keona schreef:Daphneeeej schreef:gaat hij ook ter dekking komen@ElinaSK: Wat ziet ze er goed uit, leuke merrie! Hoe oud is zij nu?
Hier laatste tijd lekker bezig met onze knappe Scampi. Hij word bijna 4 en loopt paar keer per week voor de wagen en hoogstens 1 keer per maand klein beetje onder het zadel. Hij groeit langzaam uit tot een hele knappe kerel. Blijft ook echt zo een braaf en lief dier. [ [url=m/T8wmhQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YQpTwh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik denk het niet zou me eens moeten verdiepen in hoe het zit met rietjes opvangen en kosten van alles. Is inprincipe namelijk niet een doel geweest met hem. Vooralsnog is hij super braaf als hengst en mag hij zeker ook nog zo blijven en dan ooit misschien leuk voor keuring. Hij moet iig een braaf lief paard blijven voor mijn paps. Als hij niet meer fijn hanteerbaar is of niet meer met andere buiten zou kunnen dan word hij gewoon gecastreerd.
.
. Samen met andere paarden bijv. een buitenrit maken kan lastig zijn als er ook merries in de buurt zijn. Het is altijd afwachten hoe een hengst zich precies gaat ontwikkelen en of en wanneer de "knop" omgaat. Ultramar is eigenlijk altijd wel een gentleman geweest ( al waren er ook wel momenten dat we hem achter het behang konden plakken toen hij nog jong was) maar onze andere hengst ( Paint) heeft altijd wel wat problemen met zijn hormonen gehad maar reageerde bijv. nauwelijks op merries maar vond altijd dat hij heel stoer moest doen en dat was soms lastig. Bij hem ging de "knop" echt om toen hij al 13 was; was niet meer te rijden, liep alleen maar op en neer te rennen op de wei ( bijna 100 kg afgevallen!). Toen vonden we het mooi en nu is hij ruin en loopt samen met een vriendje op de wei. Beide hengsten hebben alleen maar via KI gedekt; is veiliger voor zowel hengst als merrie en een goede DA kan precies uitmikken wanneer er geïnsemineerd moet worden maar het geeft wel een hoop werk en met de hengst naar het dekstation slepen. Bij natuurlijke dekking moet je wel heel goed weten wat je doet (liefst laten doen) anders zijn de gevolgen niet te overzien.
. In de topjaren van Ultramar hadden we 4 merries; hij heeft nu 12 kinderen in binnen en buitenland. De paint heeft 4 kinderen wat een heel leuk aantal is voor een hengst die niet is uitgebracht.
) en afgeleverd bij de eigenaren van Vencedor.
)