Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:39

Dat dribbelen is herkenbaar. Nadia wil de eerste paar keer ook hard harder hardst! Vind dan zelf lastig om daar niet van 'onder de indruk' te raken en ontspannen te blijven. Hoe doen jullie dat?

Ik heb een academische kaptoom van Marijke de Jong. Heb nu vooral aan de hand mee gewerkt en wil ook proberen er mee te gaan rijden :j Qua maat heeft Nadia full wat mij verbaasde. Dacht cob maar dat is echt te klein. Maat full past goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:32

Hmm, de Kolonel speert er gewoon keihard vandoor af en toe. Maar verder is hij relaxed. Echt dribbelen is er niet bij gelukkig. Om zelf ontspannen te blijven helpt het mij om te neuriën of zingen (maar dat laatste is zielig voor mijn omgeving :') ).

Tzt wil ik ook naar bitloos. Wel mooi om die overgang te maken via werk aan de hand naar onder het zadel zoals jij doet Louise.

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:45

Hoi Fribi people!

Ik heb even een vraagje; welk zadel gebruiken jullie voor de brede teddyberen?
Mijn Fribi is nu zodanig breder geworden dat mijn zadel niet meer past en ik dus moet gaan kijken naar een ander...

Welk raden jullie mij aan? :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:37

Zoals beloofd!

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's zijn van de wandeling een paar weken terug!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze bovenstaande foto's van de buitenrit vandaag! Heerlijk!

Afbeelding

En nog eentje in de wei!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:44

Vandaag dus weer heerlijk buiten gereden. Kiara was vandaag een stuk relaxter dan de vorige keer. Ik ben dan eigenlijk wel altijd behoorlijk rustig. Ik krijg gewoon ook steeds meer vertrouwen in haar , hoewel dat er eigenlijk altijd wel is geweest. Maar ik weet nu steeds beter wat ze doet en wat niet. Er is ook eigenlijk altijd wel iemand bij. Heel soms ga ik alleen naar het bos, maar dat vindt Kiara een stuk minder leuk. Maar ze doet het wel gewoon. Kiara luistert wel vrij goed. Als ze het soms echt een beetje te bont maakt met eigen initiatief, dan spreek ik haar wel even vermanend toe :). En dat helpt eigenlijk altijd wel.

Vandaag moesten we nog langs een grote vrachtwagen waarvan de bak omhoog stond (met aardappels erin). Vond ze wel een beetje spannend, maar ze liep er gewoon braaf langs. En de bak waar de dode dieren van een plaatselijk boerderij onder liggen is ook altijd wel wat eng, maar ook daar loopt ze gewoon (een beetje snuivend) langs. Dus braaf paard!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:46

@ Nessie4, ik heb een op maat zadel van Zadelatelier Schutte. Bevalt echt super!
Ik heb eerder even op een MSFC zadel gereden van een stalgenootje. Dat zijn ook vrij brede zadels. Maar mijn Schutte zadel is echt heerlijk. Zelfs op lange buitenritten!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:59

Mooie foto's EmEm! Kiara ziet er goed uit! Zo te zien woon je in een hele mooie omgeving :j Fijn dat ze zo braaf is. Nadia is dat eigenlijk ook. Ze kan alleen heel fris zijn en wil dan vooral hard, lekker het gas erop zeg maar :Y). Zingen heb ik geprobeerd maar Nadia vond dat maar raar :').

@Nessie: ik heb er een Kent & Masters dressuur op liggen met brede boom. Ligt perfect op Nadia en zit er zelf ook fijn op. Over Ninon Schutte hoor ik ook goede verhalen :j

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:56

De omgeving is inderdaad ook mooi bij ons (Zuid-oost Brabant, bij Gemert). Maar bij jou in de buurt ook, toch?

Kiara staat vrij dicht bij het bos en daar kunnen we uren rijden. Heel afwisselend. We hebben ook een zandafgraving waar de paarden heerlijk in het water kunnen, super helder water. En heel mooi. Dus wat dat betreft hebben we niet te klagen!
Dus als jullie met je Freibergers ooit nog eens onze kant op willen komen,dan zijn jullie van harte welkom!

Ik heb gemerkt dat Kiara alleen maar harder wil en onrustiger wordt als ik mijn been eraf hou. Die neiging krijg je natuurlijk als ze hard gaan. Als ik mijn been eraan hou, voelt ze zich meer ondersteund en gaat ze zeker niet harder. Verder doet Kiara het eigenlijk super! Geniet echt van haar!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:05

Nessie4 schreef:
Ik heb even een vraagje; welk zadel gebruiken jullie voor de brede teddyberen?
Mijn Fribi is nu zodanig breder geworden dat mijn zadel niet meer past en ik dus moet gaan kijken naar een ander...

Ik rij op een Thorowgood (kunststof) cob met de allerbreedste boom die er is. Mocht hij hier uitgroeien dan wordt de boom op maat gemaakt voor hem.

Wat leuk EmEm, dat water! Ik denk dat de Kolonel het niets vindt, die doet al moeilijk als er een plas in de bak ligt. :roll: Lijkt me heel leuk om eens af te spreken. Wie weet over een jaar ofzo, als de Kolonel het niet meer zo spannend vindt om met de trailer weg te gaan. Lijkt me zo leuk om met nog een Freiberger op stap te zijn. Kunnen ze lekker Zwitsters Frans kletsen onderweg. :D :D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:12

Ook maar wat voorjaars foto's.
Heros gister los aan de Longe gehad. Hij had er echt zin in!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:32

Mooi hoor HeidiHeros! Hij had er echt zin in! Dressuurpaarden-zin :)

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:21

Dankjewel voor de tips ivm de zadels! :)
Zadelmaker is geweest en op moment is mijn Harry's Horse zadel met wijde boom nog prima voor Nelson :)
Moest wel een gelpadje onder :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:11

Zo Heros aan de bak, bodem ziet er zwaar uit. Dat is flink werken.

Mooi Nessie, dat scheelt geld. Waarom moet er een gelpad onder? Mijn zadelmaker vindt dat ondingen dus ik vind het wel interessant om een tegengeluid te horen. :)

De Kolonel gaat zo goed momenteel. :wow: In stap en draf ligt de basis er nu wel zo'n beetje. De galop nog wat verder uitwerken en dan kan ik de ring in volgens mij. Ik ga vanaf nu oefenen op vreemd terrein (dat is nog wel een dingetje namelijk). Zondag voor het eerst op pad met hem. Spannend. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:47

Wat goed Ir111 dat Kolonel zo goed gaat!
Galop blijft bij ons ook wel een ding. Vindt Kiara echt heel moeilijk! Hoe oefen jij daar op?
Ik heb trouwens geen wedstrijdambities, maar wil wel proberen goed te paardrijden :).

Bij ons is de trailer dan weer geen enkel probleem. We zijn ook al een paar keer met de trailer op pad geweest om buiten te rijden. Dat doet Kiara super!

Verder genieten Kiara en ik nu vooral van het lekkere weer. Nu nog zonder insecten en dazen in het bos! Heerlijk! Van de week was het prachtig. En dan krijg je dit soort plaatjes! De zandafgraving geeft schitterend blauw en helder water! Kiara wilde er in eerste instantie niet in (het spiegelde nogal), maar als ze er eenmaal in staat spettert en snorkelt ze (snoet helemaal in water) :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:36

Dat water op de eerste foto, zo blauw! Die laatste foto vind ik tof, wat een heerlijke Freiberger billen zijn dat. Prachtig! <3 Krijg jij ook vaak vragen wat voor ras het is?

Mijn hoofddoel is goed leren rijden maar nu hij zo lekker gaat twijfel ik heel erg of ik niet ook wil starten. Misschien ga ik het gewoon proberen. Het trailerladen gaat prima. De uitdaging ligt in het rijden op vreemd terrein. Hij loopt eerst een half uur de boel bij elkaar te brullen voor hij een beetje op aarde landt en aanspreekbaar is. Dat ging overigens best goed afgelopen zondag. Kon uiteindelijk nog even lekker rijden.

edit: in het galopperen doe ik niets anders dan in draf. Zorgen dat de verticale balans goed is (dus niet op de linker of rechterschouder laten vallen), is hij in balans dan ontspannen en op eigen benen laten lopen. Later ga ik daar iets in schakelen om de horizontale balans (gewicht voor / achterhand) te verschuiven. Ik zorg eerst dat ik dat in draf goed voor elkaar heb, dan is galop makkelijker. Dat doe ik in die volgorde omdat ik dat zelf makkelijker vindt. Als je handig genoeg bent kun je prima je galop oefenen als je draf nog niet goed bevestigd is.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:59

Ja Kiara is al eens uitgemaakt voor Quarter haha, ook zo'n dikke kont!
Nou mogen de billen bij Kiara wel iets minder. Hoop de winterkilo's er in het voorjaar weer af te trainen!

Nou, gewoon starten als je het leuk vindt en hij er aan toe is! Inderdaad gewoon proberen! Ik zeg ook nooit nooit, want heb in een ver verleden ook wel wedstrijden gereden, maar is nu niet mijn ambitie. Kiara is ook wel behoorlijk snel afgeleid. Ze wil altijd alles zien en gilt ook veel! Zou dat dan toch een Freiberger eigenschap zijn? Als ik ooit eens aan de overkant van de weg in de wei rij, dan heb ik ook ineens een heel ander paard. Heb ik ineens een stuk minder controle :).

Dank voor je galop uitleg! Alle tips zijn welkom! Misschien ook wel goed om in het bos te trainen op lange rechte stukken!

Hoe gaat het met Nadia, Louise?

Zouden er nu echt niet meer Freiberger liefhebbers op Bokt zitten?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:49

Wat een gave foto's allemaal!!! Prachtige Fribi's in mooie omgevingen. Zelf vergeet ik 9 van de 10 keer om tel mee te nemen :o Met Nadia gaat het lekker. Ik kan merken dat longeren met kaptoom effect heeft (was daar eerst was sceptisch over)! Ze komt steeds beter in balans qua stap en draf. Galop zijn we nog lang niet aan toe. Met buitenrijden gaat wel goed op rechte stukken maar op de volte hebben we nog wel een lange weg te gaan

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:14

Ziet er heerlijk uit allemaal!! Mooie paardjes.
Ik krijg binnenkort nog een Freiberger op stal om een tijdje te rijden. Hij is voor de verkoop, dus als er liefhebbers zijn of jullie weten nog iemand die een super leuke lieve Freiberger zoekt..
Laat het maar weten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:01

Ik mag maar 1 paard van mijn vriend. :D :D

Leuk Louise, dat dat je de balans ziet verbeteren.

EmEm schreef:
Kiara is ook wel behoorlijk snel afgeleid. Ze wil altijd alles zien en gilt ook veel! Zou dat dan toch een Freiberger eigenschap zijn?

Het zijn allemaal bemoeiallen. Mooie gemene deler. :D :D

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:42

Mag ik mij hier ook melden? Sinds 2 weken in het bezit van een geweldige Freiberger genaamd Ello! *\o/*
Mijn eerste paardje (volbloed Arabier) staat al weer 5 jaar met pensioen en ik begon het rijden toch wel te missen. En aangezien ik sinds maart een box vrij had, begon het echt weer te kriebelen. Nog geen idee wat ik wilde, niet weer zo'n heethoofd, maar zeker geen koudbloed ... Dat was tenminste zo tot ik Ello tegen kwam :D . Meet Ello, 1 dag bij mij:
Afbeelding
Met mijn andere grote vriend:
Afbeelding
Ello is pas 5 en nog een echt puppie paard, met een geweldig open en mensgericht karakter. We gaan vast nog heel veel avonturen beleven samen.
Ook heel erg leuk om hier al die andere Freibergers te zien!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:39

Hallo Deborah, leuk dat je je hier meldt en wat is Ello een mooierd! Daar ga je vast veel plezier mee beleven :j. Ook bij Horse Aquatherapy/Stal Vastenholt vandaan?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:14

Wat leuk! Een nieuwe Freiberger in dit topic!
Welkom Deborah en Ello!

Volgens mij komt hij inderdaad ook van Horse Aquatherapy, toch?

Heel veel plezier jullie samen!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:31

Ben ook echt superblij met hem! Ja, Ello komt ook bij stal Vastenholt vandaan. Volgens mij bijna alle Freibergers in Nederland zo'n beetje toch ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:25

Welkom! Leuk dat je een Freiberger hebt! Lekker gaan genieten. :)

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:46

Afbeelding
Afbeelding
Heros geniet ook lekker van het zonnetje :-)
De bruine Freiberger is het paard wat te koop is!

Gaan jullie ook naar het Freibergerweekend in juni?
Wat leuk dat je ook een Freiberger hebt gekocht! Ello ziet er leuk uit :-)