Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Wat fijn Audesta!

Ik ga vanavond Lis weer oppakken na een paar dagen rust, kijken of ze wat meer chill in het koppie is nu. Hooi is dan ook van het land, geen spannende dingen meer. Dan kan het echt alleen nog het zadel zijn :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Aah heel fijn Audesta!!!

Ben benieuwd Maartje!
Geen afleidingen meer, hopelijk!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Even radiostilte door de drukte hier!
Jullie hebben weer lekker verder gekletst :)

@Maartje, Het blijft dus erg wisselen met Lis als ik het goed begrijp? Ik duim alvast dat alles gewoon rustig gaat vandaag :D

@Audesta: Oh wat goed dat jullie weer helemaal goed gaan! Fijn dat het zadel zo'n verschil maakt :) En oh wat een leuke oefeningen in je les, daar wil ik ook naartoe kunnen werken <3

@PreHungaro, Geniet er nog van daar in Spanje! lijkt me wel verleidelijk ja om wat yeguada's te bezoeken, wil ik ook wel ooit eens doen, maar dan ook proberen om zonder paard naar huis te gaan :p ééntje is voorlopig ruim voldoende.

@Nouvel, oh wat een heerlijk filmpje <3

@Elisa, heeft ze even stil gestaan? Ja die wind helpt natuurlijk niet :+ En oeps, dat is niet idd niet de handigste bezigheidstherapie!

@J0anieke, rechtrichten en balans is altijd goed lijkt mij :) zegt je gevoel niet al iets? Of is het echt nog even uitzoeken wat je verder wil? Hopelijk krijg je dat lijf terug los en soepel!

@Kelly_Taco, oh wat een geweldig filmpje, geweldig om jullie bezig te zien en erg inspirerend :)

Dan ben ik weer even een beetje bij :)

Hier is het de laatste tijd weer lekker druk druk druk, wat wil je met 2 bedrijven, nog een job, een werf en een paard :+

Jenara heeft even wat last (gehad) van verlatingsangst. Eigenlijk niet abnormaal dat ze dit ontwikkelt natuurlijk, met al het verhuizen het laatste jaar. En op zicht vind ik het ook wel goed, want dat wil ook zeggen dat ze zich wel echt goed voelt in de groep en even liever bij hen is dan met mij meegaat :+

Heb nu ook geleerd dat als ik even niet goed in mijn vel zit door te veel stress, ik echt niet moet gaan proberen om met Jenara iets te doen als zij ook stress heeft, dat was even complete kortsluiting, heb gelukkig wel de tegenwoordigheid van geest gehad om haar gewoon snel terug weg te zetten.

Dat is nu alweer 2 weken geleden en ondertussen gaat het alweer beter en heb ik terug een beetje kunnen rijden. voorlopig wel even enkel zonder zadel, want die werd te smal en de zadelpasser kon maar ten vroegste eind juni :/ dat is wel eindelijk deze week *\o/*
Ze zat ook weer flink vast rechtsachter in haar rugspieren, dat blijft wel echt een terugkerend probleem.
Het is ook echt iets in haar lijf, want het komt ook terug als ik niet rijd of train, ik heb zelfs de indruk dat goeie training het iets verbetert. Het uit zich wel heel erg in moeite met lengtebuiging linksom en ook de linkergalop blijft iets lastig. Mijn spieren hebben alvast flink mogen werken, want ze zet me dan echt iedere keer helemaal naar rechts en zonder stijgbeugels moet ik mezelf dus iedere keer op mijn buik- en dijspieren terug in het midden zetten :')
De travers op de rechterhand begint best mooi te voelen, maar linksom is het nog een flink gewriemel, dat is nog zoo lastig! Zelfde met schouderbinnen linksom, eigenlijk alles waar ze die lengtebuiging moet nemen. Iemand nog tips voor goeie oefeningen om dit te verbeteren?

En dan nog een vraag, mevrouw de kieskeurige eter eet haar bijvoer niet op ... ik geeft een klein schepje equifyt green balance, samen met een handje florian basic pure en ze krijgt voorlopig even supplement voor haar lever (die bleek wat gevoelig) en een schepje cavalor calm om te helpen met de verlatingsangst, maar ze eet het dus maar voor de helft op ... dus ik ben op zoek naar (betaalbare) smaakmakers die niet te veel suikers en energie bevatten om ervoor te zorgen dat ze wel gewoon alles eet.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Vervelend dat Jenara daar last van heeft zeg!
Star heeft dat ook flink, heel vervelend!

Lastig dat ze ook niet best dr voer eet.
Ik gaf sluesi mix van vitalstyle, vond mn ruintje erg lekker.
Maar of t helpt als smaakmaker..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Vindt ze travers en schouderbinnen op dezelfde hand moeilijk? Dat is wel gek want dan vraag je tegenovergestelde lengtebuiging. Veel wisselen in de zijgangen werkt hier altijd goed. 4 pasjes dit, 5 pasjes dat, weer terug en een paar pasjes en dat snel achter elkaar, dus geen passen er tussen

Lis deed het toppie vandaag <3 heb er zelfs opgezeten
Elevada daarentegen is weer lekker kreupel 8)7

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Dat veel wisselen werkt hier ook en dan liever 2 pasjes goed en dan zelf er weer uitrijden dan 8 passen proberen eruit te persen.

Oh wat fijn Maartje! Blijft er toch die stijgende lijn in zitten.
Balen van elevada wel....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Ja al durf ik nog niet te zitten zonder dat iemand er naast staat. Ze is nog niet stabiel genoeg daarin. Maar met hangen stapte ze vandaag wel heel zelfverzekerd weg en deed de rem het prima

Elevada, tja, wat zal ik er van zeggen… ik vraag me (weer) af of ik er nog wel echt op kan rijden ooit. Deze week wel even opstappen voor 5 minuutjes niks als ze een beetje ok loopt, ze heeft het mentaal nodig merk ik

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Wat goed Maartje!
Lijkt me heel erg lastig, zeker om het zelf ook te doen
Met mijn leeftijd (30 :+ ) besteed ik het zelfs al liever uit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Ja ik vraag me ook wel eens af waarom ik dit op mijn leeftijd nog wilde :+ maar goed, ben er aan begonnen en nu maken we het af. Morgen weer les, toch fijn dat er weer even iemand van de grond mee kijkt, want ik zie gewoon niet alle signalen als ik er overheen hang :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

jolmer20 schreef:

Nou voel ik me wel heel erg oud (58, met een 4-jarig paard) :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:07

Nou ik voelde me met 46 al niet helemaal joepie op Cam . Terwijl ze braaf genoeg was .

Zie filmpjes voorbij komen en wordt geprofileerd alsof ze al die dingen voor t eerst doet . Terwijl ik er wel veel mee gedaan heb . Merk dat dat ergens beetje steekt.
Maar goed probeer maar blij te zijn dat ze nieuwe kansen krijgt.

Zelf ben ik erg blij met mn vos. We zijn wel bezig met alternatief behandelaar om wat dingen op de rit te zetten . Dus nu even paar weken rij rust .
Ben dan andere dingen aan t oefenen zoals trailer laden . Gister 3e sessie gedaan en ze volgt tot halverwege al. We oefenen telkens ongeveer 10 minuutjes.
Dus ben erg tevreden over haar. Afbeelding

Vanaf vandaag wel links oefenen ipv rechts. We hebben de pony erop staan voor vertrouwen. En die is kleiner dus moet met reizen sowieso rechts staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

Kan ik me voorstellen Zinzi, maar goed..wel fijn dat ze geen stappen overslaat? Slim om trailerladen te oefenen met de vos als ze verder even rust nodig heeft.

En dames, jullie zijn zo oud als je je voelt he? :D

Komt vast wel goed Maartje, de aanhouder wint en anders zijn er altijd nog andere opties.

Jenara, ja, ik was zelf niet fit en niet echt in staat om veel te doen. Die kuilen zijn inderdaad niet zo handig..ze is ook nog wel zo lomp om er vervolgens zelf in te lopen. :+

Wat sneu van die verlatingsangst, al is het inderdaad ook wel goed te begrijpen. Komt het vastzitten niet door kortere spieren? Ik was eens op een clinic van Bert Rutten die het Spaanse dressuurteam traint(de) en dat ging over de verschillen in training tussen KWPNérs en Iberische paarden. En die zei dat de Iberische paarden van nature dus kortere spieren hebben en van daaruit qua training eerst bij elkaar en dan pas lengte kunnen pakken. Ik merk bij Havanna dat hoe minder ik dressuurmatig doe dat die ook sneller vast gaat zitten dan andere paarden. Het rechtrichten, gymnastiseren en op lengte krijgen in de lengtebuiging is echt heel erg belangrijk. En lengtebuiging is ook bij haar door de kortere spieren niet het makkelijkst.
Ik vind het trainen aan de dubbele longe heel fijn om dit stukje aan te pakken. Als ze travers moeilijk vind zou ik een andere oefening eerst pakken. Namelijk, hoofd naar de muur en opzij voor je nieuwe binnenbeen (wat dan jouw been is aan de muur kant). Op die manier kunnen ze niet voorwaarts weglopen en kun je meer buiging/ scharen vragen.

Maartje, jammer dat Elevada weer kreupel is.

PREHungaro:
Ga je Morena verkopen? Blijft ze toch te klein?

Leuk filmpje Nouvel!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Maartje_M schreef:
Ja ik vraag me ook wel eens af waarom ik dit op mijn leeftijd nog wilde :+ maar goed, ben er aan begonnen en nu maken we het af. Morgen weer les, toch fijn dat er weer even iemand van de grond mee kijkt, want ik zie gewoon niet alle signalen als ik er overheen hang :=

Logisch! Fijn om dat met iemand te kunnen doen!

Dorien66 schreef:
jolmer20 schreef:

Nou voel ik me wel heel erg oud (58, met een 4-jarig paard) :+

Hahha ja ik vind het heel knap!
Ik zie niet voor me dat ik dat aan ga durven haha!
Nu ook wel mede door mn gezondheid en Bechterew, maar hiervoor had ik t ook niet gedaan denk ik :+

Fijn dat het goed gaat met de vos Zinzi.
Kleine stapjes!
Jammer dat ze met Cam doen alsof er nog niks mee is gedaan, maargoed. Aan de andere kant fijn dat ze voorzichtig zijn.

Dat klinkt eigenlijk best logisch Elisa
Merk ook dat ik met rijden met Star haar gelijk moet oppakken, anders wordt ze vervelend, vind ze het moeilijk.
Wel een goeie.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

J0anieke schreef:
Waarom ze nou ook echt zo verschrikkelijk kreupel liep op die rechter volte op t harde is me nog wel een raadsel

Ik denk dat er meerdere paarden zijn die bepaalde dagen niet goed lopen op het harde.
Het is een behoorlijke piekbelasting en als ze bijvoorbeeld net een keer goed gestruikeld zijn kan het goed pijnlijk zijn.
Als ze nu goed is dan is gewoon haar lijf weer correct belasten toch het beste.

Jenara schreef:
Heb nu ook geleerd dat als ik even niet goed in mijn vel zit door te veel stress, ik echt niet moet gaan proberen om met Jenara iets te doen als zij ook stress heeft, dat was even complete kortsluiting, heb gelukkig wel de tegenwoordigheid van geest gehad om haar gewoon snel terug weg te zetten.

Paarden zijn perfect in staat om je hartslag en emotie over te nemen dus heel verstandig om gewoon te kiezen om niets te willen als jij er zelf niet goed in zit.
Niet rijden of niet trainen op regelmatige basis is eigenlijk nooit goed voor een paard.
Ze hebben allemaal hun disbalans en alleen met juiste training hou je ze soepel en sterk.
Ik peuter altijd heel veel aan de hand in de zijgangen vanuit een stretch positie als paarden moeite hebben met de zijgangen.
Echt goed kijken dat ze compleet loslaten in een oefening.
En inderdaad veel wisselen, van schouderbinnen naar renvers, van ene appuyement naar andere.

Maartje_M schreef:
Vindt ze travers en schouderbinnen op dezelfde hand moeilijk? Dat is wel gek want dan vraag je tegenovergestelde lengtebuiging. Veel wisselen in de zijgangen werkt hier altijd goed. 4 pasjes dit, 5 pasjes dat, weer terug en een paar pasjes en dat snel achter elkaar, dus geen passen er tussen

Bij beide oefeningen heb je buiging naar dezelfde kant, je pakt alleen een ander achterbeen strekkend achterbeen.
SB links heb je lichte linkerstelling en ondertredend binnenachterbeen, travers links heb je ook linkerbuiging alleen moet je buitenbeen dan verder grijpen.
Pak je na je schouderbinnenwaarts een renvers, dan ga je echter over op andere lengtebuiging.

Vervelend dat Elevada niet goed is.

Elisa2 schreef:
Adorno was getraumatiseerd?

Ja hij had extreem vluchtgedrag.
Geen heel naar verleden maar gewoon een extreem gevoelig paard.

Nouvel heerlijk zo op het strand!
Hij is daar ook redelijk relaxed of niet?

Jolmer goede reden om wat te missen haha

Audesta fijn dat je zo lekker kunt trainen!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

ik voel me plots heel jong met mijn 31 tussen al deze ervaren paardenmensen :p
Ik weet eerlijk gezegd wel niet of ik er nu nog eens opnieuw aan zou beginnen, een jonkie,
toch zeker niet alleen :+

@Jolmer, het is eigenlijk dit keer veel beter hanteerbaar dan de laatste keer dat ze dit had, ik herkende het gedrag ook wel sneller, dus dat scheelt wel denk ik. Maar het is idd best vervelend. En hey, leeftijdsgenoot, ongeveer dan toch :D

@Maartje, Kelly legt het goed uit, ze is heel duidelijk rechtsgebogen van nature, dus alles waarbij die rechterkant moet rekken, is moeilijk :+ en rechtsom had ze sterk de neiging om te gaan overstellen en over de schouder weg te vallen, maar dat is echt al flink verbeterd.
Dat wisselen kan ik idd wel meer doen! In het wijken deed ik dat wel al, maar met de andere oefeningen nog niet zo, dus goeie tip, thanks! Fijn dat Lis het goed deed!! En haha, ze wisselen elkaar af, wel niet fijn dat het dan met kreupelheid is :/

@Audesta, ja ik stelde zowieso nog geen enorme verwachtingen, 1 pasje dat een beetje juist voelt is momenteel echt al goed, zo heb ik die op de andere kant ook gaandeweg erin gekregen, daar kan ik nu een 3-4-tal pasjes vragen en voelt het al best harmonieus!

@Dorien, leuk toch! Ik heb makkelijk praten nog met mijn leeftijd, maar het lijkt me alleen maar zonde dat je dingen niet meer zou doen omdat je "een leeftijd hebt", dus vooral van blijven genieten :) Je hebt misschien ook terug wat meer tijd dan rond je 30e?

@Zinzi, ah dat is wel zuur om te zien idd :/ langs de andere kant wel beter zo dan dat ze meteen op level 100 starten en te veel verwachten? En goed idee om het trailerladen alvast op te pakken!

@Elisa, ah bah, dat is niet leuk, hopelijk beter ondertussen? En haha dan ook nog een lomp paard, wel humor verzekerd zo :+ en de nodige hartverzakkingen mss ook wel?

Ja ik kan het haar echt niet kwalijk nemen na het jaar dat we gehad hebben, kon ik haar maar vertellen dat ze nu echt niet meer weggaat :) Komen we in ieder geval wel weer door!
En ja dat zou echt heel goed kunnen, Jenara heeft altijd ook al erg last gehad met lengte pakken (en recht lopen :+ ) Mijn dressuurlesgeefster heeft gelukkig wel war ervaring met Iberische paarden, dus we werken ook wel een beetje anders dan ik gewoon ben van vroeger, dus eerst naar verzameling en echt die schoft voelen liften, dan van daaruit de lengte gaan zoeken, moet mijn zijgangen dus ook allemaal suuuuper traag rijden. Het is wel wat zoeken, want stilstaan is dus duidelijk niet goed voor die rugspieren, maar dan kan je dus even niet veel door die verlatingsangst, zit ik zonder zadel etc. :+ Ik laat haar ook wel gewoon regelmatig even losmaken door de masseuse, zou. beter zelf die opleiding eens gaan volgen!
En thanks voor de tip! Die ga ik meenemen, eigenlijk een beetje overdreven schouderbuiten dan?

@Kelly_Taco, aan de hand geeft ze ondertussen echt een hele mooie schouderbinnen en -buiten op beide kanten! Ik wil mezelf al rijdend al lang eens filmen, want ik denk dat ohz die oefening overvraag, maar tot nu is ofwel steeds mijn gsm leeg, kan ik niet rijden of is er wel iets anders :+ Met mijn manier van werken krijg ik er voorlopig geen travers of ander oefening met de buiging mee uit, maar ik zou wel verder les willen volgen om dit ook op de grond te kunnen! En ja dat wisselen komt veel terug als tip, heb al zin om ermee aan de slag te gaan :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

Kelly_Taco schreef:
Maartje_M schreef:

Bij beide oefeningen heb je buiging naar dezelfde kant, je pakt alleen een ander achterbeen strekkend achterbeen.
SB links heb je lichte linkerstelling en ondertredend binnenachterbeen, travers links heb je ook linkerbuiging alleen moet je buitenbeen dan verder grijpen.
Pak je na je schouderbinnenwaarts een renvers, dan ga je echter over op andere lengtebuiging.

ja ik was duidelijk niet helder gister :+ excuus

Les vanavond toch maar afgezegd met de warmte. Kunnen we ook nog even wat meer oefenen met dat wat we al aan het doen waren en helemaal uitsluiten dat er toch nog wat zadel-spanning is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Ja, overdreven schouderbuiten inderdaad. :j

Dat losmaken lijkt me altijd goed, dat doe ik ook voor de zekerheid. Fijn dat jouw lesgeefster die ervaring heeft met de Iberische paarden. Ik snap wel dat je even weinig kon door die verlatingsangst, hopelijk is ze daar snel weer een beetje doorheen. Voor zo,n paard natuurlijk lastig te begrijpen allemaal. :(:)

En ja, ze bezorgd me regelmatig de nodige hartverzakkingen haha. :o
Ben gelukkig weer opgeknapt, vanmorgen heeft ze na twee weken weer voor de wagen gelopen. Kon het ook gelijk merken aan toegenomen scheefheid dat ze weinig had gedaan.

Kelly_Taco, ik snap het..wel mooi dat je die gevoeligheid zo voor je hebt kunnen laten werken uiteindelijk.

Ja zie Jolmer, voor hun is niet bij elkaar lopen moeilijker dan andersom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:01

Oh jeetje wat gaan jullie snel hier zeg…
Hoop dat ik dat bij ga kunnen houden…

Fijn je les Audesta, lekker zo weer aan de slag!

Jenara, vervelend van die verlatingsangst, hopelijk wordt het langzaam beter.
Lekker dat je weer een beetje aan het rijden bent.
Qua voer niet echt tips. Het is zo verschillend per paard wat ze graag eten.

Maartje wat goed!
Toch altijd spannend, fijn als je door die eerste periode heen bent.
Wij hebben nu ook weer 2 jonkies, straks ook maar kijken of ik dat zelf nog aan ga durven…

Zinzi lekker bezig met de trailer zo!

KT, fijn dat je nog zo heerlijk bezig kunt zijn met Adorno, hopen dat jullie voorlopig nog lekker kunnen blijven genieten!

Ja Daan gaat ook echt wel steeds beter, en strand heeft ruimte, dat kan hij goed overzien en overal afstand van houden, dat geeft hem meer rust dan langs allerlei spannende din gen dicht langs moeten.

Wat de zijgangen betreft, ik wissel ook altijd veel af, korte stukjes, wisselen van travers naar schouderbinnenwaarts en andersom en nooit te lang achter elkaar.
Ik pak het ook veel mee aan de lange teugel, dat is mooi onbelast, vinden ze vaak ook fijn.

Maartje is het bij jullie nu nog zo warm dat je je les hebt afgezegd?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:04

Was ook wel warm he vandaag alsnog Maartje..
Hoe ging t vanavond?

Lange teugel heb ik vorige week voor t eerst geprobeerd, wat een super gevoel was dat!
Zijn het toch aparte beestjes he

Dat dat zoveel doet he met de scheefheid Elisa.

Het niet kunnen werken met een paard gerken ik trouwens ook.
Mn welshje is daarin een perfecte leermeester :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Zinzi_jewel schreef:
Zie filmpjes voorbij komen en wordt geprofileerd alsof ze al die dingen voor t eerst doet . Terwijl ik er wel veel mee gedaan heb . Merk dat dat ergens beetje steekt.
Maar goed probeer maar blij te zijn dat ze nieuwe kansen krijgt.
Vaker meegemaakt dat mensen een jong, zadelmak paard kopen en dan na een paar weken naar de omgeving toe net doen alsof zijzelf degene zijn die het dier alles geleerd hebben. Zo flauw :n

Jenara schreef:
@Dorien, leuk toch! Ik heb makkelijk praten nog met mijn leeftijd, maar het lijkt me alleen maar zonde dat je dingen niet meer zou doen omdat je "een leeftijd hebt", dus vooral van blijven genieten :) Je hebt misschien ook terug wat meer tijd dan rond je 30e?
Jazeker, maar vooral ook meer rust en balans. Het hoeft allemaal niet meer zo snel en superstrak. Als het een jaar duurt, dan is dat maar zo. Als paardlief iets niet begrijpt, ga ik gewoon helemaal terug naar de basis. Desnoods meerdere keren.