Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:31

Inderdaad,gewoon een vliegenmaskertje met neuslap op doen in de wei ;)

Maar ik vind het al bij al een heel raar verhaal...ik zou ook mijn geld terug eisen!
Hoe heet die bacterie trouwens Cambiar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:05

Jeetje wat heftig zeg van Baroud... Ik wens je heeeeel veel sterkte toe en jammer dat zo'n jong dier de dupe is geworden van zulke pech...

Wat voor kleur heeft het veulentje? :) Lijkt me geen cremello of perlino, palomino zou kunnen als ik het zo zie en die hebben volgens mij geen problemen met de zon. Ik zou persoonlijk daar liever voor kiezen dan bijvoorbeeld een schimmel (en dat zegt iemand die een schimmel quarter bijrijd :') )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:08

Is moeilijk é? Ik wou juist ook vragen wat voor kleur dit veulentje heeft. H. probeert me wijs te maken dat hij grullo is met een extra crème gen. Ik weet dat ik niet op kleur mag kiezen, maar heb persoonlijk echt een afkeer van bleke paarden, vind het zo onnatuurlijk overkomen.
Ik zocht even op, zou het deze kleur kunnen zijn dat hij zal worden? http://www.1cheval.com/membre/services/photos/images/109657.jpg

@Borderay, volgens haar heet het e coli bacterie, maar ik denk dat het nog een andere is, alleen weet ik me niet meer de naam te herinneren. Ik vermoed dat ook 1 van mijn paarden zo iets meegebracht heeft uit de fokkerij...ze vertoont alle kenmerken.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-12-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:09

Ik zou er wel een red dun in zien :) is dus wildkleur op vos

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:11

Ow...thx...persoonlijk vind ik red dun echt vreselijk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:17

grullo is een verdunning + een verdunning = perlino/cremello, dubbele verdunning dus en niet wat jij wil. Als dat klopt kan hij ook niet zo donker worden als de foto die je linkt.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:23

Zijn staartje lijkt wel een beetje zwartig, zou het geen valkje kunnen zijn? Enkele verdunning heb ik geen enkel probleem mee, die van ons zijn iig net zo gezond en sterk als de anders gekleurden. Dubbele verdunning vind ik ook mooi om te zien, maar dan zou ik idd wel zeker willen zijn dat ze tegen de zon kunnen..
Cambiar veel sterkte nogmaals, ik heb er ook nog eens over nagedacht en zou als ik jou was toch ook idd liever mijn geld terug willen, hij was niet goedkoop ook en dan een jaar jonger veulen ervoor terug is toch niet een erg goede deal nee.. Of een ander paard waarbij je nog meer ziektes riskeert :( jeetje wat een ellende..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:18

tamary schreef:
grullo is een verdunning + een verdunning = perlino/cremello, dubbele verdunning dus en niet wat jij wil. Als dat klopt kan hij ook niet zo donker worden als de foto die je linkt.

Klopt niet helemaal. Wel dat een paard met meerdere verdunningen lichter wordt, maar niet elk paard met dubbele verdunning is cremello/perlino.
Cremello/perlino is 2x creamverdunning
Grullo is 1 x dun(wildkleur) verdunning (op zwart)

Red dun is overigens dun op vos, dus geen dubbele verdunning.

Overigens lijkt het me stug dat die bacterie e-coli zou zijn... die komt overal voor, zelf in ons eigen lichaam. Hij is zelfs belangrijk bij de vertering van ons voedsel. Geen probleem als het niet teveel worden, of als je weerstand niet te laag wordt.
Als het een grondbacterie is zou ik meer aan miltvuur (B anthrasis) denken... of tetanus, maar dat is goed te behandelen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:15

Zitouna schreef:
Zijn staartje lijkt wel een beetje zwartig, zou het geen valkje kunnen zijn? Enkele verdunning heb ik geen enkel probleem mee, die van ons zijn iig net zo gezond en sterk als de anders gekleurden. Dubbele verdunning vind ik ook mooi om te zien, maar dan zou ik idd wel zeker willen zijn dat ze tegen de zon kunnen..
Cambiar veel sterkte nogmaals, ik heb er ook nog eens over nagedacht en zou als ik jou was toch ook idd liever mijn geld terug willen, hij was niet goedkoop ook en dan een jaar jonger veulen ervoor terug is toch niet een erg goede deal nee.. Of een ander paard waarbij je nog meer ziektes riskeert :( jeetje wat een ellende..

Thx Zitouna ;-)
Ik heb teveel verdriet voor hem voor het ogenblik en kan geen ander veulen kopen. Als ik het geld niet terug krijg, dan zal ik het helaas zo laten. Ik wil nu graag wat tijd om te verwerken, want ik had me eigenlijk al gehecht aan baroud.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-12-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:18

Moragh schreef:
tamary schreef:

Klopt niet helemaal. Wel dat een paard met meerdere verdunningen lichter wordt, maar niet elk paard met dubbele verdunning is cremello/perlino.
Cremello/perlino is 2x creamverdunning
Grullo is 1 x dun(wildkleur) verdunning (op zwart)

Red dun is overigens dun op vos, dus geen dubbele verdunning.

Overigens lijkt het me stug dat die bacterie e-coli zou zijn... die komt overal voor, zelf in ons eigen lichaam. Hij is zelfs belangrijk bij de vertering van ons voedsel. Geen probleem als het niet teveel worden, of als je weerstand niet te laag wordt.
Als het een grondbacterie is zou ik meer aan miltvuur (B anthrasis) denken... of tetanus, maar dat is goed te behandelen...

Neen, de e coli denk ik ook niet. Er is wel een en ander op internet over terug te vinden.
Bijna al haar veulens werden vorig jaar besmet, de een kwam er makkelijker door dan de ander, maar helaas enkel Baroud niet...
Misschien ben ik ook wel ontsnapt aan een ramp, stel je voor dat Una en m'n andere paarden dit ook te pakken hadden.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:23

Cambiar, Sterkte!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:26

Cambiar ik begrijp het, je had je zinnen op hem gezet en je voelde al een hoop voor hem. Begrijp dat de gedachte aan een "vervanger" heel moeilijk is... heel veel sterkte de komende tijd

Desalniettemin vind ik het andere veulen wel echt een knap dier, mocht ik ooit de mogelijkheid hebben was ik op zo'n knulletje verliefd geworden :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:36

Was het niet "gewoon" piroplasmose Cambiar?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:23

Kan ook, ik zou het eigenlijk graag weten. Ik heb hier ook een veulen die een 'bacterie' in de darmen zou gehad hebben toen ze uit Frankrijk kwam. Ik wil graag meer weten want blijkbaar kan dit voor enorme ellende zorgen (ivm voorzorgen nemen, hoe voorkomen).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:28

lifaya schreef:
Cambiar ik begrijp het, je had je zinnen op hem gezet en je voelde al een hoop voor hem. Begrijp dat de gedachte aan een "vervanger" heel moeilijk is... heel veel sterkte de komende tijd

Desalniettemin vind ik het andere veulen wel echt een knap dier, mocht ik ooit de mogelijkheid hebben was ik op zo'n knulletje verliefd geworden :j

Ja hoor, hij is natuurlijk immens lief en mooi. Dat zeg ik niet, maar ik zou zo wie zo toch geen paard bij nemen gezien de zware taak die me hier thuis al bezig houdt met mijn paarden. Voor Baroud heb ik me heel erg ver gewaagd, ik begreep dat hij buiten zonder afdak zat en in de penarie zat en ik vond hem het schattigste paardje die ik ooit gezien heb (zijn blik sprak me enorm aan), dus daarvoor ging ik m'n nek uitsteken. Niet voor een veulen die nu een goeie plaats heeft en nog bij z'n mama zit. Dat diertje heeft mij niet nodig, integendeel...ik hoop dat hij nog een eind bij z'n mama kan blijven, veulens worden veel te vroeg gespeend vind ik! dat kan voor heel wat ellende zorgen, ik heb een Lusitano'tje die toen heel ziek geworden is en nooit meer echt bovenop gekomen is na de scheiding en verandering van omgeving.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:46

Mijn amber champagne merrie is bijna dood geweest deze zomer. Nare darminfectie. Gelukkig is ze erbovenop gekomen. Ze had dus ook piro (misschien was dat ook reden van darminfectie, of dat is er vanwege verminderde weerstand overheen gekomen)
Gelukkig is ze er nog, maar het had weinig gescheeld. Ik heb foto's van haar waarop ze net van Brook Hospital lijkt....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:35

Wat erg, maar ze is er dus toch terug bovenop gekomen? Ik vind het vreselijk dat Baroud ook zo geen kans meer gehad heeft. Aan andere kant heb ik wel geluk dat het hier thuis niet gebeurd is, misschien zouden m'n andere merrie's iets kunnen betrappen en was het hek helemaal van de dam. Dat troost me ergens, want als hij het zou gekregen hebben na het vervoer en in nieuwe omgeving zou hij er wellicht ook niet bovenop gekomen zijn. Nu heb ik hem niet gezien en ergens ben ik blij dat me dat gespaard gebleven is.
Ik weet dat H. hem behandeld heeft met zwarte koolstof en groene klei, maar ik vraag me sterk af waarom hij geen antibiotica kreeg. Hij heeft wel nog een inspuiting gekregen, maar het was al te laat.
Ik wist niet dat je een amber champagne merrie had? Is het een Berber?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:14

Moeilijk he, als je er zelf geen vat op hebt kunnen hebben qua behandeling. Ik denk dat ze hem wellicht ook al ziek heeft verkocht aan je?

Mijn merrietje is de hele tijd onder behandeling geweest, bloedafgenomen toen ze magerder werd, AB gegeven, echt lange kuur en pas toen ik langskwam werd het duidelijk hoe kantje boord het was geweest (ze wilden me ook niet teveel zorgen laten maken op zo'n afstand)
De amber champagne is een halfbloed arabiertje (van fokkerij Larzac,cmaar zover ik weet geen berber erin), vader race arab, moeder een Anglo Arab met pony bloed. Geen idee wat daarachter zit... mams is vrij stevig:
Afbeelding

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:29

Wat leuk dat dit topic zo levendig is al een tijd! Echt leuk om zoveel informatie te lezen, en om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn. Wat erg van Baroud, Cambiar ...

Bouazine komt hopelijk in de eerste week van januari naar Nederland, met BSS Transport. Eigenlijk had ik gehoopt haar voor kerst al in ontvangst te mogen nemen, maar helaas is dat transport afgezegd. Nog even nagelbijten dus. Ik ben best nerveus merk ik!

Claire heeft haar in elk geval al laten inenten en gaat het gezondheidscertificaat verzorgen. Het is nu eigenlijk alleen wachten op informatie van het transportbedrijf. Ik hou jullie op de hoogte :) .

En alvast een heel gelukkig nieuwjaar iedereen!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:51

Is een speciaal kleurtje die merrie! Wat goed dat ze erdoor gekomen is!
Tuurlijk heeft ze hem ziek verkocht aan mij. Ik vermoedde het ook direct. Ook het feit dat ze zo gezegd m'n geld niet kon terug geven...wat een onzin. Toch allemaal heel erg kort op elkaar gebeurd, die feiten
Ik vraag me af of hij antibiotica gekregen heeft, of ze er echt alles aan gedaan heeft om hem erdoor te krijgen. Ik denk eigenlijk ook van niet...dat houdt me nog het meeste bezig.
Groene klei en norit, wat een onzin, ze heeft er al bijna eens een kudde veulens aan verloren, ze kon toch beter weten?

Toevallig Larzac. Mijn Lusitano merrie's komen ook van de Larzac, vermoedelijk heeft eentje ook iets meegebracht van daar...ze sukkelt er nog mee...Al die tijd dacht ik dat het mijn fout was, maar veeartsen hebben me heel in het begin al gewaarschuwd dat ze al iets kon opgedaan hebben in de fokkerij.

Proficiat met je aankoop, Maghreb ;-)!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:04

Cambiar, het moet heel erg moeilijk voor je zijn dat je niet weet wat er precies gebeurd is, terwijl je toch al gek was op dat beest.

Je paardje dat nog sukkelt, heb je daar bloedonderzoek bij laten doen ivm pyroplasmose? Ik heb van nog een paardje uit het zuiden van Frankrijk gehoord dat die dat had, teken komen daar veel voor en ik geloof dat die dat overbrengen?

Mijn kwpn'er had hier in Nederland vorig jaar bijna het loodje gelegd, natte wei, waarschijnlijk leverbot. Toen ze heel ziek werd was ik net op vakantie, de oplettendheid, doortastenheid en vasthoudendheid van mijn "weidemaatje' heeft haar toen het leven gered.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:14

Piroplasmose komt inderdaad veel voor in Frankrijk, Spanje Portugal maar bv ook Rusland. Is overgedragen via teken.
Kapselt zich in en dan niet te behandelen. Pas als paard minder weerstand heeft komt het weer tot uiting. Dan (en bij 1e besmetting) te behandelen met Carbesia, heftig middel voor de paarden. Lang niet elk paard kan ertegen.
Overigens lijkten de paarden in die landen er prima mee te fungeren. Veel endurance paarden uit die streken schijnen het ook te hebben.

Mijn merrietje komt van stoeterij Larzac (hier al eerder genoemd vanwege de berberkruisingen die ze hebben), dat is wel op Cuasse de Larzac. Jouw Lusitano's zullen uit zelfde hoek komen dan waarschijnlijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:53

Ja, de causses, ze kwamen van daar: http://www.mijnalbum.be/Album=YNJZ337A
Ik weet dus in het geheel niets van toen ze bij me kwam of ze toen al iets had, maar ik weet nog dat ik de eerste dagen een eind in de weide gebleven ben en zag dat ze toen al stijf was in de achterhand.
Toen ik hen naar een andere weide bracht, omdat mijn weide herzaaid moest worden, is ze echt helemaal ziek geworden, diarree.
Nu, ze is in totaal 3 weken in de kliniek geweest, spierbiopten genomen om te zien of ze geen spierziekte had en alles was normaal, wel 10 keren bloed genomen. Dan zouden ze toch iets moeten gezien hebben?
Enige wat ze zagen was bloedarmoede, een redelijke ontstekingsfactor en een chronisch tekort aan Vit E. Konden ze dan ook niet gevonden hebben dat ze een bacterie had? Wel is Monique Baan ook bij me geweest met een Lecherantenne, ze was gestuur door Laarakker omdat ik niet in Nederland woon (was ook een zeer dure consultatie) en zij zei me dat ter hoogte van haar rechter flank iets zat, een bacterie. Ik kende er toen nog niets van, ben ze gaan behandelen met vitE magn equilife F4F, prolisan (alias mifloran, daarmee was ze ZEER goed, maar zeer duur), omeprazole en nog een middel van Jan Jonas, 133 euro per pot voor een maand en toen is ze er volledig doorgekomen. Ik gaf in die tijd ook nog iets van Laarakker ter versterking en reiniging van het systeem) MAAR...ik kan dat niet meer betalen, dit moet ze samen krijgen of ze begint weer te kwakkelen...dat kostte me allemaal meer dan 500 euro per maand......voor 1 paard! Nu heeft gaar zus Ridade het ook lichtjes. Ik wil kost wat kost haar zus erdoor krijgen want dat is zo'n gezonde bonk. Nu met zeer goed hooi van de Franse Verdon-Champagne streek, doet ze nooit geen diarree meer, maar af en toe heft ze nog krampachtig haar been naar haar buik. Met de warmtescan zagen we duidelijk een warmere plek ter hoogte van de blinde darm, daar waar ze wellicht ook pijn heeft. Toch, deze merrie bruist van energie en zou het vreemd vinden dat zij een bacterie zou hebben.
Sorry dat off topic ga...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-12-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:00

Moragh schreef:
Piroplasmose komt inderdaad veel voor in Frankrijk, Spanje Portugal maar bv ook Rusland. Is overgedragen via teken.

Was eerste waar ik ook aan dacht, ziekte van lyme, heb ook gevraagd in de kliniek of ze dat had, maar dat was het niet, herinner me dat nu plots.
Wel zouden er paarden van een Lusitano fokkerij die te midden de Larzac zit, ook ziek geworden zijn van kleine wormpjes. Dat paard had zelfde tekenen van Unica, ik kwam dat te weten op het barokke paardenforum.
Baroud had ook geen piroplasmose, het zou een bacterie zijn die zich genesteld had in de modderige delen van de weide van Hélène. Welkeen, dat weet ik niet.
Het valt wel op, dat deze paarden pas echt ziek worden als het vochtig begint te worden.
Ik heb dat hier jaar na jaar kunnen constateren. Nu is Baroud ook gestorven in een zeer natte periode. Als ze dan gras eten, worden ze heel erg ziek. Het is bijna kop de derde week van september dat ik ze terug van het gras moet halen, of ze krijgen kolieken en wordt heel stijf in de achterhand.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:07

Moragh schreef:
Mijn merrietje komt van stoeterij Larzac (hier al eerder genoemd vanwege de berberkruisingen die ze hebben), dat is wel op Cuasse de Larzac. Jouw Lusitano's zullen uit zelfde hoek komen dan waarschijnlijk.

Mij daagt er iets, de stoeterij van waar Unica en Ridade kwam, heeft paarden naar de Berberfokkerij in de Larzac gebracht om te laten dekken (dat moet omstreeks 2007-8 geweest zijn). Er zat een Berberkruising(dus LusiXberber) bij Isabelle, de fokster van m'n paarden. Het was 1 van deze jongens, maar weet niet welkeen http://www.mijnalbum.be/index.php?m=fto&a=73&id=194331441&key=BHIG6NBE.
Isabelle heeft ook 1 merrie verloren aan hevige kolieken, misschien heeft er een merrie iets meegebracht vanuit de Berberfokkerij?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-12-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt