[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:22

HK 2021:
Matthys er niet bij: jammer zeg. Had hem graag nog even gezien tussen al deze toppers.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:25

Hk2021... ik zit heerlijk voor de buis. Top genieten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:33

Werkelijk schitterende hengsten hè?

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:32

Zooo... wat een dag zeg! Ik vond het vr de televisie net zo goed ook heel spannend!
En ik vond Jurre de hele dag door ook echt heel goed!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:18

Precies Ynekes,Jurre was weer haal sterk! De eerste ronde knalde hij al. Ik vond Teun ook sterk vandaag. Kan mij vinden in de uitslagen van de jury en het was weer een mooie HK. Nu op naar de voorrijdagen. Daar mag ons fokproduct zich ook nog laten zien. Toch wel blij met de live streams dit jaar!

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:24

Trots op Nane, de vader van mijn knappe Fries. Leuk om te zien hoor

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:31

Was echt super goed geregeld door het kfps en omrop fryslân. Ik vond het thuis ook gewoon spannend :))

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:35

ynekes schreef:
Was echt super goed geregeld door het kfps en omrop fryslân. Ik vond het thuis ook gewoon spannend :))

Nou inderdaad. Leuk gedaan. Ook jammer voor hem dat er geen publiek bij mocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:18

Ik heb ook genoten van al die knappe hengsten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:35

Heeft een van jullie nu ook een keuze voor een hengst gemaakt om mee te dekken?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:50

Ik vond het echt weer geweldig, helemaal leuk omdat mijn zoon (19 jaar) Teun heet...alleen daarom al leuke uitslag.
Zodra ibbeltje naar de keuring is geweest ga ik gerichter kijken naar een hengst. Ben ook heel benieuwd hoe de jonge hengsten het gaan doen. Kiezen jullie voor jong of al de oudere? En jullie nog keuzes kunnen maken?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:02

Ik vind bij de jonge hengsten van afgelopen jaargang geen extreme bijzitten. Eigenlijk wat mij betreft wat "simpelere" paarden. Denk niet dat we een jonge gaan gebruiken. Maar dit jaar dekken we sowieso maar 2 merrie dus we zullen er wel eentje vinden.

Ik had gehoopt dat er een jonge hengst zou kunnen overtuigen. Het is toch de bedoeling dat ze de oudere kunnen gaan overnemen. Zag dat alleen vandaag niet gebeuren.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:17

Jinthe1 schreef:
Ik vind bij de jonge hengsten van afgelopen jaargang geen extreme bijzitten. Eigenlijk wat mij betreft wat "simpelere" paarden. Denk niet dat we een jonge gaan gebruiken. Maar dit jaar dekken we sowieso maar 2 merrie dus we zullen er wel eentje vinden.

Ik had gehoopt dat er een jonge hengst zou kunnen overtuigen. Het is toch de bedoeling dat ze de oudere kunnen gaan overnemen. Zag dat alleen vandaag niet gebeuren.

Nee ze maar ze werden ook wel beroerd voorgesteld..en gisteren was ik best enthousiast over een markus die liep in de tweede bezichtiging.die was echt ontzettend verbeterd ten opzichte van de eerste bezichtiging. Dus ik app naar een bevriende fokker van me van joh als die in het co terecht komt moet je 'm reserveren. Want zo lopen na 1,5 maand trainen haal je er nooit uit als het er niet al in zit van nature.

En die knuppels bij hk jury keurden hem af! Na mijn kin lag op de grond joh. Beste paard van de dag. Eindelijk een die zijn benen optillen wou en naar voren wegzette. En ze keurde 'm af... want hij was zogenaamd te onregelmatig in de stap.

Vervolgens een of andere flut nane wel mee nemen die absoluut bagger was . Bah.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:33

Ze mogen best een minder iets hebben. Bijvoorbeeld de stap. Maar dan moet dat wel gecompenseerd worden door een ander sterk punt van die Hengst. Tenslotte zoek je voor een vaderdier in extreme zodat hij dat zou kunnen verbeteren bij een merrie. De Markussen zijn vaak mooie paarden met hoge fokwaarde op exterieur. In beweging zijn ze echter meestal wat minder. Ook zien wij op tv niet alles. Dus kunnen we ook niet altijd iets zeggen over hoe een paard wordt gekeurd.
Regelmaat is wel heel belangrijk. Liever een kortere stap maar wel regelmaat dan een ruime stap maar geen regelmaat.

Vandaag was de hele groep jonge hengsten niet echt constant en ze leken eigelijk allemaal wel zoekende. Dan moet de jury dus afgaan op die paar goede stukken die sommige dan toch nog konden laten zien.

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:24

Prachtig om te zien vandaag!Complimenten voor het kfps dat ze dit op deze manier mogelijk hebben gemaakt. En wat ben ik blij met Teun als kampioen jonge hengsten. Wij verwachten over een week of 6 een veulen van hem.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:35

Jinthe1 schreef:
Ze mogen best een minder iets hebben. Bijvoorbeeld de stap. Maar dan moet dat wel gecompenseerd worden door een ander sterk punt van die Hengst. Tenslotte zoek je voor een vaderdier in extreme zodat hij dat zou kunnen verbeteren bij een merrie. De Markussen zijn vaak mooie paarden met hoge fokwaarde op exterieur. In beweging zijn ze echter meestal wat minder. Ook zien wij op tv niet alles. Dus kunnen we ook niet altijd iets zeggen over hoe een paard wordt gekeurd.
Regelmaat is wel heel belangrijk. Liever een kortere stap maar wel regelmaat dan een ruime stap maar geen regelmaat.

Vandaag was de hele groep jonge hengsten niet echt constant en ze leken eigelijk allemaal wel zoekende. Dan moet de jury dus afgaan op die paar goede stukken die sommige dan toch nog konden laten zien.

Ja maar dat was het hele punt van nou juist. Deze markus was wel uitermate sterk in de draf. En zijn stap was niet beroerder dan die van die nane die er na kwam. Hij was alleen een beetje schrikachtig.

Maar juist omdat het een markus was die sterker draafde dan eigenlijk ongeveer alles wat er die dag voorbij kwam,was ik zo mega enthousiast over hem.En die vriend van mij net zo.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:37

Ik zou heel graag een Fonger 478 van Ali willen fokken, alleen wil ik haar eerst voor de keuring hebben en zou ik van alles moeten regelen ivm stalling enz. Ook wil ik zeker weten dat mocht ik het veulen willen houden dat ook mogelijk is dus misschien nog even wachten.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:56

Absolem schreef:
Jinthe1 schreef:

Ja maar dat was het hele punt van nou juist. Deze markus was wel uitermate sterk in de draf. En zijn stap was niet beroerder dan die van die nane die er na kwam. Hij was alleen een beetje schrikachtig.

Maar juist omdat het een markus was die sterker draafde dan eigenlijk ongeveer alles wat er die dag voorbij kwam,was ik zo mega enthousiast over hem.En die vriend van mij net zo.

Om welke Markus gaat het? Ik heb alleen gistermiddag een uur les gehad dus heb er een paar gemist maar kon mij prima vinden in de keuzes van de jury.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:06

Jinthe1 schreef:
Absolem schreef:

Om welke Markus gaat het? Ik heb alleen gistermiddag een uur les gehad dus heb er een paar gemist maar kon mij prima vinden in de keuzes van de jury.

Catalogus nummer 239.

Van stal jede was die geloof ik als ik me niet vergis.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:22

Ik kan het niet terugkijken want zie alleen een link van donderdag. Maar die groep heb ik wel gezien. Ze zullen er vast een reden voor hebben. Bij twijfel hadden ze hem wel meegenomen naar de voorrijdagen. Het gaat niet alleen om progressie natuurlijk. Als de hengst nu al iets heeft waardoor hij nooit dekhengst zou kunnen worden gaat hij niet mee. Dat kunnen wij vanuit ons scherm gewoon niet altijd zien. Hoe goed het paard ook lijkt te lopen.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:33

Jullie toevallig tips voor goede instructie regio voorhuizen? En dan met name uiteraard goed met Friezen? Ga toch eens wat verschillende lessen volgen om te kijken wat past.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:18

Ze hebben er alsnog een mooie keuring van weten te maken!

Onze Tsjalle merrie zal geinsemineerd worden met Dedmer.

Was ook blij verrast met de prestatie van Teun, doet Bartele ook ten goede!

En Alwin zette zijn beste beentje ook voor <3

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:26

Dedmer is bij mij ook op het lijstje van mogelijke kandidaten gekomen. Wat een fijne hengst om te zien!

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Laat ik haar een jaartje leeg om lekker te gaan rijden of toch weer onder de hengst?
Als ze wel weer onder de hengst gaat dan wordt het Elias.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:03

Mijn merrie verwacht een veulen van Yme 507. Ik heb de merrie drachtig gekocht.

Afbeelding

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:17

Leuk Fleuribelle, Hoe lang moet ze nog?