juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:23

Hoi hoi, mag ik me hier ook meldden? :) lees al een tijdje af en toe mee en dacht laat ik me nu maar even voorstellen haha! Ik rijd een vier jarige friese merrie, tsamke :) ze is sinds december onder het zadel en wilde toen alleen maar hard en dook heel erg. Ben toen alleen maar bezig geweest met op eigen benen leren lopen, op hulpen laten reageren enz. Nu liep ze af en toe niet helemaal zuiver leek wel, vooral als ze heel snel liep. Krijg les en men instructrice dacht dat ik misschien wat meer rond kon gaan vragen, omdat ze erg stijl is achter en moeilijk der rug ontspande, en nu gaat t steeds beter, moet net even dat laatste knikje doorvragen en dan loopt ze goed! :) zijn ook foto's ed van der gemaakt om te kijken er daar iets te zien was ivm dat ze niet zo zuiver liep, maar daar was niets op te zien, en ook niets warm, geen bultjes of verdikkingen enz.. Ben nu dus heel blij dat we een oplossing hebben gevonden! :) zijn t nog rustig aan t opbouwen maar t gaat eigelijk best goed, ze heeft vast nog niet de ideale houding maar dat komt nog wel denk ik, heb 24 mei men eerste wedstrijd met haar dus ben benieuwd! :)

Matsje

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:05

Hee jij woont vlak bij mij.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:10

Heb je misschien wat foto's van het rijden en van de halshouding? Vind dat altijd wel interessant.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:16

Ik heb bijna heel het topic gevolgd, af en toe wat uit het oog verloren :o
Vinden jullie het oké als ik er een paar foto's tegenaan gooi?
Afbeelding
Neusje er iets uit, beetje spanning in de kaak
Afbeelding

Nog even dit: ik rijd altijd lang en laag los, maar dit was in de proef dus heb daar geen foto's van :)
Wat vinden jullie ervan? :) ik vind het interessant om de mening van anderen te horen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:35

Ik vind dat je paard een mooie houding heeft, en jij zelf trouwens ook. Gezien je zegt altijd lang en laag te rijden, vind ik het knap dat hij dan nu zo redelijk ontspannen loopt. Je oefent af en toe wel stukjes dat je hem wat meer oppakt?
Zijn rug lijkt redelijk ontspannen en hij loopt niet op de voorhand. Vind het wel een mooi plaatje! Wat voor proef wat dit?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:40

Ik zie in je profiel dat hij 4 is? Dan ziet hij er al een stuk volwassener uit! Mijne is net 7 en is echt nog best een puppie om te zien. Hoe hoog is ie?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:05

Profiel is nodig aan een update toe :+ hij is inmiddels net 6 :)
Bedankt voor je reactie, hij is 1.62 ongeveer, ik ben ook niet zo groot ;)
Lang en laag doe ik met losrijden, ongeveer 15/20 minuten. Ligt er trouwens aan of hij erg gespannen is of niet, soms duurt het wat langer voordat hij zijn rug loslaat. Pas als ie dat doet stel ik hem hoger in, anders gaat hij op mijn hand hangen en dus ook op de voorhand. Dan rijden we ongeveer een half uur hoog ingesteld (uiteraard wisselen we veel af met tempowisselingen en figuren, tegenwoordig pakken we een stukje wijken mee) en aan het einde weer lekker laag uitdraven en stappen.
Dit was een B proef van afgelopen weekend, afgesloten met 200 punten :) 22 mei ga ik voor het eerst (onderling) L1 starten, kijken hoe dat uitpakt.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:19

Matsje schreef:
Hee jij woont vlak bij mij.

Hee, wat toevallig! :) ik woon (bijna) in daalmeer! ;) en jij?
Heb alleen wat foto's van hoe t was, nog niet van hoe we nu rijden, maar kan ze nog niet plaatsen want zit op men mobiel! ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:22

Mooie foto's hierboven zeg! Lekker het neusje eruit :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:26

Ziet er goed uit! Niet alleen qua houding, ook qua aanspanning over de rug, als dit B niveau is dan heb je je paard al erg goed voor elkaar. Toppie!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:32

Dankjullie :o
Het duurt misschien wat langer voor je resultaat hebt, maar áls je het voor elkaar hebt :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:52

Door dit topic heb ik mezelf wel even aangepakt en ben ik mijn paard meer over de rug gaan rijden en véeel meer lang en laag.. En ik kan zeggen, het effect is er na een week al :D

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:55

Foto's? :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:59

Heb ik niet, ga ik ook nog niet plaatsen. Mijn paard was vorig jaar bijna M2 klaar en nu voel ik me net B.. Hij is aan het revalideren van een operatie.. Misschien durf ik het binnenkort aan :D

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:42

Ja dat snap ik wel, veel succes iig! :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:01

best apart, ik kreeg donderdag de tip van een jury om het neusje er minder ver uit te laten komen. en dat ik haar er dus in halshouding meer bij moest rijden

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:42

Okée, misschien bedoelde ze meer opgericht? Meer gedragen zegmaar?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:23

nee meer het neusje erbij. ze zei letterlijk dat ik het neusje niet zover eruit moest laten komen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:31

Tsja, soms heb je wel eens spraakverwarring, en soms heb je ook wel eens juryleden die iets adviseren wat nu niet echt vooruithelpt ;)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:23

Ja, dat is ook zo. Het is ook maar net wat ze willen zien. Ik zie ook wel eens dingen staan dat ik denk huh??!!
Nou ik ga vanmiddag weer eens even mijn best doen, toevallig bij een jury die gauw vindt dat het 'te diep' is.. We zullen het zien...

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:27

Daisies schreef:
Heb ik niet, ga ik ook nog niet plaatsen. Mijn paard was vorig jaar bijna M2 klaar en nu voel ik me net B.. Hij is aan het revalideren van een operatie.. Misschien durf ik het binnenkort aan :D

Denk dat het vanzelf goed komt hoor! En waarschijnlijk kom je op deze manier uiteindelijk veel verder. Veel succes!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:19

elke jury ziet het weer anders idd. zolang je er zelf maar een goed gevoel over hebt!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:49

Matsje schreef:
Daisies schreef:

Denk dat het vanzelf goed komt hoor! En waarschijnlijk kom je op deze manier uiteindelijk veel verder. Veel succes!

Dat hoop ik ook, maar de wedstrijden gingen sowieso als een trein :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:58

Moderatoropmerking:
Nogmaals de vraag het ontopic en serieus te houden.
Voor gezellig geklets is het HK topic.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:24