[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:02

Debby: Klopt, daar zit ik ook aan te denken om te doen.
Maar als ze het zo warm heeft dan moet ik dat toch kunnen voelen aan haar? Ze zweet verder niet en ze voelt ook niet warm aan.

Ze krijgt een klein beetje basisbrok. Nog geen kwart kilo. En kuilgras waar we helaas niks aan kunnen veranderen.

Xantha

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:10

Ze hoeft niet per see te zweten, maar het kost wel veel energie denk ik!
Een kwart kilo per dag?? Misschien is dat toch iets te weinig voor zo'n groot paard.
Xantha krijgt ook maar een kwartje granen maar zij heeft wel veel hooi en ik geef haar een vitamine en mineralen brokje zodat ik zeker weet dat ze genoeg krijgt.
Ik neem aan dat de da weet hoeveel voer ze krijgt?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:25

Oke, ik dacht altijd dat je dat wel aan het paard kon voelen of ze het te warm hebben.
De da weet dat idd. Daar vroeg hij vanochtend ook naar en hij zei er verder niks over.
Kuilgras heeft ze altijd tot haar beschikking. Is maar zelden dat ze geen kuilgras tot haar beschikking heeft.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:29

Hopen dat Moppie t op de spuiten beter gaat doen en het alleen een inkakkertje was...:s maar warmte kan ook heel goed ja!
Chim zat helemaal niet dik in de vacht maar begint nu ook al weer te verharen omdat het zo warm is hoor!

Vandaag heeft ze haar enting weer gehad, zag er als een berg tegenop, maar had nu een andere da en die was al klaar voor ze echt gek kon doen! 1 sprong, toen de prik er in ging... verder niets aan de hand! Geen boos paard =) Jeej!
Ze begint nu toch wel redelijk te wennen daar, alleen in de bak is ze nog heel heet, verder gaat het goed...
Eindelijk!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:54

Hopen dat Nikita snel op gaat knappen! Ze zal het idd wel warm kunnen hebben, het is ook veel te warm voor de tijd van het jaar...
Ellis, Fifi ziet er goed uit! Hoe is het met je zwarte draak?
Denise, hoe gaat het met Heike?
Fiëla was gezellig hengstig van de week, gelijk leuk kennis gemaakt met de ruinen haha. Baal van de regen, alles wordt modder!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:58

Conditie is ook een punt waar je je in zou kunnen verdiepen
Ik weet niet hoe vaak je je paard rijd? hoeveel je met hem doet?
Er zijn heel veel dingen die deze vermoeidheid kunnen veroorzaken.
Ik ben wel van mening, dat als je dagelijks met hem werkt? rijd, dat een half kilootje basisbrok voor hem (zijn spieren ) te weinig is. Bovendien is er veelal een tekort aan magnesium in ons hollandse gras (en dus ook kuilgras) waardoor dit ook zou kunnen ontstaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:04

Op zich moet een paard het op onbeperkt ruwvoer kunnen redden. Maar als er mee wordt gewerkt is krachtvoer geen overbodige luxe.
Verder ben ik het met Xantha eens dat je echt niet altijd aan hoe warm een paard voelt goed kan bepalen of een paard het warm of koud heeft. Frío voelt vaak heel lekker warm aan, maar heeft het dan beslist niet warm genoeg. Hij wordt dan sloom omdat hij al zijn energie in het warm blijven stopt. Bij hem moet ik dan echt opletten dat zijn deken warm genoeg is en hij genoeg krachtvoer krijgt.
Hij is overigens kleiner dan Nikita en krijgt behoorlijk meer krachtvoer. N.l. 2x een halve kg biks en 1x een halve schep muesli. Niet eens extreem veel, maar aanzienlijk meer.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:47

Dankjulliewel voor het meedenken :)

Momenteel rijd ik haar helemaal niet. Ze is zo moe dat ik dat eigenlijk niet aandurf. Ik heb gister ochtend eventjes gereden. Een beetje gestapt in de bak en daarna stond ze al te pompen naar adem. Wel wandel ik met haar. Maar dat is ook niet ver omdat ikzelf dat niet zo lang volhoud en ik merk aan haar dat dat stukje ook ver genoeg is.

Wanneer ze goed in haar vel zit rij ik 3x per week 20 minuutjes. Nikita kan dan meer maar ik niet.

Jullie denken dus dat ze meer krachtvoer nodig heeft?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:53

het zou heel goed ook kunnen liggen aan het kuilvoer wat ze krijgt.
als je het zeker wil weten, zou je bij de da een bloedonderzoek kunnen doen, zodat ze haar tekorten kunnen checken .
Ik denk wel dat stilstand achteruitgang is (tenminste is mijn motto) Als ze verder geen koorts heeft (geconstateerd door de da) en de rest is goed? als vacht e.d.?
Zelf ben ik erg een voorstander van de brok van Master (vancooten) sereen...Vooral de paarden die flegmatiek zijn, en iets aan kracht missen, krijgen er energie van, maar het suiker gehalte is niet zo hoog.
2 kilo op een dag, moet ze toch wel hebben , voor haar formaat.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:57

Als ze niet opknapt gaan we idd bloed laten prikken. Dat is de volgende stap ;)

Haar vacht is prima. Die glimt en is heerlijk zacht. Ze heeft ook geen koorts. We hebben haar verschillende keren getemperatuurd en de va heeft haar ook getemperatuurd. Ze had iedere keer 37.6

Helemaal stil staat ze ook niet maar ik durf haar ook niet echt aan het werk te zetten omdat ze daarna zo staat te puffen. Ze geeft ook aan dat ze liever niet werkt terwijl ze normaal heel graag werkt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:04

Voor vitamine zou ik dan eerder van PAVO die koeken geven, qua energie heeft ze vast niet veel nodig omdat ze ook niet zoveel doet. Maar ach ja voeren is gewoon lastig... Maar heb in Nederland vaak het idee dat de paarden eerder te veel krijgen dan te weinig... Ik zou als er geen verbetering is gewoon de dierenarts even vragen om voedingsadvies ;), die kan je er denk het beste over voorlichten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:06

:wave:

lastig met nikita zeg...
misschien toch iets van extra vitaminen geven?
1/4 schep brok lever niet genoeg van alle nodige stoffen voor een groot paard, dan kun je het beste een totaalsupplement bijgeven zoals bijv marstall force, waar alles in zit wat ook in krachtvoer zit...
sterkte met 'r, hopelijk knapt ze snel op!

fiela voor 't eerst hengstig, het wordt al een grote meid! :D

zwarte kerel gaat goed, meest recente foto's staan in het topic in mijn onderschrift...
hij groeit goed en heeft nog steeds een leuk karakter! <3
Hoe groot is Fiela nu?

wat jammer van appasionata zeg...
ik ben een paar jaar terug geweest, toen vond ik dat ook al wel een beetje...
vond cavalia veel mooier!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:57

Hij is heel cool Ellis! Ook echt aan het groeien ja!
Fiela hebben we een tijdje terug gemeten op bijna 1.51 :) zal binnenkort eens fotos maken weer, het wordt echt een paard! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:16

ja hij is echt leuk! :j

wow dat is ook al een mooie maat zeg, ze groeien goed! *\o/*

Fifi vandaag lekker gelangeteugeld, was al even geleden, ze vond 't weer helemaal leuk!
Afbeelding

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:14

angela hoe gaat het nu nikita
omdat heike van mij geen biks mag i.v.m. zijn darmen krijgt hij granenmix, normaal als hij iedere dag loopt krijgt hij 3x 1,5 kilo en 4x per dag hooi ook krijgt hij 3 verschillende supplementen om alles bij te voeren wat in de granen niet zit.
dus een bloedonderzoek kan nooit niet echt kwaad hoor.

ellis knappe fif en knappe zwartje

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:52

Heey

Dankjulliewel voor alle tips.

Geeske: Fijn dat Chim rustiger word en dat ze braaf was met het enten :D

Mf31: Ben benieuwd naar foto's hoor. Fiela ook lekker aan het groeien :D
Nouchka meet nu 1,55.

Ellis: Leuke foto :D Fijn dat ze het weer leuk vond :D

Ik merk nog geen verschil bij Nikita. We hebben ze vanochtend op een ander stukje gedaan en ze speelde wel eventjes met Nouchka maar daarna stond ze weer te puffen. Normaal speelt ze veel actiever en langer met Nouchka.

Even Nouchka spammen
Ze is nu 1,55
Afbeelding
Afbeelding

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:25

Nouchka wordt ook echt groot! Ze is echt een leuke kruising.
Hebben jullie ook van die smerige paarden? Oba is echt vreselijk. Die gaat echt overal in liggen, ze is momenteel meer zwart dan wit.... Oops.. En fiela doet haar na, maar die is gelukkig nog niet wit haha.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Shaggy heeft pech dat ie deken heeft, deken is soms errug vies maar pony blijft schoon :D.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:30

jeetje ben een een week niet geweest en nikita niet lkkr en heike ook niet helemaal top hoe kan zoiets nou komen maar gaat ondertussen nu wel beter.

veders mooie foto's van een geschoren fifi een een leuke noucka echt leuke kruising

veders hier niet veel te melden eigelijk heb wel besloten zelf aanwezig te zijn met oud en nieuw zodat ik het zelf in de gaten kan houden denk dat ie er zelf weinig last van heeft maar dat ie meer gestrest gaat raken van de stres paarden om hem heen maar die staan op de kalmirings spul dus hoop dat goed gaat.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:05

Dat is wel fijn inderdaad, ik ben zelf toevallig ook op stal maar ook alleen maar omdat ik met de eigenaresse oud en nieuw ga vieren :P. Ze zullen er bij ons weinig last van hebben met licht aan en muziek hard!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:10

Vervelend! De winter slaat toe op de paardjes zeg... Niet dat het nu heel koud is, maar erg veel is er ook niet te halen op het land e.d. he?...
Ik geef Chim nou na het rijden (als ze echt even goed gewerkt heeft) een Summer-fit reep van Pavo. Ze vindt ze heeeeerlijk en ze krijgt net even wat meer energie dan van alleen het ruwvoer en de brokken (2x daags een volle schep)
Ook geef ik haar gewoon veel wortels (10 kilo is 1 euro) en veel appels zodat ze gewoon nog wat lekkers en gezonds binnen krijgt. Maar het blijft moeilijk inschatten hoeveel ze nu nodig hebben.
Het kan idd zo zijn dat Nikita zo puft omdat ze moe is, geen energie heeft of het juist zo warm heeft, maar juist ook andersom, als ze te veel moeite moet doen om lekker warm te blijven blijft er verder geen energie over om te werken! Bloedtestje lijkt me geen verkeerd plan. Misschien is het dan heel simpel met een andere of meer brok op te lossen!! Dat zou wel fijn zijn...

Even een foto van mijn knuffelkont!
Afbeelding

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:11

knappe nouschka op de foto, ze wordt ook al echt paard.
hoe gaat het nou met nikkita?

dapperedodo fijn dat je op stal blijft met oud en nieuw

geeske hele lieve foto

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:49

Heey

Dankjulliewel :)

Mf31: Nouchka is ook een echte smeerkees. Ik poets haar 1x in de week maar een paar dagen na de borstelbeurt ziet ze eruit als een verwaarloosd paard. Ze rolt overal en ligt ook overal in. Nikita is iets schoner maar ook een smeerkees.

Geeske: Wat een lieve foto <3

Dapperedodo: Fijn dat je op stal kan blijven met oud en nieuw.

Ik ben voorzichtig positief over Nikita. Gister middag leek ze al een stuk fitter en ze kwam zelfs in een drafje de wei uit. Daarna stond ze ook niet meer te puffen. Ze kon ook Nouchka weer lekker pesten en ze keek fitter uit haar ogen.

Vanochtend leek ze ook weer erg fit. Ze stapte weer flink door en was weer lekker eigenwijs.

De VA is vanochtend geweest en hij dacht dat scheren niet nodig zou zijn. Maar ik sluit het niet uit.
Vitamine te kort zou het misschien wel kunnen zijn maar omdat ze nu wel reageert op de spuiten gaan we eerst daar mee door. Nikita was ook weer lekker eigenwijs tijdens het spuiten. Ze heeft haar streken ook weer terug. Rond 10 Januari komt de VA weer en dan krijgt ze nog een keer die spuiten. Mocht ze eerder weer moe worden dan moeten we contact opnemen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:46

Zo, ben ik ook weer even! Na een gezellige drukke week nu even een niks-doen dagje :D
Gisteren onwijs gezellig gehad met vriendinnnen, was ook een beetje laat geworden dus niet in een erg actieve bui ;)

Furia gaat lekker op het moment, heb nu ook wat meer tijd voor hem gehad, van de week weer les van mijn instructrice en dat ging echt weer lekker :j

Heb waar hij nu staat eigenlijk 0,0 te maken met vuurwerk, kan me althans niet voorstellen dat iemand daar wat gaat afsteken haha. Dus dat komt helemaal goed.

Esther: Ik zou ook wel een b-vrachtwagentje willen hebben, lijkt me ideaal. Stoere foto's van jullie rit!
Angela, wat een gedoe met Nikita, maar wel positief nieuws zo te horen, hopelijk houdt deze stijgende lijn aan.
Jolijn: Lekker om die positieve berichten over Mo te horen!
Suus: Van jouw kant wat minder nieuws, was je al naar de kliniek geweest met goya inmiddels?
Iloon: Zo lekker dat Chico zo relaxt is, echt genieten.
Denise: Wat ik begrijp valt het dus mee, een bloeduitstorting? Maar wel vervelend alsnog, hoe is het inmiddels met hem? ZO denise wat ben jij verwend, haha niet normaal zeg!! Jij kan weer even vooruit ;)

Haha, ook leuke foto van Xantha en een mooie kaart van Ellis en Mayke, leuk!
En overige smerige paarden, Furia kan er ook wat van. Onder de deken is ie netjes wit, maar hoofd en hals :=

Debby: De keer dat ik naar Apassionata was geweest vond ik het ook niet zoveel aan, niet echt paardvriendelijk en rijtechnich gewoon echt slecht... Wel leuk dat er wel een mooie act bij zat, toen ik er was was ook een man met vrijheidsdressuur wat mooi was, misschien wel dezelfde act.

Iedereen alvast een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2012 alweer toegewenst!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:56

ahh gelukkig dat het met Nikita al weer beter is en der streken trug heeft dat is tog een teken van dt ze weer wat vrolijker wordt fijn.
Amor is ook zo'n smeerkees met zn zwarte vacht valt het niet zo op maar als die van de zomer weer wit is dan zie het wel erg maar hem poets ik ook nog maar 1x per week zo ongeveer meer dan zat vindt ik

foto van chim is ook leuk zo ff gouw met je mobiel zijn vaak de leukste foto's

ja is wel fijn dat op stal kan zijn wordt eigenlijk ook van de paardeneigenaren verwacht de eigenaar heeft het al druk genoeg met der eigen paarden in de gaten houden namelijk dus blij dat geen andere plannen heb gemaakt

zo zit nu op me werk maar er is dus niks te doen dus zitten maar te wachten tot die enkele patient binnen komt druppelen heb vanaf 12 uur maar 3 pat gezien dus erg rustig hier

iedereen een fijne jaarwisseling toegewenst en een leuk en goed paardenjaar