mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:40

Zou Tietse hoge punten scoren als hij dit in een proef zou vertonen ?Moet ze wel even de stang iets minder gebruiken. Verder leuke foto die onderste.Van die Fries natuurlijk.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:48

De foto is enkel ter illustratie dat een fries wel degelijk kan strekken en reken er maar op dat Trea Mulder een proef zó niet rijdt Deze combinatie is geloof ik reeds ZZ Zwaar of hoger. Dan denk ik wel dat je een plaatje neer kan zetten zoals het gevraagd is.

De eerste fries (Adel) loopt GP.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:42

christel1857 schreef:
Het is toch eigenlijk belachelijk dat uitstrekken pas 'goed' uitstrekken is wanneer de benen op een bepaalde hoogte komen. Want dat is eigenlijk wat er wordt gezegd. Ja die friezen kunnen strekken máár niet zo hoog en ver als de warmbloedpaarden. Het gaat toch om de verruiming? Waar is de essentie van de dressuur gebleven , vraag ik me toch sterk af.

Mijn fries scoorde in de Z2 achten op de uitgestrekte draf.

Trea Mulder rijdt met Tietse inmiddels Intermediaire I maar dan heeft ze de teugels natuurlijk niet zo vast, dit is om er een speciale "showdraf" uit te krijgen aangeleerd.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:38

Starbreeze schreef:
http://marktcom-beek.nl/fpl/LWF00051.jpg[/img]

ik zou hier geen problemen mee hebben hoor
en dat kan hoger!!!

Afbeelding

Daaaagggg Edward en Lingh
waar is dat achterbeen nou??
Afbeelding

En dan haal je uitgerekend LINGH erbij!

Ik vind overigens helemaal niet dat de Fries per definitie het niet kan. Heb je het stuk gelezen in de laatste Hoefslag over Friezen in de dressuur? Niet? Doen! Daar ben ik het mee eens

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:49

Wat stond er dan in De Hoefslag? Ben wel een benieuwd naar dat artikel

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:54

Het was in ieder geval een goed stuk, kan het blad zo even niet vinden. Kwamen veel positieve punten van Friezen in de dressuur in naar voren, en stonden erg mooie foto's bij

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:01

*pakt het artikel erbij*

Daar staat oa in dat,

* Het individu het gebruiksdoel bepaalt
* Christa Laarakkers niet denkt dat de gemiddelde Fries een talentvol dressuurpaard is, de keuze tussen een 'warmbloed' rijpaarden en een Fries is nog altijd makkelijk volgens haar.
* Om souplesse en goede lengtebuiging te verkrijgen bij een Fries moet je harder trainen dan bij een gemiddeld warmbloedpaard.
* Binnen het Friese ras bestaat veel kwaliteitsverschil, net als bij alle andere rassen
*Friesen hoeven op concours geen extra credits te krijgen omdat het een Fries is, andersom ook niet. Juryleden moeten dus gewoon punten wat ze zien

Het stuk is overigens grotendeels gebaseerd op de mening van Christa Laarakkers en ik vind dat zij goede punten noemt waar ik het dus mee eens ben

Ik heb overigens het begrip 'warmbloed rijpaard' gewoon overgenomen van het artikel.

Het beste is natuurlijk om het gehele stuk te lezen. Ik heb enkel wat steekproeven genomen van wat er oa besproken wordt.

EDIT: waar het eigenlijk op neer komt, de conclusie dus: 'De Fries zal in de toekomst vaker als dressuurpaard terug te zien zijn, maar net als bij alle andere rassen, is uiteindelijk de kwaliteit van het individu bepalend of hij geschikt is voor het gebruiksdoel dat de ruiter voor ogen heeft.'

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:11

Bij die conclusie sluit ik me aan!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:12

Lijkt me een heel logische die voor de meeste rassen opgaat....

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:41

Pletje123 schreef:

Uhm hoe kan edward gal dan 2e worden op het nk?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:44

Omdat ie dat achterbeen wellicht kan compenseren met het juist uitoefenen van de andere onderdelen... ?

Ik vind Lingh nou geen paard met een goed en actief achterbeen.. Heb ze wel eens beter gezien.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:55

Pletje123 schreef:
Omdat ie dat achterbeen wellicht kan compenseren met het juist uitoefenen van de andere onderdelen... ?

Ik vind Lingh nou geen paard met een goed en actief achterbeen.. Heb ze wel eens beter gezien.

Ik ben al meerdere malen naar het chio in aken geweest, en daar op dat puntenbord staan per onderdeel de punten vermeld. Hij kreeg er toch echt 8en en zevens voor hoor. ik ga als amateur niet de juryleden tegenspreken. Ik weet ook niet hoeveel jij er van af weet en wie je bent natuurlijk, maar om de juryleden nou tegen te gaan spreken gaat wel wat ver.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:08

Je hebt gelijk! De beste stuurlui staan immers nog altijd aan wal

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:23

christel1857 schreef:
Pletje123 schreef:

Uhm hoe kan edward gal dan 2e worden op het nk?

Omdat hij op Gribaldi zat??

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:28

Pletje123 schreef:
*pakt het artikel erbij*

Daar staat oa in dat,

* Christa Laarakkers niet denkt dat de gemiddelde Fries een talentvol dressuurpaard is, de keuze tussen een 'warmbloed' rijpaarden en een Fries is nog altijd makkelijk volgens haar.
* Om souplesse en goede lengtebuiging te verkrijgen bij een Fries moet je harder trainen dan bij een gemiddeld warmbloedpaard.
* Binnen het Friese ras bestaat veel kwaliteitsverschil, net als bij alle andere rassen
*Friesen hoeven op concours geen extra credits te krijgen omdat het een Fries is, andersom ook niet. Juryleden moeten dus gewoon punten wat ze zien

Het stuk is overigens grotendeels gebaseerd op de mening van Christa Laarakkers en ik vind dat zij goede punten noemt waar ik het dus mee eens ben

Ik heb overigens het begrip 'warmbloed rijpaard' gewoon overgenomen van het artikel.

Het beste is natuurlijk om het gehele stuk te lezen. Ik heb enkel wat steekproeven genomen van wat er oa besproken wordt.

EDIT: waar het eigenlijk op neer komt, de conclusie dus: 'De Fries zal in de toekomst vaker als dressuurpaard terug te zien zijn, maar net als bij alle andere rassen, is uiteindelijk de kwaliteit van het individu bepalend of hij geschikt is voor het gebruiksdoel dat de ruiter voor ogen heeft.'

Ja en dus? Ik ben het hier ook wel mee eens, dit zegt nog steeds niet dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn namelijk. Daarom begrijp ik niet waarom jij vind dat ik het stuk dan maar niet moet lezen en ook niet je knipoogsmiley achter het stukje over punten wat jury's zien. Gelukkig scoor ik punten juist doordat mijn fries het wel kan. Degene die lopen te piepen dat ze gediscrimineerd worden kunnen gewoon niet rijden imo, maar dat is een heel ander verhaal.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:38

horseyfries schreef:
Omdat hij op Gribaldi zat??

Lingh is toch een topbok?
Zal best maar als ik af en toe die foto's zie met dat voorbeen horizontaal en dat achterbeen dat nog op de grond staat lopen bij mij de rillingen over mn rug. En daar roept heel kwpn-minnend NL dan oeh en ahh bij en een fries? ach wat kan die nou... Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke kanten, het is de ruiter die daar goed mee om moet kunnen gaan, net zoals Christa Laarakkers dus al zegt. Bij een KWPN-er zou je ook LB gaan oefenen als het paard dat van nature minder heeft. En toevallig heeft mijn fries dus geen moeite met de LB dus ach zo blijven we aan het kletsen
[/quote]

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:47

Starbreeze schreef:
Pletje123 schreef:
*pakt het artikel erbij*

Daar staat oa in dat,

Ja en dus? Ik ben het hier ook wel mee eens,
dit zegt nog steeds niet dat een fries geen geschikt dressuurpaard zou zijn namelijk.

Daarom begrijp ik niet waarom jij vind dat ik het stuk dan maar niet moet lezen en ook niet je knipoogsmiley achter het stukje over punten wat jury's zien. Gelukkig scoor ik punten juist doordat mijn fries het wel kan. Degene die lopen te piepen dat ze gediscrimineerd worden kunnen gewoon niet rijden imo, maar dat is een heel ander verhaal.

Het stuk zegt inderdaad niet meteen dat een Fries geen geschikt dressuurpaard is, maar wel dat de gemiddelde Fries geen talentvol dressuurpaard is.

Ik zei dat je juist het stuk eens moet lezen. Die knipoog achter die punten van die jury was ter verduidelijking, zo van: snap je?

Het is hartstikke fijn dat jij punten krijgt voor wat je Fries goed doet, zo zou het ook moeten zijn. De mensen die piepen over discriminatie, zijn niet altijd zij die niet kunnen rijden. Laatst sprak ik nog een succesvolle Z1 amazone die het ook beweerde..

En wat betreft Lingh: een paar jaar terug was hij zelfs NL Kampioen! Dat zou je een Top Bok kunnen noemen, toch ben ik er persoonlijk helemaal niet van gecharmeerd... Dan vind ik die Sister de Jeu (Gribaldi x Amor) vele malen aansprekender! Maar het ging hier over Friezen, niet waar?

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:19

Dus het is altijd een kwestie van smaak en keuzes

Ik heb je stukje hierboven over de hoefslag idd verkeerd gelezen.

Lisjuh87

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:45

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:03

Starbreeze schreef:
Ik heb je stukje hierboven over de hoefslag idd verkeerd gelezen.

Je bent niet de enige, ik las het in eerste instantie ook verkeerd (ik las Niet doen ipv Niet? Doen!)

Leuk artikel maar ik ben het met Starbreeze eens: het zegt niet dat Friezen niet geschikt zijn voor de dressuur, eigenlijk is het een vrij algemeen stuk, toepasbaar op vele rassen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:39

Maar moet het dat dan per se zeggen? Dat ze niet geschikt zijn.

Blijkbaar heb ik mijn mening anders naar voren gebracht dan de bedoeling was... Of het is net als bovenstaand stukje verkeerd gelezen

EDIT: typefoutje verwijderd

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:04

Het wordt zo langzamerhand wel een beetje eentonig hier hoor...
Niet alle Friezen zijn topdressuurpaarden....
Nee, welk ras wel dan?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:30

Misschien zijn we dan wel gewoon uitgel*ld...

Jobbeltje

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:59

Hoe groot is de populatie friezen? en wat loopt daarvan (procentueel gezien) in de hogere klassen? (vanaf Z1 ofzo?)

Hoe groot is de populatie kwpn'ers (en andere warmbloeden) en wat loopt daarvan (procentueel gezien) in de hogere klassen? (vanaf Z1 ofzo?)

Er loopt ook een hoop "troep" tussen de warmbloeden, net als tussen de friezen die nooit de "top" zullen halen. Maar is het ras op zich dan minder geschikt?

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:08

Pletje123 schreef:
Maar moet het dat dan per se zeggen? Dat ze niet geschikt zijn.

Blijkbaar heb ik mijn mening anders naar voren gebracht dan de bedoeling was... Of het is net als bovenstaand stukje verkeerd gelezen

Uit jouw vorige posts in dit topic en de antwoorden daarop bleek dat jij vindt dat Friezen niet geschikt zijn voor de dressuur. Als je dan het artikel uit de Hoefslag presenteert, lijkt het alsof je dat als bewijs cq bevestiging doet van jouw mening die je hier eerder hebt weergegeven.

Pletje123 schreef:
Misschien zijn we dan wel gewoon uitgel*ld...

Maar als je inmiddels toch vindt dat Friezen WEL geschikt zijn voor de dressuur, dan zijn we inderdaad uitgediscussieerd.