lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:54

Nouvel schreef:
De band met mijn merrie was heel anders, op een of andere manier veel hechter, closer.
Dat was een heel ander soort paard, veel mensgerichter, eenkenniger, veel meer echt op mij gericht.
En ik had haar niet vanaf veulen.
Dat hoeft inderdaad ook echt niet alles te zeggen.

Nee, het kan volgens mij echt alle kanten op. Net wat ik al schreef, ik heb ook wel van mensen gehoord dat ze geen klik hebben met het rijden als hun jonge paard eenmaal zover is. Dus het hoeft ook niet zo te zijn dat je het perfecte paard hebt als je hem al vanaf veulen af aan hebt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:10

Ik denk wel dat als je een paard vanaf veulen hebt en alles zelf doet je echt naar elkaar toe kunt groeien, ook al is het niet het perfecte paard dat je gewenst had.
Dat zie ik wel met die van mij.
Ik denk dat ik hem als volwassen paard niet had gekocht, maar door alles wat we samen opgebouwd hebben is het wel echt mijn paard, mijn maatje en raak je enorm op elkaar ingespeeld.
Het hoeft dus ook niet perfect te zijn om het samen leuk te hebben en een band op te bouwen.
Een directe klik is mooi, maar een band kan en moet ook groeien door elkaar steeds beter te leren kennen.

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:28

Klopt, maar ik doel meer op ruiters die bijvoorbeeld angstig worden omdat hun jonge paard heel sensibel is of dat soort redenen. Of die bepaalde sportambities hebben die voor het paard niet haalbaar zijn. Etc. Sommige eigenaren passen hun doelen aan, maar er zijn er ook die hun paard toch verkopen, omdat het met rijden niet klikt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:03

Ik denk inderdaad ook dat je goed vooraf moet kijken naar hoe flexibel je bent ten opzichte van het "eindproduct". Kan je je doel bijstellen of is wat anders gebouwd dan de bedoeling was geen probleem, dan is een veulen een wat minder grote gok.

Ik heb mijn cruzado als veulen gekocht, is klein gebleven, 1.48, maar het maakte mij niet uit. Doelen bijgesteld en uiteindelijk heel veel plezier van gehad, ze was mijn grote vriendin. Nu heb ik een 4-jarige, als 3-jarige gekocht. Heeft maat, goede bewegingen en heel veel pit. Ik heb in het begin wat dingen moeten aan- en afleren, maar verder is het een heel puur paard, waarmee ik ook een goede band kan opbouwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:32

Ik kom even binnenvallen hier. :o

Ik vroeg me af, aan welke hengst denken jullie, de kenners, als ik zeg dat ik evt een opwaarts gebouwde hengst met lang voorbeen en ruime gangen zoek. Geen stijl voorbeen en vrij van artrose achtige omstandigheden. Voor mijn kruising dus ook buiten t stamboek beschikbaar zegmaar.

Ik vind het zo moeilijk. :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 20:20

Gypsy schreef:
Ik kom even binnenvallen hier. :o

Ik vroeg me af, aan welke hengst denken jullie, de kenners, als ik zeg dat ik evt een opwaarts gebouwde hengst met lang voorbeen en ruime gangen zoek. Geen stijl voorbeen en vrij van artrose achtige omstandigheden. Voor mijn kruising dus ook buiten t stamboek beschikbaar zegmaar.

Ik vind het zo moeilijk. :o

Wat is de kruising nu?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:04

Ohja sorry, boulonnais x warmbloed.

Afbeelding

Risicovol om daar dan nog weer een ander ras op te zetten, maar dat hou je met een f1 kruising toch.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 16:11

Gypsy schreef:
Ohja sorry, boulonnais x warmbloed.

[ [url=m/vMUuF2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Risicovol om daar dan nog weer een ander ras op te zetten, maar dat hou je met een f1 kruising toch.

Waarom dan geen kwpn/nrps dressuur hengst.
Kijk Bv eens naar Formidable nrps hengst schimmel top beweging en zeer fijn karakter.

Van mij mag je kruisen wat je wilt als er een bepaald idee of doel achter zit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:14

Mooie hengst maar niet mijn smaak. :o Er gaat sowieso een lusitano op de vraag is alleen nog welke.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 17:23

Gypsy schreef:
Mooie hengst maar niet mijn smaak. :o Er gaat sowieso een lusitano op de vraag is alleen nog welke.

Oké was maar een idee omdat je goed voorbeen zoekt. Succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:29

Ik snap wat je bedoelt, maar lusitano is zeg maar eis nummer 1 op het lijstje. En als ik dan daar weer tussen ga zoeken zou ik graag een lusitano met een (voor een lusitano) relatief lang voorbeen. Volgens mij moet dat ergens tussen de modernere wat meer sportgefokte types wel te vinden zijn toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:59

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:17

Oeh dankje! Knappe mannen hebben ze daar, ik heb ze vast gemaild. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:39

Gypsy schreef:

Graag gedaan! Heb verder geen ervaring met ze, maar heb ze wel eens gezien op de keuring in België.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 22:49

Jessix schreef:
Gypsy schreef:

Graag gedaan! Heb verder geen ervaring met ze, maar heb ze wel eens gezien op de keuring in België.

Ja quazar The Massa heb ik ooit eens op de keuring gezien smelt smelt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:05

Oh echt? wauw! Die vond ik nou ook net het knapst haha. In het echt is hij vast helemaal imponerend.

Domme lekenvraag trouwens, deze hengst is goedgekeurd, dus ook rontgologisch goed? Is er een manier voor mij om na te gaan hoe hard de rest vd lijn op de benen is?

Ik noemde nl laatst een hengst die ik mooi vond, maar toen wist iemand anders meteen te vertellen dat dat niet handig is icm mijn merrie omdat zij al wat lichte artrose heeft. Is niet vreemd voor een zwaar paard van 16 maar goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 23:20

De hengst is goedgekeurd als dekhengst voor het stamboek, daar zit, volgens mij, geen medische keuring bij. Enkel sperma onderzoek. Of het moet inmiddels veranderd zijn?

Of er ooit röntgenfoto's zijn gemaakt is dus per eigenaar verschillend. Ik heb de hengst wel eens gezien. Ik weet ook niet hoe hij vererft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 06:46

Ja bij Lusitano is op de foto zetten niet nodig om ggk te zijn. Dus dat moet je bij de eigenaar vragen. Maar je wilt een Lusitano dus dan moet je echt gaan zoeken . En lang voorbeen maat en op de foto ik wens je veel succes.

Dat is bij andere stamboeken wel anders, dus je zult moeten kijken wat voor jou belangrijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:49

Het hoort inderdaad niet bij standaard goedkeuring voor het stamboek, maar veel dekhengsten zijn ook sportpaarden en in die hoedanigheid vaak verzekerd en voor dat doel zijn vaak ooit röntgenfoto´s gemaakt.
Maar wat je daarmee wil is me niet geheel duidelijk want slijtage en/of botwoekering worden veroorzaakt door factoren van buiten af.
Wil je zien of er een predispositie voor bestaat, ook redelijk zeldzaam, maar goed, het is mogelijk, dan moet je naar DNA gaan kijken, niet naar röntgenfoto´s.
Bovendien kan het dan nog steeds voorkomen worden door normaal zuinig met je paard om te gaan. Oftewel gewoon later en langzamer in te rijden en niet vanaf dag 1 in een krulletje te vragen.

Een paard kan "verrot" zijn op röngten foto´s maar toch prima presteren en goede nakomelingen geven en andersom komt ook gewoon voor.

Er is op dit moment trouwens veel te doen om de hengst Junco da Rapoula die toe hij werd voorgetsel aan de jury vor goedkeuring als dekhengst vreemd liep en een afwijkende stand en bobbel aan een voorbeen heeft. Hij had een dierenarts verklaring mee dat het een gevolg is van een oude blessure.
Maar door alle protesten op sociale media en verdenkingen van corruptie is er nu een officiële verklaring van het APSL naar buiten gekomen waarin staat dat er een dieper onderzoek wordt gedaan wat er precies aan de hand is en in hoeverre dit erfelijke eigenschappen zou kunnen beïnvloeden en tot dat uitgezocht is wordt dit paard niet ingeschreven als dekhengst.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:09

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik leer razendsnel bij. :D

Ik ben denk ik ook gewoon een beetje overbezorgd. Qua uiterlijk zal ik hoe dan ook van het veulen houden, maar ik ben me bewust van mijn verantwoordelijkheid om wel iets gezonds neer te zetten zeg maar. Ik kom liever nu dom over dan achteraf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:34

Voor mij komen mensen die vragen stellen over het algemeen juist slimmer over. Die zijn slim genoeg om te erkennen dat er te leren valt.

De jonge jaren zijn het meest te beïvloeden, zowel de goede als de verkeerde kant op, betreffende het beenwerk.
Als je zelf fokt heb je dus ook in de hand wat een paard meekrijgt aan "sterkende middelen" als goede voeding en voldoende beweging. Dat laatste is cruciaal om te harden en beïnvloed ook de groei.
Als het ook nog een beetje heuvel op en af gaat, en op verschillende ondergrond, is het helemaal ideaal. Ook voor het vast ter been zijn/worden.
En vooral ook proberen niet te dik laten worden, dat is óók overbelasting voor gewrichten, maar wel zorgen dat er genoeg voer is voor energie en groei en genoeg vet om het niet koud te hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:15

Dankje dat is erg aardig van je. <3

Veulen komt lekker op mijn eigen stukje grond buiten te lopen, en ik heb nog andere paarden om mee te rijden en mennen dus geen haast om er met 3 5 x per week op te zitten. Eerder als handpaard mee op buitenritjes op die leeftijd, altijd gezellig.

Ik heb inmiddels een aantal hengstenhouders gemaild met oa de vraag of hun hengsten ook buiten t stamboek dekken, waaronder the massa, ben benieuwd!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:03

Mijn merrie is ook goedgekeurd met een medische dossier.
Ze heeft een chronische peesblessure op een hele rottige plaats waardoor ze niet belast kan worden.
Zo'n blessure heeft geen erfelijke basis, dus het zou dan dubbel jammer zijn om je merrie ook nog eens als fokmerrie te verliezen door zoiets.
Ik heb een dossier ingediend bij het APSL met DA-verklaring over de oorzaak en met een CD met RX-foto's (botten zijn perfect) en met echo's etc.
Eén van de keurmeesters die haar goedgekeurd hebben, was een DA. En volgens de voorbrenger is haar blessure ook ter sprake gekomen terwijl ze haar bekeken.
Ze kunnen zo'n paard uiteraard niet goedkeuren met schitterende punten. Want ze loopt er uiteraard naar en is niet correct getraind en zit daardoor niet correct in de bespiering.
Maar gelukkig hebben ze haar wel als fokmerrie goedgekeurd. (Ze had oa. ook een veulen aan de voet die hen zeer beviel.)
Maar ik vind dit wel streng. Bij elk ander stamboek, wordt de merrie überhaupt niet gekeurd.
Daar kan je elke merrie zomaar dekken zonder dat er een haan naar kraait.

Bij de hengsten kan je als merriehouder zelf ook wel kiezen natuurlijk. Als je kiest voor een hengst die succesvol in de sport loopt, heb je toch al wat zekerheid.
Alhoewel bijvoorbeeld één van de meest invloedrijke hengsten van het moment, eigenlijk ook een zeer ziek paard is. Waar veel om te doen geweest is indertijd. Zijn nakomelingen presteren er niet minder om. Hij is de stamvader van enkele van de meest populaire dressuurlijnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:12

Luckystory schreef:
Maar ik vind dit wel streng. Bij elk ander stamboek, wordt de merrie überhaupt niet gekeurd.

Ik vind het juist zo absurd dat men zich blind staart op hengsten en de merries alleen maar zien als een soort losse baarmoeder. Kwaliteit van de merrie is ook belangrijk.
Overigens kun je ook merries bij bepaalde stamboeken premies laten behalen die wijzen op goede vererving - waar ze op hun nakomelingen gekeurd worden- of prestatie, waar ze proeven moeten doen.

Ik vind een gesloten stamboek met de regels zoals ze die hebben, juist heel goed bij het APSL. Het bewaakt de kwaliteit.

Losse vraag, je zegt dat je merrie niet belast mag worden, maar het einde van de dracht is toch ook een gigantische belasting? Hoe ervaart ze dat?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:29

Lusitana schreef:
Luckystory schreef:

Ik vind het juist zo absurd dat men zich blind staart op hengsten en de merries alleen maar zien als een soort losse baarmoeder. Kwaliteit van de merrie is ook belangrijk.
Overigens kun je ook merries bij bepaalde stamboeken premies laten behalen die wijzen op goede vererving - waar ze op hun nakomelingen gekeurd worden- of prestatie, waar ze proeven moeten doen.

Ik vind een gesloten stamboek met de regels zoals ze die hebben, juist heel goed bij het APSL. Het bewaakt de kwaliteit.

Losse vraag, je zegt dat je merrie niet belast mag worden, maar het einde van de dracht is toch ook een gigantische belasting? Hoe ervaart ze dat?
kwaliteit , kwaliteit bestaat uit veel meer dan enkel een rondje aan de longeerlijn lijkt me. Maar goed