Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:24

Jenny_S schreef:
Ja echt hoor. Dacht gelijk ik ga de aankomende wedstrijden afzeggen maar dat moet ik gewoon niet doen.
Maar heb gewoon even een zetje nodig.
Ze zei nog je bent goed op weg. Zeg dan niks haha

We hadden het er laatst al over dat er nu al zoveel verschil is tussen B en L1 omg Hoe moet dat straks dan...

Ja 170 is ruk zeker omdat je in de B ruime punten reed 195 en ook 200 toch?!

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:27

Klopt over de 200 zelfs en nu krijg ik pak op mijn broek haha

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:28

Mooie punten Ilse! Wauw, wat zul jij trots zijn :D
Jenny, jammer dat dat dan wat tegenvalt. Ik vind het idd wel altijd prettig als er veel 'commentaar' op het protocol staat, dan kun je lekker gericht aan het werk. Maar wel streng gejureerd zeg phoe!

Femme is helemaal geschoren en ook haar benen. Idd alleen haar sokjes zitten er nog aan. Kootholtes ook uitgeschoren (evenals neusharen en oren uitgeschoren :oo Volgens mij is het inmiddels per wet verboden om dit te doen en zou ik gezeur kunnen krijgen als ik nu op wedstrijd ga)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:29

Jenny_S schreef:
Ja echt hoor. Dacht gelijk ik ga de aankomende wedstrijden afzeggen maar dat moet ik gewoon niet doen.
Maar heb gewoon even een zetje nodig.
Ze zei nog je bent goed op weg. Zeg dan niks haha

Goede ruiters denken vooruit, nu weet je je details waar je aan moet werken en kun je daar aan werken waardoor het de volgende keer juist veel beter gaat.

Ik dacht dat dat best oke was haha toch niet dus.
Ik had laatst 168 haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:32

Jenny_S schreef:
Klopt over de 200 zelfs en nu krijg ik pak op mijn broek haha

Nee jullie doen het goed. Is het commentaar op je protocol anders dan je voorgaande? Kun je er ook iets mee? Ik durf nu al niet meer over te gaan misschien toch nog even in de B blijven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:33

170 is toch helemaal niet zo slecht...?
In de Z wel in de L valt het heus mee ;)
Gewoon lekker blijven wedstrijd rijden.. Komt heus goed, vol goede moed op naar de volgende wedstrijd.

Je gaat nog veel vaker tegen komen dat je denkt dat je fijn gereden hebt, en datje onwijs slechte punten rijdt.

Ik ben eens de proef uitgestapt en gedacht, zo als dat geen 2 wp's zijn, dan weet ik het niet meer, was in de M2, ik kreeg 165 ofzo... Echt heel gek laag :/

Laatste wedstrijd in de Z2 ook, ging echt heel goed, maar 1 echt fout erin, 189 punten, terwijl je 204 voor wp moet hebben. Ook niet eens in de buurt dus....

Neus ophalen en door!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:35

Laura1982 schreef:
Karin kan je mij zeggen wat belangrijk is voor het L1?

Douwe zn aanleuning gaat steeds beter maar wijken gaat nog niet top.
Voor mijn gevoel nu al heel veel verschil tussen de klasse.

Takt, ontspanning, aanleuning.
Je aanleuning moet beter zijn dan in de B, daar worden kleine storinkjes nog wel vergeven, maar in de L een stuk minder. Goed aan de hulpen en lekker voorwaarts. Vaak wordt er veel te veel terug gereden.
Wat ik erg belangrijk vind zijn de overgangen bij de tempowisselingen. Vaak zie je maar amper verschil, soms zie je iemand nog wel vertrekken maar niet duidelijk terugkomen en dat kost je een punt, dat is jammer.
Denk ook om de kleine details die het afmaken en het verschil maken, maar dat geldt in alle klasses. :)
Hoeken rijden, wendingen en overgangen goed voorbereiden, bij het wijken eerst rechtuit en niet vanuit de wending zo opzij zeilen, voltes niet door de hoeken rijden (dat zie je echt heel vaak...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:37

KarinvdM schreef:
Laura1982 schreef:
Karin kan je mij zeggen wat belangrijk is voor het L1?

Douwe zn aanleuning gaat steeds beter maar wijken gaat nog niet top.
Voor mijn gevoel nu al heel veel verschil tussen de klasse.

Takt, ontspanning, aanleuning.
Je aanleuning moet beter zijn dan in de B, daar worden kleine storinkjes nog wel vergeven, maar in de L een stuk minder. Goed aan de hulpen en lekker voorwaarts. Vaak wordt er veel te veel terug gereden.
Wat ik erg belangrijk vind zijn de overgangen bij de tempowisselingen. Vaak zie je maar amper verschil, soms zie je iemand nog wel vertrekken maar niet duidelijk terugkomen en dat kost je een punt, dat is jammer.
Denk ook om de kleine details die het afmaken en het verschil maken, maar dat geldt in alle klasses. :)
Hoeken rijden, wendingen en overgangen goed voorbereiden, bij het wijken eerst rechtuit en niet vanuit de wending zo opzij zeilen, voltes niet door de hoeken rijden (dat zie je echt heel vaak...).

Wat is takt? :o En hoe bedoel je volte niet door de hoek rijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:40

Zuiverheid van de gangen. (4takt, 2takt en 3takt)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:42

Dank karin voor de tips!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:44

Laura ja echt wel verschil. Veel kleine details. Normaal staat er impulsverlies en nu taktverlies, minder constant , lengtebuiging etc
Normaal rijd ik haar te diep en nu expres niet en dat was ook niet goed

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:44

Karin ja deze jury lette daar ook meer op inderdaad
Het is niet meer zo van als je maar op de letter rijd dan zit je wrl goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:49

KarinvdM schreef:
Zuiverheid van de gangen. (4takt, 2takt en 3takt)

Wat interessant, ik zal het eens opzoeken op google. Dit wist ik helemaal niet. :#

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:04

Zonde jenny snap goed dat je baalt maar nu lekker door trainen en de punten mee pakken die erop staan en op naar de volgende!

Amoor een goed passend zadel is echt heel belangrijk voor je paard je kan je paard bot gezegt kapot rijden, ik zelf sommige zadelmakers zien het niet goed hoe kan dan iemand die geen opleiding of cursus heeft gedaan het zien? Je kan dan beter een poos niet rijden en longeren dan dat je met een slecht passend zadel gaat rijden. Tsja paarden zijn nou eenmaal duur maar de gezondheid van me paardje is mij onbetaalbaar ik zou me zelf niet kunnen vergeven als ze blijvende schade zou houden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:08

Staat ook in het proevenboekje Amoor. Takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling. In de B en L kijk je voornamelijk naar de 1e 3, hoewel de impuls natuurlijk ook in alle klasses belangrijk is.
Is gewoon het Skala.
http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:11

Jamiejoyce schreef:
Zonde jenny snap goed dat je baalt maar nu lekker door trainen en de punten mee pakken die erop staan en op naar de volgende!

Amoor een goed passend zadel is echt heel belangrijk voor je paard je kan je paard bot gezegt kapot rijden, ik zelf sommige zadelmakers zien het niet goed hoe kan dan iemand die geen opleiding of cursus heeft gedaan het zien? Je kan dan beter een poos niet rijden en longeren dan dat je met een slecht passend zadel gaat rijden. Tsja paarden zijn nou eenmaal duur maar de gezondheid van me paardje is mij onbetaalbaar ik zou me zelf niet kunnen vergeven als ze blijvende schade zou houden

Ik heb na vraag gedaan en heb het zelf verkeerd begrepen. Hij is niet te smal. Natuurlijk zal ik het een 2e keer laten checken door een erkend zadelmaker. (gaf diegene ook als tip mee) Diegene die gekeken heeft er wel verstand van. Wij hebben veel vertrouwen in diegene. Daarom hebben wij voor deze keuze gekozen. :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:51

Ik merk altijd dat je met een vriendelijk beeld al heel ver komt. Nu loopt de merrie vaak lekker ontspannen, stabiel in de aanleuning en fijn actief. Ik kan dan prima zitten en gewoon netjes mijn handjes stil en voor houden en focussen op mijn oefeningen. Op de meeste protocollen waar ik hoge punten heb gereden stond regelmatig 'vriendelijk gereden'. Als je die al binnen hebt, dan kom je vaak al een heel eind.

Ik heb 1 proef gehad waarbij ik geen winst had, met als commentaar dat paard de gehele proef strak in de bovenlijn was. Nu had ik dat verder nog nooit al commentaar gehad en voelde het voor mij als de fijnste proef die ik gereden had. Dus het is soms ook wel eens lastig. Ik was de wedstrijd daarna bang dat het misschien wel weer zo zou zijn. Maar aangezien ik toen gewoon weer in de 190 zat, heb ik die proef maar snel vergeten.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:55

Ik ga eens even mijn protocollen opzoeken, vind ik altijd leuk haha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:56

Ja dewi dat is zeker waar. Vriendelijk rijden staat voor op. En sommige protocollen neem je mee in je training en andere vergeet je snel.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:08

Dit is mijn protocol van de selectie's voor de kring. Ik was toen 3e van de 40 ofzo. Volgens mij vond de jury het erg netjes, ben er nog steeds trots op haha.
Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:19

Omdat gevoel en beeld zoveel kunnen verschillen probeer ik proeven altijd zoveel mogelijk te laten filmen, dan ben ik vaak ineens een stuk milder haha
Binnenbeen komt nog niet altijd goed door en dat voelt in de proef heel dramatisch, maar op film lijkt het echt niet zo dramatisch als het voelt. Natuurlijk blijft het een punt om aan te werken maar soms moet je ook gewoon eens even ontzettend tevreden zijn met wat je wel hebt!

Als ik van het proefrijden geen filmpje had gehad van Arjen had ik hem nooit gekocht. Als je na 3 jaar niet rijden op een 3,5 jarige stapt dan voelt dat vooral... dramatisch :') maar op het filmpje zag het er helemaal niet zo gek uit en ik was gewoon op slag verliefd op Arjen... dus een paar minuten na het kijken van het filmpje thuis snel opgebeld, ik wil 'm! <3

Netjes rijden is al het halve werk. Dingen goed voorbereiden, netjes op/tussen de letters, door de HOEKEN (die dingen zitten er niet voor niks! bij velen zie je gewoon geen verschil tussen een volte bij C of gewoon door de hoek...) Als je het in de lagere klasses al niet voor elkaar krijgt om goed voor te bereiden, hoe wil je dat dan in de M/Z/hoger doen? En zoals Karin zegt, ook weer duidelijk terugnemen inderdaad, daar let ik nu ook extra op.

@AmoorM: dan is het duidelijker, als je het niet goed had begrepen en het zadel idd niet te smal is. Want een te smal zadel met een bontje maakt het nog erger. Pas op met mensen vertrouwen met zadels, ook een "echte" zadelmaker is geen garantie... altijd zelf blijven nadenken en naar je paard luisteren en in de gaten houden of de bespiering veranderd. Hier in het topic zijn meer mensen met zadelellende, ik ben volgens mij niet de enige, dus wij reageren allemaal heel gevoelig op halfpassende zadels ;)

Mocht iemand m'n proeven van gisteravond willen zien moet je maar even een gil geven... heb ze op film maar hoef ze niet zo nodig openbaar op bokt :o

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:43

@ilsemarie oeh ik ben zeker benieuwd zou ik het filmpje mogen kijken? Ik vind het zelf ook altijd fijn om mezelf terug te zien op film. Ik heb met doorzitten altijd het gevoel dat ik alle kanten opvlieg, maar als ik mezelf terug zie valt het idd best mee (al is het nog lang niet perfect :') )

Vind het ook altijd leuk om andere te zien, kun je ook een hoop van leren vind ik altijd :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:00

Ja leuk Ilsemarie! Zien zien!!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:03

Ben ook erg benieuwd Ilsemarie!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:33

Ja leuk! Wil ik ook wel zien :)