Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:05

er is al meerdere keren gevraagd of hij buiten komt toch?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:22

Vaak ligt het ook wel aan de omgeving hoor, had ooit een ongecastreerde klophengst ter adoptie weggedaan, zat op stal naast een ruin (liep hier altijd met ruinen op de wei) maar die eigenares van die ruin maakte daar direct een drama van. Niemand wou zijn paard erbij, uiteindelijk lieten ze hem op een piepklein weitje helemaal omheind met muren. Natuurlijk werd ie gek. Gelukkig hebben ze toch kunnen onderhandelen dat ie in een wei met meer zicht stond, kon toen wel neuzen met een shetland ruintje denk ik (terwijl ie hier altijd kon neuzen met de merries, ook op de wei).

Er zijn ook bepaalde rassen die wel iets makkelijker hengst te laten zijn, zoals Arabieren en spanjaarden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:29

Chanelle007 schreef:
Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.

Ik geloof meteen dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen hoor, absoluut.

Ik weet alleen niet of groen + groen iets anders kan geven dan blauw. Dat is niet jouw schuld, dat is mijn mening die ik door ervaring heb :) Het is niet omdat ik vooral slechte voorbeelden kan aanhalen, doordat ik die met mijn eigen ogen heb zien gebeuren, dat dat bij jou ook het geval zal zijn.

En ik zeg niet dat je moet castreren - ik zeg dat je héél hard zult moeten opvoeden, als je niet castreert. Dat opvoeden moet je sowieso doen hoor, ook als het een ruin of merrie is :D Bij een hengst wordt het gewoon nog iets moeilijker :) De hormonen zullen je om de oren vliegen, daar moet je tegen opgewassen zijn. En ALS er iets mis gaat, als er een paard uitbreekt, hou er dan rekening mee dat men snel geneigd zal zijn naar "de eigenaar van de hengst" te wijzen :)

Ik denk persoonlijk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is - maar dat is jouw keuze, alleen jij kan voor jezelf beslissen of je dat ziet zitten of niet :) Ikzelf zou er vriendelijk voor bedanken, maar dat komt doordat ik mezelf ken - ik ben een friemelaar, ik flodder en knuffel graag met mijn paard, ik neem haar mee met het halstertouw rond haar hals geslagen e.d., dus ik denk niet dat het voor mij een goed idee zou zijn een hengst te hebben :D Maar nogmaals, dat ben ik, en jij hoeft niet hetzelfde te zijn :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:12

Chanelle007 schreef:
Wat wil je weten? Stuur me enkele vragen daar kan ik beter over nadenken en antwoorden

Die vragen die stelde ik al. Komt hij nu buiten? Kan hij zelf lekker zijn energie kwijt? Hoe is zijn dagritme of hoe gaat het er uit zien.

Weet je wat het is, hoe vrijer en socialer je hengst kan leven hoe makkelijker hij is. Die van mij kunnen de hele dag met elkaar spelen, dus als ik wat met ze wil doen is het geen enkel probleem om even de concentratie erbij te houden. Ze zijn ook helemaal niet zo gefocust op andere paarden omdat ze gewoon een sociaal leventje hebben. Dat is natuurlijk een grotere uitdaging als je maar één hengst hebt en op pension staat, maar een bokker die hier al eerder reageerde heeft bijvoorbeeld haar hengst samen met een mini pony.

Je schreef dat je niet meer zo veel wil rijden, je schreef dat je opnieuw wilde starten met hem, grondwerk, etc. Dus ik ben vooral benieuwd, hoe ziet zijn dag er nu uit of hoe gaan zijn dagen er uitzien in de nabije toekomst?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:12

LWDaisy schreef:
Chanelle007 schreef:
Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.

Ik geloof meteen dat je je verantwoordelijkheid wilt nemen hoor, absoluut.

Ik weet alleen niet of groen + groen iets anders kan geven dan blauw. Dat is niet jouw schuld, dat is mijn mening die ik door ervaring heb :) Het is niet omdat ik vooral slechte voorbeelden kan aanhalen, doordat ik die met mijn eigen ogen heb zien gebeuren, dat dat bij jou ook het geval zal zijn.

En ik zeg niet dat je moet castreren - ik zeg dat je héél hard zult moeten opvoeden, als je niet castreert. Dat opvoeden moet je sowieso doen hoor, ook als het een ruin of merrie is :D Bij een hengst wordt het gewoon nog iets moeilijker :) De hormonen zullen je om de oren vliegen, daar moet je tegen opgewassen zijn. En ALS er iets mis gaat, als er een paard uitbreekt, hou er dan rekening mee dat men snel geneigd zal zijn naar "de eigenaar van de hengst" te wijzen :)

Ik denk persoonlijk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is - maar dat is jouw keuze, alleen jij kan voor jezelf beslissen of je dat ziet zitten of niet :) Ikzelf zou er vriendelijk voor bedanken, maar dat komt doordat ik mezelf ken - ik ben een friemelaar, ik flodder en knuffel graag met mijn paard, ik neem haar mee met het halstertouw rond haar hals geslagen e.d., dus ik denk niet dat het voor mij een goed idee zou zijn een hengst te hebben :D Maar nogmaals, dat ben ik, en jij hoeft niet hetzelfde te zijn :)

Je kunt met hengsten ook knuffelen hoor...alleen als je ze vast zet bij een andere hengst of merrie volgt er een hoop gebrul.Stelt niets voor maar als je dit niet kent schrik je je rot...mijn vriendin dus :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:08

Chanelle007 schreef:

Nou, ik vind wat jij doet absoluut niet verantwoordelijk. Merrie en hengst met elkaar laten neuzen, hengst laten dribbelen en roepen en denken dat je hem met geen wortels te geven corrigeert.....

Echt, echt echt, geen woorden voor, en dan boos worden omdat mensen in dit topic met ontzettend veel meer ervaring het onverstandig vinden wat je doet. Wauw.

En ik geloof best dat je je verantwoordelijkheid wel wilt nemen, maar je bent duidelijk te jong en te onervaren om dat te doen, en dus is het beste wat je voor jezelf en je paard kunt doen hem te castreren. En dat is dan ook je verantwoordelijkheid nemen imo.
Ik denk echt dat iedereen in het topic je wil helpen, maar de paardenwereld kan ook best hard zijn in die dingen, en dat heeft een reden. Een van mijn redenen is dat ik mijn merrie gedekt wil hebben door een hengst die ik kies, en niet een die er toevallig bovenop springt omdat de eigenaar niet beseft hoe zo een hormonenbom het is.

En wat Jessix ook zegt, als je paard in een groep staat, de hele dag buiten waar hij kan stoeien met andere paarden, heb je een blij paard wat nog al iets makkelijker te doen is dan een hengst die alle dagen geisoleerd wordt, want die komt op een gegeven moment op 2 benen de stal uit.
Paarden hebben dat gewoon nodig, sociaal contact, in groepen, ze hebben het nodig om eens de benen te kunnen strekken zonder dat je rijdt of longeert, ruinen en hengsten stoeien graag, en paarden raken gefrustreerd als ze die dingen niet hebben, en een gefrustreerd paard kan gewoon echt staatsgevaarlijk worden, en zeker als ze dan ook nog geen duidelijke grenzen krijgen van de eigenaar. Management is alles.

En tuurlijk, het ligt er ook aan wat voor hengst je hebt, de Arabische hengst van een kennis van mij is veel liever en rustiger dan KWPN of Engelse Volbloed hengsten die ik ken, maar dan nog blijft het een hengst en bij tijden is dat gewoon 600 kg testosteron.
geerke schreef:
Je kunt met hengsten ook knuffelen hoor...

Zeker kan dat, en een goed opgevoede en goed gemanagede hengst kan ook echt een heel leuk en lief paard zijn. Maar daar heb je wel een heleboel ervaring voor nodig, en zoals ik al eerder schreef, ik zou het zelf absoluut niet zien zitten. Ik ben van plan mijn veulen straks aan te houden, maar als het een hengstje is gaat hij toch echt met een jaar gecastreerd worden.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 07:51

Kinke schreef:

Op dit moment komt hij nog niet buiten omdat de groepen al gevormd zijn. Ik heb dit al een al een paar keer gezegd ma ja

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:05

Avalanche81 schreef:
Chanelle007 schreef:

Nou, ik vind wat jij doet absoluut niet verantwoordelijk. Merrie en hengst met elkaar laten neuzen, hengst laten dribbelen en roepen en denken dat je hem met geen wortels te geven corrigeert.....

Ten eerste ze staan naast elkaar in een stalgang, ten tweede ik doe da nu niet meer en ten derde jullie hebben op alles wel iets te zeggen?!

Echt, echt echt, geen woorden voor, en dan boos worden omdat mensen in dit topic met ontzettend veel meer ervaring het onverstandig vinden wat je doet. Wauw.

En ik geloof best dat je je verantwoordelijkheid wel wilt nemen, maar je bent duidelijk te jong en te onervaren om dat te doen, en dus is het beste wat je voor jezelf en je paard kunt doen hem te castreren. En dat is dan ook je verantwoordelijkheid nemen imo.
Ik denk echt dat iedereen in het topic je wil helpen, maar de paardenwereld kan ook best hard zijn in die dingen, en dat heeft een reden. Een van mijn redenen is dat ik mijn merrie gedekt wil hebben door een hengst die ik kies, en niet een die er toevallig bovenop springt omdat de eigenaar niet beseft hoe zo een hormonenbom het is.

En wat Jessix ook zegt, als je paard in een groep staat, de hele dag buiten waar hij kan stoeien met andere paarden, heb je een blij paard wat nog al iets makkelijker te doen is dan een hengst die alle dagen geisoleerd wordt, want die komt op een gegeven moment op 2 benen de stal uit.
Paarden hebben dat gewoon nodig, sociaal contact, in groepen, ze hebben het nodig om eens de benen te kunnen strekken zonder dat je rijdt of longeert, ruinen en hengsten stoeien graag, en paarden raken gefrustreerd als ze die dingen niet hebben, en een gefrustreerd paard kan gewoon echt staatsgevaarlijk worden, en zeker als ze dan ook nog geen duidelijke grenzen krijgen van de eigenaar. Management is alles.

En tuurlijk, het ligt er ook aan wat voor hengst je hebt, de Arabische hengst van een kennis van mij is veel liever en rustiger dan KWPN of Engelse Volbloed hengsten die ik ken, maar dan nog blijft het een hengst en bij tijden is dat gewoon 600 kg testosteron.
geerke schreef:
Je kunt met hengsten ook knuffelen hoor...

Zeker kan dat, en een goed opgevoede en goed gemanagede hengst kan ook echt een heel leuk en lief paard zijn. Maar daar heb je wel een heleboel ervaring voor nodig, en zoals ik al eerder schreef, ik zou het zelf absoluut niet zien zitten. Ik ben van plan mijn veulen straks aan te houden, maar als het een hengstje is gaat hij toch echt met een jaar gecastreerd worden.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:22

Chanelle007 schreef:
Kinke schreef:

Op dit moment komt hij nog niet buiten omdat de groepen al gevormd zijn. Ik heb dit al een al een paar keer gezegd ma ja

Maar tussen niet met de groep naar buiten en 24/7 op stal (op het af en toe eruit om te rijden/longeren na) zitten ook nog opties.
Een paard heeft vrije beweging nodig en sociaal contact (bij een hengst is dat natuurlijk moeilijker, maar niet onmogelijk). Het is aan de eigenaar van het paard om ervoor te zorgen dat het paard buiten komt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:23

Het is niet fijn wat je nu allemaal leest, maar jij staat voor een situatie die je niet kent, namelijk een hengst houden. Zoals je kan lezen zijn er verschillende mensen die al wel in dat schuitje gezeten hebben en daardoor maken ze ook gewoon al die vele opmerkingen.

Als jij besluit je hengst niet te castreren, dan is dat jouw zaak natuurlijk en jouw verantwoordelijkheid. Lees dan gewoon heel goed wat er hier neergeschreven wordt en begrijp ook gewoon heel goed dat het met worteltjes niet opgelost zal geraken. Je moet consequent zijn. Je hengst zal nu ook niet weten dat hij niet mag neuzen met andere merries. Je hebt het immers al toegelaten. En omdat je het nu 1x niet meer gedaan hebt kan jij misschien denken dat het klaar is, maar is je hengst nog niet mee hoor. Er zitten hier veel tips in, lees ze goed. En denk ook gewoon heel goed na over die castratie. We hebben het nog steeds over een dier van om en bij de 500kg misschien, waar jij zelf met alle wil van de wereld niet zal kunnen over gaan qua kracht, en als hij 'in the heat of the moment is', kunnen jij en je wortels ook wel naar een andere planeet. Zo'n dingen worden gevaarlijk, ook al bedoeld je hengst dat niet zo en is hij heel lief anders

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:45

Ik denk eerder dat het feit dat het een hengst is betekent dat hij niet met de groep naar buiten kan. Ik heb altijd ruinen en 1 merrie gehad, die hebben altijd wat voor tijd van het jaar het ook was meteen met een groepje naar buiten gekund. Op verschillende pensionstallen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:51

Ah ja joh, die ervaring heb ik ook.
Ik vind het gewoon sneu voor dat dier

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:58

Mijn hengst heb ik toen ook in een gevormde hengstengroep geplaatst (2-4.5 jarigen, hij als 2.5 jarige), hadden hectares aan wei en het leverde geen enkel probleem op. Het is gewoon een kwestie van een juiste stalhouder, passend stalmanagement en een passende hengst qua karakter. Net als dat hij nu in pension 8-12 uur per dag buiten staat en samen op stal staat (en in de wei) met een minipaard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:58

Hier wordt na augustus gewoon geen paard meer aangenomen tot het volgende weideseizoen. Ik ben voor een stal ‘s nachts, maar 24/7 continu op stal is in mijn ogen dierenmishandeling. Voor welk geslacht Of type paard dan ook muv blessures.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:00

Chanelle007 schreef:
Kinke schreef:

Kan hij dan niet buiten zonder groep?
Dat is denk ik wat andere bedoelen. Dat de groepen zijn gevormd is wel al duidelijk.
En bijna niemand zet een nieuw paard, hengst of niet, meteen in de groep.
Maar wel buiten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:02

Chanelle007 schreef:
Kinke schreef:

Dan nog zijn er meer opties. Hij kan ook alleen naar buiten. En wat betekent dat nu voor hem? Moet hij nu wachten tot volgend jaar?

Weet je, ik had je hier echt mee willen helpen maar het voelt allemaal wel heel stroef. Je laat niets los... en ergens snap ik dat wel. Misschien bang voor commentaar? Maar goed, ik laat het hierbij. Veel geluk met je paard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:03

SusanH schreef:
Ik denk eerder dat het feit dat het een hengst is betekent dat hij niet met de groep naar buiten kan. Ik heb altijd ruinen en 1 merrie gehad, die hebben altijd wat voor tijd van het jaar het ook was meteen met een groepje naar buiten gekund. Op verschillende pensionstallen.

Meteen in de groep heb ik nog nergens meegemaakt, maar wel naast de groep, zodat ze elkaar daar wat leren kennen.
Ik weet dat er stallen zijn die ze er meteen bij gooien, maar dat gaat ook niet altijd fijn.
Maar er naast, ja zeker wel en dat hoort ook :j Paard hoort niet op stal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:03

Sneu dat hij nog niet naar buiten kan.. Ik hoop dat je weet wat je doet.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:09

Zo'n jong paard moet toch zijn energie kwijt? Is er dan geen paddock of apart afgezette wei waar die in kan? Al is het maar een halve dag. Alles beter als 24/7 op stal. Wanneer zou die wel naar buiten kunnen dan? Hij moet dagelijks zijn energie kwijt kunnen raken. Anders straks echt onhandelbaar.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:18

[/quote]
Dan nog zijn er meer opties. Hij kan ook alleen naar buiten. En wat betekent dat nu voor hem? Moet hij nu wachten tot volgend jaar?

Weet je, ik had je hier echt mee willen helpen maar het voelt allemaal wel heel stroef. Je laat niets los... en ergens snap ik dat wel. Misschien bang voor commentaar? Maar goed, ik laat het hierbij. Veel geluk met je paard.[/quote]
Als je me losser wilt dan stuur ik liever privé sorry

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:25

TS de meeste mensen hier proberen met je mee te denken en geven om het welzijn van je paard. Ook ik raad je aan met stal te overleggen dat hij in ieder geval wel buiten komt. Zeker als hij soms al wat ‘stout’ is in de omgang en/of onder zadel, als hij zijn energie niet kwijt kan krijg je een bommetje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:33

Ik vermoed dat paard op de vorige stal ook niet buitenkwam, denk dat dat de reden was dat de manege-eigenaar aanraadde om dagelijks te rijden. Vermoedelijk heeft TS haar paard verhuisd met de bedoeling dat hij mettertijd wel buiten kan. Is dat dan niet van de eerste dag/week, dan is het maar zo, paard is het al gewend.

Alleen zou het een tijdje niet rijden, icm veel op stal staan, wel eens gevaarlijke situaties kunnen opleveren als ze er dan weer opstapt, dus daar moet zeker iemand bij in de buurt zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:38

Dus die driejarige staat 24/7 op stal.
-O-

Ik snap dat een hengst hebben stoer klinkt. Maar wat pas écht stoer is en ballen toont (no pun intended ;) ) is verantwoording tonen naar je paard toe en hem castreren met ZIJN welzijn in je hoofd. Zodat hij lekker paard kan zijn en naar buiten kan met vriendjes.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:43

Chanelle007 schreef:
Als je me losser wilt dan stuur ik liever privé sorry

Waarom open je dan een topic?
Je wilt raad en advies - dan kan alleen gegeven worden als men een duidelijk beeld heeft van de situatie, en dat kan alleen als jij eerlijk en open bent :) Je moét geen topic openen, maar gezien je dat wél gedaan hebt, probeert men je te helpen en stelt men vragen om duidelijkheid te scheppen.

De groepen zijn dus al gevormd, zeg je.
Wat betekent dit nu voor jouw paard? Niet mee naar buiten tot volgende lente? Of naar buiten, naast de bestaande kudde en later toevoegen aan de kudde? Of zit je met stalgenoten die weigeren een hengst toe te laten in hun bestaande kudde? (Daar ben je in dit topic ook al meermaals op gewezen - het is zeker geen verwijt, maar er is hier door meerdere mensen al "gewaarschuwd" dat de meeste mensen geen hengst als weigenoot willen)

Wees eerlijk naar jezelf en je paard toe. Hoe lang komt hij nu uit zijn stal, dagelijks? Als hij enkel en alleen uit zijn stal komt als jij er mee bezig bent, heb je binnen de 2 weken een bom in je handen. Bekijk eerlijk hoe lang hij binnen staat - probeer dat niet weg te wuiven "doordat de groepen al gevormd zijn". Daar heeft je paard geen enkele boodschap aan of begrip voor. Ook niet "als het maar voor een paar weken is" bijvoorbeeld. Elk paard heeft de basisbehoefte aan de benen te strekken, aan uit die stal te komen, aan sociaal contact. De reden waarom dit nu niet kan zou enkel bij een blessure oid eerlijk zijn - al de andere redenen zijn excuses waarbij je tekort schiet naar je paard toe. Ik zeg niet dat je dat expres doet, je zal vast wel willen dat hij buiten komt, maar met willen alleen komt je paard niet buiten nu. Je moet het doen.

Dus: wanneer mag hij buiten? Niet een uurtje in de piste, echt heel de dag door, lekker paard zijn zonder dat jij er bij moet blijven. Als het antwoord niet "deze week nog is", heb je de verkeerde stal gekozen en zal je heel snel een gefrustreerd paard in handen hebben.

Wees niet boos of aangevallen omdat we je niet met fluwelen handschoenen benaderen. Dat zal je paard namelijk ook niet doen, en die kan véél meer schade aanrichten dan bokkers die proberen duidelijk maken dat je de zaken op een bepaalde manier moet aanpakken. Je paard moet asap naar buiten, zowel om zijn ei (niet letterlijk :+ :D ) kwijt te kunnen als om bij soortgenoten te kunnen zijn. Wees ook niet boos naar stalgenoten toe die jouw paard niet als weigenoot willen, dat is hun goed recht. Ik zou bijvoorbeeld ook geen paard met ijzers als weigenoot willen, als ze daarmee schoppen is dat vaak erger dan wanneer ze zonder schoppen. Kan nog altijd mis gaan natuurlijk, maar de kans dat het mis loopt mét ijzers is imo groter dan zonder. Je zal hier nog veel vaker tegenaan lopen - mensen hebben vooroordelen, en/of ervaring, en passen daarom liever voor een hengst als weigenoot. Ik zou zelfs niet helemaal gerust zijn als hij naast mijn wei zou staan - het is en blijft een bonk testosteron :) Het is al eerder gezegd: je maakt het jezelf moeilijk, en dat mag, maar dit is één van die gevolgen daarvan. Daar mag je paard niet de dupe van zijn - en dat is hij nu wél, want hij mag/kan niet mee naar buiten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:46

hwn schreef:
Ik vermoed dat paard op de vorige stal ook niet buitenkwam, denk dat dat de reden was dat de manege-eigenaar aanraadde om dagelijks te rijden. Vermoedelijk heeft TS haar paard verhuisd met de bedoeling dat hij mettertijd wel buiten kan. Is dat dan niet van de eerste dag/week, dan is het maar zo, paard is het al gewend.

Alleen zou het een tijdje niet rijden, icm veel op stal staan, wel eens gevaarlijke situaties kunnen opleveren als ze er dan weer opstapt, dus daar moet zeker iemand bij in de buurt zijn.

Sorry...een jong gezond paard van eind augustus tot het volgende weideseizoen (Maart/april) opsluiten omdat hij Dat al gewend is? Wow. Wat een verschrikkelijk excuus en echt niet goed te praten voor mij. (En ja, het gebeurt vaker dan ik denk etc. Dat weet ik ook, maar mag mi wel eens wat wetgeving rond komen.)