Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:11

Ik hoop dat lymfedrainage helpt!

Oei ik hoop met je mee Maartje, dat de auto op tijd klaar is!

Iemand vroeg nog van het halster, die heb ik inmiddels kleiner gemaakt dus hopelijk geen hoeven ertussen! Ze klieren veel met elkaars halster en dan maken ze hem zelf weer groter daardoor. Op nieuwe stal gelukkig wel zonder halster in weiland en box!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:17

Die wind was vreselijk inderdaad ja.
Die regen en onweer hier ook vannacht zeg jeetje!

Wat een leuk ding Tarzan!
Wat een cutie!

Goede tips van de hoefsmid Luci. Hopelijk helpt t!

Balen van de auto Maartje...
Hopelijk is ie snel gemaakt.. al is dat nu met die garages niet gegarandeerd..

Lymfedrainage is wel top, hopelijk helpt het voor hem!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:27

Wat een grappig ding die mini!

Maartje, ik duim met je mee dat de auto op tijd klaar is!

Hier geen kinderen… alleen op mijn werk, een hele klas vol :D

Luci, fijne tips van de hoefsmid, hopelijk helpt het!
Hier morgen osteo/chiropractor morgen voor Daan, kijken wat die tegen komt…

Hier ook heel veel wind gisteren, al is dat dat al snel aan kust, ondanks dat nog heel veel irritante vieze vliegen…

Dais, ah leuke foto’s zeg, fijn dat ze lekker met elkaar gaan kroelen nu!

Tarzan, waardeloos is dat hè…
Soms denk ik wel eens, het is altijd ellende als je paarden hebt, er is altijd wel iets…
Sterkte met je been, goed blauw zeker?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:37

Hier momenteel ook een vliegenplaag ipv de dazenplaag..of er bij...

Paardjes hier worden allemaal goed verzorgd en nagekeken zo te lezen. :-)

Oh vandaar Luci, ja het viel me op en leek me link.

Gelukkig maar dat is zo klein is Tarzan, boefje! Hechten gaat denk ik vanzelf, al is en blijft het ene paard specialer dan de ander.

Leuke foto's Dais, die vind-ik-leuk knop mis ik ook wel, merries hebben natuurlijk altijd zo hun gebruiksaanwijzing. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:08

De dames vroegen vandaag wederom of de wind uit mocht want dit was echt stom :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:14

Luci, fijn dat jij op de nieuwe stal zonder halster staat! Vind het bij jonkies ook wel riskant.

Haha m’n mini is een deugniet maar wel lief. De schop was gelukkig niet hard, is ook maar een klein voetje :D

Maartje, wind is ook stom :+

Hier de twijfel of ik Rambo niet voor het komende half jaar op onze eigen wei moet zetten … het ziet er niet naar uit dat ik erop kan komende tijd. De hoef is echt klote gescheurd .. wat een zorgen weer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:02

Maartje_M schreef:
De dames vroegen vandaag wederom of de wind uit mocht want dit was echt stom :+

Daan heeft ook een vreselijke hekel aan wind en is dan meestal ook echt niet te rijden in de bak, alles is eng…
Maar sinds onze stalverhuizing heb ik dus voor het eerst van mijn leven een binnenbak, en met harde wind is het dan best fijn…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:06

Binnenbak is ideaal bij harde wind, en een geisoleerde binnenbak is sowieso ideaal (koel in de zomer en warm in de winter). Havanna wordt dus ook altijd wat vervelend door harde wind..in de bak dan, buiten maakt het niks uit en is ze mega cool.

Een van mijn vorige paarden was nooit te rijden als het harder waaide, die vond ook altijd alles eng en wedstrijden kon ik dan ook beter afzeggen want ik kwam gewoon de ring niet door.

Wat zegt de hoefsmid over het herstel Tarzan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:15

hier is een hoek in de bak waar door de gebouwen de wind blijkbaar een nogal nare draai neemt ofzo, want daar lopen ze altijd te miepen en met hele heftige wind krijg ik Lis daar niet eens fatsoenlijk doorheen. Maar vandaag lijk het beter dus vanavond eens kijken hoe het dan gaat

Tarzan ben je met op de wei dan niet bang dat het juist te nat gaat worden?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:01

Ik kan me voorstellen dat je dan denkt, dan maar terug naar eigen beheer Tarzan.

Hier ook 2 dames die gevoelig zijn op wind maar mijn pensionada is sinds ze hier thuis staat serieus verbeterd daarin, de zwarte bes kan daar in de zomer wel tegen maar in de winter wat minder :=
De winter is sowieso wel een ding, afgelopen winter voor het eerst door kunnen rijden maar ze wordt wel uhm pittiger en haar mening wat duidelijker zullen we maar zeggen :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:14

Ideaal Nouvel, wij hebben een open binnenbak dus alsnog last van de wind :+

Nou de wei is fijn omdat ik dan een stabiele kudde heb waar geen wisselingen zijn, ik heb de mogelijkheid hem puur op de stenen te zetten dus geen nattigheid (al is de wei op de stalling ook goed droog) en kan hij meer buiten lopen. Daarnaast natuurlijk minder kosten omdat ik toch geen gebruik maak van faciliteiten nu.
Zodra hij weer kan zet ik hem dan weer terug maar zou zonde zijn om een half jaar of langer stalling te betalen voor iets wat ik niet gebruik :=
Smid gaf aan dat dat wel een goede keuze zou zijn.

Vandaag even rondje gaan wandelen en hij wordt langzaam dapper (met mij ernaast haha!)

Even wachten tot de staleigenaar terug is van vakantie, dan kan ik even overleggen met hem.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:29

Ja ik weet ook niet of de stal eigenaar erom zit te springen ntl en hoe druk het is rondom wachtlijsten bij jullie. Snap ook als de stal eigenaar zou zeggen jammer maar helaas dan is de plek weer bezet.

Zo, nieuwe zadelmaker geweest. We zaten aardig in de goede richting. Zelfde kopijzer erin gehouden, risers in het zadel en pad eronder uit.

En daar dik voor betaald maar goed nu weet ik het wel zeker :+

Over 3 maanden opvolgen omdat ze nu aardig op gaat vullen achter de schouders.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:38

Ik snap je overweging wel hoor Tarzan, helemaal geen gekke gedachte, mits er idd plek is als je hem terug wil brengen.

fijn dat je zadel nu goed is Audesta en je ook die bevestiging voor jezelf hebt!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:49

Er staan in principe altijd wel wat stallen leeg dus terugkomen zal wel geen probleem zijn, maar ga zeker eerst even overleggen. Het is niet dat ik wegga vanwege een probleem op stal, dat zal vast schelen haha!

Klinkt goed Audesta! Fijn dat alles weer goed ligt nu!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:18

Tarzan, ik heb destijds die keuze gemaakt vanwege mijn eerste zwangerschap en mijn merrie reageerde daar ontzettend goed op, sindsdien heb ik haar er ook niet meer af gehaald. Het is zeker het proberen waard! Zeker als het een stabiele kudde betreft. Ik had hier wel t geluk dat t verder dezelfde stal is gebleven, kan verder gewoon nog gebruik maken van alle faciliteiten.

Ik heb het voor het eerst weer gereden na de fysio en de fascia release behandeling en wowowowowow wat liep ze goed! Ze heeft denk ik nog nooit zo lekker gelopen. Echt té bizar voor woorden wat het allemaal met haar heeft gedaan.
En het zonnetje scheen net weer heel mooi. <3
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:22

Joannieke wat fijn zeg!
Genieten!
En wat een mooie foto!

Hier vanmiddag dierenarts geweest voor friesje zijn ogen, gelukkig nog stabiel, duimen maar dat het zo blijft!
En Daan osteo behandeling gehad, ze vond hem echt verbeterd tov vorige keer dus dat was heel fijn om te horen!

Vanavond hebben de mannen nog even heerlijk in het avond zonnetje gestaan,

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:55

Wat fijn joanieke, zo’n fijn gevoel als ze zo heerlijk lopen :D

Nouja er staat een mini en een 2 jarige (die is voor de verkoop maar handel op z’n gat). Dus op onze eigen wei is geen wisseling van paarden. En ik kan hem bij nat weer op de stenen zetten, dat zal ook schelen. Daarnaast kan hij langer (of dag en nacht) naar buiten wat misschien ook kan helpen met de doorbloeding van de hoef. Ik heb alleen geen faciliteiten daar maar dat heb ik dan ook even niet nodig.

Fijn om te horen Nouvel! Heerlijke foto :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:54

Wat fijn Joanieke! *\o/* weet je ook dat je het niet voor niks hebt gedaan. Prachtige foto!

Tarzan, in dat geval zou ik hem denk ik ook naar huis halen..wel balen dat je dan een half jaar niet kunt rijden.

Heeft jouw Fries nu witte sokken Nouvel? Gelukkig goed nieuws voor beide.

Die sterkere eigen mening in de winter herken ik wel Audesta, kennelijk roepen kou en wind dat op haha.

Hier hebben ze ook altijd zo'n hoek die extra eng is, bij de bosjes ergens achter.

Havanna gaf al een paar dagen aan dat ze weer mee wilde met de trailer (liep steeds naar de trailer toe haha) dus gisteren maar weer meegenomen en voor de kar gezet. Bult is nog niet helemaal weg maar het borsttuig hangt er gelukkig net boven en de zwelling is meer naar onderen gezakt. Volgens mij vond ze het fijn om weer wat te kunnen doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:01

Wat fijn Joanieke! Prachtige foto ook

Nouvel ik duim mee voor de ogen van je fries, en fijn dat Daan goed in zijn vel zit!

Havanna weer aan het werk, duurt toch lang voor die bult weg is of niet? Elevada is ook altijd heel duidelijk in wanneer ze weer aan het werk moet :') Ik kan dat wel waarderen

Elevada loopt nog steeds ellendig. Ik hoopte dat minder wind zou helpen maar het was nog steeds niet best. Ze loopt echt een beetje uit elkaar en als ze meer onder gaat treden, wordt voor meer kreupel lijkt het -O- maar zaterdag les, dus juf moet maar even mee kijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:05

Ah dat klinkt niet fijn, misschien kan de juf even filmen? Dan kun je zelf later ook goed zien wat er gebeurd. (zien is soms toch anders dan voelen)

Leuk dat Elevada dat ook zo duidelijk aangeeft! Ja die bult duurt best lang vind ik..denk dat het toch een harde klap is geweest. Maar omdat ze ook zo duidelijk zat te hinten dacht ik dat het wel weer kon. Ik ben zelf altijd wel heel voorzichtig met dit soort dingen maar misschien soms ook wel te voorzichtig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:15

Ik heb mijn man van de week laten filmen en ook al naar juf gestuurd. En ik loop er voor (en zelf achteruit) dus ik kan wel veel zien ipv dat ik moet voelen. Helaas weet ik dus echt dat het ook niet best is... Ik ben (alweer) op het punt dat ik me afvraag wat we nog wel en niet moeten willen met haar... maar goed, daar kan ik zaterdag met juf wel even over sparren

Dat voorzichtige herken ik hoor, zoals ik net al schreef. Wat kan nog wel en wat is echt te veel? Zeker met PREs die toch wel hard voor zichzelf zijn, vertrouw ik niet helemaal in het 'als ze het zelf aangeven dan kan het wel'.
Ik hoop voor jullie dat de bult wel snel slinkt. Misschien helpt meer beweging de bloedsomloop wel het goed op te ruimen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:57

Ja dat zou kunnen, dacht ik zelf ook nog aan en ik blijf het trouw iedere dag insmeren.

Dat is het inderdaad, Havanna is ook best lomp en hard met zichzelf. Die geeft denk ik ook niet snel pijn aan.

Oh super dat je al gefilmd hebt! Ik snap je gevoel.. zeker met een cyste. Dat is toch wel echt een rot aandoening. Hopelijk is het iets tijdelijks en wordt het weer beter.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 10:24

Hebben jullie ook dat hoe warmer het weer is hoe meer pit jullie spanjaard heeft? :') :P

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:05

Snap dat je twijfelt Tarzan. Wellicht het proberen waard inderdaad..

Ik zou ook wel een binnenbak willen :+
Maar bij mn nieuwe stal zit op 5 minuutjes stappen een manege waar je de binnenbak kan huren. Dat scheelt
Of ik er gebruik van ga maken weet ik niet haha

Die wind is vreselijk he..
Veel paardjes die daarop reageren dus..

Ahh wat fijn zeg J0anieke! Heerlijk als ze zo lopen!
En mooi plaatje <3

Fijn dat Havanna weer wat wilde doen! Vervelend van die bult zeg. Duurt lang..

Ahh balen van Elevada..
goed dat je al gefilmd hebt!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:51

Hahaha hier wel hoor ania :+

Mijn pensionada loopt ook stug door met alles maar de zwarte geeft alles wel heel duidelijk aan. Die kan al gaan staken als de bodem te hard is :')
Dus die rijd ik zeker niet stuk.