Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:23

Dankje :o :D

ik zit in trainingen regelmatig meer door dan dat ik lichtrij, dat vind ik stiekem zelf veel lekkerder rijden. Voor m'n gevoel blijft mijn balans dan ook beter, voel veel meer en kan er beter aan rijden. Ik kan nog wel meer doorzitten en lichtrijden afwisselen. Vaak ga ik dan toch na een overgang doorzitten en niet zomaar ergens in het midden. Denk dat dat nog wel een goed idee is :)) Hij weet wel dat doorzitten niks met galop te maken heeft maar galop blijft toch altijd zo'n spanningsdingetje en bij mij ook nog... dat laatste resulteert er dan in dat hij precies weet dat we gaan aangalopperen na zo'n halve volte haha In de tweede proef zo vroeg aanspringen was de bedoeling (mocht ook), rechtsom gaat makkelijker dan linksom dus ik wilde nog even wat ruimte houden, voor mocht het misgaan.
In de 1e proef zie je ook dat hij op links te vroeg aanspringt, maar wel mooi ontspannen voor zijn doen dus vandaar dat ik 'm gewoon rustig terug heb genomen maar niet afgestraft, dat kan me dan op dat moment even weinig schelen dat dat te vroeg was...

Wat betreft het woeste aanspringen... dat was vooral de 1e galop in de 1e proef. Gezien zijn galop/zadel verleden krijgt hij met aanspringen het snelste spanning (en ik ook haha) dus dan resulteert dat snel in opgebold aanspringen. Het is al stukken beter geworden... als ik dan het aanspringen van de rechtergalop in de 2e proef zie word ik wel heel blij, mooi met neusje eruit aangesprongen. Daar moeten we heen :o Hij kan razendsnel z'n kop naar beneden doen en met z'n rug bol aanspringen, echt pas op het moment van de hulp. Daar zijn we op het moment hard mee bezig, gaat al stukken beter gelukkig :D Maar zo'n bak brengt natuurlijk toch wel een klein beetje spanning mee en dat zie je dan in de eerste keer in galop aanspringen heel goed terug inderdaad. ik zal volgende keer de eerste halve volte juf jenny's liedje zingen, dat helpt vast :')

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:05

Ik heb geen geschoren paard, hoeft niet, ze blijft dun in haar vacht. Wat een luxe he?!

Ik vind dat je goed bezig bent Ilsemarie :D

Gister heb ik een nieuw zadel opgehaald, nou ja gebruikt. Mijn zadel bleef maar schuiven en heeft daarbij een hele vlakke zit. Ik heb nu een JC Saphir, goh wat zit dat dan lekker :+

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:47

Ilsemarie, ik ben ook wel benieuwd naar je filmpje :)

Janet gefeliciteerd met je winst! En indd 1e is 1e!

Ik heb Zotte ook geschoren:
Afbeelding

Heb dr hoofd en dr benen niet gedaan, bij de buik heb ik het niet zo netjes geschoren maar goed dat zag ik pas toen ik klaar was en voor mn 1e keer scheren :+
Ze komt er ook bruin onder vandaan, jammer maar het is niet anders

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:23

Berdien, ik heb het zelfde, mijn Fries blijft ook mooi dun in t vacht!
Ik ga zo ff die documentair kijken van stal eurocommerce of hoe je t schrijft, benbenieuwd! Jullie allemaal gezien?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:29

Nee was mij veel te laat... Ben wel benieuwd. Misschien uitzending gemist..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:30

Ik heb gelukkig een fries met dun vachtje en zweet niet zo

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:43

Heb het ook niet gezien, misschien indd via uitzending gemist.

Even een vraag, bij proef 3, wat word en bedoeld met van X tot X een grote volte links? :=
Misschien een gekke vraag hoor maar heb deze proef nog niet eerder gereden :)

Er staat C-X halve grote volte, dan van X tot X een grote volte links met hals strekken en dan X-C halve grote volte links en teugels op maat maken, dat is dan totaal 2 keer een grote volte links?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:44

Je rijd gewoon 2 keer een grote volte bij C... eerste halve volte tot X, dan hele volte halsstreken en dan weer van x naar c teugels op maat maken.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:01

Ok thanks, dacht ik het toch goed :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:30

Jou paard heeft ook nog uggs aan Esther!! Ben wel echt jaloers op de lengte van de manen

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:42

Nou lekker dan.

Ik in mei een nieuw zadel aangeschaft bij Tweespan (fryso). Na die tijd is het (achteraf gezien) alleen maar slechter met Mona gegaan, schrikken, wegrennen. En sinds twee/drie maanden met mij er op bokken.
Wéér de osteopaat meerdere malen erbij. Wat blijkt: komt het door mijn zadel! pff...

Dus ik bellen naar Tweespan met het verhaal dat osteopaat meerdere keren bij mijn paard is geweest en ze daardoor ook wat maanden er uit heeft gelegen maar wel door getraind is.
Of het zo kon zijn of mijn paard veranderd is, ja dat kan maar geen grote verschillen. Maar eigenlijk vertoont ze dit gedrag ook al vanaf mei.
Toen vertelde ik dat ik een tijdje met een ander zadel heb gereden en toen goed ging.
Ze vond het nogal sterk dat het door het zadel kwam. Nou onderhand moest het toch duidelijk zijn.

Ik had een brief gehad dat je na 3 tot 6 maanden het zadel moest laten controleren door hun (op je eigen kosten!!!!) Gezegd dat ik dus een tijdje niet gereden heb en daarom al haast niet aan die 3 maanden kom. Begreep ze geloof ik ook al niet.

Nou ze wilde wel langs komen maar ging mij gewoon geld kosten. dus ik zeg: ik heb toen aangegeven dat ik een goed zadel wilde en zelf niet veel verstand van had en dus er van uit ging dat dit ook zo zou gebeuren. Ja maar het kwam door mijzelf omdat ik hem niet had laten controleren.

Naja uiteindelijk betaal ik 50 euro voor de benzine, ben benieuwd! Dat piep zadel heeft me 2000 euro gekost, mag toch wel een beetje service verwachten... Krijg ook nog te horen dat hun hun werknemers ook moesten betalen dus niet voor niks konden komen, ik zeg: kom je van mij part langs als je in de buurt bent. Maar nee hoor....
Maar ze vond dat hun 1 van de netste zadelmakers waren blablabla. Dus ik zeg nog: naja prima ik laat er wel een andere zadelmaker bij komen en ik wil niets meer met jullie te maken hebben. krijg ik te horen dat dit allemaal komt door hoe ik mij opstel!!!!!!!!!! woooowh moest eff tot 100 tellen voordat ik reageerde. Gelukkig ben ik netjes gebleven.

Nu komen ze as donderdag, echter heeft Mona nog last van haar rug en schopt ze als je aan haar rug zit, ben benieuwd!

Oh ik ben nog zoooo gefrustreerd, een zadel van 2000. Word je niet goed van. En nog eens alle osteopaat kosten.
Word vervolgd!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:02

Jeetje L_Vie, wat een slechte service zeg.
Hoop voor je dat het snel opgelost is, wat een ellende kan je toch hebben van een zadel :x

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:04

Amoor sta jij in de bokt magazine??

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:04

Lauke schreef:
Jeetje L_Vie, wat een slechte service zeg.
Hoop voor je dat het snel opgelost is, wat een ellende kan je toch hebben van een zadel :x

Och verschrikkelijk, dacht elke keer dat het aan mijn paard lag. Niet dus.. :O

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:08

dat is idd wel flink balen L-vie.
Ik heb ook een fryso zadel, maar bij mij reageren ze niet zo raar. Ik moet straks misschien wel een ander zadel voor mijn ruintje. die verandert ook, hij is wat minder vet geworden en ook andere bespiering.

Hier nog geen wedstrijden weer opgegeven, wel van plan om te doen maar eigenlijk nog geen zin deze maand. Eerst weer even op gang komen na de feestdagen en zo.

Verder zag ik nog wat mooie punten voor bij komen iedereen gefeliciteerd met hun winst.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:19

lvie jeetje wat balen zeg. Die fryso's rijden wel heerlijk ze zitten voor mij alleen iets te breed ben niet zo groot, dus heb ze verkocht. maar inderdaad wat een slechte service zeg.

Ik ga ondanks steeds matige scores stug door op wedstrijd haha ga de 30ste en 8 febr in iedergeval daarna even kijken wanneer haar hengstigheden zijn. Vaak zijn die exact op dag 29 maar soms verschuift het ietsjes en aangezien de aantalen dagen in de maand wisselen is het altijd weer even puzzelen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:25

@L_vie: ga alsjeblieft op zoek naar een ander zadel en luister goed naar wat je paard aangeeft!!! Ik pb je...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:29

Jemig L_Vie.. Dat schiet dus niet op!
Mijn instructrice raadde mij daarom ook af om een Fryso aan te schaffen. Schijnt inderdaad vaker te gebeuren. Als ze moeilijk doen kun je altijd nog een onafhankelijke zadelmaker benaderen voor advies..

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:34

Ja eigenlijk wel, maar kreeg nu al een grote mond.
Dus ik wacht donderdag eff af. Ben heel benieuwd.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:34

Ja ik ook! Is moeilijk he.. Maar gewoon voet bij stuk houden, jij kent je paard beter dan zij..

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:36

Ja, ze bokt ook tegenwoordig als je je hand op haar rug legt. Dus ben benieuwd of ze dat donderdag ook doet. (hoop het aan de ene kant wel)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:37

Jeetje dat is behoorlijk balen L_Vie..
Hoop voor je dat ze met een mooie oplossing komen

Ilsemarie heb je filmpje bekeken vind het er erg goed uit zien!
Je kan ook netjes zn neusje eruit rijden/houden, bijna helemaal netjes op de loodlijn
Hoeveel winstpunten heb je nu?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:44

Jamiejoyce schreef:
Jou paard heeft ook nog uggs aan Esther!! Ben wel echt jaloers op de lengte van de manen

Haha word dat met de uggs aan bedoeld :') ja dan heeft de mijn ook nog uggs aan!
Ja lange manen heeft ze wel, los hangen ze tot over dr schouder

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:47

@Estherr: ik heb nu 6 proeven gereden en 7 winstpunten :D (en 4 prijzen hihi) (190/188/181/191/190/200)
Bedankt! Die lengte vind ik ook heel belangrijk... heb ik bij aankoop ook extra op gelet omdat je het er zo slecht weer uitgereden krijgt als ze van zichzelf graag duiken en let er in de training ook goed op, dat hij op lengte loopt. Daarom longeer ik ook graag met dubbele longe, kunnen ze ook mooi met neusje eruit lopen en kan je ze op dat moment ook de ruimte daarvoor geven.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:57

Zo dat gaat goed! Ik heb 3 wedstrijden gereden en pas 1 winstpunt.. :+
Ja die van mij loopt ook snel te diep, moet daar ook nog meer op letten.
Longeren met dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan, misschien handig om dat ook eens te gaan proberen