lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:16

Nou het ligt echt aan karakter. Bij romina staat haar dekhengst soms gewoon tussen de kudde jaarling hengsten. En dat gaat prima afgelopen voorjaar stond hij ook tussen de 2 jr mannen in en dat ging prima. Maar ligt echt aan karakter. Maar het kan wel. Als je ze van jongs af aan bij elkaar zet lukt het meestal wel

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:59

Ik heb geen ervaring met hengsten stallen dus daar kan ik niks over zeggen.

Grappig, volgens mij is ultramar hele verre familie van mijn lusitano veulen. De vader van mijn veulen heeft dezelfde opa en oma in de lijn als ultramar volgens mij, hele verre familie dus ergens _O-, tenminste als ik de goeie ultramar op heb gezocht (lobo de vasconcellos.)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:36

ElinaSK schreef:
Ik heb geen ervaring met hengsten stallen dus daar kan ik niks over zeggen.

Grappig, volgens mij is ultramar hele verre familie van mijn lusitano veulen. De vader van mijn veulen heeft dezelfde opa en oma in de lijn als ultramar volgens mij, hele verre familie dus ergens _O-, tenminste als ik de goeie ultramar op heb gezocht (lobo de vasconcellos.)

Klopt, Ultramar komt van Lobo des Vasconcellos.

https://www.allbreedpedigree.com/ultramar2

Wat is de afstamming van jouw veulen?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:30

Haar vader is cacau lv.com. Moeder Zaragoca lv.com (exacte spelling lukt niet op bokt :')).

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:33

Ik kom na laaaange tijd nog eens binnenvallen :o

@keona: Proficiat met je veulentje, het ziet er een dotje uit!

Balen dat de keuring in België dit jaar niet doorgaat, maar niet onbegrijpelijk natuurlijk. De organisatie van zo’n event zal niet te onderschatten zijn en als het dan onzeker is of het überhaupt mag doorgaan... Maar ik wou dus eindelijk eens met Idra gaan dit Jaar voor de opnamekeuring, zal dus toch weer een jaartje schuiven dan :j

Wij zijn sinds de coronacrisis weer flink aan de slag gegaan, dat verplichte thuiswerk en gebrek aan sociale verplichtingen (lees kinderen met hobby’s) heeft zo toch nog zijn voordelen. Vorig jaar wat een pechjaar gehad met als afsluiter in de zomer een gebroken pols die moest geopereerd worden. Maar goed, we zijn nu weer flink in actie geschoten! Het is wel voor mezelf echt weer opbouwen en vertrouwen krijgen :o
Afgelopen weekend ons allereerste ‘sprongetje’ ooit gedaan (ik weet dat dit voor de doorwinterde springruiters peanuts is maar voor mij was dit alweer een overwinning op zichzelf :D )
En ze deed het zo netjes <3

Afbeelding

Afbeelding

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:38

Janien30 schreef:
Bedankt voor de ervaringen met de hengsten. Ik denk dat tegen die tijd wat stallen mailen idd het handigst is. Ik vind het altijd zo zielig als ze alleen moeten staan, zeker als ik zie hoe goed het met Lusitano's eigenlijk gaat in het land van herkomst. Omdat ik het in de toekomst wel leuk zou vinden om een veulentje te fokken met bijv een draagmerrie wil ik hem ook niet castreren en eigenlijk sowieso niet als het niet nodig is. Gelukkig heb ik een neef die welsh ponys fokt. Misschien ter zijner tijd een welsh erbij voor gezelschap. Zijn er andere mensen die hun hengst samen met een ander paard op de wei of paddock hebben staan? En is het dan het handigst om er een ruin of een hengst bij te zetten? En misschien hebben jullie ook nog tips voor welk ras er beter bij past dan een welsh? Moet wel een ras zijn waarbij ik niet teveel geld kwijt ben gezien de eis alleen gezelschap is. Ben benieuwd.

Ik heb 1 hengst die naast bijna alles kan staan. (Ook merries die zich gedragen) Hij staat al jaren nu naast een van mijn ruinen. (Wisselt wel eens) Dat gaat echt prima. Die spelen ook leuk samen. Heb ik wel film van ergens.

Die andere is echt no go buiten met iemand anders erbij. Kan ook niet echt naast de rijbak staan dan gaat hij de ruiter en paard uitdagen ect. Maargoed in de buitenbak met de buur paarden was in het begin ook een uitdaging.. bijna allemaal dames :+ Hij staat op stal met een ruin ernaast. Ook al jaren. Dat zijn wel maatjes. Kunnen gelukkig wel neuzen. Zelfs dat ging in het begin niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:13

Ik nam de hengst die ik reed wel eens mee naar huis voor een nachtje en dan stond hij samen met een ruin die ik nog steeds heb en goed gaat met alle paarden.
En op de stal waar hij stond, stond deze hengst die ik reed ook wel samen met een andere hengst in de wei. Dus hij was ook wel van makkelijk vriendjes maken.
In Nederland had ik een Welsh (ex dek)hengst in een gemengde kudde.
Maar ik ken ook paarden, inclusief ruinen, die gewoon alle andere paarden willen afmaken, ook merries, en altijd apart gehouden moeten worden.
Hoe ze opgegroeid zijn maakt veel uit, en hun rang en inborst.

En ander onderwerp, mijn laatste redding, Van Gogh, die nu Vincent heet, is nu 6 maanden bij me en helemaal hersteld. Hij heeft er wel een litteken op zijn neus bij omdat hij de omheining ingejaagd is door Gandhi.

Bij aankomst:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding

Afbeelding

De schimmelmerrie die ik vorig jaar heb gekocht, Pocotó, op de voorgrond:

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:30

Wow Lusitana, die is goed bekomen! Knappe bink! Dat moet toch echt een goed gevoel geven!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:37

Dank je! Ja, het is heel fijn om paarden een kans te geven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:03

Hou je deze paarden dan ook zelf, of is het je bedoeling een nieuw huisje voor ze te vinden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:07

Ze blijven bij mij tot ze doodgaan. Ze hebben genoeg baasjes gehad voordat ze bij mij komen en ik heb slechte ervaringen met doorgeven van paarden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:16

Lusitana schreef:
Ze blijven bij mij tot ze doodgaan. Ze hebben genoeg baasjes gehad voordat ze bij mij komen en ik heb slechte ervaringen met doorgeven van paarden.

Wauw, dat is wel een mooi gebaar _/-\o_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:35

ElinaSK schreef:
Haar vader is cacau lv.com. Moeder Zaragoca lv.com (exacte spelling lukt niet op bokt :')).

Ik kan ze niet vinden; kan je de namen of nummers via PB sturen, ben wel erg benieuwd. Kan ik eens kijken waar de familieband zit! Leuk veulen trouwens.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:45

Die is inderdaad stevig opgeknapt bij jou Lusitana! Maar dat kan ook niet anders, met zulke verzorging van jou!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:52

Wauw wat is ze mooi opgeknapt Lusitana!! Geweldig om te zien <3

Mijn lieve merrie Meara (Moshi-Moshi) is in april 4 jaar geworden en ik heb een aantal keer op haar gezeten in de bak en na 4-5 keer wat rondstappen en een klein drafje zijn we al een paar keer naar het bos gegaan. Omdat we veel wandelen is ze naar buiten gaan gewend en lekker vooruit lopen is veel beter voor haar dan beginnen in de bak vind ik :D. Ze doet het enorm goed en is super stoer. Ik vind het heerlijk om met haar te werken, een echte merrie maar wel super slim en meedenkend. Nu zit ik ongeveer 1x in de 1-2 weken op haar rug, op buitenrit wissel ik het af met naast haar wandelen. Voor nu doen we het nog heel rustig aan dus, de overige dagen staat ze 24/7 buiten en doe ik 2-3 keer per week (academisch) grondwerk met haar. Ze is nog lang niet uitgegroeid maar het lijkt me dat rustig opbouwen vanaf nu geen kwaad kan toch? Ze ziet er in ieder geval naar uit dat ze dit prima aan kan :). Ik wil haar pas volgende zomer echt gaan oppakken, maar zit er wel over te denken om deze zomer alvast een aantal lesjes in de bak te nemen om de commando's goed te bevestigen. Wat denken jullie?

Hier wat foto'tjes van mijn vriendin <3 Zou ze nog ooit gaan schimmelen hihi?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Asrah_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:04

Hoi iedereen! Sinds afgelopen vrijdag ben ik trotse eigenaar van m'n eerste Lusitano :o
Craveiro is 13jaar, tot zijn 9 hengst geweest en daartussen ergens gecastreerd. Jammer genoeg heb ik vernomen, na contact met zijn fokker, dat hij wel wat eigenaars heeft gehad.

Ik ben afgelopen zaterdag de eerste keer met hem de baan op gegaan, alvorens eerst in de piste te rijden. Hij is daar zo gefrustreerd en nukkig. Het is ook mijn doel niet om in de bak aan de slag te gaan, lekker samen ontspannen en een band opbouwen.

Het heet temperament moet ik wel gewoon worden :D

Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:38

Hey wat leuk om weer een lopes da costa te zien! Welcom en veel plezier met je knappe lusitano vriend.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:35

Hoi, was iemand hier nog op zoek naar een hengstenveulen? Een vriendin van mij verkoopt eentje.
De vader is nog niet goedgekeurd en met de huidige corona-toestand wordt het dit jaar niks waarschijnlijk.
Het veulen is dus te koop zonder papieren. Een buitenkansje voor wie een goed ( en bloedmooi) paard zoekt voor minder geld. ;) Hij is volledig bruin en beweegt zeer goed.
De vader is een Spartacus-zoon uit een Baccarat-moeder. Zeer populair dressuurbloed dus.
En de moeder komt uit WE-lijnen (P-inato x A-Rosada)
Maw, volledig lusitano uit superbloedlijnen. Maar zonder papier.
Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten dan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:47

Indien hij zadelmak geweest was wel :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:15

Lukasje schreef:

Een veulen die zadelmak is moet je niet willen. :D ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:17

Luckystory schreef:
Hoi, was iemand hier nog op zoek naar een hengstenveulen? Een vriendin van mij verkoopt eentje.
De vader is nog niet goedgekeurd en met de huidige corona-toestand wordt het dit jaar niks waarschijnlijk.
Het veulen is dus te koop zonder papieren. Een buitenkansje voor wie een goed ( en bloedmooi) paard zoekt voor minder geld. ;) Hij is volledig bruin en beweegt zeer goed.
De vader is een Spartacus-zoon uit een Baccarat-moeder. Zeer populair dressuurbloed dus.
En de moeder komt uit WE-lijnen (P-inato x A-Rosada)
Maw, volledig lusitano uit superbloedlijnen. Maar zonder papier.
Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten dan.

Ja jammer hè voor haar dat die keuring nu gewoon niet doorgaat. -O- Maar goed, buitenkansje voor een liefhebber en die is er vast wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:37

Keuren ze niet aan huis in zo’n geval?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:51

Dat is nog allemaal niet duidelijk. Misschien dat hij wel nog gekeurd kan worden maar daar is geen zekerheid over. Daarom dat het veulen nu als cruzado of papierloos wordt aangeboden. Wordt de hengst nog wel gekeurd da's dan mooi meegenomen. ;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:17

Jessix schreef:
Lukasje schreef:

Een veulen die zadelmak is moet je niet willen. :D ;)

Nee dat zoek ik ook niet bepaald :) .

Doet me trouwens denken aan laatst toen ik met mijn Cpony voor de wagen buiten reed en iemand vroeg “of dat een baby’tje paard was”. Natuurlijk uitgelegd dat hij reeds 9 was en volwassen maar hihi, tuurlijk, wij spannen veulens in mevrouw _O- . Vond het toch wel grappig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:47

Nouvel schreef:
Keuren ze niet aan huis in zo’n geval?

Klinkt bijna aantrekkelijk om ze dan ook nog even bij mij thuis uit te nodigen. ;)