Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:52

oliebol Tarzan. Meteen weer zorgen dus.

Ja ik hoop morgen ook 1 a 2 paarden weer op te pakken. Volgende week op vakantie met de zwarte dus die heeft voorrang hahaha.

Ik ging met de honden en toen kregen we ook regen dus ik ben wel afgekoeld :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:59

Parkeerschijf gesmolten zelfs, poehh...

Hier was het binnen 33 graden gisteren..
Vandaag gelukkig snel afgekoeld. Poeh wat was t nodig.
Paardjes hebben heerlijk gerold in de regen haha.

Ohh lekker dan Tarzan... welkom terug inderdaad..
Wel goede vakantie gehad?

Ja morgen ga ik ook Star doen inderdaad! Vrijdag wordt Flinnie even gereden door zn nieuwe verzorgster denk ik
Eindelijk weer weer voor!

Ja snap ik Luci.
Wachten duurt lang dan he!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:14

Hier ook eindelijk iets afgekoeld! Het was wel drama met de kindjes naar bed doen, was nog zo benauwd. Net een half uurtje terug eindelijk beide in slaap.

Wat balen Tarzan, dat is zeker niet leuk thuis komen..

Luci, moet je deze maand nog afwachten? Geen fijne sfeer op je huidige stal zo te lezen?

Ik ga denk ik vrijdagmiddag Alana weer beweging geven, verder waarschijnlijk geen mogelijkheid deze week om wat te doen, dus rustig weekje. Werd vandaag door iemand bericht dat er mogelijk een plekje vrijkomt op de stal waar zij sinds kort staat, maar ik dacht dat daar een beste wachtlijst was. Even afwachten of dat wat gaat worden, maar het zal wat schelen in de kosten en ik denk dat t ruwvoer daar waarschijnlijk ook beter is. Ben heel benieuwd of dat wat gaat worden... De stal zit echt naast mn huidige stal, dus dat is wel fijn, mochten we 'verhuizen'. :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:20

Ooh stallingsdrama. Heb eigenlijk maar 1 stal meegemaakt waar dat niet was :')

Succes met de laatste loodjes dan maar.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:05

Buiten is het nu lekker afgekoeld, al had ik weinig last van de warmte omdat ik uit de warmte kwam haha!

Balen luci dat lange wachten!

Ik merk meestal niet veel van alle drama, hou ik mij nooit mee bezig, dan heb je er ook geen last van. Maargoed klinkt nu als drama waar luci niks aan kan doen natuurlijk!

Vakantie was top, paarden houden wat minder dus ..

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga maar goudvissen houden denk ik -O-

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:17

Drama op stallen, vreselijk.
Hoop ik nu ook vanaf te zijn!

Oeeff vervelende plek ook.. bah..
Al foto's gestuurd naar dierenarts/hoefsmid ofzo?
Ennuh, goudvissen hebben 50 liter per vis nodig. Ik zou gewoon gaan schaken :+

Hier mn welshje jarig, 3 juli, dus (vandaag)gisteren foto's gemaakt!
Wilde er toch 1 delen haha

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:33

Gefeliciteerd met je welshje Jolmer *\o/*

Ja, ik heb gisteravond meteen m'n DA gebeld en die gaf aan toch even met de hoefsmid verder te regelen omdat hij daar niks mee kan, en een hoefsmid wel. Dus toen meteen hoefsmid gebeld en die komt vandaag meteen langs. Wel een andere smid dan normaal, m'n eigen is ernstig ziek dus die heeft andere dingen aan z'n hoofd, gelukkig een groot netwerk en wilde deze smid toch m'n probleem komen oplossen gelukkig :=

Dus ik hoor vandaag ergens hoelaat de smid komt en hoe en wat .. Hij gaat Rambo als hij in de buurt is ertussendoor pakken namelijk. Ik ben echt benieuwd of dit goed komt en hoe lang dit grapje gaat duren -O-

Ik zei gisteravond al, als hij niet meer gereden mag worden, stop ik wel met rijden, dan houd ik alleen nog paarden om naar te kijken :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:54

Mijn man stuurde gister een berichtje dagbehandeling de auto 58° was dus ik snap wel dat een parkeerschijf smelt :=

Gefeliciteerd met de pony Jolmer!

Ben echt blij dat het koeler is! Had vanmorgen met voeren een lange broek en vest aan :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:00

Oh balen Tarzan, de hoefzweer lijkt er aan de bovenkant te zijn uitgebroken..weken in biotex kan wel helpen om de zweer er helemaal uit te trekken. Fijn dat de vakantie fijn was!

Ik had gisteren mijn auto in de schaduw geparkeerd en daar stond al aan 36 graden dus ik geloof heel goed dat het in de zon wel 58c heeft kunnen worden pfft. Ik heb vroeger een keer gehad dat de cd's die ik mijn auto had gesmolten waren haha.

Wat een leuke pony Jolmer! Gefeliciteerd!

Dat zou fijn zijn Joanieke, als de stal beter lijkt en de kosten lager..kan me voorstellen dat het moeilijk slapen was voor de kinderen.

Vervelend die drama's op de pensionstal Luce..wat dat betreft zijn het net soapseries daar soms.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:14

Die temperaturen waren inderdaad niet te doen. Baal dan wel dat Sol in een natuurgebied staat zonder echt goede bomen voor schaduw. Het is wat het is, alleen dit jaar. Volgend jaar huurt ze dit stuk niet meer en hebben ze wel meer schuilmogelijkheden - alleen minder gras haha.

Gefeliciteerd Jolmer

Elisa, hoe is het nu met de zwelling?

Luci, balen dat er dan toch nog wat ellende is. Ken het gevoel wel van dubbel betalen, bij voorkeur niet. Gelukkig hier nooit zoveel drama gehad dat het moest, op 1 stalling enkel omdat ik het lichamelijk zelf niet meer trok en geestelijk misschien de stalhoudster ook niet helemaal meer haha :+ maar daarin was ik niet alleen. Destijds toen tegelijk met 3 van de 5 opgezegd.

Tarzan dat is niet lekker thuis komen. Wel fijn dat het duidelijk is dat het echt een zweer was en ook uitgebroken is. Hebben ze met reden toen geen opening gemaakt om de zweer er uit te kunnen laten gaan? Brengt natuurlijk ook wel weer risicos met zich mee.
Ik denk dat het er voornamelijk heel heftig uit ziet. Belangrijkste is dat je het schoon kan houden, snel hoevenklei op de kop tikken, dat ontsmet en houdt de kier dicht. Wel zou ik eerst HPE in de kier druppelen.
Je kan hiervoor kijken bij de unique horn producten.
Verder denk ik dat er weinig gedaan kan worden. Een hoef groeit zo een 8mm per maand, dus in het nieuwe jaar ergens zal je hem niet meer zien :o wel heel benieuwd wat de smid gaat zeggen en vooral ook gaat doen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:37

Gefeliciteerd Jolmer! Y)(^)

Ja ben benieuwd wbt die andere stal, wel een stuk minder voorzieningen, maar daar is de prijs dan ook naar. Ik wacht t rustig even af allemaal :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:12

@ Tarzan: Mijn paard heeft ook eens zo'n scheur gehad na het trappen op de hoefbal. De scheur was wel de helft korter, maar ik was er toen ook wel flink van geschrokken. Is uiteindelijk heel netjes uitgegroeid, maar ik had er letterlijk nachtmerries van (dat haar hoef eraf viel enzo :o )
Hopelijk bevalt de nieuwe hoefsmid en kan hij jullie helpen :j Net terug van vakantie en dan heb je dit -O-

@Jolmer, gefeliciteerd met je Welshje, leuke foto!

@Luci, nog even volhouden en dan lekker verhuizen. Komt hij ook dichterbij te staan?

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:47

Ik ben vooral in meeleesmodus, jemig wat gaat het hier hard :=

De hitte ook hier goed overleefd, veel douchen. Water met fruit/wortel in en rust. Ons cremellootje en de schimmel stonden binnen overdag. De rest kon zelf kiezen.

Hier wel goed nieuws, 3 merries drachtig. Dus het is echt uitkijken naar volgend jaar. Terug veulentjes in de weide is altijd ZO leuk. We hebben gedekt met Douro AR, Poderoso Plus en Orizon MBR.
Ik kijk vooral echt uit naar het veulen van onze cremello merrie. Ik hoop op een mooie, barokke nakomeling. (Liefst merrietjes natuurlijk :') )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:02

De zweer is eruit. DA heeft gesneden aan de voorkant want kon de zweer toen niet lokaliseren helaas. Maar die hele scheur zit dus los, kan zo de hoef open klappen :=

Dus ik ga er zeker even niet zelf aan peuteren, laat fijn de smid ernaar kijken. De beste man is al jaren smid en heeft een goede naam, m’n vriend kent hem van vroeger dus is geen onbekende verder.

Ik ben vooral ook benieuwd hoelang het grapje gaat duren voor zoiets dichtgegroeid is :=

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:17

Dierenartsen en hoeven....

Zeker ook niet zelf aan peuteren. De middelen die ik aangeef zijn puur om de bacterieen er uit te houden, lucht dicht te maken voor vuil van buitenaf en bevorderen herstel.
Je kan het in ieder geval voorstellen en zien wat hij er van zegt. Unique horn is een merk dat door heel veel bekappers en smeden wordt gebruikt.

Lijkt me heel naar inderdaad dat je de hoef zo ver los kan bewegen. Getsie...
Ik ben zelf toen met nachtmerries op de wintersport gegaan dat de doorbloeding in Cas zn hoef helemaal zou stoppen en dat de hoef afgestoten zou worden doot het lichaam terwijl ik weg was. Zijn absoluut geen fijne gedachtes die onze viervoeters teweeg brengen!

Had stiekem al gehoopt op een update :+

Volgens mij groeit het niet dicht en is het echt een kwestie van uit groeien - als het echt puur de nagel is en niet het levende deel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:47

dat klinkt ook niet helemaal fijn Tarzan...

Pastis volgend jaar veulentjes in de wei <3 hou je ons hier op de hoogte?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:48

Smid is geweest, viel gelukkig nog mee. Blij dat verzorgster het 2 weken lang goed schoon heeft gehouden, dat is nu de redding geweest. Hij heeft het bijgewerkt en heb spul gekregen voor de bacteriën te doden dat moet ik dagelijks in de scheur en in de stralen spuiten. Daarnaast hoeven gaan invetten zodat ze weer stevig worden. Zal een half jaar tot driekwart jaar duren voor het helemaal eruit gegroeid is, maar hij zou snel weer volledig goed moeten lopen. Pak van m'n hart dat het dus uiteindelijk toch meevalt :=

Ah jeetje Kelly, dan ga je toch ook niet fijn weg nee pfff ik zag ook alweer alle doemscenario's voorbij flitsen :=

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:30

Pff 58 graden in de auto, poeh hey...
Snap dat ie dan smelt jaa

Snap dat je niet dubbel gaat betalen Luci, je zit toch met de opzegtermijn enzo.
Zolang t nog vol te houden is!

Spannend Pastis! 3 veulentjes. Leuk vooruitzicht!

Gelukkig viel het mee Tarzan!
Fijn dat je verzorgster zo goed heeft gehandeld!
Snap dat het een pak van je hart is jaa!!

En dankjulliewel!
Welshje even appeltje wezen brengen en zn voer. Nog even wat hormoonzooi erbij, hij is wel gestopt met dekken/merries niet meer hengstig maar toch.
En bij Star geweest, lekker even laten lopen en afgespoeld <3

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:41

Mooi paard!
En welshje lekker verwend op zijn verjaardag. :D

Fijn dat het mee viel Tarzan! Hoefzweren kunnen sowieso heel erg rottig zijn.

Leuk Pastis! Dat zijn allemaal hengsten die in Portugal staan?

KellyR, voordeel is misschien wel dat er best veel en hoge begroeiing is waar ze schaduw hebben?
De zwelling is nog steeds flink aanwezig helaas, had eigenlijk gehoopt dat het inmiddels wel al een stuk minder zou zijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:14

Oeh spannend Pastis, wat leuk ook!
Wat loopt ze daar fijn Jolmer <3
Elisa, jij ook al ellende met Havanna, balen dat de zwelling er nog steeds zit! Hoe lang is dat nu al?

Net nog even terug bij Rambo geweest om de hoeven te vetten en had nog een kleine sessie grondwerk gedaan, hij doet het zo goed allemaal en kon hem moeiteloos naast het blok parkeren, slimme kerel heeft alles goed onthouden <3
Is echt te merken dat ik veel aan de hand met hem gedaan heb de laatste tijd!

De hoef nu trouwens:
Is een stuk eruit gesneden zodat het weer mooi kan genezen.
Afbeelding
Afbeelding

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:58

@Elisa: enkel Orizon staat in België, de andere 2 staan in Portugal. Douro AR staat trouwens te koop, maar heb helaas de loterij nog niet gewonnen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 07:23

Fijn dat het meevalt Tarzan! Ziet er op zich heel netjes uit

Knappe star <3 en de pony is weer wat rustiger, dat is ook fijn

Hier is de vakantie begonnen, dus lig nog in bed omdat iedereen nog sliep haha. Ga zo maar eens voeren en in ieder geval Lissy trainen. Even kijken hoe Elevada loopt en dan hoe lang de kinderen zichzelf vermaken :=

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:29

Hoef ziet er zo keurig uit, ik duim dat alles weer netjes gaat groeien!

Maartje, al vakantie! Lekker man. Hier nog 1 weekje voor de kids en zelf nog 3 weken helaas.
Ik ben vreselijk toe aan vakantie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:17

Pastis schreef:
@Elisa: enkel Orizon staat in België, de andere 2 staan in Portugal. Douro AR staat trouwens te koop, maar heb helaas de loterij nog niet gewonnen :')

Dat is dan weer jammer he? :D Is Douro AR de nakomeling van Rubi?

Tarzan, zo ziet de hoef er al een stuk beter uit! Fijn he dat grondwerk? Kunnen ze zoveel van leren. :) Die zwelling zit er vanaf zaterdag, dus nu 6 dagen.

Lekker vakantie Maartje! (of niet, iedereen moeten maken vermaken kan ook vermoeiend zijn :o )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:39

De kinderen hebben vakantie, ik mag nog 2 weken :+ maar ik werk niet op vrijdag dus het was wel uitslapen

Vanmorgen alle 4 de paarden al gedaan. Lissy deed het heel fijn met de paddle en ik heb ook stiekem Elevada even een rondje gestapt, die had het mentaal nodig en ze loopt nu niet meer zo ontzettend kreupel dus dat kon wel vond ik :o blij paard iig
Afbeelding

En ons nieuwe zadel

Afbeelding