Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:57

he allemaal, ik ben er nog :D maar jullie gaan zo snel dat het vooral bij bijlezen blijft. Bij ons gaat het nog steeds super goed, dressuurwedstrijden staan op een lager pitje en zijn nu meer aan het springen en crossen. Hoewel we in augustus wel een PRE-dressuurwedstrijd hebben. Heel veel zin in! En eind juli weer een cross. Zo heerlijk dat ze zo veelzijdig zijn!
@ania, hier ook hoor. Had laatst les in de ochtend, lekker voor de warmte uit. Was evengoed mega warm maar hij was super energiek. Mn instructrice zei nog, ik had gehoopt dat hij met die warmte wat rustiger was maar helaas _O-

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:30

Ania schreef:
Hebben jullie ook dat hoe warmer het weer is hoe meer pit jullie spanjaard heeft? :') :P

Ja! Bij 10-15 graden is ze momenteel niet vooruit te branden, maar zodra we (flink) boven de 20 gaan, loopt ze vanzelf. Gek paard.

Het gaat hier goed hoor, maar ik kom maar niet tot uitgebreid reageren… Lees alles mee en leef met iedereen mee, maar wil graag op iedereen reageren en daar moet ik dan echt voor gaan zitten. Tegen de tijd dat ik dat doe, zijn jullie alweer 3 pagina’s verder :+

Jenara

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:41

Haha zelfde hier, ik probeer tijd te maken om alles mee te lezen en te volgen, maar kwam even niet aan reageren toe!

Ik heb net mijn laatste werkweek gehad voor de vakantie! Dus nu hopelijk terug wat meer tijd! Hoewel vakantie voor ons betekent dat we meer aan ons huis kunnen bouwen.
Maargoed, ik ga toch proberen echt vaak naar Jenara te geraken. Dat heeft weer even op een laag pitje gestaan wegens te weinig energie bij mij en ik denk dat ze wat last heeft van haar scheve voeten ..
Ik ben al een jaar aan het zoeken naar een hoefsmid die het wat goed kan bijhouden, maar so far zonder succes. Mis mijn vorige echt wel, maar 60km is wel echt wat te ver.
Morgen komt er nog eens iemand nieuw die ik heb aangeraden gekregen, dus benieuwd!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 08:00

Ja hier ook. Lees wel elke dag bij als een stiekeme stalker maar voel me ook wel wat bezwaard om steeds op iedereen te reageren omdat het zo heerlijk snel gaat hier :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:35

Hier is ze altijd snel :+ maar nu wel inderdaad wat meer actief! En als de zon schijnt, als enige buiten in de zon haha

Lekker Jenara! Aan t huis bouwen is ook goed als je daar nu tijd voor hebt!
Ben benieuwd of de nieuwe hoefsmid iets is!

Ik heb soms ook wel eens dat ik een dagje niet kijk en dan 2 pagina's erbij zijn :+
En soms is t beter te behappen hahha

Ik heb gisteren een rondje met Star gereden in t bos
Klote dazen.... maar verder was ze lekker ontspannen en zichzelf!

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:58

Ziet er heerlijk uit!

Dat sneller zijn als het warmer is herken ik niet hoor haha, heb zeker de uitzondering.

Wat voor een scheve voeten heeft Jenara? Hopelijk heb je nu een fijne smid gevonden.

Fijn dat het super goed gaat Autumn!

Ik klik altijd op voorbeeld als ik aan het typen dan, dan zie ik de laatste berichten en kan ik even op iedereen reageren. Het gaat wel hard inderdaad..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:18

Elisa2 schreef:
Wat voor een scheve voeten heeft Jenara? Hopelijk heb je nu een fijne smid gevonden.

Haar voorvoeten staan naar binnen gedraaid en slijten dus heel scheef af.
Mijn bekapper rond Gent corrigeerde dat iedere keer netjes, waardoor het mooi onder controle was.
Sinds ik vorig jaar naar kanten Mechelen ben verhuisd, heb ik nog geen smid gevonden die dit ook mooi
corrigeert, dus je ziet echt dat haar hoefballen aan het scheef zakken zijn en dat hield mijn vorige bekapper echt vrij mooi recht. Ik merk ook dat ze steeds vaker door haar achterhand zakt tijdens galop, ook aan de longe en ik vind haar steeds sneller weer gaan vastzitten rechtsachter in de rug. Haar linker voorvoet is ook echt het ergst, dus dat zou wel echt één van de oorzaken kunnen zijn denk ik.

Dit is haar linker voorvoet alweer 2 weken geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er trouwens ook wel ééntje die meer opleeft bij warmer weer :+

@Jolmer, klinkt als een fijn ritje als je de dazen buiten beschouwing laat :p

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:39

Die van mij zijn ook niet sneller met warm weer.

Hopelijk vindt je een fijne smid Julie

Hier zijn de dazen nu wat minder, maar zitten er des te meer vliegen ^)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:25

Elisa, ja nou het is ook meer dat ik bang ben dat ik hem straks te snel oppak en hij dan blijvend uitvalt. Ik wil gewoon niet weer zoveel ellende met een paard. Dan zet ik hem liever een jaar weg en dat ik dan weer 10 jaar met hem kan werken en genieten dan dat hij over een half jaar (bij wijze van) afgeschreven weideversiering is of erger :=
Hij belast z'n been wel gewoon volledig en 9 van de 10 mensen zullen niet zien dat hij een beetje onregelmatig loopt, maar toch, ik ben zuinig op m'n dieren :=

Hier foto's van de hoef, dan snap je mijn zorgen vast wel. Het is zeker niks ernstigs maar ik ben bang voor blijvende schade.
Afbeelding

Dat hele stuk zit min of meer los :=
Afbeelding

Elisa, wat fijn dat je weer met Havanna hebt gewerkt!
Maartje, wat vervelend van Elevada!
Ania, Fuego had altijd pit maar inderdaad in de zomer nog een beetje extra :+
Audesta, wel handig dat die zwarte alles aangeeft :+
Wat goed Autumnnn <3
Ai jeetje Jenara, dat is ook niet een klein beetje scheef maar heel scheef :=
Heerlijke buitenrit gehad zo te zien jolmer <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:03

Ja ik snap je! Denk dat bewegen op zich wel goed is voor de doorbloeding en het herstel maar snap ook dat je liever wat aan de voorzichtige kant blijft.

Oja ik zie dat Jenara toontredend is, dat is wel belangrijk om te corrigeren voor zover mogelijk inderdaad. Ik denk ook wel dat dit mee zal spelen in de andere problematiek, het hele bewegingspatroon wordt anders naarmate ze scheef en schever op de hoeven komen te staan natuurlijk.

Maartje dat hebben wij nu ook, een vliegenplaag en ze steken..zitten er wel 30 om de hoofden van de paarden. Echt een nadeel van de zomer al die rotinsecten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:13

Ik zwaai even snel hoor. 2.5 u onderweg geweest maar het is hier super leuk. Leuke club mensen, leuke paarden en mijn zwarte bes heeft al een vriendin gemaakt. We rijden in duos afgestemd op tempo dus wij zijn aangehaakt bij een andere Spanjaard en geven lekker gas :')

Vandaag 11 km in 1.5 u, morgen willen we vroeg vertrekken voor een ronde van 25 km.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:38

Hallo! Mag ik mij als nieuw lid melden? Ik heb een cruzado en een Andalusiër. De Andalusiër is momenteel drachtig en kan ieder moment bevallen.

Dit zijn ze: storm en bonbon

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Kim

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:08

@ siko, welkom! Knappe paardjes heb je!

@audesta, veel plezier! Klinkt alvast als een top start!!

Wat een vliegen gisteren inderdaad!! Meteen Jenara haar vliegenmasker weer op gedaan.

En yess, ik heb hem eindelijk gevonden!
Wat een fijne bekapper, man met 30j ervaring in paarden blootsvoets houden, hij zag de problematiek meteen en heeft alles voor zover het kon terug wat rechter gezet, kan natuurlijk niet terug in 1x, maar ik zag meteen het verschil.
Bij de vorige bekapper zag Jenara haar voet er na het bekappen even scheef uit als ervoor.
Nu kunnen we terug aan de slag en hopelijk merk ik snel verschil in haar beweging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 08:53

Wat fijn! een goede smid is zo belangrijk..hopelijk ga je het verschil ook merken in de rest van haar lijf.

Siko, natuurlijk..welkom! Welke is de cruzado en welke de andalusier?

Leuk Audesta, veel plezier nog!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:00

Welkom Siko!

Ik heb mijn naam veranderd ivm meelezers en zal wat minder reageren. Met de jaarling vos gaat het goed!

Scheve hoeven, L slijt ze ook scheef af. Hoefsmid corrigeert het en raadde een cranio/fascia therapeut aan. Ze komt in Augustus, maar gaf ook aan dat als hij (bijvoorbeeld) erg hypermobiel is dat het geen quick fix is.

Veel plezier daar Audesta!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:15

Wat vervelend zeg die meelezers! Maar fijn te horen dat het goed gaat, ik zal je foto's missen van de knapperd! Duimen dat de cranio wat doet!

Elisa, in eigen beheer kan hij wel meer en zelfs 24/7 naar buiten dus zou misschien wel beter zijn voor de doorbloeding. Daarnaast zal ik wel onbelast met hem bezig blijven, beetje grondwerk, wandelen en wat aan de longe kan ik op de wei ook.

Wat heerlijk Audesta! Ik zag het al op insta :D
Veel plezier weer vandaag!

Welkom Siko, leuke paarden!

Wat fijn jenara!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:22

Welkom Siko! En maak je borst maar nat, dit topic gaat soms supersnel :D
Wat versta je onder Andalusier? Is ze geen erkende PRE? En van wat voor hengst verwacht je een veulen? Spannend hoor!

Veel plezier Audesta, de Veluwe is fijn rijden, ik heb er heel wat km’s gereden met mijn vorige paard. En wie weet straks met Taruga weer… ooit :+

Hier ook wat hoevengedoe, maar gelukkig niet zo ernstig als Tarzan. Taruga gaat makkelijk toontredend, en dat lijkt wat verergerd sinds de verhuizing, dus ben nu met mijn bekapper aan het zoeken naar de juiste modus. Ik denk dat hij iets vaker moet komen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:45

Wat leuk dat ik zo ontvangen word met mijn Spaanse kanjers. Dank je wel :)

Ik moet inderdaad even bij lezen. Heb de berichten hierboven al doorgelezen. Zag al dat jullie net zoveel last hebben van de vliegen als ik hier. Je kan amper praten of je slikt er 3 in :')

Wat fijn dat er een goede hoefsmid gevonden is, Jenara!

Veel plezier met het rijden op de Veluwe Audesta. Ga je alleen of in groepsverband?

Ik ben nog niet zo bekend met de benamingen voor Spaanse paarden. Ik nam over wat ze me vertelden. Wat ik weet is dat storm een cruzado is aan de hand van zijn papieren en Bon de Andalusiër. Hebben allebei Spaanse paspoorten. Wellicht steek ik hier nog wat op van jullie.

Gister was er wat uierontwikkeling. Ik ga zo naar stal en doe direct weer een check. Spannend.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:00

Het werd snel warmer dan verwacht dus in 1 u en 50 minuten 16 km gemaakt.

Het is zo mooi hier.

We zijn met een groep maar ik en een ander zijn de enige met 'grote' paarden, de rest is allemaal zo 15 cm kleiner en stapt langzamer dus we zijn opgesplitst in duo's.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:06

Maartje_M schreef:
een PRE is ingeschreven in het stamboek. Een Cruzado is een kruising met een PRE en een Andalusier is gewoon iets Spaans zonder stamboek. Althans, zo heb ik het geleerd

Audesta schreef:
Klopt Maartje. Andalusiër is een verzamelnaam voor een Spaans paard. Zonder papier dus ook :+
Een pre kun je wel Andalusiër noemen, een Andalusiër eigenlijk geen pre.

Heb je er een stamboekpapier bij siko?

Een rood boekje met ergens daarin zo’n pagina?

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:10

We zijn iet nieuwsgierig hoor :D :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:17

Welkom Siko!
Haha wij zijn helemaal niet nieuwsgierig nee :+

Fijn Julie, een fijne smid!

Vanmorgen les gehad met alle dames, althans ik met 3 en de verzorgster ook eentje. Lissy deed het echt niet slecht, wel weer even wat puntjes natuurlijk. Was wel weer typisch een: “kijk juf ze doet dit” en de juf dan: “doe eens dit dan” en probleem opgelost :')
En Elevada, ik was er echt een beetje bang voor maar… alles is goed :oo echt een kwestie van juist spiergebruik en dan moet het weer goed komen. Dus ze mag even op strafkamp nu ik weet dat ze niet meteen stuk gaat :=

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:51

Welkom Sico!!
Spannend een veulen!!!
Mijn grote droom :D

Veel plezier Audesta!! Lekker genieten!

Vervelend van die meelezers..

Wat fijn zeg dat het goed ging Maartje!
Klinkt fijn!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:21

Ja het was wel grappig want ik zei: ze snapt het appuyeren niet. Maar we hadden eerst aan de travers gewerkt dus toen ging hij soort van met 2 hoeven in de neus van de ene hoek naar de andere :+ het is in ieder geval duidelijk waar het probleem zit nu bij alle 3 trouwens wel dus we kunnen weer verder. Ik baal alleen dat we bijna op vakantie gaan :=

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:51

Ahhh jaa snap ik!
Vakantie is leuk, maar zo jammer dan dat je niet verder kan he haha
En daarna begin je toch semi weer opnieuw voor je gevoel