[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:45

Zo ervaar ik onze Omer dus ook. Ik ga er niet eens iets van proberen te maken. Had er al niets mee toen hij een week oud was. Blij dat hij ver weg in de opfok staat haha.
De onze is nu niet grof qua bouw, zelfs wel wat luxe en voor een jaarling ook al wel wat behang.
De merrie heeft al best wat veulens gehad (11 of 12) en dit is de eerste met zo'n karakter. Ze geeft akrijd hele vriendelijke karakters. Nu had ik medelijden met haar. Ze moest aan de kant voor haar eigen zoon. ;(

De Tsjalle die die nu naar de tweede bezichtiging gaat (helaas niet meer in ons bezit) was en is nog steeds een zalig dier. Ontzettend vriendelijk, speels maar wel heel erg braaf en wil graag meewerken. Dat zie ik graag.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:49

Heftig dat al zoveel veulens een negatief karakter hebben.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:54

Dit is bij ons de eerste en enige hoor Janine. Manlief fokt al ruim 25 jaar dus dat valt gelukkig dan wel mee haha

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:04

Ik bedoelde van de zelfde hengst haha

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:10

Oh haha, ja, ik vind het ook opvallend en als je wat rond vraagt hoor je veel van deze signalen. Jammer!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:20

Doaitsen 2.0....

Alleen doaitsen gaf tenminste nog wel mooie paarden. Die omers vind ik helemaal niks.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:22

Mijn Friezen hebben geen enkele verwanten met hengst omer qua bloedlijnen.

Wel mooie hengst om te zien jammer van de karakters

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:44

Dennenboom schreef:
Leuk Ynekes! Jammer van dat sportpredikaat. Dacht dat je nog wel online mag rijden voor sportpredikaat bij een x aantal winstpunten in de klasse Z1.

Sunny Horse: ik fok voor de fun en omdat ik graag mijn eigen paarden wil fokken en doorrijden. Hoop een leuk lijntje op te bouwen met de merries die ik nu heb. Omdat ik nog niet zolang in de friezen zit heb ik 1 merrie zelf voor de keuring weg gebracht zodat de 'echte' keurmeesters er eens na hebben gekeken. Met de hulp van het kfps zoek ik nu de hengsten uit en een beetje op gevoel en ervaringen van anderen. De andere merrie heb ik afgelopen zomer gekocht toen ze al drachtig was en is ook voor de keuring geweest.

Denneboom.. Onze merrie was al te ver id dracht toen het kfps met het aanbod kwam voor de paarden die al z geklasseerd waren en nog aantal punten moesten voor het sportpredikaat. Ze krijgt al in februari haar veulen, dus ih voorjaar weer rustig aan wat oppakken. De oefeningen zijn goed bevestigd dus het is dan echt weer kracht en conditie opbouwen. Heb er alle vertrouwen in dat dat wel komt. Eerst maar een gezond veulen op de wereld zetten. Zo richting het eind vd dracht wordt het toch wel weer erg spannend..

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:47

SunnyHorse schreef:
Wij hebben ook nog het sportpredicaat gehaald vorige maand ergens, toen was er de mogelijkheid om te jury te laten komen. Dat was wel een dure grap, want de kosten waren 150 euro per keer. Gelukkig heeft ze volle punten gelopen en hoefden ze nog maar twee keer te komen en heeft ze haar predicaat.

Nu zijn we druk bezig haar bos- predicaat te halen *D

Hopelijk pakt ze het straks weer gauw op Ynekes. Vast!

Fokken is dus bij veel van jullie een uit de hand gelopen hobby. Gave van kfps is dat natuurlijk met zo’n gesloten stamboek super veel informatie is. En zo’n Fries paard is echt een paard met historie en emotie. Ik heb met dit paard nog nooit zoveel aanspraak gehad, stuk minder met mijn vorige paarden. Als ik hier in de buurt met haar loop is er altijd wel iemand die ons aanspreekt en komt er een mooi verhaal van vroeger en de Friese paarden. Prachtig!!

Super dat jouw merrie het heeft gehaald. Het bos-predikaat is minstens zo belangrijk.
Klopt zeker dat veel mensen zo worden aangeraakt door het friese ras. Prachtig is dat.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:56

Jinthe.. wat jammer van het karakter van die Omer. Je hoort het wel meer. Wel jammer want is wel wat vrijer bloed.
Ik moet ook altijd wat een gevoel bij een hengst hebben. En ik probeer kritisch te kijken naar wat ik wil verankeren en veranderen.

Ik heb me er ook al over verbaasd hoe veel karakter zo'n veulen al kan hebben. Die van ons was vlak na de geboorte heel vrij en nieuwsgierig. Ze werd de eerste week heek ziek en moest nr de kliniek, maar zelfs daar bleef dat nieuwsgierige gedrag opvallen. En dat is nu nog zo. Ze is echt bijna nergens bang voor en komt eerder juist kijken wanneer er wat bijzonders ad hand is. Mama gaat ook altijd kijken wanneer er iets spannends is, dat zit er echt in qua karakter. Ik ben ook erg benieuwd naar het veulen wat we nu verwachten. Aan de buik te zien wordt het een joekel, maar dat zegt niks denk ik..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:21

Jinthe1 schreef:
De Tsjalle die die nu naar de tweede bezichtiging gaat (helaas niet meer in ons bezit) was en is nog steeds een zalig dier. Ontzettend vriendelijk, speels maar wel heel erg braaf en wil graag meewerken. Dat zie ik graag.

Ik kruip even onder m'n bijleessteen vandaan, ik heb geen verstand van fokken maar ik heb ook een Tsjalle en wat je zegt klopt ook wel bij mijn puppy. Super braaf, (bijna) nergens bang voor, heel vriendelijk en werkt graag met je.
Soms is ie te vriendelijk en staat ie 'in your face' te kijken wie je bent, ik roep altijd dat ie komt controleren of je een leuk aura hebt :')

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:43

Hahaha herkenbaar hoor Nadia :D

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:50

*wip ook even mijn steen omhoog* ik heb een Tsjalle merrie (Tsjalle x Jasper) in Juni drachtig geraakt van Reinder en september naar de keuring geweest en 2e premie Ster geworden (zelf klaar gemaakt). We zouden in september Z1 starten, startlijst stond al op internet en toen kwam Corona. Het is een hele fijne merrie, beetje ril maar een harde werker en houdt van knuffelen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:59

Wat balen dat je niet meer kon starten Barb. Hopelijk kun je nog wat wedstrijdjes meepakken als gaar dracht het toelaat. Ster sport is toch mooi!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:11

Ik begin alvast om iedereen een mooi 2021 toe te wensen! Heb even een tijdje alleen meegelezen maar ga het weer opppakken ;-)

Evelien, voor jou heel veel beterschap, heftig te lezen zeg.
Zonnebloem, beterschap ,met je paard
Absolem gefeliciteerd met je zwangerschap! Leuk.

Ook veel gelezen over fokken en dat vind ik zelf heel erg leuk. Mijn zelfgefokte merrie gaat dit jaar naar de keuring. Zij is een Take x Fetse. Juist Take gekozen ( naast de verbeterpunten enz) omdat hij zeer fijne karakters doorgeeft en bij Ibbeltje is dat ook gelukt. Heel makkelijk en zeeeeeer vriendelijke merrie. We gaan haar nu zelf beetje longeren enz en dan gaat ze in maart/april naar de nieuwe heuvel voor de keuring en zadelmak maken. Erg benieuwd hoe het zal uitpakken.
Ik heb ook al vaker gehoord dat Omer lastige nakomelingen geeft en nu hier dus ook. Jammer he.

Met Tim loop ik beetje vast momenteel...hij is in de basis echt heel erg braaf maar de laattse weken is hij net een bommetje. Dagen heel braaf te rijden, eerder wat traag en dan ineens...uit het niets..aan de kletter, bokken enz.
Duurt nu al best een tijdje, heb het voer aangepast, wissel meer in de training enz. Dus beetje zoeken waar dit vandaan komt. Zadelmaker, dierenarts, chiro en de tandarts geweest dus ik geloof niet perse iets medische maar meer een paard wat goed in zijn vel zit met (te)veel energie.
Lastig en ik word er ook beetje huiverig voor om op te stappen, tot nu toe blijf ik wel zitten maar ja...ik voel een lancering aankomen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:07

Wat jammer dat je met Tim wat probleempjes hebt. De mijne schoot vorig jaar ook uit het niets weg en gaf rodeo's. Zelfs mijn cap doormidden gevallen. Alles leek goed en niemand kon iets ontdekken. Toen een keer een ander zadel erop gelegd ondanks dat de zadelpasser mijn zadel als passend had bestempeld. Het probleem was daarmee opgelost en ik heb dus toch een ander zadel gekocht. Zou je wellicht een zadel kunnen lenen van iemand om te kijken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:33

Dat is mijn ervaring toch ook wel. Fris zijn is wat anders dan echt wegschieten, rennerig worden.

Nu al paar keer meegemaakt dat t toch aan het zadel lag, ondanks dat er recent een zadelmaker bij geweest was.

Je kunt helaas zoveel gedoe met zadels hebben en het komt allemaal zo nauw.

Ik had eind juni mn zadel helemaal pas laten maken. Eind November lag t echt niet goed meer.

Paard veranderd in bespiering, vulling ingeklonken.
Ze loopt zoveel fijner nu t het zadel weer echt goed ligt.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:55

Is zeker het proberen waard! Het is ergens in oktober begonnen, toen is zijn maatje verkocht. Hij staat niet alleen maar wel zijn echte vriendje is toen verkocht. Stukje frustratie kan evt ook nog.( binnenvetter) Zo blijf je zoeken hè...lastig. Ik ga eens kijken naar een ander zadel! Dank voor de tips!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:47

Hopelijk komt je erachter wat de oorzaak is Timmie, want uit het niets wegschieten is niet goed. :(:)

Succes ook met je jonge die naar de keuring gaat en zadelmak gemaakt gaat worden. Je gaat naar een goede stal dus dat zal vast wel goedkomen :j

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:55

Ah dank...heb jij ervaring met de nieuwe heuvel? Ik heb hier eigenlijk voor gekozen omdat het en bij mij in de buurt is en haar vader Take hier stond. Take is nu verkocht maar komt weer terug begreep ik.
Ik heb een hoop stallen vergeleken maar uit praktische oogpunt fijn als ik tussendoor haar training kan volgen. Moet mij zelf er alleen overheen zetten dat ze dan weinig buiten komt in die periode...maar goed, dat is dan maar tijdelijk. Ze hebben daar alleen paddocks

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:11

Timmie06:
Wat vervelend met Tim. Mijn drachtige merrie is sinds een aantal weken ook ontploft en opgefokt. Hoop bij die van mij dat het de hormonen zijn. Ander zadel passen is denk ik zeker de moeite waard.

Wat betreft de keuring is het zeker de moeite waard om je paard weg te brengen. Komt dan idd wel minder buiten maar als die het ster predikaat haalt :))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:30

Timmie06 schreef:
Ah dank...heb jij ervaring met de nieuwe heuvel? Ik heb hier eigenlijk voor gekozen omdat het en bij mij in de buurt is en haar vader Take hier stond. Take is nu verkocht maar komt weer terug begreep ik.
Ik heb een hoop stallen vergeleken maar uit praktische oogpunt fijn als ik tussendoor haar training kan volgen. Moet mij zelf er alleen overheen zetten dat ze dan weinig buiten komt in die periode...maar goed, dat is dan maar tijdelijk. Ze hebben daar alleen paddocks

Ik heb geen ervaring met de nieuwe Heuvel wat betreft keuringsklaar maken.

Ben er wel geweest voor aankoop van een paard.
Het is een waanzinnig groot bedrijf, de paarden komen er inderdaad weinig uit, maar heb het idee dat de verzorging verder erg goed is en dat ze netjes met de paarden omgaan.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:36

Ja het is dan echt even niet anders. Ze hebben mij een heel uitgebreid programma gemaild wat ze allemaal doen met die jonkies om ze klaar te maken. Zag er echt heel goed uit Ik kan er altijd naar toe en het is maar voor een week of 6 dus ik moet daar maar niet zo veel bij nadenken..als ze weer thuis is kan ze weer alle dagen naar buiten met haar vriendinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:13

SunnyHorse schreef:
Zonnebloem, je 4de paard in korte tijd met gezondheidsproblemen: wat een ramp! Gaat zoveel tijd, energie, hoop kopzorgen en geld in zitten. Bovenal: Ontzettend verdrietig ook.
Snap heel goed dat je dan af vraagt of je überhaupt nog in de paarden wil. Herken dat in iedergeval wel toen ik ik korte tijd twee slecht nieuws gesprekken had. Sterkte.

Sta je bij een goede kliniek onder behandeling?
Hoe schat die de perspectieven in?

Dankjewel!
We lopen in Bodegraven en daar heb ik opzich wel vertrouwen in.
Ik heb alleen niet echt een verheldert antwoordt gekregen over de verwachtingen.
Ik denk dat ik maar duidelijk moet aangeven wat mijn doel met haar is en of hij denkt dat dit mogelijk is.

Emma is echt heel chagrijnig en ongelukkig, ze begint zelfs gericht te trappen.
Ik mag dus alleen maar met haar stappen op het zachte deze 4 weken.
Dus ik stap in de bak(ik probeer bewust al tijden te kiezen waarop het rustig is) maar ze wil eigenlijk alleen maar rennen en grijpt elk geluidje aan om weg te schieten.
Ze voelt voor mij als een tikkende tijdbom.
Dit is niet het paard wat ik een halfjaar geleden kocht.

Nu vraag ik mij af wat ik moet...
4 weken uitzingen in deze situatie (22 uur per dag in een hele dichte stal en 2 uur per dag in de paddock met een andere Fries en een halfuur a uur stappen per dag).
Wanneer ze straks ijzers heeft kan ze in ieder geval 5x per week in de stapmolen en hoop ik ook weer te mogen longeren.

Of ik verhuis haar naar een opstartende paddock paradise waar ze 24/7 met 4 andere paarden komt te staan.
Er is nu nog niet zoveel behalve een longeercirkel, weiland en een schuilstal. In de toekomst komt er een bak bij en extra schuilstallen maar dit duurt nog een jaar.
Het is wel vlakbij het strand en duinen, dus mocht rijden mogelijk zijn in de toekomst kunnen we naar buiten.

Vind het heel lastig, voor nu klinkt 24/7 buiten erg goed.
Maar stel we kunnen wel opbouwen over 4 weken... Dan wordt dit lastig op die stal zonder bak en een paard wat niet verkeersmak is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:26

Lastige keuze.

Mijn Fries werd erg gevaarlijk door haar voorgeschreven boxrust. Gevaarlijk voor mensen en voor zichzelf. Ze had teveel onrust. Heb haar dus 24/7 de wei opgedaan.
Niks niet 2x daags met een gek paard stappen. Gewoon gekozen voor veiligheid en rust. Binnen een uur had ik weer een ontspannen en lief paard terug.

Bij mij zou het maanden duren voor ik mocht opbouwen, dus zag de afwezigheid van een rijbak ook maar even als zorg voor later. Ik snap dat dat bij jou anders is.

Bij breuken en grote verwondingen snap ik boxrust, maar volgens mij is normaal gesproken rustige beweging het beste.
Heeft mijn paard met peesblessure iig veel goed gedaan.

Is er geen andere stal te vinden met en veel beweging en toch ook een bak?

Zoniet dan zou ik zelf voor veiligheid en geluk van t paard gaan en verhuizen. Dan maar wat langer rust. Een gestresst paard geneest ook minder makkelijk tenslotte.