikkelen en je bouwt er een goede band mee op. Als je volgend jaar je paardje pas haalt, is het voor hem ook zo'n plens water in zijn gezicht (ken het spreekwoord niet meer). Eerst tussen soortgenoten, dan van de wei geplukt worden en gelijk aan het werk. Daar kan je ook heel veel problemen mee krijgen dan. Nu kan je hem al ruim voor het rijden duidelijk maken dat jij zijn meerdere ben en dat hij veilig is bij jou.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:58

Ja lusitana, daar noem je een punt Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:08

Prinslover, ik zit net even in je profiel te spieken. Wat een onwijs schattige foto van je hondje met dat rode katje. Geweldig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:18

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:20

nairtje zou m met 3,5 dan toch ophalen en lekker mee bezig zijn (wandellen prutsen beetje grondwerk ..)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:48

Hij is op het moment schraal, maar wordt alweer bijgevoerd. De paarden komen vaak schraal uit de winter en hebben weer de hele zomer om op te knappen.

Hier een foto van een paar maanden terug voor hij de winter inging.

Afbeelding

Ik denk ook dat ik hem met 3,5 naar huis haal. We hebben voor hij de opfok in Belgie inging al een een goede band opgebouwd, maar hij zal nog zoveel moeten leren en dat kan goed in dat eerste jaar.

De opfok is zeker geen luilekkerland. De winters in de Alpen zijn behoorlijk streng, maar gelukkig slaat hij zich er goed doorheen.
Bij het voeren is er altijd iemand aanwezig om te zien of ze allemaal hun voer binnen krijgen. De -opfok waar hij staat is Dutch Joy (www.dutch-joy.nl)

Het is wel een heerlijk gevoel om te weten dat hij nu het hele jaar door 24 uur per dag lekker buiten kan lopen.

Ik zal vaker hier meelezen, dat vind ik toch wel heel erg leuk.....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:12

Spokie: Jaa, dank je! Zijn echt me liefste diertjes! Ja Die foto vind ik zelf ook een topper hoor! Pling

Nairtje: Ik vind 3,5 ook wel mooie leeftijd, kan die nog lekker op het land banjeren en gek doen! Bovendien kan je dan lekker rustig aan beginnen als die terug komt. Heerlijk toch?!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:59

nickyu schreef:
madeleif , kan dat er een streng is blijven hangen maar houd even de kam goed in de gaten , kan schurft of mijt als oorzaak hebben

yenneke -> geen ervaring mee

Oei, hoe kan je dat dan herkennen?
(ga zo ook maar even googlen..)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:57

Zo, even lekker gereden vanavond. Goya gedroeg zich natuurlijk weer als een clown (was weer iemand bij haha) maar wel eventjes leuk gereden in de bak. We zijn wat aant oefenen met galop wissel, bleek dat Goya dat al kon.. Ik wou het laatst eens proberen, misschien kon hij het wel (daar hij vrij veel in Spanje heeft geleerd) en ja hoor, hij kon t haha. Vanavond nog steeds Knipoog
Verder vroeg me ik af hoe jullie er over denken om ze deze week ook lekker snachts buiten te zetten. Winters hebben ze ook lekker overdag buiten gestaan, nu staan ze ook van smorgens vroeg tot savonds rond uur of 9 buiten.. Daarna in de paddock vanuit de stal en dan de stal, met open bovendeur in. Kunnen ze zo naar buiten kijken. Omdat het weer lekker weer wordt deze week vroeg k me af hoe jullie er over dachten..

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:40

@Prinslover: we zaten al een tijd te denken om hem te verkopen, en toen kregen we iemand op bezoek die wel interesse had. Daarna is het vlug gegaan. Ik wou nog foto's maken, maar ze hebben hem gistermiddag zonder dat ik het wist opgehaald. Mijn ouders wisten dat ook niet. Nu hebben we gelukkig laatst nog foto's gemaakt, maar die moet ik eerst weer even opzoeken. Ik heb wel een goed gevoel over de kopers, hoor. Ze wilden meteen al gaan staart uitpluizen en poetsen. En daarna wandelen en hem laten beleren. Wie weet zien we hem nog eens terug als Grand Prix-Fries Lachen Het voelt nu wel even stom, maar het is wel beter zo. Maarja.
@Nairtje: Wat leuk dat je paardje in de ardennen in de opfok is. Hij ziet er voor de winter inderdaad iets ronder uit Tong uitsteken Ik zou hem ook met een dikke 3 jaar weer naar je toehalen. Dan kun je zelf ook alvast wat beginnen met (zadel)mak maken en wat longeren ja. Lijkt mij wel het beste.
Furia & Madelief: Ook nog tweeling, leuk! Eeneiiig?
Lusitana: Succes met het wachten en we horen wel als er wat gebeurt he?
@Pipi: Ah, dat kan ook Lachen Hihihi Vork Een tweejarige zou ik ook nog niet onder de hengst zetten, nee Knipoog
Van die beugelriemen heb ik ook niet zoveel verstand ben ik bang.
@Soeske: Ik denk dat het geen kwaad kan om je paardjes buiten te zetten, moet je zelf even bekijken denk ik. Nu is het wel lekker weer, en in de stal misschien benauwd, of niet? Ik geloof dat dit weer nog even vol zou houden, dus ik denk dat je dat wel kunt doen ja.

Verder gaat alles hier zijn gang wel, ben druk bezig met school en de paardjes. En ik ben 's avonds ontzettend moe, maar vind het nog steeds leuk Lachen Rijden gaat ook goed, maar dat is een Fjord, dus ik zal niet afdwalen. Verder is het Friese veulen ongelooflijk bang, nog steeds. Moet geduld hebben, en we hebben nog 2 jaar, maar toch. Nou we zien wel.
Nou, ik gaat zo naar school, maar eerst nog even mijn beestjes te eten geven Vork
Dag dag

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:44

morge

Furia schreef:
nickyu schreef:
madeleif , kan dat er een streng is blijven hangen maar houd even de kam goed in de gaten , kan schurft of mijt als oorzaak hebben

Oei, hoe kan je dat dan herkennen?
(ga zo ook maar even googlen..)

spontaan kale plekken of eerst witte plekken of gele korsten
als je meer kale plekjes krijgt even aan de bel trekken bij da
mijt kan je van een schraapsel onder de microcoop zien , als je gele (ontstekings plekken) krijgt zou het dus wel eens schurft (door mijt) kunnen zijn

zomer exceem worden ze niet zmaar kaal van idem voor luis (die je weer wel met blote oog kunt zien) daar moeten ze voor schuren

maar het meest voor de hand liggende euvel is dat dat ene strengetje er gewoon uitgetrokken is Knipoog

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:22

Goeie smorgens!

Madelief dat heb ik ook wel eens gehad, was hij ergens achter blijven hangen ofzo Clown Niet alleen bij de manen, ook wel eens bij de staart.

Yenneke nog nooit wat bij ze gekocht omdat ik ze best duur vind! Maar ze heben wel echt hele mooie dingen Kwijl

Nairtje leuk paardje! De twee verschillende standpunten zijn genoemd, ik vind voor allebei wat te zeggen eigenlijk. Als hij bij jou lekker met soortgenootjes het land op kan zou ik dat lekker doen. Wij hebben ook een tweejarige, die staat in de winter bij de ponys op het land en in de zomer bij de grote kudde. Gaat prima! Wel zou ik er idd zo laat mogelijk pas opgaan, maar beetje mee grondwerken is altijd goed.

Soeske ik heb mn shetje al 's nachts buiten, tot afgelopen weekend 's alleen nachts nog onder een dekentje aangezien hij 2x geschoren was en nog geen goede nieuwe vacht heeft. Nu staat hij lekker zonder deken. Suevo staat 's nachts nog binnen maar gaat vanaf 1 mei ook dag en nacht het land op. De mijne hebben in de winter ook steeds overdag buiten gestaan behalve met heel slecht weer.

Hunnebun als je over je fjord wilt vertellen moet je dat gewoon doen hoor, denk dat niemand dat erg vindt ookal is het geen "barok" (Nou ja ze zijn ook rond dus wat dat betreft... Haha!). Iedereen vertelt hier altijd wat hij heeft meegemaakt, al dan niet paardgerelateerd Tong uitsteken

Met Suev gaat het super, hij ziet er ontzettend goed uit en de les ging ook heel fijn. We waren allebei moe maar tevreden toen we klaar waren Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:44

Dinkeygirl, dus nog steeds tevreden met Willy?

Paarden staan bij ons ong niet 24/7 buiten omdat er gewoon te weinig gras is. Het rote land waar zo normaal in voorjaar/zomer opgaan moet nog met gif besproeid worden, dus dat duurt nog even voor ze daar op kunnen. Dus nu gaan ze tussen 6 en 9 naar binnen en 's ochtends om 8 uur weer naar buiten. Maar ze krijgen nog gewoon hun voer op stal. Op zich wel fijn dat er niet zoveel gras staat, want nu worden het geen tonnetjes. Maat zelf heb ik ze het liefst 24/7 buiten. Helemaal met dit weer.

Hunnebun, wel jammer dat hij ineens weg was. Wel fijn dat je goede kopers hebt kunnen vinden.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:44

malin: Wat fijn voor je dat het zo goed gaat! Dus je zit in de opwaartse lijn?

Suus: tja. dat van de wei. Ik weet niet wat ik zou doen.
Hangt van een aantal dingen af: Het gras zit momenteel hoog in zijn voedingswaarde. Is goya nu al stevig dan zou ik nog even wachten. Ook ivm eiwitten etc.
Kwa temperartuur is er niks aan de hand.
Daar komt bij ons althans op stal bij: dat de eigenaresse nu liever rustig aan doet met land zodat ze later in het seizoen nog goed land heeft. maar ja bij jou is dat anders natuurlijk....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:55

zooo wat schrijven jullie toch allemaal veel....

eef het is wel een goede beslissing hoor,castreren,zeker als ie zo heftig op de mooie en lekker ruikende vrouwen reageerd...

soeske, het is 16 graden snachts,dus ze kunnen makkelijk buiten blijven staan....

poala ,Pipi wordt zooo mooi!!!gaaf hoor...

prinslover,heel veel plezeir met je nieuwe bijrijdpaardje,en ik snap je beslissing helemaal,1x per week een paard verzorgen welke 6 anderen ook doen,is niet echt een band mee op te bouwen...

peet ,lekker hoor een weekje weg,geniet er maar van.. Ja

madelief88, ik woon ter hoogte van winschoten...en ik woon hier bijna 1 jaar,dus ben gewoon nederlander,een rotterdammer zelfs... Haha!

mijn paardjes gaan altijd savonds naar binnen,en krijgen dan ook hun gewone voer op stal..

ze zijn altijd weer blij als ze naar binnen mogen hier...

malin,super dat het zo goed gaat met suev!!

en nicky leuk dat het zo goed gaat met je nieuwe kanjer!!