Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:46

Ja, maar dat heeft dus niets met Portugees stierenvechten te maken, en daar ben ik dus ook tegen, ik verdedig alleen Portugees stierenvechten

en cyrina, ik ben tegen bepaalde praktijken die toevallig in Spanje plaats vinden. Ik ben niet tegen alles wat Spaans is.
Wel vind ik dat Spaans en Portugees strikt gescheiden gehouden moet worden en niet gezien moet worden als 1, wat helaas wel gebeurd door veel buitenlanders. Ik neem aan dat de Hollanders ook niet onder de Duitsers geschaard willen en de Belgen niet onder de Fransen...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:47

Stierenvechten te voet heeft niks te maken met stierenvechten te paard , het Spaanse rejoneo is bijna hetzelfde als het Portugese.
Veel Portugezen komen naar Spaanse plazas om juist succes te hebben in de grote steden dus Portugezen doden wel In de Spaanse plazas.
Meeste Spaanse ruiters rijden lusitanos of kruizingen hiervan dus die gaan ook gewoon naar Portugal om paarden te kopen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:49

Als land misschien niet, maar wat rijden betreft, rijden ze in elkaars ringen en worden ze als gelijke beschouwt.

Aangezien, Spanjaarden in Portugese arena's rijden en andersom....

Ik heb het overigens wel alleen over rejoneo.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:55

Dat filmpje van die dressuur paarden vind ik ook echt niet om aan te zien, gelukkig ga ik eigenlijk nooit naar die wedstrijden kijken en wordt mijn paard ook niet zo gereden, ook totaal geen ambitie voor om hem zo te krijgen.
Ik vind het alleen beetje raar dat we een discussie voeren over stierenvechten in Portugal of Spanje, maakt niet uit. En dat de voorstanders willen dat de tegenstanders neutraal ernaar kijken.
Als wij er tegen zijn, dan zij we dat. Ik wil er helemaal niet neutraal naar kijken, ik vind het echt schandalig dat het nog steeds gebeurt en ben echt gewoon ANTI stierenvechten, op wat voor manier dan ook, bloedeloos of met bloed. Waarom zou ik er dan neutraal naar gaan willen kijken.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:59

Lusitana schreef:
PRE is niet mijn afdeling, maar ik weet dat de meeste Spaanse stierenvechters Lusitanos kopen omdat de PRE als "verpest" zien door ze teveel fokken op uiterlijk. Dit komt uit de mond van een Spaanse stierenvechter en is niet mijn persoonlijke mening.

PRE is mijn afdeling, dus hier kan ik wel een toelichting op geven. In de jaren ´60 van de vorige eeuw waren er zo'n 60 stoeterijen in heel Spanje, waarvan een behoorlijk aantal betrokken was bij het stierenvechten. Inmiddels zijn er zo'n 6.000 stoeterijen, die zich echt niet allemaal focussen op het voorbrengen van een goed paard voor het stierenvechten. Integendeel, de meeste worden gefokt met in acht name van de eisen behorend bij het moderne dressuur terwijl anderen vasthouden aan het traditionele type voor de academische rijkunst. Ik kom hier in Spanje bij verschillende stierenvechters, zowel bij degenen die hun paarden uit Portugal halen als degenen die hun eigen paarden (PRE's) fokken. Het feit is dat een PRE die geschikt is voor stierenvechten vanaf minimaal 60.000 EUR kost (tot ver daarboven). Het is voor de meeste spaanse stierenvechters rendabeler om tegen dezelfde kosten een ritje naar Portugal te doen om een karrevrachtje Lusitano's met potentie (die toch al zijn gefokt met het oog op stierenvechten) op te halen. Deze worden vervolgens hier in Spanje getest en alles wat niet geschikt blijkt wordt weer doorverkocht, waar ook weer wat aan kan worden verdiend. Met name cruzados zijn overigens heel populair bij stierenvechters.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:00

jus schreef:
Stierenvechten te voet heeft niks te maken met stierenvechten te paard , het Spaanse rejoneo is bijna hetzelfde als het Portugese.
Veel Portugezen komen naar Spaanse plazas om juist succes te hebben in de grote steden dus Portugezen doden wel In de Spaanse plazas.
Meeste Spaanse ruiters rijden lusitanos of kruizingen hiervan dus die gaan ook gewoon naar Portugal om paarden te kopen.

Idd

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:14

Lusitana schreef:
Wel vind ik dat Spaans en Portugees strikt gescheiden gehouden moet worden en niet gezien moet worden als 1, wat helaas wel gebeurd door veel buitenlanders. Ik neem aan dat de Hollanders ook niet onder de Duitsers geschaard willen en de Belgen niet onder de Fransen...

Waarom zou je dat verschil maken? We zijn allemaal mensen hoor, met hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Die grenzen hebben mensen er zelf bij bedacht en bestaan helemaal niet in de werkelijkheid. Er zijn tussen mensen meer overeenkomsten dan verschillen (al maakt de kracht van onze geesten ze meestal veel groter dan ze in werkelijkheid zijn). Waarom zou je gebieden afbakenen en afgeven op wat er aan de andere kant van de streep zit, of mensen in hokjes stoppen vanwege verschillen? Daar schiet je toch niets mee op? Daarmede sluit je jezelf meteen af om nog eens iets te leren van die van de andere kant. Het zou toch nogal erg zijn als je daar nog wat van zou kunnen leren. Misschien beter er niet mee vergeleken te willen worden? Bloos

Er is een belangrijke oude wet: Eén is alles en alles is één.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:23

[/quote]
Beetje meer info dan:
Er worden bandarilhas op een specifieke plek gestoken, dat is ook het doel waarvoor ze beoordeeld worden, het is een jurysport. Er naast steken is een grove fout. Die plek is niet super gevoelig omdat er veel vet en weinig zenuwen zitten. Er zijn fokkers die beweren dat ze daar helemaal geen pijn voelen, zover zal ik niet gaan, maar van het feit dat er weinig zenuw zit, kun je wel uitgaan dat er dus ook maar weinig gevoel zit. Ik denk ook dat er een grote pijn tolerantie is, daar ze elkaar ook met de hoorns te lijf gaan en ik neem maar aan dat de natuur er wel voor gezorgd heeft dat zoiets niet meteen voor een shock zorgt... Maar goed, dat laatste is raden hoor.
Maar er wordt dus een (vrijwel)gevoeloos (althans daar) soort gefokt.

In de bloedloze variant wordt een klitteband matje op de rug bevestigd en daarop worden dan de stokken met klitteband op de punt geplaatst, er wordt dus niet in geprikt en het doet dus ook geen pijn.[/quote]

Blij te lezen dat het misschien maar een beetje pijn doet, en idd we weten er niets van.
Ik begin eigenlijk intussen te denken dat de stieren dit stiekem hartstikke leuk vinden en zich trots voelen op de status.............. Frusty

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:24

hahaha, goeie opmerking StableEnable. Zo denk ik er dus ook over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:28

Ik vind het niet prettig als individualiteit en cultuur wordt weggewimpeld. Zoals een engelsman die ik sprak die vond dat ze op de hele wereld maar engels moesten spreken want andere talen waren nutteloos. Cultuur heeft trouwens niet zo zeer met grenzen te maken maar met groeperingen (denk aan stammen). Maar dat is weer een andere discussie Haha!
In het verband van het stierenvechten gaat het mij er om dat de Spanjaarden en Mexicanen en de Fransen gewoon variaties hebben die wij niet kennen en die we ook niet wensen. Het meisje van het artikel gaat echt niet op een matrassen paard aan het werk ofzo.

Cyrina schreef:
Als land misschien niet, maar wat rijden betreft, rijden ze in elkaars ringen en worden ze als gelijke beschouwt.

Aangezien, Spanjaarden in Portugese arena's rijden en andersom....

Ik heb het overigens wel alleen over rejoneo.

Je vergeet de Fransen te noemen Haha! en men rijdt ook in Mexico en California.
Waar geerke mee aankwam van de anti site is iets heel anders, dat komt echt niet voor in Portugal. En dit gaat de stierenvechters waar wij het over hebben, ook echt niet doen. Er wordt veel te veel aan elkaar gelinked wat totaal niet met elkaar te maken heeft door anti sites waardoor er verkeerd algemeen beeld bestaat. Men wil op anti sites vooral graag shockeren met paardenmishandeling, maar dat heeft niks met het soort stierenvechten te maken waar het hier om gaat. Velen weten niet eens hoe een normaal stierengevecht eruit ziet.
Overigens bestaan er verschillen in de regels wat de lengte van de bandarilhas/bandarillas betreft. Men houdt zich aan de regels per land.

Men (uit Frankrijk, Spanje en Portugal) rijdt ook gewoon allemaal bloedloos in California. Ik geloof niet dat er enige tegenstand zou ontstaan tegen bloedloos. Het gaat helemaal niet om het bloed of pijnigen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:35

nee het gaat om de eenheid, de adrenaline en de status. Bloed, vechten, pijn, angst en stress, das allemaal alleen maar een bijkomstigheid. en tja, voor een beetje cultuur kunnen we daar best aan voorbij gaan.

Die regels v.w.b. de lengte van de bandarilhas zijn wel interessant. als je die ff toelicht denk ik dat zeker de helft van de lezers om is.

Als we dan allemaal weten hoe lang die 'pijlen' (oei niet diplomatiek woord) mogen zijn en waar we ze dan wel in een stier mogen steken, dan kunnen we een beetje oefenen en het fantastische gevoel ervaren. en bij oefenen mag je natuurlijk ook nog wel verkeerd steken. je moet tenslotte alles eerst leren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:45

Waar vecht wie voor in jouw ogen? Waar zit de angst, waarvoor, waarom? En in hoeverre verschilt de stress van de stier bv van een paard dat in Nederland op wedstrijd gaat op vreemd terrein of voor het eerst het strand op gaat of politietraining ondergaat?

Ik hoef helmaal niemand "om"te krijgen, ik ben alleen aan het voorlichten omdat er nog steeds misverstanden bestaan. De lengte van de bandarilhas zijn bv van belang omdat hoe korter, hoe dichter je bij de stier moet komen om ze te plaatsen, dus hoe meer kennis en behendigheid er moet zijn en hoe beter afgericht het paard.
Nogmaals, men doet niet zomaar wat.

Het oefenen gebeurd op een nep stier, en op echte stieren (men begint met kleine) eerst met stokken zonder punt (verschillende methodes).

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:04

ben blij met je uitleg. ik ga het steeds aantrekkelijker vinden.
Denk dat we maar eens een clinic moeten organiseren ofzo, tijdens een groot hippisch evenement. mooie nieuwe discipline!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:06

Ik doe ook mee, mijn paard zal het vast geweldig vinden, aangezien die nog nooit een koe heeft gezien.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:08

nou rockwitch, dan moet je misschien vast gaan oefenen met een nepkoe. anders kom je nooit dichtbij genoeg om die koe een speer in zijn pens te douwen........

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:09

StableEnable schreef:
ben blij met je uitleg. ik ga het steeds aantrekkelijker vinden.
Denk dat we maar eens een clinic moeten organiseren ofzo, tijdens een groot hippisch evenement. mooie nieuwe discipline!

Hmm, ik kom er niet helemaal uit... is deze post nou sarcastisch of niet...? Koe (heeey bijpassende smiley!!)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:12

Hamer Misselijk Frusty Koe

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:20

Is het zo erg?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:22

sorry, ja was sarcastisch bedoeld...
gelukkig een smiley met blije koe!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:56

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:03

@Zazoo
Ja die beelden geven enig gevoel voor gerechtigheid.
Helaas zal de stier uiteindelijk het onderspit hebben gedolven.

pas trouwens een beetje op je woorden hoor...
Het is geen vechten, het is cultuur, passie, eenheid met het dier en status......

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:08

Zazoo schreef:
Alleen zo is stierenvechten leuk:
http://nl.youtube.com/watch?v=aMumM7mYLWI

Zazoo, ik snap niet wat dit filmpje te maken heeft met het Portugese stierenvechten te paard waarover dit topic gaat.

Is net zo belachelijk als over tennis gaan praten in een voetbaltopic omdat het "toch allebei met een bal is".

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:35

oomens schreef:
Zazoo schreef:
Alleen zo is stierenvechten leuk:
http://nl.youtube.com/watch?v=aMumM7mYLWI

Zazoo, ik snap niet wat dit filmpje te maken heeft met het Portugese stierenvechten te paard waarover dit topic gaat.

Is net zo belachelijk als over tennis gaan praten in een voetbaltopic omdat het "toch allebei met een bal is".

Ik ook niet. Ik zie namelijk geen stier, geen stierenvechter, en vooral inderdaad niet die passie en cultuur. He gatver wat een naar filmpje. Sorry dat ik deze geweldige discussie heb verstoord.
misschien geef ik met dit filmpje wel een mening over deze prachtige sport....

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:36

Nee Zazoo, snap ik ook niet.
In het filmpje zien we een heel andere vorm van misbruik van stieren ten bate van adrenaline, eenheid en status. echt granny's met jonagolds vergelijken............... Knipoog

bijna passie en cultuur vergeten... Bloos!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:47