[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:26

Zonnebloem, inderdaad denk om je eigen veiligheid. En sterkte :(:)

Om weer even terug te komen op het fokken, de hengst Yme heeft mijn aandacht getrokken voor onze Bartele merrie. Zijn hier ook ervaringen met nakomelingen van hem en wat daarvan de sterke punten zijn?

Janinevv

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:38

Zonnebloem wat rot allemaal. :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:49

Zonnebloem... wellicht toch verhuizen naar locatie waar ze veel buitenkomt?

Mijn geblesseerde gevaarlijk gestresste 5 jarige was binnen een paar uur naar verhuizing hartstikke zen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:22

gett schreef:

Om weer even terug te komen op het fokken, de hengst Yme heeft mijn aandacht getrokken voor onze Bartele merrie. Zijn hier ook ervaringen met nakomelingen van hem en wat daarvan de sterke punten zijn?

Ik heb zelf geen ervaring met Yme nakomingen en hij dekt natuurlijk nog niet zo lang. Maar voor nu lijkt hij wel veel ras en hardheid door te geven. Soms wat neerwaartse paardjes maar zo wat het nu lijkt zeker niet slecht.

Zonnebloem, wat enorm balen. Ik kan je geen advies geven. Ik kreeg na het inspuiten van de knieën juist het advies zo min mogelijk op stal zodat de kans op vast staan minder werd. Deze mijne liep dus juist altijd buiten. Misschien inderdaad iets geven voordat je gaat lopen?
Ik herken overigens het gevoelige gedrag echt niet van de knieën.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:00

gett schreef:

Ik ben van het zomer wezen kijken naar een merrie met yme veulen. Was een erg mooi hoogbenig en luxe veulen. Miste wel wat maat maar mooi koppie erop. Wel iets neerwaarts gebouwd met een mooi front.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:22

gett schreef:

Mijn merrie is drachtig van Yme en verwacht eind maart haar veulen.
Ik heb een stermerrie van Maiko x Olof. Als het veulen geboren is zal ik wel wat foto’s in dit topic plaatsen.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:18

Zonnebloem, wat naar. En zoals iedereen al zegt, denk goed om je eigen veiligheid.

Ik kom net weer bij Nanne vandaan. Hij heeft even een terugvalletje. Hopelijk trekt ie weer snel bij.
Hier zie je hoe klein hij is vergeleken die anderen. :oo
Afbeelding

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:05

Wat jammer dat hij een terugval heeft Thornforest. Zijn de andere echt even oud? Want met een paar maanden verschil kan dat al heel veel schelen natuurlijk. Zijn manen groeien wel goed!

Bij ons zijn de bijna 7 maanden dus ook nog guppies. De 1,5 jarige is al echt paard aan het worden nu. Die heeft een groeispurt.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:17

Wat ik begreep is dat de linker (voor ons) op de foto ongeveer een maand ouder is. We zien wel hoe hij uitgroeit en anders hebben we een leuke kinderpony. :') Nee gekheid, ik kreeg ook al te horen dat Tsjalle’s laatbloeiers zijn? Dus wie weet komt hij nog mooi bij. Voor nu is het belangrijk dat hij weer wat meer body en vet krijgt om aan te zetten. Zijn manen groeien goed inderdaad. Helemaal vanuit deze positie goed te zien. Betere foto’s krijg ik nooit wanneer hij binnen staat aangezien hij altijd vooraan staat, zijn hoofd naar beneden heeft en aan het eten is. :+

Ze groeien hard he. Tegenover Nanne staan ook 1,5 jarige hengsten. Vind het bijzonder te bedenken dat hij over een jaar ook zo is.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:57

Ohhhh.. Nanne.. hij wordt stoer met zijn dikke voorpluk.. en de Tsjalle's zijn laatrijp, ontwikkelen lang door.
Onze Oukje en Nanne hadden beide wat een lastiger start hè. Oukje is ook wat kleiner maar ik ga er van uit dat dit met de tijd bij gaat trekken. Ze hebben toch wat een lastiger start. Hij was toch ook klein bij zijn geboorte?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:03

Thornforrest, die manen! Dat belooft wat! Wat kleiner dan de rest hoeft nu nog niet alles te zeggen. Kennis van ons had ook een kleine hengst veulen. Na 2 jaar toch echt flink bijgetrokken. De 170 zal hij niet halen, maar het is toch met een latere groeispurt en uitzwaren aardig bijgetrokken.

Gaan jullie vanaf donderdag nog voor de buis, hengstenkeuring kijken?

Zaterdag komt Auwert in beeld, ben benieuwd, vader waar onze merrie nu drachtig van is.

Morgen weer op buitenrit. Gaat steeds beter. Ze durft steeds meer en langer voorop. In de winter vind ik de buitenritjes ook heerlijk. Komen jullie veel buiten?

Doordeweeks kom ik nauwelijks aan rijden toe. Helaas gaat onze clubles op woensdag ook niet door vanwege de maatregelen. Was anders een mooie stok achter de deur. Misschien kijken of ik ergens nog een privé lesje kan doen.

Vandaag scheen lekker het zonnetje, kon mooi het dekentje even af.

Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:04

Ik ben vandaag nog maar even snel gaan inspannen.

Hoor ik een mevrouw zeggen onderweg toen ik langs stapte tegen haar man. Is dat niet wat voor ons?

kerel: wat?
Vrouw: nou een paard die voor een wagen kan?
Kerel: NEEEHH echt niet! Daar beginnen we niet aan hoor.

Ik: heel verstandig meneer. _O-

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:08

Afbeelding
Afbeelding

Nog ruim een maand geduld hebben *\%/*
Zo benieuwd wat het gaat worden

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:39

Komende week de hengsten..kijk er erg naar uit!!
Tim is gelukkig weer in z’n normale doen. Zoooo blij. Nieuw vriendje gevonden waar hij dikke mik mee is en het rijden gaat deze week echt weer als vanouds. Heb al het voer aangepast en terug naar de basis. Ik denk een combinatie van vorig vriendje verkocht, toch teveel voer en nu winter? Hoe dan ook..hij voelde weer als vanouds.
Ik ga morgen ook weer fijn het bos in.

Een kleine jaarling kan nog heel goed bijtrekken hoor. Gaat vast goedkomen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:10

Wat fijn Timmie dat je paard weer terug de oude is! Dat scheelt vast zorgen haha Heerlijk genieten weer!

Hier ook voor de buis met de hengsten. Had al verlof staan omdat ik er normaal bij zou zijn dus nu lekker drie dagen voor de buis. Ga alleen mijn paard tussendoor even rijden.

Wat een mooie foto's komen voorbij. En sunny, je merrie heeft mooie manen <3

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:44

Eindelijk mijn droompaard gevonden
Mag ik jullie voorstellen aan mijn knappe Fries

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:53

DaniHorse01 schreef:

[ [url=m/kvZcWe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cyv835.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pFHW91.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/88RMeX.png]Afbeelding[/url] ]

Knapperd!
Bij Okkema vandaan?

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:01

Leuk beestje Danihorse, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Timmie, wat fijn dat Tim weer als vanouds voelt. Veel plezier alvast morgen met je bosrit.

Ynekes, het schiet al mooi op voordat het veulen komt. Nanne had inderdaad ook een slechte start. Te ‘vroeg’ geboren, 24 uur sondevoeding en daarna rhodococcus. Leuk dat fokken, eerste en laatste keer. :')

Ik ga aankomend weekend ook plat voor de buis. :)F

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:03

Zonnebloem92 schreef:
DaniHorse01 schreef:

Knapperd!
Bij Okkema vandaan?

Yep

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:10

Wat voor één is het? Hoe oud?

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:22

ThornForest schreef:
Wat voor één is het? Hoe oud?

Een Fries :D
Nane x Reinder en hij wordt bijna 4

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:23

Pfoe, dat was ff een rits bijlezen :=

@Zonnebloem: jeetje wat een akelig nieuws. Ik kwam jouw andere topic ook tegen en ik hoop dat er nog iets aan te doen is... Sterkte in ieder geval :(:)

@ Ynekes: Wanneer is jouw merrie ook al weer precies uitgerekend? Wat is jouw doel met het veulen? :)

@ Timmie: Wat goed dat Tim weer de oude is. Wat het weghalen van een maatje allemaal kan betekenen voor je paard.. Succes met de bosrit morgen. Hopelijk zit het weer ook mee en is het net als vandaag :D

@Thornforrest: Klein maar fijn, zullen we maar zeggen :P Hopelijk trekt hij snel weer bij. Merk je ook dat hij achterblijft bij de andere veulens?

@SunnyHorse: Dat begint al een mooi buikje te worden :D Ben heel benieuwd wat daar straks uit komt rollen :D

@DaniHorse01: Wat een plaatje <3 Heel veel plezier met hem gewenst :D

Met Diablo gaat het nog steeds als een trein. Sinds vorige week mag ik zo af en toe gebruik maken van een buitenbaan. Dinsdag en vandaag er gebruik van gemaakt en wat was hij fijn <3 In het begin natuurlijk wel even spannend en wat afgeleid, maar na een tijdje begon hij zo lekker te ontspannen en te lopen. Heerlijk :D Hij had vandaag alleen iets last van zijn linkeroog.. Het was iets dicht en wat tranig. FF in de gaten houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:42

DaniHorse01 schreef:
Yep

Ik zag pas jouw topic over de röntgen keuring en een verhoogd risico aan de sprong, dacht eigenlijk dat het om een kwpn'er ging, maar het was dus een Fries.

Wat betreft Emma:
Ik heb wat rustgevende druppels besteld, hopelijk komt het snel binnen en heeft het effect.
Ik ga morgen nog een keer bij de stal (nja het is eigenlijk alleen weiland) kijken.
Twijfel echt enorm, het is voor haar wel lekker om veel buiten te lopen.. Alleen kan ze nergens droog staan of op zand/stenen, alleen in de blubber.
Ze heeft nu een klein beetje last van rotstraal en dat is dan ook niet bevorderlijk.
Ik ga sowieso verder kijken ook, maar het nadeel is dat veel kleigrond is en paarden vrijwel nergens in de winter buiten komen, in de tussentijd heb ik wel geregeld dat buiten het wandelen om en 1x per dag in de paddock, dat ze nog een keer buiten wordt gezet in de paddock.

We hadden vandaag een goede dag, ze was rustig en we hebben wat balkjes kunnen stappen.

Afbeelding

Afbeelding

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:34

@Dani Horse; gefeliciteerd met je knappe aanwinst!

@DJZ 5 februari is ze 320 dagen drachtig en kan het veulen komen. Ik hoop dat ze doordraagt tot de 11 maanden, dat is 22 februari. Komt wel erg dichtbij nu.
We hebben de merrie drachtig om er, als alles goed gaat, een veulen uit te houden. Als het een hengstje is gaat hij sowieso in de opfok. Merrietje kijken we hoe het lijkt, liefst wil ik die ook houden en opfokken. We zijn nog maar net begonnen met de fokkerij en wil nog zo graag zelf zien hoe ze uitgroeien en liefst ook nog zelf aanrijden. Zo nu en dan zal er weleens eentje wegmoeten. Dat is echt het minst leuke van het houden van paarden _O-

Zijn nu ook ah twijfelen over of we volgend jaar weer een vd merries gaan insemineren en welke dan of beide. Maar dan zal er op termijn zeker wat weg moeten :j Maar dan wel particulier!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:04

DaniHorse01 schreef:

Gefeliciteerd, mijn puppy komt ook bij Okkema vandaan :D
En de hengsten, heel gaaf om te kijken maar weinig tijd. Het zal online wel terug te kijken zijn, toch?