Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chanelle007 schreef:Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.
Het is niet omdat ik vooral slechte voorbeelden kan aanhalen, doordat ik die met mijn eigen ogen heb zien gebeuren, dat dat bij jou ook het geval zal zijn.
Bij een hengst wordt het gewoon nog iets moeilijker
De hormonen zullen je om de oren vliegen, daar moet je tegen opgewassen zijn. En ALS er iets mis gaat, als er een paard uitbreekt, hou er dan rekening mee dat men snel geneigd zal zijn naar "de eigenaar van de hengst" te wijzen
Ikzelf zou er vriendelijk voor bedanken, maar dat komt doordat ik mezelf ken - ik ben een friemelaar, ik flodder en knuffel graag met mijn paard, ik neem haar mee met het halstertouw rond haar hals geslagen e.d., dus ik denk niet dat het voor mij een goed idee zou zijn een hengst te hebben
Maar nogmaals, dat ben ik, en jij hoeft niet hetzelfde te zijn
Chanelle007 schreef:Wat wil je weten? Stuur me enkele vragen daar kan ik beter over nadenken en antwoorden
LWDaisy schreef:Chanelle007 schreef:Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.
Ik geloof meteen dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen hoor, absoluut.
Ik weet alleen niet of groen + groen iets anders kan geven dan blauw. Dat is niet jouw schuld, dat is mijn mening die ik door ervaring hebHet is niet omdat ik vooral slechte voorbeelden kan aanhalen, doordat ik die met mijn eigen ogen heb zien gebeuren, dat dat bij jou ook het geval zal zijn.
En ik zeg niet dat je moet castreren - ik zeg dat je héél hard zult moeten opvoeden, als je niet castreert. Dat opvoeden moet je sowieso doen hoor, ook als het een ruin of merrie isBij een hengst wordt het gewoon nog iets moeilijker
De hormonen zullen je om de oren vliegen, daar moet je tegen opgewassen zijn. En ALS er iets mis gaat, als er een paard uitbreekt, hou er dan rekening mee dat men snel geneigd zal zijn naar "de eigenaar van de hengst" te wijzen
![]()
Ik denk persoonlijk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is - maar dat is jouw keuze, alleen jij kan voor jezelf beslissen of je dat ziet zitten of nietIkzelf zou er vriendelijk voor bedanken, maar dat komt doordat ik mezelf ken - ik ben een friemelaar, ik flodder en knuffel graag met mijn paard, ik neem haar mee met het halstertouw rond haar hals geslagen e.d., dus ik denk niet dat het voor mij een goed idee zou zijn een hengst te hebben
Maar nogmaals, dat ben ik, en jij hoeft niet hetzelfde te zijn
Chanelle007 schreef:Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.
geerke schreef:Je kunt met hengsten ook knuffelen hoor...
Avalanche81 schreef:Chanelle007 schreef:Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.
Nou, ik vind wat jij doet absoluut niet verantwoordelijk. Merrie en hengst met elkaar laten neuzen, hengst laten dribbelen en roepen en denken dat je hem met geen wortels te geven corrigeert.....
Ten eerste ze staan naast elkaar in een stalgang, ten tweede ik doe da nu niet meer en ten derde jullie hebben op alles wel iets te zeggen?!
Echt, echt echt, geen woorden voor, en dan boos worden omdat mensen in dit topic met ontzettend veel meer ervaring het onverstandig vinden wat je doet. Wauw.
En ik geloof best dat je je verantwoordelijkheid wel wilt nemen, maar je bent duidelijk te jong en te onervaren om dat te doen, en dus is het beste wat je voor jezelf en je paard kunt doen hem te castreren. En dat is dan ook je verantwoordelijkheid nemen imo.
Ik denk echt dat iedereen in het topic je wil helpen, maar de paardenwereld kan ook best hard zijn in die dingen, en dat heeft een reden. Een van mijn redenen is dat ik mijn merrie gedekt wil hebben door een hengst die ik kies, en niet een die er toevallig bovenop springt omdat de eigenaar niet beseft hoe zo een hormonenbom het is.
En wat Jessix ook zegt, als je paard in een groep staat, de hele dag buiten waar hij kan stoeien met andere paarden, heb je een blij paard wat nog al iets makkelijker te doen is dan een hengst die alle dagen geisoleerd wordt, want die komt op een gegeven moment op 2 benen de stal uit.
Paarden hebben dat gewoon nodig, sociaal contact, in groepen, ze hebben het nodig om eens de benen te kunnen strekken zonder dat je rijdt of longeert, ruinen en hengsten stoeien graag, en paarden raken gefrustreerd als ze die dingen niet hebben, en een gefrustreerd paard kan gewoon echt staatsgevaarlijk worden, en zeker als ze dan ook nog geen duidelijke grenzen krijgen van de eigenaar. Management is alles.
En tuurlijk, het ligt er ook aan wat voor hengst je hebt, de Arabische hengst van een kennis van mij is veel liever en rustiger dan KWPN of Engelse Volbloed hengsten die ik ken, maar dan nog blijft het een hengst en bij tijden is dat gewoon 600 kg testosteron.geerke schreef:Je kunt met hengsten ook knuffelen hoor...
Zeker kan dat, en een goed opgevoede en goed gemanagede hengst kan ook echt een heel leuk en lief paard zijn. Maar daar heb je wel een heleboel ervaring voor nodig, en zoals ik al eerder schreef, ik zou het zelf absoluut niet zien zitten. Ik ben van plan mijn veulen straks aan te houden, maar als het een hengstje is gaat hij toch echt met een jaar gecastreerd worden.
Chanelle007 schreef:Kinke schreef:er is al meerdere keren gevraagd of hij buiten komt toch?
Op dit moment komt hij nog niet buiten omdat de groepen al gevormd zijn. Ik heb dit al een al een paar keer gezegd ma ja
Chanelle007 schreef:Kinke schreef:er is al meerdere keren gevraagd of hij buiten komt toch?
Op dit moment komt hij nog niet buiten omdat de groepen al gevormd zijn. Ik heb dit al een al een paar keer gezegd ma ja
SusanH schreef:Ik denk eerder dat het feit dat het een hengst is betekent dat hij niet met de groep naar buiten kan. Ik heb altijd ruinen en 1 merrie gehad, die hebben altijd wat voor tijd van het jaar het ook was meteen met een groepje naar buiten gekund. Op verschillende pensionstallen.
Paard hoort niet op stal. Chanelle007 schreef:Als je me losser wilt dan stuur ik liever privé sorry
Je moét geen topic openen, maar gezien je dat wél gedaan hebt, probeert men je te helpen en stelt men vragen om duidelijkheid te scheppen.
) kwijt te kunnen als om bij soortgenoten te kunnen zijn. Wees ook niet boos naar stalgenoten toe die jouw paard niet als weigenoot willen, dat is hun goed recht. Ik zou bijvoorbeeld ook geen paard met ijzers als weigenoot willen, als ze daarmee schoppen is dat vaak erger dan wanneer ze zonder schoppen. Kan nog altijd mis gaan natuurlijk, maar de kans dat het mis loopt mét ijzers is imo groter dan zonder. Je zal hier nog veel vaker tegenaan lopen - mensen hebben vooroordelen, en/of ervaring, en passen daarom liever voor een hengst als weigenoot. Ik zou zelfs niet helemaal gerust zijn als hij naast mijn wei zou staan - het is en blijft een bonk testosteron
Het is al eerder gezegd: je maakt het jezelf moeilijk, en dat mag, maar dit is één van die gevolgen daarvan. Daar mag je paard niet de dupe van zijn - en dat is hij nu wél, want hij mag/kan niet mee naar buiten. hwn schreef:Ik vermoed dat paard op de vorige stal ook niet buitenkwam, denk dat dat de reden was dat de manege-eigenaar aanraadde om dagelijks te rijden. Vermoedelijk heeft TS haar paard verhuisd met de bedoeling dat hij mettertijd wel buiten kan. Is dat dan niet van de eerste dag/week, dan is het maar zo, paard is het al gewend.
Alleen zou het een tijdje niet rijden, icm veel op stal staan, wel eens gevaarlijke situaties kunnen opleveren als ze er dan weer opstapt, dus daar moet zeker iemand bij in de buurt zijn.