Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jinthe1 schreef:Absolem, gefeliciteerd met je zwangerschap! Jelske doet het al goed zo zeg. Braaf en ontspannen. Maak je hem zelf klaar voor de HK? Wij halen de hengstjes voor de HK pas in oktober uit de opfok en bekijken dan even of het de moeite is om aan te bieden. Eind dit jaar gaat waarschijnlijk een Omer naar de HK. Tenminste, als hij het waard is haha
Dit jaar hadden we zelf niets maar wel een fokproduct die door is naar de tweede bezichtiging. Een Tsjalle nakomeling.
Absolem schreef:Jinthe1 schreef:Absolem, gefeliciteerd met je zwangerschap! Jelske doet het al goed zo zeg. Braaf en ontspannen. Maak je hem zelf klaar voor de HK? Wij halen de hengstjes voor de HK pas in oktober uit de opfok en bekijken dan even of het de moeite is om aan te bieden. Eind dit jaar gaat waarschijnlijk een Omer naar de HK. Tenminste, als hij het waard is haha
Dit jaar hadden we zelf niets maar wel een fokproduct die door is naar de tweede bezichtiging. Een Tsjalle nakomeling.
Ja ik ga hem zelf klaarmaken. Vind het veel te leuk. En ik weet wel dat er potentie in zit om hem ster te krijgen. Maar het eruit halen is het leukste gedeelte.
ynekes schreef:Leuk Denneboom! Fokadvies vinden wij erg leuk. Maar dan liefst wel even met de fokwaarden erbij zodat we ook echt even kritisch kunnen kijken naar de verbeterpunten.
Wij hebben vijf friezen met de zesde op komst.
Jasper x Remmelt ster sportruin
Tsjalbert x Tsjalke 1e premie stermerrie, zij is drachtig van Jehannes
Reinder x Fetse 2e premie stermerrie
en daar een merrieveulen van 2020 bij; Jurre x Reinder. Zij is nu niet drachtig.
Mijn dochter heeft dit jaar nog een hengstje gekocht, dat is een Jouwe uit een kroonmerrie v. Tsjalle. Die staat id opfok.
Ik heb zelf Auwert vr komend seizoen gereserveerd, vorig jaar zat hij al vol
SunnyHorse schreef:Dag!!
Na flinke zoektocht, nu ook sinds enkele maanden ook in bezit van een Friese merrie.[ [url=m/swlwmK.png]Afbeelding[/url] ]
Hier nog in “sport-conditie”.
Nu inmiddels weer in recreatie outfit hoor.
Jinthe en Horselover: hier ook een Auwert veulen, in juni. Voor komende jaar als alles meezit Matthys.
Dennenboom schreef:Nog even over de fokwaarden van mijn merries. Zijn dit jaar voor de keuring geweest dus afkomstig van het kfps![]()
Uldrik x reinder
Verbeterpunten:
- neigt naar weke rug
- onderarm mag langer
- kruis mag hellender
- kootlengte kan langer
- stokmaakt mag groter
- zelf wil ik graag haar dragende achterbeen behouden
* graag een hengst met een "cool en rustig karakter" en geen drager van dwergroei en waterhoofd gen.
Tsjalle x feitse
Verbeterpunten:
- stand achterbeen mag rechter
- stap is kwetsbaar. Wel erg ruim.
- mag iets opwaatser gebouwd
- bij spanning moeite met souplesse
- stokmaat mag groter
* merrie heeft een goed karakter maar wel wakker. Niet een al te hete hengst. Geen drager van dwergroei en waterhoofd gen.
Ben benieuwd naar jullie suggesties
boemel schreef:Zonnebloem92 schreef:Wat heftig Evelien!
Hier een domper gister in de kliniek.
Emma heeft echt slechte knieën en door het op slot schieten nu veel pijn aan de knieën. Da vermoedt dat haar gedrag dus hieruit voort komt.
Echter zaten er ook wat vernauwingen in de ruggenwervels, net wel/net geen kissing spines dus we gaan niet heel positief het nieuwe jaar in.
Wat een rotnieuws zeg.
En nu?
Wat is het advies en wat zijn de vooruitzichten?
Zonnebloem92 schreef:boemel schreef:
Wat een rotnieuws zeg.
En nu?
Wat is het advies en wat zijn de vooruitzichten?
Nou zeg dat!
Hij heeft haar knieën ingespoten met ontstekingsremmers en nu 4 weken stappen aan de hand en dan terug.
Dan onder het zadel, kijken hoe het gaat en het inderdaad vanuit de knieën komt of toch haar rug (of wellicht een combinatie).
Ze krijgt dan ook orthopedisch beslag zodat de knieën hopelijk niet zo meer op slot kunnen, aangezien binnendoor bekappen onvoldoende werkt.
Zodra de pijn weg is kunnen we aan de slag met haar spieren trainen, achterhand voor het sterker maken van de kniebanden en laag en rond voor haar rug.
Hij verwacht niet dat deze pijn vanuit de rug komt, maar heel eerlijk het is niet zo'n fraai beeld bij zo'n jonkie. Het kan alleen maar erger worden natuurlijk en daarover zei hij dat een operatie kansen biedt.
Ik ben zelf erg bang dat ik haar kan afschrijven over een tijdje.
Dat stappen aan de hand is ook wel echt een dingetje...het is een hete tante dus nu grijpt ze elk geluidje aan om het op een rennen te zetten.
Wat een mooierd Sunnyhorse
Jinthe1 schreef:Dat is ook zeker leuk om zelf te doen. En een paard wat echt goed is heeft niet eens veel training nodig. Een goede laat zich in de kooi toch wel zien.
Jinthe1 schreef:Dennenboom schreef:Nog even over de fokwaarden van mijn merries. Zijn dit jaar voor de keuring geweest dus afkomstig van het kfps![]()
Uldrik x reinder
Verbeterpunten:
- neigt naar weke rug
- onderarm mag langer
- kruis mag hellender
- kootlengte kan langer
- stokmaakt mag groter
- zelf wil ik graag haar dragende achterbeen behouden
* graag een hengst met een "cool en rustig karakter" en geen drager van dwergroei en waterhoofd gen.
Tsjalle x feitse
Verbeterpunten:
- stand achterbeen mag rechter
- stap is kwetsbaar. Wel erg ruim.
- mag iets opwaatser gebouwd
- bij spanning moeite met souplesse
- stokmaat mag groter
* merrie heeft een goed karakter maar wel wakker. Niet een al te hete hengst. Geen drager van dwergroei en waterhoofd gen.
Ben benieuwd naar jullie suggesties
Reinder geeft weke ruggen inderdaad en Uldrik zal dat niet veel verbeteren dus een hengst met een goede bovenlijn zou goed zijn ja. Je schrijft dat het kruis hellender mag maar dat lijkt mij sterk. Jouw combinatie heeft wel goede kruizen en ik vermoed dat je af bent gegaan op je scoreformulier? Voor kruisligging is 100 daar het gemiddelde en hoe hoger hoe hellender. Maar dat willen ze juist niet zien. Stokmaat heeft een hoge erfelijkheidsgraad en kun je heel snel verbeteren.
Sunny horse,leuk paard!
Hier hebben we dit jaar ook een Matthys merrieveulen gehad. Heel correct gebouwd en kan super bewegen. Zit wel karakter in zeg maar. Gelukkig op een leuke manier en niet gemeen maar wel erg levendig en speels.
Jinthe1 schreef:Een kruisligging van 96 is gewoon goed. Niets meer aan doen zou ik zeggen. Mijn mannetje roept Beant voor jouw Uldrik merrie. Die vinkt eigenlijk alles wel af. Auwert weet ik zo snel niet of dat mooi past qua bloedvoering. Maar eigenlijk blijft het altijd een verrassing wat eruit gaat komen
Waarom heb je voor Ubran gekozen?
Jinthe1 schreef:Wat erg zonnebloem, hoe oud is ze nu? Ik heb mijn paard ook binnendoor staan en op ijzers vanwege een knie die op slot ging. Na het beslaan ben ik myoplast gaan geven en nu na 4 maanden op ijzers is het nagenoeg helemaal weg.
Mijn oude paard had het heel erg en is daardoor ook aan zijn einde gekomen. Hij kon niet eens meer in de stal staan omdat hij daar steeds vast stond. Ik hoop dat er verbetering komt bij je paard!
Jinthe1 schreef:Jonge hengsten zijn altijd wat spannender inderdaad dus ik snap je gevoel wel.
Zo is Markus gewoon 5 punten gezakt in fokwaarde door de nakomelingen. Ze hebben vaak een wat mindere motor achter.
Ik begreep al dat je Ulbran had gekozen voor je Tsjalle merrie. Was gewoon benieuwd of die keus al vast staat en waarom je voor Ulbran gekozen had
Zonnebloem92 schreef:Jinthe1 schreef:Wat erg zonnebloem, hoe oud is ze nu? Ik heb mijn paard ook binnendoor staan en op ijzers vanwege een knie die op slot ging. Na het beslaan ben ik myoplast gaan geven en nu na 4 maanden op ijzers is het nagenoeg helemaal weg.
Mijn oude paard had het heel erg en is daardoor ook aan zijn einde gekomen. Hij kon niet eens meer in de stal staan omdat hij daar steeds vast stond. Ik hoop dat er verbetering komt bij je paard!
Ze is 3,5 dus ze staat echt nog aan het begin van haar(onze) carrière. Mijn doel is ook echt om wedstrijden te rijden en ik kocht juist een jonkie zodat ik er hopelijk lang plezier aan kon beleven.
Als ze elke dag beweegt gaat het prima, maar als ik op een zondag denk goh ik gooi haar even een paar uur in de paddock(ze staat dan eigenlijk alleen maar te staan) komt ze soms maandag niet lekker de stal uit.
Op het land gaat dit wel goed dus ik ben wel al aan het kijken of ik een plek kan vinden waar ze bij voorkeur 24/7 naar buiten kan.
Kan nu alleen maar afwachten en dingen proberen en dat is vervelend.. Je wil gewoon wat weten en lekker met je beestje aan de slag, dit is in anderhalf jaar mijn 4e paard al met problemen.
De eerste had een tumor in zijn oog, later ook het andere oog, die erna had artrose, die erna had in 2 hoeven hele erge white line disease en in 1 hoef een kwartierscheur tot zijn kroonrand en nu dit.
Misschien moet ik maar een andere hobby zoeken ofzo.