Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:36

Ja en dan is veel van die les toch weer een beetje weg :') dus alles maar uitgebreid opgeschreven

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:44

Typisch iets voor paardenmensen om te balen dat ze op vakantie gaan haha. :D Fijn dat de lessen goed gingen en je ook wat betreft Elevada goed nieuws hebt gekregen Maartje!

Spannende tijd Siko, ben benieuwd of er al een veulen is.

Tarzan, dat klinkt inderdaad juist wel beter als hij veel meer kan lopen..en als je lekker met hem bezig kunt blijven dat lijkt me ook alleen maar goed.

Jammer van de meelezers DGM, hopelijk is hij niet heel erg hypermobiel. Ik heb hele goede ervaringen met fascia release.

Havanna staat gelukkig recht op de voeten, ze heeft alleen een beetje platvoeten voor dus dat moet wel regelmatig even bijgewerkt worden. Maar wij hebben gelukkig al jaren een fijne smid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:07

Siko welkom, mooie dieren en spannend zeg, bijna een veulentje!

Audesta, heerlijk zo op pad , geniet er van!

Jenara, wat fijn dat je een goede bekapper hebt gevonden!

Tarzan, sterkte met de hoef…

Jelmer heerlijk zeg, zo het bos in!
die dazen zijn alleen wel vreselijk zo zonde dan hè…

En de rest sorry… ik was alweer te ver achter geraakt… -O-

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:57

@Nouvel, het gaat erg hard hier :') maar wel gezellig natuurlijk!

@Elisa, recht op de voeten scheelt al een stuk :) en een fijne smid doet wonderen! Ik heb jaren een hele fijne gehad, jammer dat ik die niet kon meenemen met de verhuis vorige jaar, maar kijk, eindelijk een goeie gevonden :)

@Maartje, haha, ja echt typisch paardenmensen, ik ben ook altijd van :"kan ik Jenara niet meenemen?"
Fijn dat het zo'n goeie les was en slim dat je alles hebt opgeschreven! Hopelijk kan je na je vakantie weer goed verder :)

@Siko, hehe word je hier meteen uitgehoord over de papieren en alles :) Wat doe je zoal met beide paarden? :)

@Dorien, ik hield normaal ook een vrij kort interval aan, 5-6 weken eerder dan 7-8, maar hier ook sinds de verhuis vorig jaar dus niet altijd even consequent gevolgd door allerlei omstandigheden. Ik merk wel echt dat het een stuk beter gaat als je het heel regelmatig bijhoudt. Ergens speel ik met het idee om zelf een basiscursus te volgen, zodat ik de smid telkens om de 6-8 weken kan laten komen en dan tussendoor zelf bijhouden. Maar ik ben ook aan het proberen afleren om alles persé zelf te willen doen :+

@Tarzan, 24/7 buiten lijkt mij idd wel goed voor de doorbloeding met wat meer beweging. Heb je al met de staleigenaar kunnen praten?

@DGM, oh wat verveled van de meelezers :( Ja hier komt regelmatig een ostheopaat, maar nog liever zelfs de sportmasseur, Jenara gaat veel meer compenseren in haar spieren dan haar gewrichten, dat heb ik natuurlijk ook door ervaring moeten leren :+

Even een superblije update trouwens! Vandaag voor het eerst gereden sinds het bekappen en ze is niet 1x door haar achterhand gegaan! Voelt nog een beetje wiebelig terug, ze moet wss nog even terug wat zoeken, maar voor mij wel echt alvast een heel duidelijke indicatie dat het al een stuk beter is.

En jeetje, ik had de laatste week - 2 weken zoiets weer echt een enorme motivatiedip en ik merk nu dat dat echt door die scheve voeten kwam, ik voelde gewoon zo hard dat het niet ok was, dat ik echt geen zin had om veel te doen, onbewust toch echt schrik om meer slecht dan goed te doen.
Hele motivatiedip is sinds vrijdagavond na het bekappen helemaal weg :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:02

Jenara, wat fijn dat het beter gaat en je weer gemotiveerd bent en ook lekker hebt kunnen rijden!
Dat geeft weer moed!

Hier ook regelmatig even behandeling osteo of cranio, net wanneer en wat nodig lijkt.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:19

Jenara, typisch, zo ben ik ook haha. Volg daarom volgende week een dagcursus natuurlijk bekappen. En ga daarna samen met mijn bekapper verder, zo kan zij controleren en hopelijk kunnen we dan haar bezoeken uitstellen. Ze komt nu elke 4 weken.

Fijn dat het zoveel beter gaat!

Maartje een fijne les! Heb je het zadel op Lis al kunnen proberen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:08

Herkenbaar Julie, ik was ook erg bang Elevada stuk te maken maar nu moet ze toch wel weer echt aan het werk en is mijn motivatie helemaal terug

DGM ja ik heb er al regelmatig mee gehangen en ook een keer op gezeten, toen ontspande ze ook echt meteen, dat was zo bizar. Normaal moet ze altijd even verwerken als ik er op zit. Ik wil deze week nog een paar keer proberen te zitten zodat ze daar in de vakantie over na kan denken, maar moet dan iedere keer wel even mijn man optrommelen want ik durf nog even niet alleen :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:54

Ik ben weer thuis maar wel kapot moe haha!

Probeer morgen weer aan te haken :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Mocht iemand trouwens interesse hebben in Morena, ze gaat langzaam de verkoop in.
Baal echt, maar ze blijft voor mij te klein. Ze meet nu 155.

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

ik heb geen plek, ik heb geen plek, ik heb geen plek

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Maartje_M schreef:
ik heb geen plek, ik heb geen plek, ik heb geen plek

Dat _O-
Al heb ik ze zelf liever ook iets groter.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

oh nee, echt perfect deze maat. Goede kleur ook. Tja :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Jammer dat ze te klein blijft.

Ik heb een jaarling en ik zou het ook zo erg vinden als ze te klein blijft := Helaas is dat wel een risico van jong kopen :=

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Ja hier die stress ook met Pietje. Hij moet het liefste nog wel echt 20 centimer gaan groeien zo. Is nu pas 1.39 met 10 maanden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

ik kan me voorstellen dat dat heel spannend is, vooral als je ze eigenlijk wat groter wilt hebben... Lis was 2 toen ik haar kocht en toen ongeveer 1.50 dus ik wist zeker dat ze groot genoeg voor mij zou zijn. Maar ik heb ook een haflinger van 1.40 ofzo staan en dat past ook prima dus voor mij is het niet zo moeilijk haha

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

Ahhh wat jammer zeg PreHungaro..
1.55m is inderdaad de perfecte maat voor een uk als ik, maar heb zo'n zelfde :+
Wel knapperd hoor!

Flubberboot schreef:
Ja hier die stress ook met Pietje. Hij moet het liefste nog wel echt 20 centimer gaan groeien zo. Is nu pas 1.39 met 10 maanden.

Ja lijkt me heel moeilijk idd..
Veel pokon geven

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Haha nou ik heb er hier echt van alles ingegooid als in: ze is echt niets te kort gekomen, maar helaas.
Ik ga voor je duimen FB. Morena zal vast nog wat groeien, maar niet genoeg voor mij (met mijn 180)

Het is vooral balen omdat je in die 2,5 jaar best een band opbouwd. Ze is qua karakter echt perfect, leert snel en heel mensgericht. Twijfel alleen of ik haar zelf nog ga inrijden of dat over laat aan de nieuwe eigenaar. In principe kent ze alles al: Hoofdstel, zadel, lange lijnen. Gaat ook geregeld mee op buitenrit als handpaard met Hungaro.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Ah balen als ze net te klein blijven. En herkenbaar helaas.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Lastig wat betreft het beleren. Er is voor allebei wel een markt. Als je ze als beleerd kan verkopen dan kan je er ook meer voor vragen lijkt me.

Als mijn jaarling te klein blijft dan houd ik ze sowieso voor de fok. En ik heb een vriendin die een stuk kleiner is, ik heb haar al gezegd dat het dan haar rijpaard zal worden :'). Weg gaat ze sowieso niet.

De tweejarige palomino blijft sowieso te klein. Die is nu nog steeds maar 1.42 ofzo. Ik weet nog niet wat we daarmee gaan doen. Pittig karakter ook wel, dus gelukkig is ze niet zo groot want dan was het minder grappig := Voor nu mag ze sowieso blijven want de jaarling en tweejarige hebben veel steun aan en lol met elkaar. Zolang zij elkaar kunnen klieren dan laten ze de andere merries met rust :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Ja een formaatje vinden is sowieso wel een ding joh.

Ik heb besloten mijn kudde van 3 even lekker zo te houden, we zitten eindelijk in wat rustiger vaarwater thuis en daar wil ik gewoon even lekker van genieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

PreHungaro schreef:
Mocht iemand trouwens interesse hebben in Morena, ze gaat langzaam de verkoop in.
Baal echt, maar ze blijft voor mij te klein. Ze meet nu 155.

[ Afbeelding ]

Als het net een half jaartje/ jaartje later was geweest dan wist ik misschien wel iemand maar nu komt het denk ik te vroeg. Wel of niet inrijden heeft voor en nadelen, voordelen is dat mensen dat vaak zoeken, nadelen is dat ze dan nog vrij jong en onbevestigd door verschillende mensen gereden gaat worden. Niet ieder paard kan daar goed tegen. Overigens denk ik dat ze nog wel een paar cm zal groeien..dus 1.58cm uiteindelijk zou nog best kunnen. Maar ik snap dat dit te klein is met 1.80cm..wel heel jammer als ze zo'n super karakter heeft!

Jammer van de palomino Dais, zo'n kleurtje verkoopt in ieder geval altijd wel goed.

Fijn Maartje dat je motivatie weer terug is met Elevada en je duidelijkheid hebt!

Super dat je weer een goede smid hebt Julie en gelijk al zoveel verschil merkt. Ik denk zelf dat het bij de wat moeilijkere voetjes wel belangrijk is dat een goede smid ze doet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

1.42 is wel nog erg klein ja, maar ik zou dat voor mijzelf best aandurven, ook als ze niet meer zou groeien. Ik ben maar 1.63 en ze zal nog wel wat uitzwaren dus dat past dan wel. Kortom: daar is ook wel een markt voor

Wel/niet inrijden... hele lastige. Je zou haar onbeleerd aan kunnen bieden en dan gewoon verder trainen en zien wanneer de juiste persoon komt? Wat Elisa zegt, zou ik ook voor zo'n jonkie wel vervelend vinden, veel verschillende mensen.

Fijn Audesta dat er weer rust is <3

Ik zou er wel graag gewoon een normaal rijpaard bij hebben nu, maar dat is wat plek en tijd en geld gewoon niet heel realistisch. Al was ik laatst wel weer even serieus in de verleiding toen mijn instructrice er eentje voor me had := Maar die bleek boven de 1.70 dus toen was de veleiding snel weg haha.
En als Elevada zo door gaat, zit ik daar over een maandje wel weer af en toe op denk ik. Die kan toch niet normaal rustig doen dus die kan dan ook onder het zadel wel weer serieus aan het werk :=

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Elisa bij wie had je die fascia release laten doen? Mijn PRE gaat nu best goed maar ik vind het wel een hele interessante methode

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Dais_: Dat vind ik wel een hele goede en niet eens zo over nagedacht. Mensen willen haar natuurlijk proberen en dat kunnen er veel zijn.. bah, moet er niet aan denken nu.
Als ze groot genoeg was geworden was ik er sowieso pas met 4 op gaan zitten dus ik denk dat ik het antwoord al heb ;-)

Haha dat is wel een luxe dat iemand gewoon een rijpaard in de schoot geworpen krijgt. Fokken heb ik niets mee helaas, anders was dat zeker nog een optie geweest.

En dat pittige karakter van jouw palamino is dus juist goed voor de jonkies. Moet je voorstellen dat die 180 was geweest, oeps!

Elisa2: Misschien dat ze dan nog bij mij staat hoor, de verkoop heeft geen haast. Ze zal inderdaad nog gaan groeien, ze voelt ook nog niet helemaal af. Als ik kijk wat mijn ruin nog is gegroeid na 4 (voornamelijk ook in de breedte)

Maartje_M: Snap je goed. Het kost stiekem best veel extra tijd hoor. Voordeel als je wat kleiner bent maar ik snap dat een paard van 170 dan wel heel heftig is.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Ik met mijn 1.78 vind dat ook heftig. Stom, ponymens zijn in een lang lijf :+