Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 07:51

Heerlijk zo in het bos!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:11

Deze week heb ik deze foto gemaakt in de ondergaande zon. Het heeft toch wel iets, die vurige gloed op de vacht. <3
Afbeelding

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:23

Wat vinden jullie van mijn nieuwe aanwinst <3 Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:27

Belachelijk knap! ♡

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:27

@maikeltje Lekker hoor! Gaat ze goede kant op of niet? :D
@Merexa Knappe foto zeg!
@TessJazz Zeker een mooie aanwinst! Staat hij nog in Spanje? Meer info :))

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:31

10 jaar oud, apto goedgekeurde dekhengst! 162 hoog, staat in Nederland nu, net 2 weken in nederland, morgen ochtend bij mij op stal :D Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:32

He die ken ik haha ;)
Inderdaad echt een super leuk en heel braaf paard. Heel veel plezier met hem! Gaat vast lukken :D

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:33

c_alsemgeest schreef:
He die ken ik haha ;)
Inderdaad echt een super leuk en heel braaf paard. Heel veel plezier met hem! Gaat vast lukken :D

Grappig he! Ging erheen zonder bedoeling hahaha :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:37

Hahaha begrijp het wel :Y)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:40

Je hebt hem in Nederland dus gekocht? Waar als ik vragen mag? :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:18

Die komt van Johnny en Ineke toch? Leuk dier.
Je hebt voortaan een hele collectie :D

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:24

_Zsazsa_ schreef:

Klopt! Kwam jairo ook vandaan :)

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:29

TessJazz schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Klopt! Kwam jairo ook vandaan :)

Wel goede ervaringen met hun dus?
Ik durf daar eigenlijk niet zo goed naar toe...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:01

Wanneer heb je Jairo verkocht? Dat had ik gemist. Die vond ik ook echt heel leuk.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:02

Ik heb voor 3 kenissen daar paarden vandaan, en dit word mijn tweede paard daar :D.
Fijne paarden daar hoor!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:04

Dais_ schreef:
Wanneer heb je Jairo verkocht? Dat had ik gemist. Die vond ik ook echt heel leuk.

Jairo was eigenlijk een beetje voor mijn lessen ook, deze had net meer potentie, en een lesklant van mij wou hem graag hebben..... ze had zoveel pech gehad met paarden.. Ik wou Jairo een 5* huisje geven een huisje waar hij meer aandacht krijgt! Tuurlijk kreeg hij zat aandacht.. maar er staan nog drie paarden bij mij natuurlijk.
Hier kan hij lekker puppy zijn, en doen waar hij het beste in is! Bos crossen, knuffelen, en braaf zijn :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:35

Mooi dier hoor, hoog kwijlgehalte. Wat zijn je plannen met hem tessjazz?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:45

unbelievable schreef:

Ik ben er ook geweest samen met Tess.
Dus misschien ook leuk dat ik mijn ervaring met die stal even deel als hele kritische paarden klant :Y)

Ja... het zijn echte handelaren, maar ik had er zeker een hele goede ervaring ondanks alle negatieve ervaringen (vrijwel nooit uit eerste hand :P ) op internet. Maar ik ben altijd van het zelf ervaren en bekijken, je gezonde verstand gebruiken en keuren :D De doorstroom is volgens mij vrij vlot daar, dus ze kunnen ook niet alles weten van de paarden.
Ze leggen alles goed uit, voordelen, leeftijd, niveau, karakter maar ook de nadelen. Bijvoorbeeld een die wat gevoelig was met aansingelen. Dus dat je daar even mee rond moet lopen terwijl je dat doet, omdat die anders heftig reageert. En ook een hele mooie hengst die in Spanje weleens lucht had gezogen. Hier deed die het niet, we hebben best een tijd daar rond gebracht en ik heb het hem ook geen een keer zien doen. Maar hij zij het er wel bij dat die het na verhuizing mogelijk weer kon gaan doen en dat die geen gezeur wilde achteraf... en daarom de prijs ook wat lager was.

Ja ze waren niet op hun mondje gevallen, maar dat kan ook niet als handelaar.
Ze waren verder aardig, relaxed en geen enkele druk erachter. Ook toen ik aan gaf even verder te gaan kijken naar anderen werd mij succes gewenst en dat ik altijd welkom was.

Röntgen foto's zaten erbij en kon je per mail krijgen om te beoordelen door je eigen VA. Chipnr op de foto's, in het paspoort en in het paard klopten ook.

Ik heb toevallig op dat moment niet helemaal gevonden waar ik naar op zoek ben (door mijn eigen wensenlijst :') ) maar zou er zeker nog een keer terug gaan. Als de gene waar ik nu voor gevallen ben bij een particulier (geen PRE toevallig) niet goedgekeurd wordt.
Toevallig heb ik die mooie valk ook gereden, ze zeiden makkelijk en super braaf. En dat was die ook, echt een lieverd. Hij stond er pas een paar dagen en het was echt opstappen en wegrijden. Ook met poetsen relaxed en makkelijk. Als die iets jonger was geweest of had ik hem ook gekocht. :+
Een merrie was iets pittiger... en dat was ze ook. Braaf maar sensibeler.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:48

c_alsemgeest schreef:
unbelievable schreef:

Ik ben er ook geweest samen met Tess.
Dus misschien ook leuk dat ik mijn ervaring met die stal even deel als hele kritische paarden klant :Y)

Ja... het zijn echte handelaren, maar ik had er zeker een hele goede ervaring ondanks alle negatieve ervaringen (vrijwel nooit uit eerste hand :P ) op internet. Maar ik ben altijd van het zelf ervaren en bekijken, je gezonde verstand gebruiken en keuren :D De doorstroom is volgens mij vrij vlot daar, dus ze kunnen ook niet alles weten van de paarden.
Ze leggen alles goed uit, voordelen, leeftijd, niveau, karakter maar ook de nadelen. Bijvoorbeeld een die wat gevoelig was met aansingelen. Dus dat je daar even mee rond moet lopen terwijl je dat doet, omdat die anders heftig reageert. En ook een hele mooie hengst die in Spanje weleens lucht had gezogen. Hier deed die het niet, we hebben best een tijd daar rond gebracht en ik heb het hem ook geen een keer zien doen. Maar hij zij het er wel bij dat die het na verhuizing mogelijk weer kon gaan doen en dat die geen gezeur wilde achteraf... en daarom de prijs ook wat lager was.

Ja ze waren niet op hun mondje gevallen, maar dat kan ook niet als handelaar.
Ze waren verder aardig, relaxed en geen enkele druk erachter. Ook toen ik aan gaf even verder te gaan kijken naar anderen werd mij succes gewenst en dat ik altijd welkom was.

Röntgen foto's zaten erbij en kon je per mail krijgen om te beoordelen door je eigen VA. Chipnr op de foto's, in het paspoort en in het paard klopten ook.

Ik heb toevallig op dat moment niet helemaal gevonden waar ik naar op zoek ben (door mijn eigen wensenlijst :') ) maar zou er zeker nog een keer terug gaan. Als de gene waar ik nu voor gevallen ben bij een particulier (geen PRE toevallig) niet goedgekeurd wordt.
Toevallig heb ik die mooie valk ook gereden, ze zeiden makkelijk en super braaf. En dat was die ook, echt een lieverd. Hij stond er pas een paar dagen en het was echt opstappen en wegrijden. Ook met poetsen relaxed en makkelijk. Als die iets jonger was geweest of had ik hem ook gekocht. :+
Een merrie was iets pittiger... en dat was ze ook. Braaf maar sensibeler.

Leuk dat je zo'n uitgebreid bericht schrijft! Geen woord van gelogen :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:39

nee precies... de negatieve verhalen maakten voor mij de drempel ook wat hoger, dat weet jij :')
Maar ik heb bij, 1 persoon in mijn omgeving, die een negatieve ervaring had wat meer navraag gedaan... en daardoor ook besloten gewoon even te gaan kijken. :+

Die kocht een bloedmooie hengst van 7 jaar. Voor 4000, beest liep prima.
Zij heeft hem zelf niet laten keuren... niet klinisch, niet röntgen. Had in het verleden wel wat dingetjes gehad hadden ze gezegd en liep nu prima, maar daarom ook die prijs.
Achteraf bleek het paard best wat dingen te hebben aan de benen die bij hoge belasting naar boven kwamen en daar was veel gezeur over. Zij wilde het paard terug brengen na een half jaar/jaar en zij namen het niet terug want deze problemen waren vermeld.

Vervelend voor de nieuwe eigenaar? Jazeker, maar ook een gevalletje eigen schuld. Een bloedmooie goed lopende PRE (en ook nog eens gezonde, traumaloze) ga je niet vinden voor 4000. En je MOET altijd zelf keuren. }>
Niet netjes van de handelaar? Manier van communicatie had in dat geval netter gekund, maar IMO stonden hun in hun recht.

Daarbij hebben ze een snelle doorstroom en kunnen ze ook niet alles weten denk ik altijd maar.
Ik hoor ook genoeg verhalen in mijn directe omgeving van paarden tussen de 60 en 150k die na verkoop van alles blijken te mankeren ondanks goede keurinsrapporten. En die komen echt van de grote bekende stallen af. Mensen hebben nou eenmaal geen lazer ogen en kunnen niet alles zien.

Ik had United een aantal jaar geleden ook makkelijk voor veel geld kunnen verkopen. Met een keuring klinisch en röntgen benen en rug zou er bij hem namelijk een perfect rapport uitgekomen zijn. Paard was van binnen op de darmen flink kapot. Maar daar was meestal niks van te merken in het dagelijks leven en met rijden... alleen is hij daar uiteindelijk wel door overleden.

Dus zie je wat leuks staan bij deze handelaar (rokven)... ga gewoon lekker kijken, met Tess samen is het ook erg gezellig :D
En vooral gebruik je gezonde verstand! Weet ook wat een goede PRE, Andalusiër of Lusitano kost. Want dat zit ook vaak nogal scheef bij mensen in hun hoofd.
Het is een handelaar hele leuke beesten en met snelle doorstroom. Ze weten veel... maar kunnen niet alles weten. Omgang met paarden komt goed over, beesten zijn allemaal niet schuw en heel relaxed. Je kan er zo bij de stal in stappen en een deken aftrekken :')
En natuurlijk... altijd laten keuren! Sowieso klinisch in de lage prijsklasses, maar als je iets omhoog gaat ook zeker Röntgen. Er zitten foto's bij die kan je netjes laten herbeoordelen, maar wil je zekerheid van meer foto's met rug e.d. erbij laat je dat even zelf doen.

Wat me ook mee viel... alle andere PRE's waar ik was gaan kijken bleken in het echt kleiner dan gezegd werd... de Valk was bijvoorbeeld groter dan eerst gezegd werd
:+

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:33

Dank jullie wel, voor jullie uitgebreide antwoorden.
Ik ga in de gaten houden wat ze te koop hebben, de drempel wordt nu wel wat lager.
Alleen die snelle omloop bevalt me niet zo, ik wil toch op mijn gemak 2x kunnen rijden zonder druk te hebben dat hij anders weg kan zijn..
En ja ik ben voorzichtig ooit een keer al mijn spaargeld weggegooid door een paard te kopen (kwpn) dat achteraf niets waard bleek te zijn.
En een aantal jaar geleden heb ik een trauma pre over genomen van iemand die er niets meer mee kon. Dus ja ik heb mijn portie wel gehad!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:27

TessJazz wat een gaaf dier!

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:56

unbelievable schreef:
Dank jullie wel, voor jullie uitgebreide antwoorden.
Ik ga in de gaten houden wat ze te koop hebben, de drempel wordt nu wel wat lager.
Alleen die snelle omloop bevalt me niet zo, ik wil toch op mijn gemak 2x kunnen rijden zonder druk te hebben dat hij anders weg kan zijn..
En ja ik ben voorzichtig ooit een keer al mijn spaargeld weggegooid door een paard te kopen (kwpn) dat achteraf niets waard bleek te zijn.
En een aantal jaar geleden heb ik een trauma pre over genomen van iemand die er niets meer mee kon. Dus ja ik heb mijn portie wel gehad!

Je kan gewoon meerdere keren komen rijden hoor! Het is niet dat ie binnen een week weg is. Ja het kan....
Maar je kan ook veel met "even vasthouden daar" .

Chantal : heel gezellig met mij he hahaha! Ik wil ook best mee ja! Gezellig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:38

ik ben daarin dan heel principieel, ik koop op zo'n adres geen paard.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:40

Kinke schreef:
ik ben daarin dan heel principieel, ik koop op zo'n adres geen paard.

Die mening deelde ik zeker, maar heeft me nu een beetje aan het wankelen gebracht. Die in Bussum zet ik nooit meer een voet over de drempel... verschrikkelijk!