mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:18

Correct me if i'm wrong maar het nk daarvoor was edward gal toch eerste met lingh?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:21

christel1857 schreef:
Pletje123 schreef:

En dan haal je uitgerekend LINGH erbij!

Uhm hoe kan edward gal dan 2e worden op het nk?

Je zei dat hij tweede was, dat was hij op het afgelopen NK met Gribaldi vandaar mijn correctie. Het jaar daarvoor was hij kampioen met Lingh (dus geen tweede zoals je zei en niet een paar jaar geleden zoals gezegd werd maar vorig jaar).
Om even alle feiten juist te hebben....

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:25

Oke! nee dan snap ik het weer. Ik ben namelijk allebei de keren niet geweest maar heb het wel gehoord. Ik zei geen paar jaar geleden hoor.....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:40

Nee dat was weer iemand anders.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:44

Ja dat klopt, die 'iemand anders' was ik geloof ik. Heb even op www.Lingh.nl gekeken en daar staat op dat ie ook tweede is geweest op het NK, bijvoorbeeld in 2005 in de Zware Tour

Dus Christel1857 jij hebt wel degelijk gelijk

En zoals je dan op die site ook kunt zien was ie 1e in 2002 in de Lichte Tour.

@Samar: ik bedoelde dat het steeds maar weer op hetzelfde punt terugkomt in dit topic. Volgens mij is het echt een kwestie van smaak en ervaring... als die bij twee mensen niet overeen komen kan je proberen elkaar te overtuigen, maar vaak is het ook geven en nemen Van totale overtuiging is aan mijn kant iig geen sprake, maar een beetje meegeven wil ik nu best

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:37

Als je het hebt over "het Nk" is het logisch dat je de meest recente bedoelt, als je het hebt over "de nederlandse kampioen" heb je het ook niet over het oude mannetje op de tribune wat in 1956 het kampioenschap won.

Pletje, ik wacht met spanning op jou met de arabofries in de ring.....

0maris0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:43

Ik wil het ook binnenkort gaan proberen een wedstrijdje...

maar antje moet nog veel leren...

Groetjes Mariska

Afbeelding

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:49

horseyfries schreef:
Als je het hebt over "het Nk" is het logisch dat je de meest recente bedoelt, als je het hebt over "de nederlandse kampioen" heb je het ook niet over het oude mannetje op de tribune wat in 1956 het kampioenschap won.

Pletje, ik wacht met spanning op jou met de arabofries in de ring.....

Je wacht met spanning af op mij met de Arabo Fries? Die is van B officieel

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:38

Wat voor een paard rij je nu Pletje en op welk niveau?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:22

Op dit moment rij ik even helemaal niet. Dat is wegens omstandigheden die ik hier op Bokt niet verder uit ga leggen Ik hoop over een jaartje of twee weer volop in training te zijn en dan met mijn eigen paard. Dat is een merrie van Elegant x ster Zichem x ster Satteliet.

Maar goed, dit ging over Friezen toch? Niet over mij dacht ik zo

Samar

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:56

Je rijdt nu toch op Friezen op je stage-adres of ben je alweer thuis?

Daar rijd (reed?) je toch een Friese merrie die je start in de B-dressuur?

Ik denk dat Starbreeze dit vraagt omdat je zo'n uitgesproken mening hebt hier over Friezen en dan kan ik me voorstellen dat ze benieuwd is naar je ervaringen met dit ras onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Samar op 14-06-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:02

Dat klopt Samar, maar thuis rij ik wegens bepaalde redenen niets meer en wacht ik dus tot ik mijn eigen dier (een KWPN-er dus) kan trainen. Ik ga mij hier verder niet over uit laten. Ook niet via PM of wat dan ook.

Nogmaals wil ik je/jullie erop wijzen dat dit topic niet over Pletje123 gaat

Samar

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:04

Dat wordt toch ook niet van je gevraagd?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:11

Klopt. Voorkomen is beter dan genezen.

Dat ik B gestart ben met een Fries, wil niet zeggen dat ik er geen mening over kan geven. Daarbij komt, dat ik kijk naar de dieren en luister naar mensen. Op die manier vorm ik meestal mijn mening. IMO kan je door kijken veel leren en door goed te luisteren helemaal.

Toen ik de Fries begon te rijden stond ik er helemaal open voor. Een aantal jaar geleden dacht ik: Een Fries? No Way!! Maar nu had ik zoiets van: ach, waarom ook niet? Misschien is het juist wel wat!

Mijn eerste gedachte werd helaas helemaal bevestigd. Dat is natuurlijk 1 Fries van de vele. Daarom heb ik even gewacht met de hoop op te geven, maar ook na meerdere Friezen gereden te hebben ben ik er niet van overtuigd... De 1 was beter dan de ander, maar zo fijn als de fijne KWPN-ers die ik heb gereden was er geen 1. Ja op 1 na, die van me vriend vind ik erg fijn te rijden, maar dan ben ik natuurlijk ook wel een beetje bevooroordeeld

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:22

Pletje123 schreef:
Dat ik B gestart ben met een Fries, wil niet zeggen dat ik er geen mening over kan geven.

Waar zeg ik dit dan? Dat is jouw interpretatie.

Ik heb zelfs nooit officieel wedstrijden gereden maar vind dat ik wel een mening kan geven over de geschiktheid van de Fries in de dressuur. Ik ken mijn beperkingen. Als ik onvoldoende kennis van zaken heb, dan laat ik me er niet over uit.

Enne...je vriend heeft zijn Fries ook goed opgeleid dus logisch dat die fijn te rijden is .

Waren die andere Friezen die je hebt gereden nog groen of waren die ook goed doorgereden?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:34

Waar baseer jij je mening op?

De reden dat ik de zin uitsprak die jij als quote in je post hebt gebruikt, is omdat ik vind dat de mensen hier in dit topic min of meer aangeven dat zodra je geen wedstrijden hebt gereden op hoog niveau je beter je mond gesloten kan houden. Nu doel ik niet op jou in dit geval en niet iedereen geeft me dat gevoel, slechts enkelen. Sorry als het wat aanvallend overkwam.

Dat ik de KWPN-ers fijner en beter vind te rijden, bepaald mede hoe ik tegen Friezen in de dressuur aankijk. Daarnaast bekijk ik verschillende combinaties op wedstrijden en in trainingen. Zo vorm ik mijn mening.

Er is hier in dit topic al wel tig keer geroepen dat je pas een mening kan vormen als je beide types gereden hebt. Nu heb ik dat en vorm ik mede op basis daarvan mijn mening, is het nog niet goed
Dan snap ik geloof ik niet meer hoe je dan wilt dat ik tot mijn mening kom... Of wil je graag alleen de woorden: 'Ik vind de Fries uitermate geschikt!' horen? Daar lijkt het immers verdacht veel op...

Hanna1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:40

hmmm wat een gedoe hiero! Over meningen enzo
Ik vind de Fries wel een dressuurpaard, maar niet allemaal lijken ze mij geschikt....ligt natuurlijk allemaal aan de omstandigheden. Ik heb het artikel in de hoefslag ook gelezen, ik vond het een goed artikel om eens te lezen. Zet je aan het denken

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:08

Gut Pletje, voel je je aangevallen ofzo? Lijkt hier aqua8 forum wel, daar mag je mensen ook niet vragen naar hun niveau. Dat is niets om je voor te schamen hoor, ik vroeg het puur uit interesse en indicatie.

Welk niveau heb je ooit gereden dan?
Ras maakt me niet zo heel veel uit hoor.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:55

Laat ik het zo stellen: mijn wedstrijdcarriere heeft nooit echt van start kunnen gaan. Ik was met mijn eerste paard L1, maar toen kwamen er helaas een paar fikse tegenslagen. Resultaat: wedstrijdcarriere op een wel heel laag pitje. Erg jammer als je het mij vraagt, want ik ben echt wel gemotiveerd! Ik verwacht met mijn eigen merrie verder te kunnen komen.

Wat voor indicatie wil je daaraan geven dan? IMO hangt het niet allemaal van wedstrijdniveau af... Dan zie je pas de helft...

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:49

Geeft een wedstrijdcarriere dan het nivo van een ruiter aan ? Ik ken Z ruiters die met een jong B paard nog niet eens een B proefje kunnen rijden. Iemand die een paard zelf zadelmak maakt en naar het hoogst mogelijke nivo wat het paard aankan en daar geruime tijd over doet zijn paard heel kan houden. Dat is voor mij een goed ruiter . En mensen die op een klaargestoomd paard ieder weekend alle concoursen afrijden om zo snel mogelijk de punten te halen . Dat zijn in mijn ogen geen ruiters maar prijzenjagers.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:53

Precies AndaFries: dat bedoel ik nou! Jij snapt em

Hanna1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:57

Er zijn ook mensen die geen wedstrijden rijden, dus die hebben dan geen niveau (....?)
Er zijn ook maneges waar ze lesgeven in groepen en dan zeggen sommige mensen ook van jah ik rij L ...jah uhh...

in mijn ogen zegt het idd ook niet altijd alles. Niveau is natuurlijk ook afhankelijk van de omstandigheden: paard, ruiter, mogelijkheden etc.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:02

Ja volgens de beredenering van sommige mensen hier hebben mensen die geen wedstrijden rijden blijkbaar geen niveau. Kant en klare onzin als je het mij vraagt! Een goede wedstrijdruiter is niet meteen een goede ruiter in het algemeen.

Hanna1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:07

Ja ze hebben ook geen bevestigd niveau(dus eigenlijk geen niveau, snapje?) in dat geval terwijl ze mischien wel op Z niveau kunnen rijden als ze de mogelijkheden hadden...

Tjah je hebt mensen die kopen een Z paardje en gaan dan B rijden....jah dan kunnen wel meer mensen leuke punten rijden, paard kent alle hulpen al. Maar er zijn ook mensen die dan een Z paardje kopen en die dan geen winstpunt kunnen rijden in de B ...tjah ...
Maar goed doet er verder ook niet toe.

Het is volgens mij niet zo dat je geen mening kunt hebben over bepaalde dingen als je geen Z gereden hebt.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:19

Met je laatste zin ben ik het volkomen eens!