Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:28

@xLianneZorro: Hij slaat af, draait zich in no time om. Hij durft er gewoon niet langs. Heb het idee dat hij niet zo van kleine ruimtes houd, of minder ziet binnen. Hij kan ineens iets zien waar hij 10x langs heeft gelopen. Buiten is er niks aan de hand, nergens bang voor. Schaap mak. Ik heb verschillende paarden4daagses incl intochten ed gereden, nergens bang voor, loopt dan gerust voorop. Maar binnen lijkt wel of hij zich opgesloten voelt ofzo... We rijden nu veel binnen bij ons in de rijhal, gaat beter, is vertrouwd maar als t te druk word kan ik beter niet gaan rijden. Word het niks.. Anderen er misschien tips voor of maken hetzelfde mee als ik?

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:37

Wat een genot al die mooie foto's en filmpjes van jullie Spanjaarden <3

Keezyie: pff wat een ongelukkige afsprong, sterkte ermee! Hopelijk ben je snel weer "op de been"!

Alenthe, hmm dat lijkt me wel vervelend met jouw ambities. Heb je de kans om wat grondwerk in de rijhal te doen? Misschien helpt dat wat om het een veilige omgeving te maken voor hem. Ik herken het wel met Pancho: de spanning binnen. Zelf denk ik dat Pancho ook gewoon nog niet gewend is om met (veel) andere paarden in een binnenbak te rijden. Ik rijd dan ook het liefste alleen of met een paar anderen, maar probeer ook zeker op te bouwen. Staptraining met veel rustmomenten waarin hij even om zich heen mag kijken lijkt bij Pancho goed te werken. Ik ben natuurlijk nog niet zo lang bezig, dus wie weet hoe het zich gaat ontwikkelen. Buiten ook mega braaf en bomproof (hoewel nu iets frisser :+). Ik ben wel benieuwd wat de rest voor tips kunnen geven. Succes in ieder geval!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:52

Aurelia: Wat doet hij het goed. En prachtig om te zien dat hij zo mooi bij je blijft! Leuke voorbereidingen ook op het rijden straks. Ik vind hem er goed uitzien hoor. Die spieren komen vanzelf wel.

Alenthe05: Wat gaaf! Die van mij vind andere paarden ook nog erg spannend. Heb je er wel eens aan gedacht om een rood lintje in de staart te doen? Mensen geven je daardoor veel meer ruimte, waardoor je in rust aan dit probleem kunt werken. Met Hugo hou ik er onbewust altijd rekening mee door in een volle hal aan de binnenkant te rijden. Vooral op wedstrijd rijden sommige ruiters echt asociaal dicht langs...

Heb je zijn ogen wel eens getest? Ken een paard met hetzelfde probleem in extreme vorm en die bleek blind te zijn aan een kant.

Vrijdag krijg ik meer te horen, moet sowieso geopereerd worden, bot is op 3 plaatsen gebroken. Maar de zwelling moet eerst zijn afgenomen. Voorlopig nog wel even zoet mee dus..

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:03

Jeetje Keeyzie, 3 plekken! Daar ben je mooi klaar mee zeg. Beterschap gewenst Y;(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:46

Alenthe05, ik denk een kwestie van km’s maken en soms moet je je er gewoon bij neerleggen. Mijn kwpn merrie draait gewoon 180 graden om bij een tegenligger in een krappe losrijhal. Maar ik rij normaal thuis dus daar zijn we hooguit met z’n tweeen aan het rijden. En met les in een binnenbak ook hooguit twee of drie paarden. Dus indoor starten staat gelijk aan stress. En ik krijg het er niet uit omdat ik het niet vaak genoeg kan oefenen denk ik. Het hele heftige is er nu wel af maar ze is dan ook al 13 ondertussen :+

Ik heb me erbij neergelegd.

Keeyzie, jij bent echt ongelukkig terecht gekomen dan, jeetje :oo
Heb je enig idee hoeveel tijd dit geintje in beslag gaat nemen? En wat nu met Hugo? Heb je een bijrijder of iets voor die periode?

Wat is het koud! Het water bevroor straks gewoon waar ik bij stond en ik heb het niet vaak maar met poepscheppen werd ik gewoon misselijk van de kou. Heb nog een grote grijze kliko met water nu, ingepakt in dekens. Maar het moet nu snel gaan dooien, ik wil gewoon weer water uit de kraan kunnen halen. _-:(

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:24

B0hemian: dankje! Ze is een mooie dame!
Hier nog geen gevoelige voetjes ontdekt!

Maikeltje: ahh wat een superleuke foto's! Kan wel snappen dat ie het spannend vond, maar hij ziet er zo wel heel braaf uit!

Aurelia: wat een ontzettend leuk filmpje!
En dankjewel :o vind haar uiteraard zelf ontzettend knap!

Keeyzie: damn! 3 plaatsen?! Dat moet wel een smak geweest zijn... Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig!

Alenthe: gefeliciteerd! Supergaaf tussen de paarden!

Mijn vorige paard ging zich juist ontzettend uitsloven tussen de rest, ze dacht denk ik dat ze een hengst was wanneer we op wedstrijd gingen Haha! Maar dat idee van het Rode lint is zo gek nog niet denk ik. Heb je wat meer ruimte om het op te vangen.

Ik heb vandaag echt een superleuke "training" gehad met Aradia. Ze week voor het eerst naar buiten voor de longeerzweep en daarna zijn we gaan spelen omdat het het zo goed deed (ga proberen of ik het filmpje kan uploaden), echt heel grappig om te zien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:58

Het lijkt wel een hond, geweldig :')

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:46

Of een kat!!!! :')

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:33

Ik reageer even op iedereen die mij een tip heeft gegeven.

Super bedankt voor het meedenken.
In stap en draf heeft hij er minder last van als ik bijv met 2 of 3 paarden in een binnen hal rij. Onze rijhal is echt heel groot, 80 x 40 m, Maar als ik ga galloperen moet ik hem in de gaten houden. Tijdens concoursen heb je vaak alleen een 20 x 40 om los te rijden en met veel paarden. Ik zoek wel vaak binnenwedstrijden uit waar je in groepjes los rijd.

Die rode strik heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, is wel een goede tip. Vaak zeg ik het bij het losrijden dat ik een paard heb die enorm bang is voor andere paarden. Gelukkig komt het buitenseizoen weer aan. Hij is 9 geworden dit jaar dus ik denk dat het nooit meer over gaat.

Zijn ogen zijn al getest. Hij ziet gewoon maar de DA gaf aan dat hij best wel kan zien maar met 1 oog misschien een schim oid, dat kunnen ze niet testen.
Ach verder is het een schat, werkt graag, meedenkend, braaf en mn maatje! Ik kan er alleen mee weg, bos in, de straat op niks is het te gek. Ik denk dat ik er mee moet leren leven, tenslotte zijn wij als mens ook niet perfect toch? We passen ons nu aan en het gaat, iets langzamer maar dat maakt niet uit.

Grondwerk heb ik gedaan, vind hij super. Maar het doorbreken van die angst dat de andere paarden in de bak zijn lukt niet. Krijg dat niet zijn aandacht zeg maar.

Volgens mij heb ik op iedereen gereageerd, sorry als ik iemand vergeten ben..

Keezie beterschap!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:09

Alenthe, staat hij laag in de rangorde?

Keeyzie, wat een smak zeg..heel veel sterkte!

Maikeltje, wat een braverd is het zeg..en inderdaad vreselijk koud, echt rotweer he.

Leuk filmpje van Aradia.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:57

Beterschap Keeyzie, wat een ongelukkige val!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:31

Soeboenoe: wat mooi om te zien haha. Je kunt het ook eens proberen met een zakje eraan, daar zal die van jou dan ook wel op reageren.

Alenthe: dan heb je inderdaad al veel geprobeerd. Zou dat rode lintje eens proberen.

Voorlopig nog wel even zoet. Ben inderdaad iemand aan het zoeken die Hugo wat beweging wil geven in die periode. Er komt volgende week een meisje kijken die ik via Facebook ben tegen gekomen op de PRE pagina :)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:10

@Elisa2: ja hij staat laag in de rangorde, tis echt een mietje. Toen hij bij de nieuwe groep werd geïntroduceerd had hij continue zn deken kapot, bijtwonden ed. Nu zijn we een half jaar verder en nu gaat het goed en is bij bevriend met de oude shet van 27. Daar kan ik hem gewoon mee buiten zetten ed. De andere gaan nu ook goed maar als die eraan komen lopen loopt hij gelijk weg. Hij zoekt graag zn eigen vrienden uit. Hij wil ook niet versierd worden door een merrie maar zelf versieren zeggen wij altijd. Alles wat te opdringerig vind hij niet leuk. Nu heeft hij een paard die hij leuk vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:17

Ah dat verklaard ook zijn angstgedrag tov andere paarden in de binnenbak denk ik. Lastig om mee om te gaan..je kan ze ook niet dapperder maken. Fijn dat hij nu wel een vriendje heeft.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:49

Soeboenoe, ooh wat een geweldig filmpje zeg! Idd net een hond hahaha.

Keeyzie, hè jeetje, daar ben je dan inderdaad wel even zoet mee. hopelijk is het meisje wat!

Alenthe, dat is lastig ja, weet zo ook niet zo goed een oplossing ervoor.

Vandaag dus eerste NH les gehad, voor paard maar ook voor mij, super veel informatie gehad. Eigenlijk voornamelijk leiden-stoppen gedaan en met de stick aanraken. Ook uitleg gehad over achterhand wegdraaien, zodat hij naar me toe kijkt, en dat droog geoefend met haar als paard. Voelt super stom maar wel goed :+ Hij liet zich niet van zijn beste kant zien, maar op zich ook wel weer goed tijdens de les. Hij werd namelijk helemaal gek van een merrie die voorbij kwam en lette niet meer op mij en zou me zo omver lopen of wegrennen bvb. Dus konden we in zo'n situatie ook gelijk mooi oefenen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:14

Keeyzie daar ben je mooi klaar mee. Enkel klinkt als een rare plek om te breken, zal vast een gekke val geweest zijn?

Maskertje wat doet hij het leuk!:D

Soeboenoe, wat grappig. Ik zou het zelf dan niet kunnen laten om een rare beweging te maken om te kijken of hij zou schrikken :') (misschien dat hij daarom inmiddels nergens meer van schrikt..)

Aurelia, klinkt als een hele fijne les! Zelf ook een tijd bezig met grondwerk op de klassieke manier. En wij hebben er echt onwijs veel baat bij gehad.

Update van deze kant. Periode gehad dat Casta echt aan het puberen was. Alleen maar nee nee nee. Vorige week een super fijne les gehad waarbij mijn instructrice het even heeft overgenomen en nee nee nee om heeft gezet in ja okay vooruit. Toch altijd weer fijn om zo een back up te hebben als je er zelf even niet meer uit komt met dat jonge grut.
Nieuwe truc hebben we onbewust ook aangeleerd. Om ritme aan te leren moest ik met hem mee galopperen. Inmiddels als ik "aanspring" springt hij ook aan *\o/*
Rijden gaat ook weer een stuk fijner, buigingen gaan steeds makkelijker. Nu bezig met hoofdhouding en een constant relaxed tempo.

Ik heb hem trouwens ook betrapt op honden eigenschappen. Als ik sneller ga lopen kijkt ie boos.. kan er niks aan doen. :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:34

Afbeelding

Die van mij vond de sneeuw gisteren weer geweldig :’)

Het eerste jaar vroor hij regelmatig uit z’n vel, dit jaar heb ik heb maar 1x weten een beetje rillen, dus hooirantsoen omhoog getrokken en nu voelt ie zich al een hele winter top!

Hij moet echter elke dag kunnen werken/showen of hij is chagrijnig :’) Nog meer PRE’s ‘last’ hiervan?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:15

Keeyzie: zal dat van dat zakje eens proberen!

Aurelia: Leuk zo'n eerste NH les! En ik vond het inderdaad altijd fijn als ik tijdens een les een "vervelend" paard Had, konden we dat meteen meepakken! Grondwerken is zo'n fijne manier van omgaan met je paard!

KellyR: klinkt allemaal heel positief! En van dat jonge grut in de pubertijd klinkt zo herkenbaar Haha! Wel heel fijn dat jouw instructrice het om weet te buigen, scheelt weer een hoop frustraties Haha!

Mi_Amore: wanneer ze 1 dagje vrij heeft gehad dan speelt ze de eerste 10 minuten altijd alsof ze diep, diep beledigd is. Mag dan geen kroel over haar hoofd geven of dan kijkt madam weg als ik om haar hoofd vraag :') dus dan gaan we eerst iets doen wat ze heel leuk vindt en daarna pas aan het werk haha.

Overigens wel een kleine "discussie" met haar gehad... wilde haar aan de "lange lijnen" (lees: 2 leadropes) 2 rondjes door de longeercirkel laten lopen, was mevrouw het niet mee eens... hoppa op dr achterbenen en toch éven laten zien dat ze een Spaanse is..

Daarna deed ze het een halve ronde wel braaf en toen beloond en gestopt.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:55

Kelly, haha de mijne kijkt ook wel eens zo als ie aankomt lopen, en zodra hij er is staan die oren weer naar voren gespitst.

Mi_Amore, Wat een plaatje zo in de sneeuw <3 Gelukkig voelt hij zich nu goed! De mijne is eigenlijk nooit chagerijnig haha. Hij staat wel op een klein paddockje en niet op stal, misschien scheelt dat.

soeboenoe, Ja je moet soms toch even dat spaanse vuur laten zien hè :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:31

@Aurelia: mijne stond vorig jaar voor het eerst 24/7 buiten, nu nog steeds. Schuilstal en 900m2 paddock. Vorig jaar was echt hel voor hem ocharme met de kou, maar nu heeft ie het wel naar zijn zin (hoop ik). Het is echt een doetje, wil altijd werken, altijd spelen. Soms heb ik echt geen tijd en denkt ie echt ‘whuuuut?!’ :’)

PRE’s...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:42

Fijn dat het de goede kant op gaat met rijden Kelly, zo hebben ze allemaal hun dingetjes :D

Mi amore, prachtige foto.

Soeboenoe, discussies horen er ook bij anders wordt het toch maar saai :')

Aurelia leuk zo’n les! Maar als ik dat filmpje van je bekijk ben je zelf ook geen onbekende op het gebied van grondwerk. Leuk om te zien hoe die op je reageert.

Och en Indigo hoeft niet perse iedere dag te werken maar hij houdt wel van aandacht. Die hij dan ook wel vraagt. Hij loopt altijd als een hondje achter je aan als ik in de wei of bak bezig ben. En als ik de stallen schep krijg je dit:

Afbeelding

Afbeelding

Hij wil niks missen :')

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:11

Maikeltje ik mis de vind ik leuk knop :') prachtig.
Hier hoef ik alleen de paddock te doen. Dan staat hij meestal overal waar ik sta haha.

Mi amore, sneeuw?! Hier geen sneeuw gezien. Wel een gave foto! Hier werken we nog lang niet elke dag. Maar volgens mij vind ie dat ook echt niet erg. Zolang ie maar aandacht krijgt. Hij heeft ook echt iedereen om zijn hoeven gewonden op stal..

Soeboenoe ja helemaal als eerste eigen paard sta ik weleens met mijn handen in het haar. Maar volgens mij heeft elke puber eigenaar daar wel eens last van. Jullie vast ook (hoop ik haha)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:24

Ik ga zo nog reageren op de rest, maar ik zit even op een enorme gelukswolk! Vandaag was ze super braaf, weer gestapt aan de lange lijnen en ondanks dat je zag dat ze de bedoeling niet helemaal snapte deed ze super haar best! Zelfs een pasje wijken voor druk van mijn vinger op haar buik! Dit is echt een mega stap vooruit sinds eergisteren. Zo trots!

Daarna nog lekker uitgeraasd en even gekroeld. Wat een toppaard is het toch! *zweeft verder op haar wolk*

Aurelia, ja haha maar dat maakt ze wel leuk!

Maikeltje, zeker! Vind het alleen maar grappig om ze te zien denken nope, al ga je op je kop staan dan nog niet!

Echt ontzettend leuke foto's! Altijd gezelschap zo Haha!

KellyR, jep, bij mijn eerste ook geregeld gestaan: wat moet ik nu in godsnaam doen zodat je het wél snapt/doet?!
Vaak breek ik het nu op in hele kleine stukjes wanneer ik een HUH?! Reactie krijg van Aradia. Maar ben nog steeds wel van mening dat meerdere ogen ook meer zien en dat helpt nog wel eens!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:20

Soeboenoe, mooi als het kwartje valt hè? Ik merk wel dat als ze eenmaal hebben uitgevogeld wat je vraagt, ze opeens weer enorme stappen vooruit maken. Zo leuk!

Gisteren hier het eerste mini rondje buiten gedaan met een klein drafje erbij. Hij vond het super leuk!

Afbeelding

Afbeelding

En hij begint al mooi de hand op te zoeken met momenten

Afbeelding

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:07

En de eerste echte buitenrit samen is ook een feit!
Heerlijk in het bos gereden. Hij gedroeg zich alsof ie er al jaren rond liep. <3
Afbeelding

Afbeelding