Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:55

Maar waren er toen ook 2 x een uitreiking voor L1? Want je kan 2 jury's niet op 1 hoop gooien. Dat is appels met peren vergelijken

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:28

Ja er zijn dan wel twee uitreikingen, vaak worden de L1 en L2 dan samen als een groep genomen. Je hebt dan dus vaak 2 groepen waarin zowel L1 en L2 gereden word, voor allebei deze groepen is er een aparte uitreiking. Deze situatie hebben ze hier heel vaak maar ik snap nooit waarom je dan niet gewoon dezelfde klasse bij elkaar zet.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:53

Ilsemarie wauw wat een onwijs goede punten. Heb je ook genoten van het rijden van je proefjes?

Jenny wij hadden 2 uitreikingen. Hoe is het gegaan?

Douwe heeft ook coupe Emma voor zn sokjes. Alleen scheer ik de voorkant niet want hij heeft daar niet heel veel haar.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:55

Gefeliciteerd Ilsemarie! En de cakejes waren lekker!

Ik heb lekker kunnen rijden vanmiddag in les. Bik thuiskomst had m'm vriend een oornetje gekocht voor Isanne. Zo lief en ook nog de juiste maat.

Ik knip alleen de sokjes en scheer de kootholtes uit..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:07

Je hebt dan inderdaad 2 aparte rubrieken Jenny.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:29

Het waren heerlijke cakejes Ilsemarie!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:29

Mooie punten Ilsemarie!

Ik scheer niks aan de sokken. Die horen bij een fries is mijn mening. Ik scheer alleen de te lange haren tot aan de voorknie, daaronder is het vol behaard met stevige sokken. Gelukkig heeft ze nooit mok dus ook de kootholtes hoeven niet uitgeschoren te worden.
Het enige wat ik bijwerk met de tondeuze is het hoofd en oren en lange haren aan en tussen de billen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:53

Wauw wat een goede punten!!! Ilsemarie. +:)+
Ik zou het niet weten Jenny, dus ik kan je niet helpen. Maar wel apart.

Hier gaat het weer stukken beter, paard is weer vrolijk en heb een ander zadel.
Na veel zadels passen heb ik nu een zadel dat beter past dan mijn vorige.
Met dit zadel heeft ze minder last van de rug, hij ligt gewoon veel beter. Hij is wel iets te smal bij de schoft, maar met een bontje is dit opgelost en op den duur laat ik hem opvullen waardoor er meer schouder vrijheid komt. Ik denk dat ze door dit zadel veel meer ontspanner gaat lopen. Ik kan nu tenminste weer vooruit. Op den duur wil ik een op maat gemaakte hulsebos. Maar dat wordt eerst nog even sparen. Wil eerst nog een ander hoofdstel erbij want ik heb nu een bruin zadel, op een fries!!

Morgen gaan we een lekkere buitenrit maken.

Weet iemand trouwens of je het hele jaar door je start kaart kunt aanvragen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:01

je bedoelt te wijd bij de schoft amoorm? Want een bontje maakt iets smaller dus als hij al te smal is, is een bontje misschien niet erg handig?! Wel fijn dat hij al beter ligt dan wat je had, een goed liggend zadel is ontzettend belangrijk!
Jahoor, je kan je startkaart het hele jaar door aanvragen, na 1 oktober wordt hij goedkoper en na 1 december hoef je die maand niet meer te betalen maar mag je al wel starten.

Hoe dat met die indeling zit weet ik ook niet Jenny!

@Berdien: leuk om je even te zien rijden! +:)+ Tevreden met je les?
@Splinterz: oooh jij was het! Wat leuk! :D

Bedankt allemaal! Heb zeker genoten van de proeven gister, hij was mooi ontspannen en ik kon er wat meer aan rijden dus dat was heerlijk! Als het zo doorgaat ben ik binnenkort helemaal tevreden ;) Er zijn nog wat dingetjes die me nog niet zo bevallen, op film zie je dat iets minder dan als het voor mij voelt, maar dat komt nog wel.
Les bij Jenny ging ook weer erg fijn vandaag dus genoeg huiswerk voor de komende weken! Heb naast de tentamens toch weinig tijd... dus Arjen ook een beetje vakantie tussendoor t/m eind januari... kan hij mooi even nadenken over alles wat hij geleerd heeft en dan weer vol gas aan de bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:29

Ilsemarie schreef:
je bedoelt te wijd bij de schoft amoorm? Want een bontje maakt iets smaller dus als hij al te smal is, is een bontje misschien niet erg handig?! Wel fijn dat hij al beter ligt dan wat je had, een goed liggend zadel is ontzettend belangrijk!
Jahoor, je kan je startkaart het hele jaar door aanvragen, na 1 oktober wordt hij goedkoper en na 1 december hoef je die maand niet meer te betalen maar mag je al wel starten.

Hoe dat met die indeling zit weet ik ook niet Jenny!

@Berdien: leuk om je even te zien rijden! +:)+ Tevreden met je les?
@Splinterz: oooh jij was het! Wat leuk! :D

Bedankt allemaal! Heb zeker genoten van de proeven gister, hij was mooi ontspannen en ik kon er wat meer aan rijden dus dat was heerlijk! Als het zo doorgaat ben ik binnenkort helemaal tevreden ;) Er zijn nog wat dingetjes die me nog niet zo bevallen, op film zie je dat iets minder dan als het voor mij voelt, maar dat komt nog wel.
Les bij Jenny ging ook weer erg fijn vandaag dus genoeg huiswerk voor de komende weken! Heb naast de tentamens toch weinig tijd... dus Arjen ook een beetje vakantie tussendoor t/m eind januari... kan hij mooi even nadenken over alles wat hij geleerd heeft en dan weer vol gas aan de bak!

Hij moet wat meer opgevuld worden waardoor hij van voor meer omhoog komt. Vandaar eerst het bontje. Over 3 maand wil ik hem laten vullen. Hij is niet te wijd.

Hij is al 10x beter dan de oude. Gelukkig. Ik wil nu sparen voor een op maat gemaakt zadel omdat ze een hele moeilijke rug heeft.

Oei gelukkig van de start kaart! Ik dacht dat je alleen in oktober/november kon.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:59

Een zadel wat te smal is kan nooit goed gaan passen opvullen of een bontje zorgen ervoor dat je paardje gen groei ruimte heeft. Imo dus geen beter zadel maar juist slechter en ook geen goede zadelmaker. Hierdoor krijg je juist rugklachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:10

Laura1982 schreef:
Een zadel wat te smal is kan nooit goed gaan passen opvullen of een bontje zorgen ervoor dat je paardje gen groei ruimte heeft. Imo dus geen beter zadel maar juist slechter en ook geen goede zadelmaker. Hierdoor krijg je juist rugklachten.

Ze zeiden in ieder geval dat door het opvullen het zadel beter ging liggen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:22

Amoor sorry maar dat kan niet te klein is te klein. Je krijgt straks spierafbraak omdat het afgekneld wordt.

Als ik jou was zou ik nog even verder zoeken. Paarden zijn duur en zadels ook maar je krijgt hierdoor nog meer kosten omdat ze last krijgt van haar rug. Ik bedoel het goed net als alle andere hier. Laat je niet inpakken Door mooie praatjes.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:34

Ilsemarie: Ja tevreden! Isanne heeft zich keurig gedragen en heb mooi aan haar tempo kunnen werken..

Wat betreft het zadel van amoor. Vreemd, een bontje kan een te smal zadel nooit meer ruimte geven, alleen maar minder. Wat voor merk heb je nu? Kieffer heeft bijvoorbeeld een boom die je kan verbreden door te smelten. Maar ik zou er in ieder geval wel goed op letten dat dit zadel niet klemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:44

Ik heb een stubben zadel gekocht. Ik wil hem op den duur laten checken.
Hij kan sowieso niet terug dus als er iets mis mee is hoop ik dan het vermaakt kan worden. Anders moet ik hem verkopen.
Ik ben trouwens niet bij een zadelmaker geweest, onderling is het verkocht. Wel laten checken door iemand die er verstand van heeft. Degene zou ons niet oplichten.

Ik heb ook een zadel gepast die kon niet om de schoft heen. Deze kan wel om de schoft heen maar als je ging zitten leek hij wat strak te zitten en of omlaag te gaan, door hem te verhogen kreeg ze meer ruimte.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:51

AmoorM schreef:
Hij kan sowieso niet terug dus als er iets mis mee is hoop ik dan het vermaakt kan worden. Anders moet ik hem verkopen.
Ik ben trouwens niet bij een zadelmaker geweest, onderling is het verkocht. Wel laten checken door iemand die er verstand van heeft. Degene zou ons niet oplichten.

Ik heb ook een zadel gepast die kon niet om de schoft heen. Deze kan wel om de schoft heen maar als je ging zitten leek hij wat strak te zitten en of omlaag te gaan, door hem te verhogen kreeg ze meer ruimte.

Waarom geen zadelmaker laten komen dan heb je tenminste een kundig iemand en garantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:52

Laura1982 schreef:
AmoorM schreef:

Waarom geen zadelmaker laten komen dan heb je tenminste een kundig iemand en garantie.

Omdat dit op ons pad kwam, en we vertrouwen op degene die heeft gekeken.

Doordat ik zelf (vanmezelf) scheef zit ging hij ook klemmen zeiden ze. Toen ik recht zat, zat hij beter.
Ik kan er altijd eerst mee rijden en na een paar maanden alsnog een check doen. Ze zeiden dat hij met het dekje goed lag en als hij op den duur opgevuld werd hij zonder dekje goed ligt, ik vertrouw daar op. En hij lag 10x beter dan het andere zadel.Anders had ik hem natuurlijk nooit gekocht, als hij zonder bontje niet goed zou liggen. Dus ik ben al heel blij. Ze liep ook echter veel beter, veel ontspannender. Dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt, en als het na 3 maand (dan wil een check laten doen, bij klachten natuurlijk eerder, het liefst natuurlijk voor de klachten aan) toch niet goed blijkt te zijn dan is dat mijn eigen domme schuld.

Morgen is er concours bij ons op de manege, dus dat wordt een lekker buitenritje.
Hoe vaak longeren jullie? En waarmee longeren jullie?

Edit: Ik heb toch nog even na vraag gedaan (ik vraag altijd alles 10x na) ik heb me denk ik vergist, hij komt wat hoger met het bontje en dat schijnt beter te zijn maar is niet te smal, vond het al zo raar want diegene zou nooit een zadel aan ons verkopen als het inderdaad niet goed lag. Het klopt wel dat ik van mezelf meer richting 1 kant ga hangen waardoor er meer druk op 1 kant komt. Ik wil hier heel bewust mee bezig gaan. Ik denk dat ik het nu wel begrijp wat er bedoeld werd, :D

Edit: Ik heb ook gevoeld met mijn oude zadel(daar was de boom wel goed van, het probleem lag achter in het zadel) en ik verneem eigenlijk ook niet zo veel verschil.

Ik hoop dat ik mezelf niet in de vingers snij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-15 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:10

Amoor jou paard en jou keuze of het slim is dat denk ik niet maar je zegt het zelf al dan is het je eigen schuld alle jammer voor je paard

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:17

Nou helaas ik had een hele strenge jury. Ze kwam nog bij de prijsuitreiking naar iedereen toe en zei wel dat ze inderdaad meer op details let dan een B L jury. Echt balen dat ik bij de M L rubriek zat voor nu.
168 en 170. Terwijl het beter ging dan de vorige keren
Protocol geeft ook heel veel details aan. Wel nuttig. Dus moet me focussen dat de jury's heel streng kunnen zijn en flink aan de bak want met een beetje pech kom ik er veel meer tegen die normaal Z M en L jureert.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:20

Jeetje jenny ind pech. Maar je kunt nu wel werken aan punten die voor de hogere klasse ook profijt hebben. Alleen werkt dit wel demotiverend omdat je punten zo laag blijven. Dan ga je twijfelen aan alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:20

Jenny_S schreef:
Nou helaas ik had een hele strenge jury. Ze kwam nog bij de prijsuitreiking naar iedereen toe en zei wel dat ze inderdaad meer op details let dan een B L jury. Echt balen dat ik bij de M L rubriek zat voor nu.
168 en 170. Terwijl het beter ging dan de vorige keren
Protocol geeft ook heel veel details aan. Wel nuttig. Dus moet me focussen dat de jury's heel streng kunnen zijn en flink aan de bak want met een beetje pech kom ik er veel meer tegen die normaal Z M en L jureert.

Wat jammer! Maar je haalt zelf al positieve punten eruit! En 170 is best netjes! :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:21

Ik vind dat omschakelen ook wel lastig. Ik word bijna altijd voor het Z gevraagd, of een gecombineerde M/Z rubriek. Als ik dan, zoals afgelopen zondag, een keer een B rubriek moet doen dan moet ik echt even een knop omzetten en er steeds bewust van zijn dat het 'maar' B is.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:21

Ja echt hoor. Dacht gelijk ik ga de aankomende wedstrijden afzeggen maar dat moet ik gewoon niet doen.
Maar heb gewoon even een zetje nodig.
Ze zei nog je bent goed op weg. Zeg dan niks haha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:23

Karin kan je mij zeggen wat belangrijk is voor het L1?

Douwe zn aanleuning gaat steeds beter maar wijken gaat nog niet top.
Voor mijn gevoel nu al heel veel verschil tussen de klasse.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:24

Amoor nee 170 is ruk geloof me. Haha

Karin inderdaad 14 combinaties eerst een aantal M2 daarna M1 L 2 en dan ik. Jury zei ook dat dat niet heel voordelig is nee

De andere rubriek was eerst 7 combi's B en daarna l1
Dat is een logischere volgorde

Maar goed doe we niks tegen en moet gewoon slikken en doorgaan haha