[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:55

Ik ben niet zo bekend met Ulbran. Wel een leuke hengst maar zelf niet mee gedekt en nog niet zo in verdiept. Maat zal hij wel geven ja. Misschien niet eens zo gekke keus.

Ik was altijd Markus fan en vind het nog steed vaak mooie paarden. Maar kijk je naar het gebruik dan moet ik toegeven dat ze inderdaad wat power missen. Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk.

Zo hebben we dit jaar een Jehannes veulen. Heel erg lief en mooi lang gelijnd. Ook wel luxe... Behalve het hoofdje :D Lopen kan ze ook maar wat mij betreft zou ze wat meer karakter mogen hebben. Uit dezelfde merrie hebben we een Tsjalle gehad en dat was een mega speels ding. Dat zoeken wij wel eigenlijk. De Jehannes is goed hoor maar voor onszelf maf er wat meer karakter in zitten. Twijfel of we nog een keer Tsjalle gebruiken voor haar. Van de nieuwe lichting willen we niets gebruiken vooralsnog. Springt er niet echt eentje uit waarvan we zeggen Yes haha

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:26

Dennenboom schreef:
ynekes schreef:
Leuk Denneboom! Fokadvies vinden wij erg leuk. Maar dan liefst wel even met de fokwaarden erbij zodat we ook echt even kritisch kunnen kijken naar de verbeterpunten.

Wij hebben vijf friezen met de zesde op komst.
Jasper x Remmelt ster sportruin
Tsjalbert x Tsjalke 1e premie stermerrie, zij is drachtig van Jehannes
Reinder x Fetse 2e premie stermerrie
en daar een merrieveulen van 2020 bij; Jurre x Reinder. Zij is nu niet drachtig.
Mijn dochter heeft dit jaar nog een hengstje gekocht, dat is een Jouwe uit een kroonmerrie v. Tsjalle. Die staat id opfok.
Ik heb zelf Auwert vr komend seizoen gereserveerd, vorig jaar zat hij al vol :j

Mooie groep friezen :D
Wat is je doel? De sport in of handel?

Dank je Dennenboom. Zijn er ook heel blij mee. In aanvang is ons doel een fijn gebruikspaard voor de sport. Het is ook een hobby die wat uit de hand loopt zo langzamerhand. We begonnen met de Jasper ruin... Maar mijn dochter en ik delen de passie en dan gaat dat snel *\o/*
De merrie van Tsjalbert die nu hoogdrachtig is loopt Z dressuur maar door de corona is het niet gelukt om nog 5 wp te halen, ze heeft er 2. Doel met haar is om na het veulenen van dit jaar haar weer op te pakken zodat ze iig nog haar sportpredikaat haalt.
De Reinder merrie is basis opgeleid voor haar dracht en door de lastige start van haar veulen hebben we haar ook echt laten moederen. Veulen wordt nu gespeend en dan mag zij komend jaar weer rustig aan het werk en kijken we hoe dat gaat. We hebben er nu een leuke Jurre uit waar we erg blij mee zijn.
We hebben ook nog een 3,5 jarige Markus merrie op stal die mijn dochter rijdt. Dat is echt een super fijne Markus.
Op den duur zullen we wel keuzes moeten maken over welke blijven en welke naar een ander goed plekje mogen maar dat stellen we nu nog even uit

Afbeelding
De Reinder merrie

Afbeelding
De Tsjalbert merrie

Afbeelding
De jonge Jurre

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:31

Respect voor de mensen die hun eigen paarden klaar maken. Lijkt mij ook erg gaaf, maar je moet je eigen kwaliteiten kennen laten we maar zeggen.

Jinthe, Zelf houd ik persoonlijk van iets meer groter geraamder paard, en de veulens die ik zag van Matthys waren mooi lang en slank. Zou dat de stempel van Matthys zijn?

Onze merrie mag wat mij betreft ook wel iets rastypischer zijn, dus daar zit nog wat twijfel bij mij over Matthys. Arent stond ook nog op ons lijstje.

Ze is ook een hele zachte merrie. Onder het zadel heel veel werklust en ijverig. Goed bewerkbaar.

Met mij gaat ze mee naar het bos. Buiten in het bos merk ik dat ze onzeker is. Ze rent niet hard weg, ze kan grote stukken heerlijk ontspannen en goed lopen, ook een lang teugeltje. Maar voorop lopen is nog wel een dingetje. Gaat overigens wel steeds beter. Dat laatste is voor mennen in het bos wel vervelend. Dus qua karakter ontbreekt absoluut niet aan werkinstelling. Maar op onbekend terrein zou ik graag iets zekerder paard zien.

Ook voor ons zit er bij de nieuwe lichting hengsten niet direct een die we willen gebruiken.
Alhoewel ik Beant een mooie uitstraling vind hebben, toen ik hem in het echt zag.

Fokdoel:
Waar fokken jullie voor?
Zelf houden, of voor verkoop in de sport? Of als kroon op je werk misschien een hele goede hengst?

Ik zou graag 2 mooie merrie fokken die we kunnen houden om mee door te fokken. Het puzzelen en nadenken over hengsten en oriënteren vinden we (man en ik) een leuke gezamenlijke hobby.

ynekes

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:37

Zonnebloem.. echt naar voor je. Ze is nog zo jong inderdaad en dan starten met zo veel ongemak.. Hopelijk lukt het om de knieën sterker te krijgen.

Absolom.. mooie uitdaging! En wat pakt hij het al goed op!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:05

Zonnebloem, je 4de paard in korte tijd met gezondheidsproblemen: wat een ramp! Gaat zoveel tijd, energie, hoop kopzorgen en geld in zitten. Bovenal: Ontzettend verdrietig ook.
Snap heel goed dat je dan af vraagt of je überhaupt nog in de paarden wil. Herken dat in iedergeval wel toen ik ik korte tijd twee slecht nieuws gesprekken had. Sterkte.

Sta je bij een goede kliniek onder behandeling?
Hoe schat die de perspectieven in?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:37

Sunny horse, ons Matthys veulen is heel hoogbenig en luxe. Niet direct langgelijnd. De Jehannes is dat wel. Ik zal een keer foto's maken zodat je het verschil kan zien.

Wij fokken voor de fun en hopen er goede gebruikerspaarden uit te kunnen krijgen. Normaal houden we geen hengsten aan omdat het gewoon niet handig is met verder alleen maar merries en bij ons loopt alles in de groep (10). De hengst die vorig jaar op 2e bezichtiging eruit ging hebben we geruind en daar ga ik nu mee aan de slag. Hij is zo lief en we hadden er teveel mee om hem te verkopen. Meestal gaan de paarden hier al redelijk jong weer weg maar we hebben nog nooit geadverteerd. Dit jaar hebben we 4,5 hectare bij kunnen huren dus vermoed dat de stapel wat groter gaat worden. Dit jaar koken er nog 3 veulens bij maar we dekken dit jaar maar 1 merrie omdat we anders echt te laat in het seizoen zitten.

Ik heb nog wel 'hulp' nodig van de kfps site met het maken van de hengsten keuze en kan dan heerlijk puzzelen. Manlief die ratelt het zo op... Is mijn zoekwerk voor niets geweest -O- haha

Mooie merries Ynekes!

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:20

Leuk dat jullie over de fokkerij beginnen.

De Tsjalle merrie zal dit jaar gedekt worden, hengst is nog even de vraag.

Eigenaar vond Dedmer wel interessant, maar ook Omer heeft mooi vrij bloed en lijkt het goed te doen.

Zelf weinig idee bij, dat laat ik mooi aan de eigenaar over :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:45

Wij hebben nu een Omer jaarling hengstje maar ik vind het karakter helemaal niets haha sniekie ofzo, weet niet zo goed hoe te benoemen. Niet leuk speels, heel eigenwijs en stug. Zou er niet nog eens mee dekken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:45

Ben benieuwd naar de foto’s Jinthe! 4,5 hectare erbij en ook genoeg stallen? Dan blijven er vast een aantal plakken. :) wat vindt je te laat in het seizoen?

Wij overwegen nieuwe stal erbij te bouwen. Liefst met een flexibele indeling: inloopstal , 1 grote stal of te verdelen in 2 stallen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:49

Leuk Ynekes! Jammer van dat sportpredikaat. Dacht dat je nog wel online mag rijden voor sportpredikaat bij een x aantal winstpunten in de klasse Z1.

Sunny Horse: ik fok voor de fun en omdat ik graag mijn eigen paarden wil fokken en doorrijden. Hoop een leuk lijntje op te bouwen met de merries die ik nu heb. Omdat ik nog niet zolang in de friezen zit heb ik 1 merrie zelf voor de keuring weg gebracht zodat de 'echte' keurmeesters er eens na hebben gekeken. Met de hulp van het kfps zoek ik nu de hengsten uit en een beetje op gevoel en ervaringen van anderen. De andere merrie heb ik afgelopen zomer gekocht toen ze al drachtig was en is ook voor de keuring geweest.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:17

Wij hebben ook nog het sportpredicaat gehaald vorige maand ergens, toen was er de mogelijkheid om te jury te laten komen. Dat was wel een dure grap, want de kosten waren 150 euro per keer. Gelukkig heeft ze volle punten gelopen en hoefden ze nog maar twee keer te komen en heeft ze haar predicaat.

Nu zijn we druk bezig haar bos- predicaat te halen *D

Hopelijk pakt ze het straks weer gauw op Ynekes. Vast!

Fokken is dus bij veel van jullie een uit de hand gelopen hobby. Gave van kfps is dat natuurlijk met zo’n gesloten stamboek super veel informatie is. En zo’n Fries paard is echt een paard met historie en emotie. Ik heb met dit paard nog nooit zoveel aanspraak gehad, stuk minder met mijn vorige paarden. Als ik hier in de buurt met haar loop is er altijd wel iemand die ons aanspreekt en komt er een mooi verhaal van vroeger en de Friese paarden. Prachtig!!

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:46

Jinthe1 schreef:
Wij hebben nu een Omer jaarling hengstje maar ik vind het karakter helemaal niets haha sniekie ofzo, weet niet zo goed hoe te benoemen. Niet leuk speels, heel eigenwijs en stug. Zou er niet nog eens mee dekken.

Hmm, als ik dit hoor, dan was hij bij mij afgevallen. Merrie is lief, maar heeft echt een hengst nodig met een fijn karakter. Anders zie ik het niet zitten.

Ben benieuwd of er meer zijn die dit beamen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:01

Mij lijkt een veulen fokken ook erg leuk.
Helaas maar een half hectare voor de paarden en eigenlijk niet genoeg voor veulentjes.

Mocht ik grond bij kunnen pachten, dan ga ik het serieus overwegen.

Dan komt eerst de keuzestress welk van de 2 merries en dan welke hengst. :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:07

Sunny, we hebben nu 10 boxen en thuis ongeveer 3 hectare waar drie ruime schuilstallen op staan. Op de 4,5 hectare staat een grote stal van 4x12 ongeveer. Is een gemetselde stal en ook genoeg ruimte voor meerdere paarden die willen schuilen. Dan hebben we nog ergens andere bijna 2 hectare met 2 schuilstal.

Gett,ik heb meer mensen gehoord over een minder fijn karakter van Omer. Ik heb wat rondgevraagd nav ons eigen veulen. Ik ben gek op veulens maar die had ik het liefst teruggestopt }>

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:09

Jullie maken met name gebruik van schuilstallen Jinthe?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:17

Wat vervelend allemaal Zonnebloem.
Juist trainen lijkt me nu extra belangrijk.

Zou zelf aan de slag gaan met grondwerkles. Mijn ervaring is dat ze daar soepeler en sterker van worden, zonder risico op overbelasting.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:23

gett schreef:
Jinthe1 schreef:

Hmm, als ik dit hoor, dan was hij bij mij afgevallen. Merrie is lief, maar heeft echt een hengst nodig met een fijn karakter. Anders zie ik het niet zitten.

Hahah. Dan moet je julius nemen.

Ik was helemaal psyched want ik had een veulen met norbert bloed gekocht.

Nou ipv dat hij veel hengst is. Is het een ei die alles prima vind. En makkelijk te hanteren is buiten met het passeren van paarden. Hij roept een keer. Maakt zich groot. En dat is het.

Totaal niet begrijpend dat andere paarden een menwagen dood eng vinden _O-

Mensen buiten zijn uitermate gezellig. Kinderen buiten zijn ook fantastisch interessant.
Mountainbikers, auto's, wandelaars, steppers, scooters, alles moet even begroet worden met een Hinnik.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:59

Sunny, de veulens komen iedere nacht op stal en de drachtige merries lopen als het weer het toelaat 24 uur per dag buiten in de schuilstal. Maar als het echt slecht weer is dan halen we alles in de nacht op stal. Ook de jaarling merrie komt iedere avond binnen.

Absolem, de Omer begroet ook iederen maar hij kan raar uit de hoek komen. Hij staat in de opfok.. Gelukkig voor mij haha manlief maakt zich niet zo druk. Maar die fokt en daarmee stopt het. Soms wat inspannen maar meer ook niet. Het karakter zit hem dus minder snel in de weg dan bij mij als gebruiker.

Duurt niet lang meer en we kunnen weer heerlijk voor de laptop voor de tweede bezichtiging en de HK

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:37

Julius schijnt zelf een 'rot' karakter te hebben heb ik mij laten vertellen. Zelf geen idee van :D

Ben zelf erg blij met de bartele merrie en alwin veulen, hun karakter is uitzonderlijk nieuwsgierig en lief, vind ik :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:39

Maar wat is echt een “rot” karakter voor jullie ?

Ik heb twee Friezen bijna het zelfde qua bloed lijnen maar allebei zo verschillend

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:42

gett schreef:
Julius schijnt zelf een 'rot' karakter te hebben heb ik mij laten vertellen. Zelf geen idee van :D

Ben zelf erg blij met de bartele merrie en alwin veulen, hun karakter is uitzonderlijk nieuwsgierig en lief, vind ik :)

Zal ik dan gewoon net weer massel hebben met die dooie van mij? _O-

Bartele zijn idd leuke paarden. Ik reed er een voor ik jelske kocht. Maar ja een beroerde stap. Je moet wel een merrie hebben met een fenomenale stap. Als je daar bartele op zet.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:53

Bartele schijnen fijne karakters te hebben ja. Wel vaak een wat zwaardere hals. En inderdaad, er valt niet altijd iets te voorspellen mbt karakters.

Een rotkarakter vind ik als ze niet altijd te vertrouwen zijn. Je staat in de stal en opeens krijg je twee voorhoeven naast je hoofd. Dat soort dingen. Of je zet ze buiten en opeens hangt ie in je arm voor de menens. Of je krijgt hem de stal met geen mogelijkheid in. Gewoon echt dwars en niet mee willen werken. Moeder aanvliegen als ze niet genoeg ruimte laat en als moeder hem op zijn plaats wil zetten gewoon nog een keer proberen. Dat soort dingen. Gelukkig is dit een uitzondering zullen we maar zeggen :+

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:00

Deze bartele heeft juist een hele goede stap :D

Ach ze zeggen het ook over Doaitsen, maar genoeg die er geen last van hebben. Opvoeding doet inderdaad veel.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:18

Ik kom ook weer binnenvallen. :+ Door omstandigheden lukt het me niet om te reageren, wel alles meegelezen.

Ik wil eerst Eveline beterschap toewensen.
Absolem, gefeliciteerd met je zwangerschap.
Veel zorgen rondom de paarden las ik bij meerdere. Hoop dat het snel opknapt allemaal.

Qua karaktereigenschappen van bepaalde hengsten ben ik niet zo in thuis. Wel een aantal Doaitsen nakomelingen gereden, waardoor ik nooit een Doaitsen op mijn merrie zou zetten. }:)
Tsjalles zijn erg leuk hoor ik van de opfok, niet alleen omdat Nanne een Tsjalle is (hij is wel erg leuk uiteraard) maar zij hebben een eigenwijze, eerlijke karakter volgens hem. Nanne is in ieder geval wel een uitdagertje en dat ziet hij in meer Tsjalle nakomelingen terug zei hij, zelfde karaktereigenschappen wat.

Verder gaat het goed met Nanne en Sierou. Nanne is nog wel de kleinste, kan komen door zijn slechte start maar nu zijn zijn ouders ook niet de grootste. We zien het wel. Sierou heb ik eindelijk redelijk op gewicht. Nu nog wat bespiering en ze is weer als vanouds. Heeft wel veel van haar genomen, een veulentje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:30

gett schreef:
Jinthe1 schreef:

Ik kom ook even onder mijn meeleessteen vandaan en haak hier ook even op in. Ik heb zelf ook een Omer nakomeling gefokt en eerlijk is eerlijk maar het was een aparte flikker geef ik toe. Nu heeft hij zijn moederlijn ook niet helemaal mee, aangezien Fridse en zijn nakomeling ook aparte hete paarden zijn.

Als ik had geweten dat Omer ook zulk karakter had en het ook doorgeeft had ik heb nooit gebruikt voor mijn merrie.

Karakter had ik nu dan geen problemen mee maar het blijkt dat ze met zadelmak maken echt wel klootzakken zijn en pas als de knop om is je er super sportpaarden aan hebt. Dat heb ik ondertussen meerdere horen zeggen over de Omer nakomelingen.

Kan ik verder helaas niets over zeggen want die van mij is vorig jaar verkocht naar Mexico toe. Dat we een hele grote hengst met veel behang en beweging. Hij heeft de minpunten van mijn merrie zeker verbeterd kwa bouw, maar voor de keuring veel te grof ook nog.