Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:14

Jessix schreef:
De merrie stond op de vorige stal ook al naast de hengst, dus ze zal hem heus niet nu pas hebben ontdekt. Gebeurd wel vaker dat merries spontaan hengstig worden door verandering van omgeving. Nieuwe plek, andere luchtjes, andere paarden, en ja natuurlijk ook een knappe kerel naast haar. Maar ik heb vroeger genoeg met bosritten met mijn ruin gereden waarbij de merries spontaan hengstig werden. Ook nu ik hengsten heb zie ik dikwijls merries die niet voorbij mijn wei willen en staan te pissen op straat. Wat ik daarmee wil zeggen is dat merries ook gewoon hormonaal gevoelig zijn en dat hoeft niet altijd maar aan de hengst of de ruin te liggen.

TS ik hoop dat je een hele veilige stal hebt waar je hengst zichzelf niet kan beschadigen. Naast een hengstige merrie waar hij ook nog eens aan kan snuffelen is een behoorlijk risico. Ik zou er zelf niet voor kiezen.

Tuurlijk zijn merries ook zonder hengsten in de buurt hormonaal gevoelig - mijn eigen merrie staat elke maand hengstig :) Ik heb haar een maand of 3 geleden naar een andere weide moeten verzetten, 100m verder dan waar ze stond. Het uitzicht is hetzelfde gebleven, enkel de buren zijn veranderd - voorheen stond ze naast 2 ruinen en 1 merrie, nu staat ze naast 2 ruinen die bij dezelfde staleigenaar als ikzelf horen, en dan de merrie met het hengstenveulen aan de andere kant. De dag van de "verhuis" stond mijn merrie hengstig, die arme ruinen wisten niet waar kruipen :+

Maar als die merrie's al hormonaal gevoelig zijn zonder hengsten in de buurt - hoeveel gevoeliger reageren ze dan als er wel een hengst in de buurt is? Ik ken mijn merrie en haar hengstigheid na ruim 9 jaar wel - daar merk ik als mens weinig van. Ze plast meer, en gaat een beetje staan koekeloeren naar de ruinen. Meer niet, gelukkig. Naar mij (en mensen in het algemeen) toe doet ze niet anders. Ik ben benieuwd of ze verandert in haar hengstigheid nu de hengst naast ons staat; met het haflinger-hengstenveulen aan haar deur was ze destijds niet erg blij - geen enkel paard op stal daar werd daar vrolijk van om eerlijk te zijn. Dus als zij in de toekomst anders dan anders reageert wanneer ze hengstig is, ja, dan wijs ik wel naar de hengst. Hangt er dan natuurlijk vanaf of ik er echt last van ondervind - vermits ik niet meer rij, zal dat allemaal wel meevallen. Zolang alle dieren in hun eigen wei blijven, en ze niet door de draad heen gaan schoppen, is het voor mij wel goed. Maar ik heb die kleine laatst echt lelijk zien wippen aan de draad, en toen dacht ik "oei, wat geeft dat binnen pakweg 6 maanden als hij een stuk groter is en de hormonen harder gaan gieren?" Hij is nu al vrij groot voor zijn leeftijd :+ En mijn zure 18-jarige met artrose zit echt niet op gezelschap te wachten, en ik niet op een veulen :+

Omgedraaid dan weer met honden. Met een loopse teef ga je niet naar een hondenwei, laat staan naar een losloop-gebied. Als eigenaar heb je bepaalde verantwoordelijkheden :) ALS er iets mis gaat, wijzen mensen naar degene met de meeste hormonen - de hengst, of de loopse teef. De hengstige merrie is dan weer de dader wanneer ruinen compleet worden opgehitst. Daar moet je rekening mee houden, je moet begrijpen dat alhoewel je iets niets expres of met die bedoeling doet (zoals wanneer je merrie hengstig staat naast 2 ruinen) er wel een verantwoordelijkheid is :)

Jessix

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:51

Ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor je eigen dier als deze schade aanricht. Maar ik vind niet dat je verantwoordelijk bent voor het gedrag wat andere dieren gaan vertonen.

Op de meeste stallen zijn hengsten niet welkom, maar als ze het wel zijn dan heeft de hengst ook gewoon recht om daar te zijn. En ik vind het dan niet de verantwoordelijkheid van de hengstenhouder dat er merries zijn die daardoor in gedrag veranderen of op een andere manier hinder van ondervinden.

Zo denk ik er ook over wat honden betreft. Laat je je teef loslopen tijdens de loopsheid ja dan is het je eigen fout als er een reu op springt. Maar als ze aangelijnd is in een gebied waarin dat verplicht is dan hoort de reu natuurlijk gewoon weg te blijven. Dat de reuen in de buurt van een loopse teef soms heel vervelend gedrag gaan vertonen, zoals janken, weglopen, niet eten, daar moet je ook de teef niet de schuld van geven. Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:49

Jessix schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor je eigen dier als deze schade aanricht. Maar ik vind niet dat je verantwoordelijk bent voor het gedrag wat andere dieren gaan vertonen.

Op de meeste stallen zijn hengsten niet welkom, maar als ze het wel zijn dan heeft de hengst ook gewoon recht om daar te zijn. En ik vind het dan niet de verantwoordelijkheid van de hengstenhouder dat er merries zijn die daardoor in gedrag veranderen of op een andere manier hinder van ondervinden.

Zo denk ik er ook over wat honden betreft. Laat je je teef loslopen tijdens de loopsheid ja dan is het je eigen fout als er een reu op springt. Maar als ze aangelijnd is in een gebied waarin dat verplicht is dan hoort de reu natuurlijk gewoon weg te blijven. Dat de reuen in de buurt van een loopse teef soms heel vervelend gedrag gaan vertonen, zoals janken, weglopen, niet eten, daar moet je ook de teef niet de schuld van geven. Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid.

Ik vind het een moeilijk en grijs gebied hoor.
Als hengsten welkom zijn, hebben ze inderdaad het recht om daar te zijn, daar heb je gelijk in. Maar je kan niet aan 49 mensen vragen om zich aan te passen aan 1 hengst, dat vind ik niet fair. De hengst die op de stal stond waar mijn eerste paard, een ruin, gestald stond, was er zo eentje waarvoor al de andere paarden moesten binnen blijven, anders brak hij zijn wei af. Dat vind ik echt niet kunnen - als je een hengst hebt, is het jouw taak als eigenaar om ervoor te zorgen dat dat dier zich normaal gedraagt en niet dwars door alle draden dendert om mijn ruin aan te vallen. Leek me voor de hengst in kwestie zelf ook nooit aangenaam om zo hoog in de hormonen te staan dat er geen andere paarden in de omtrek op de wei konden omdat hij buiten kwam. Daar komt opvoeding bij kijken, en als dat niet lukt is castreren volgens mij het eerlijkste. Deze hengst stond nooit op zijn gemak doordat er altijd wel andere paarden in de buurt waren, dat kan ook niet anders op een stal met 50 paarden. Dan sta je met dat specifieke dier op de verkeerde plaats, want hij geraakte er niet aan gewend in de zin dat hij ooit kalm in zijn stal stond wanneer er in de piste gereden werd of paarden op de wei gingen wanneer hij buiten stond.

Mijn eigen ruin toen was nog niet heel lang ruin. Hij is pas op zijn 4de geruind, nadat hij uit de koers gehaald werd. Daarna hebben mijn ouders hem voor mij gekocht. Ik heb ook afgezien hoor, die hormonen verdwijnen niet meteen uit dat lijf. Ik vond het als eigenaar altijd mijn taak om ervoor te zorgen dat hij zich gedroeg, zowel aan de hand als onder het zadel. Ik kon hem niet aan - ik heb hem na ruim een jaar verkocht om die reden.

Dus ja, ik vind wel dat je bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Je kunt niet voor alles de schuld krijgen, dat snap ik ook wel, maar als je zoals op mijn vorige stal het een goed idee vind om met jouw hengst aan mijn merrie haar stal te gaan rond hangen en probeert de paarden te laten neuzen, ben je imo wél verantwoordelijk als mijn merrie daar in die mate op reageert dat ze haar benen kapot schopt tegen de muren. Doe normaal en loop door, wat sta je nou met dat beest aan mijn deur te snuffelen? Ik heb echt een stabiel paard, maar als die hengst staat te brullen in haar deurgat en over de deur probeert te klimmen, en de eigenaars er maar voor spek en bonen aanhangen, zijn zij wel verantwoordelijk in mijn ogen. Als ze nu gewoon voorbij lopen zonder te blijven hangen, en mijn merrie reageert dan compleet hysterisch, zou ik niét met de vinger wijzen. Maar in het geval van "effe lekker neuzen" kon ik hen alleen maar incompetent vinden - denk na, zoiets doe je toch niet? Gans de stal stond op stelten, al de paarden inclusief mijn eigen stabiele merrie werden helemaal gek van die hengst die van de eigenaars wel tegen de deur mocht klimmen. Als er dan iets gebeurt, zijn zij wel degelijk verantwoordelijk.

Ik heb zelf zowel teven als reuen gehad. Mijn loopse teven ging een rondje rond de blok, en dan terug naar binnen. Al mijn honden hebben los leren lopen, en luisterden ook allemaal. Tot mijn reu los liep in een losloop-gebied, en daar een loopse teef tegen kwam die ook los liep. Dat losloop-gebied was een enorm domein met zwemvijver, wij zaten ondertussen al aan de vijver en daar deed mijn hond zijn ding zoals altijd: rennen, graven, met andere honden spelen, beetje plonzen, in en uit het water. Hij heeft niet op die teef gezeten, maar hij wilde wel hoor. Ik heb echt moeite moeten doen om hem weer bij mij te krijgen, en ik was lang niet de enige - al die reuen werden gek van die loopse teef. Denk na, daar loop je niet mee te paraderen in zo'n druk gebied waar alle honden los lopen. Beest stond haar achterste in die reuen hun gezicht te duwen, eigenaars aan de andere kant van de vijver - en wij maar achter onze reuen lopen.

Je moet je een beetje aanpassen aan de massa. Je kan niet een hele stal, of losloop-gebied voor honden, op stelten zetten en gaan verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan jou. Je kan niet een loopse teef loslaten in een losloop-gebied en verwachten dat iederéén zijn reu dan maar aan de lijn houdt. Bij een degelijk opgevoede hengst die niet voor brulkikker loopt te spelen en die zich gewoon gedraagt kan je niet wijzen als daar een merrie compleet gek van wordt - maar als de hengst zich niet normaal kan gedragen, en andere paarden daar gek van worden, kan ik wel wijzen hoor.

Als andere dieren hun gedrag ondoenbaar is, doordat mijn merrie haar hormonen compleet de pan uitrijzen, zou ik me daar wel verantwoordelijk voor voelen. Als mijn merrie op een normale manier hengstig staat en niet door de draad heen probeert te kruipen, voel ik me al minder aansprakelijk. En hengstig of niet, ik verwacht van mijn merrie dat zij zich gedraagt, zowel los als in de hand/onder het zadel. En dat doet ze ook. Dat is deels geluk hebben, dat ze er ten eerste zelf niet heel fel op reageert, en ten tweede is dat opvoeding. Ik pik niet dat ze, als ik haar bijvoorbeeld meeneem naar de poetsplaats, bij elke wei gaat stilstaan om over de draad heen te plassen. Dat doet ze dus ook niet - ze loopt netjes mee. Tuurlijk gaan er neuzen de lucht in, maar mijn paard stapt netjes door. Ze loopt niet te gillen, probeert zich niet los te trekken, ... Dan heb ik mijn deel als eigenaar gedaan vind ik. Zelfde met een hengst - indien die netjes is opgevoed en overal normaal heen kan/voorbij kan zonder te lopen brullen of over omheiningen probeert te klimmen ligt het al veel minder aan hem als één van de merries gek wordt.

Ik kijk naar de omstandigheden. Waar reageert die merrie zo op? Wat maakt die reu helemaal gek? Als het antwoord "een hengst die geen kick geeft" of "een aangelijnde teef die niet eens aandacht voor hem heeft" is, dan is de hengst en de loopse teef niet "de schuldige". Maar als eigenaar van een hengst, van een loopse teef, moet je gewoon beseffen dat jouw dier meer impact zal hebben dan een "doorsnee" dier, en dat je die vollédig onder controle moet hebben. De hormonen zijn één ding - hoe ze daarmee omgaan, onder jouw leiding, is een heel ander ding. En daar hangt imo erg veel vanaf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:10

Jessix schreef:
Ik snap wat je zegt Popstra, maar dat zijn ervaringen die je deelt. Ik kan ook genoeg ervaringen noemen, waaronder die van mijzelf, die een ander verhaal vertellen. Wat jij verteld gaat over die ruiters met die paarden.

Ik vind het zelf niet meer zo bijdrage aan dit topic. Het gaat hier namelijk wel om TS en haar hengst, en die wil zij graag hengst houden.

Je bedoeld dat ik en meer mensen hier dingen schrijven die jij niet wil horen!
Snap niet dat je het zo lastig vind als mensen met jaren aan ervaring hier de waarheid neer zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:39

Wat super fijn dat het zo goed gaat!
Komen ze ook al buiten?
En heb je al foto’s kunnen maken?
Ik ben zo benieuwd hoe ze er nu bij staan op je nieuwe plekje!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:42

Popstra schreef:
Je bedoeld dat ik en meer mensen hier dingen schrijven die jij niet wil horen!
Snap niet dat je het zo lastig vind als mensen met jaren aan ervaring hier de waarheid neer zetten.

Nee hoor, dat bedoel ik niet en dat staat er ook niet. Ervaring delen is prima, helemaal als het uit eerste hand komt. Het is enkel en alleen een ervaring. Zo zijn er meerdere, ook de andere kant op. :)

Zoals ik al schreef is mijn +20 jaar ervaring positief. En dat zie ik ook bij veel andere hengstenhouders. Dus het is niet zo zwart/wit.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 31-08-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 09:46

Nouvel schreef:
Komen ze ook al buiten?

Ja, ik heb al foto’s en een paar filmpjes. Maar ik ga vandaag eerst vragen waar ik de hengst het best kan lossen. We gaan ook vragen of de merrie al bij de merriekudde mag staan maar waarschijnlijk niet omdat de groepen al gevormd zijn. Hoe stuur ik hier filmpjes?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:49

LWDaisy schreef:
Ik vind het een moeilijk en grijs gebied hoor.
Als hengsten welkom zijn, hebben ze inderdaad het recht om daar te zijn, daar heb je gelijk in. Maar je kan niet aan 49 mensen vragen om zich aan te passen aan 1 hengst, dat vind ik niet fair. De hengst die op de stal stond waar mijn eerste paard, een ruin, gestald stond, was er zo eentje waarvoor al de andere paarden moesten binnen blijven, anders brak hij zijn wei af. Dat vind ik echt niet kunnen - als je een hengst hebt, is het jouw taak als eigenaar om ervoor te zorgen dat dat dier zich normaal gedraagt en niet dwars door alle draden dendert om mijn ruin aan te vallen. Leek me voor de hengst in kwestie zelf ook nooit aangenaam om zo hoog in de hormonen te staan dat er geen andere paarden in de omtrek op de wei konden omdat hij buiten kwam. Daar komt opvoeding bij kijken, en als dat niet lukt is castreren volgens mij het eerlijkste. Deze hengst stond nooit op zijn gemak doordat er altijd wel andere paarden in de buurt waren, dat kan ook niet anders op een stal met 50 paarden. Dan sta je met dat specifieke dier op de verkeerde plaats, want hij geraakte er niet aan gewend in de zin dat hij ooit kalm in zijn stal stond wanneer er in de piste gereden werd of paarden op de wei gingen wanneer hij buiten stond.

Mijn eigen ruin toen was nog niet heel lang ruin. Hij is pas op zijn 4de geruind, nadat hij uit de koers gehaald werd. Daarna hebben mijn ouders hem voor mij gekocht. Ik heb ook afgezien hoor, die hormonen verdwijnen niet meteen uit dat lijf. Ik vond het als eigenaar altijd mijn taak om ervoor te zorgen dat hij zich gedroeg, zowel aan de hand als onder het zadel. Ik kon hem niet aan - ik heb hem na ruim een jaar verkocht om die reden.

Dus ja, ik vind wel dat je bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Je kunt niet voor alles de schuld krijgen, dat snap ik ook wel, maar als je zoals op mijn vorige stal het een goed idee vind om met jouw hengst aan mijn merrie haar stal te gaan rond hangen en probeert de paarden te laten neuzen, ben je imo wél verantwoordelijk als mijn merrie daar in die mate op reageert dat ze haar benen kapot schopt tegen de muren. Doe normaal en loop door, wat sta je nou met dat beest aan mijn deur te snuffelen? Ik heb echt een stabiel paard, maar als die hengst staat te brullen in haar deurgat en over de deur probeert te klimmen, en de eigenaars er maar voor spek en bonen aanhangen, zijn zij wel verantwoordelijk in mijn ogen. Als ze nu gewoon voorbij lopen zonder te blijven hangen, en mijn merrie reageert dan compleet hysterisch, zou ik niét met de vinger wijzen. Maar in het geval van "effe lekker neuzen" kon ik hen alleen maar incompetent vinden - denk na, zoiets doe je toch niet? Gans de stal stond op stelten, al de paarden inclusief mijn eigen stabiele merrie werden helemaal gek van die hengst die van de eigenaars wel tegen de deur mocht klimmen. Als er dan iets gebeurt, zijn zij wel degelijk verantwoordelijk.

Ik heb zelf zowel teven als reuen gehad. Mijn loopse teven ging een rondje rond de blok, en dan terug naar binnen. Al mijn honden hebben los leren lopen, en luisterden ook allemaal. Tot mijn reu los liep in een losloop-gebied, en daar een loopse teef tegen kwam die ook los liep. Dat losloop-gebied was een enorm domein met zwemvijver, wij zaten ondertussen al aan de vijver en daar deed mijn hond zijn ding zoals altijd: rennen, graven, met andere honden spelen, beetje plonzen, in en uit het water. Hij heeft niet op die teef gezeten, maar hij wilde wel hoor. Ik heb echt moeite moeten doen om hem weer bij mij te krijgen, en ik was lang niet de enige - al die reuen werden gek van die loopse teef. Denk na, daar loop je niet mee te paraderen in zo'n druk gebied waar alle honden los lopen. Beest stond haar achterste in die reuen hun gezicht te duwen, eigenaars aan de andere kant van de vijver - en wij maar achter onze reuen lopen.

Je moet je een beetje aanpassen aan de massa. Je kan niet een hele stal, of losloop-gebied voor honden, op stelten zetten en gaan verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan jou. Je kan niet een loopse teef loslaten in een losloop-gebied en verwachten dat iederéén zijn reu dan maar aan de lijn houdt. Bij een degelijk opgevoede hengst die niet voor brulkikker loopt te spelen en die zich gewoon gedraagt kan je niet wijzen als daar een merrie compleet gek van wordt - maar als de hengst zich niet normaal kan gedragen, en andere paarden daar gek van worden, kan ik wel wijzen hoor.

Als andere dieren hun gedrag ondoenbaar is, doordat mijn merrie haar hormonen compleet de pan uitrijzen, zou ik me daar wel verantwoordelijk voor voelen. Als mijn merrie op een normale manier hengstig staat en niet door de draad heen probeert te kruipen, voel ik me al minder aansprakelijk. En hengstig of niet, ik verwacht van mijn merrie dat zij zich gedraagt, zowel los als in de hand/onder het zadel. En dat doet ze ook. Dat is deels geluk hebben, dat ze er ten eerste zelf niet heel fel op reageert, en ten tweede is dat opvoeding. Ik pik niet dat ze, als ik haar bijvoorbeeld meeneem naar de poetsplaats, bij elke wei gaat stilstaan om over de draad heen te plassen. Dat doet ze dus ook niet - ze loopt netjes mee. Tuurlijk gaan er neuzen de lucht in, maar mijn paard stapt netjes door. Ze loopt niet te gillen, probeert zich niet los te trekken, ... Dan heb ik mijn deel als eigenaar gedaan vind ik. Zelfde met een hengst - indien die netjes is opgevoed en overal normaal heen kan/voorbij kan zonder te lopen brullen of over omheiningen probeert te klimmen ligt het al veel minder aan hem als één van de merries gek wordt.

Ik kijk naar de omstandigheden. Waar reageert die merrie zo op? Wat maakt die reu helemaal gek? Als het antwoord "een hengst die geen kick geeft" of "een aangelijnde teef die niet eens aandacht voor hem heeft" is, dan is de hengst en de loopse teef niet "de schuldige". Maar als eigenaar van een hengst, van een loopse teef, moet je gewoon beseffen dat jouw dier meer impact zal hebben dan een "doorsnee" dier, en dat je die vollédig onder controle moet hebben. De hormonen zijn één ding - hoe ze daarmee omgaan, onder jouw leiding, is een heel ander ding. En daar hangt imo erg veel vanaf.

Ik ben aan het werk, dus even kort. :) Volgens mij zijn we het namelijk in grote lijnen ook gewoon eens.

Nogmaals, mijn dieren, mijn verantwoordelijkheid. Dus ja, je moet er als eigenaar van een hengst voor zorgen dat deze zich normaal en vooral veilig gedraagt. Dan nog zullen merries daarop reageren. Ook hun hormonen spelen namelijk een rol. Dat gedeelte is i.m.o. voor de merrie eigenaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:55

Chanelle007 schreef:
Nouvel schreef:
Komen ze ook al buiten?

Ja, ik heb al foto’s en een paar filmpjes. Maar ik ga vandaag eerst vragen waar ik de hengst het best kan lossen. We gaan ook vragen of de merrie al bij de merriekudde mag staan maar waarschijnlijk niet omdat de groepen al gevormd zijn. Hoe stuur ik hier filmpjes?

Filmpjes kun je via YouTube uploaden en dan hier via de link plaatsen.
Inderdaad even voorzichtig zijn in een vaste groep...
Succes!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:32

Onze hengsten staan op een stal met meerdere hengsten, ruinen en merries. Maar de hengsten staan wel in een afzonderlijk blok, met alleen hengsten. No way dat er een kans bestaat dat ze aan een hengstige merrie kunnen 'neuzen'. Wat niet wegneemt dat ze zich ook gewoon dienen te gedragen als er eentje in de buurt is, maar je moet het niet gaan uitlokken.
Sorry, maar dat is echt zo vreselijk dom. Zo krijg je de makste hengst gek.
Blijf mij trouwens afvragen waarom een dier dat niet in de fok zit, persé intact moet gehouden worden. Zo maak je het voor jezelf toch vreselijk moeilijk?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:31

Ik ken alleen de Paso Fino-hengsten in de Dominicaanse republiek.Daar castreert men zijn paarden niet omdat dat niet past bij de "machismo"cultuur die daar heerst. Maar wel worden hengsten en merries daar apart gehouden.Met de hengsten wordt gereden en die zijn helemaal niet lastig,behalve als je langs een wei met merries komt.Met merries wordt niet gereden maar alleen gefokt.Men zei me daar dat zolang er geen merries in de buurt zijn,hengsten ook gewoon samen kunnen .Ze zouden pas gaan vechten als er merries zijn en anders niet.Het is daar allemaal wel volkomen anders dan zoals ik het hier in Nederland ken qua paarden houden.Ook een ander klimaat natuurlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:13

anjali schreef:
Ik ken alleen de Paso Fino-hengsten in de Dominicaanse republiek.Daar castreert men zijn paarden niet omdat dat niet past bij de "machismo"cultuur die daar heerst. Maar wel worden hengsten en merries daar apart gehouden.Met de hengsten wordt gereden en die zijn helemaal niet lastig,behalve als je langs een wei met merries komt.Met merries wordt niet gereden maar alleen gefokt.Men zei me daar dat zolang er geen merries in de buurt zijn,hengsten ook gewoon samen kunnen .Ze zouden pas gaan vechten als er merries zijn en anders niet.Het is daar allemaal wel volkomen anders dan zoals ik het hier in Nederland ken qua paarden houden.Ook een ander klimaat natuurlijk.

Dat is in Spanje en Portugal ook de cultuur. De merries staan met veulen op het land en de hengsten worden gereden. Daar leer je dus ook rijden op hengsten, of je nu kind bent of volwassenen. De hengsten zijn door doorgaans ook erg braaf. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug op de Spaanse feria's of het Portugese Golegã. Daar rijdt van alles door elkaar heen. Ook worden daar de merries en veulen geshowd. De hengsten hebben gewoon geleerd de focus op de ruiter of begeleider te houden.

In Nederland is het gewoon anders en dat is ook prima. Hier worden de merries wel gereden dus je zal hier altijd rekening moeten houden met elkaar, helemaal in onze beperkte ruimte. Ook zijn we hier gelukkig meer bezig met het welzijn van onze paarden. We zien ze graag met soortgenoten in de wei. Het grootste deel van de hengsten in Spanje en Portugal worden vaak op stal gehouden. Al zie je daar ook wel eens dat de hengst gewoon met de merries die gedekt moeten worden het land op mag, maar dat is natuurlijk lang niet overal.

Ruinen is in Nederland gewoon een makkelijkere en vaak voor het paard ook betere keuzen. Wat paarden welzijn betreft ben ik daar ook echt een voorstander van. Maar er zijn gelukkig ook in Nederland voorbeelden van hengsten die hier een prettig leventje hebben. Je zou je per paard, per persoon en per situatie moeten afvragen wat je het beste kan doen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:29

Een Merens/koudbloed en Iberische zijn vaak rassen die “bedoeld” zijn om hengst te houden. Ze worden veel meer op karakter gefokt en geselecteerd. Daar gaan de rotzakken gewoon de pot in, probleem gefixt. Als ze je een Spaanse ruin in Spanje willen verkopen dan weet je vaak al genoeg. Een warmbloed is daar niet mee te vergelijken in de meeste gevallen. Ze zijn er maar eerder uitzondering.

Hengst naast een hengstig merrie zetten is alleen maar pesten naar de dieren toe. Ze kunnen er niks mee maar worden wel constant gestuurd door die hormonen. Zowel de merrie als de hengst. Verder heb je nog hengsten die ook gewoon door/over/onder de stroom gaan als de merrie maar hengstig genoeg blijkt.

Mijn ruin (3 jaar geruind) is enorm hengst in zijn gedrag, hinniken naar merries. Agressief naar ruinen als er merries in de buurt zijn en als ze hengstig zijn gaat die ze ook lekker bezoeken, stroom of niet. Is ook wel eens door de draad gegaan om een ruin een lesje te leren die bij een hengstige merrie in 1 paddock stond en mijne naast hen. Ik ben altijd blij als die tussen de ruinen geparkeerd staat en geen merrie er langs.
Hij is naar mensen wel gewoon ruin.

Kun je je inbeelden wat het met een intacte hengst doet?? Daar komen gewoon ongelukken van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:37

Als je ze aan huis hebt en zelf kunt bepalen hoe en waar ze staan kunnen ze als een god in Frankrijk leven ja maar doorgaans kunnen de meeste stallen dit niet aanbieden door de variëteit op stal en is de hengst gedoemd tot binnen staan in zijn box en hooguit een uurtje in een paddock.

Ik snap dat het niet leuk is constant te moeten horen dat je beter kunt ruinen maar laten we wel wezen, Je moet als niet proffesioneel ruiter vooral niet constant onder druk hoeven te staan omdat je je moet aanpassen vanwege je hengst. Je moet eens een dagje over kunnen slaan want een paard op stal betekend 7 dagen per week er heen en je eens een dagje minder adequaat kunnen opstellen is ook wel eens fijn en heel menselijk. Je moet er vooral plezier in hebben maar ook houden!
Zo moet de hengst ook voor het stal personeel goed in de hand zijn. Of voor een evtuele andere verzorger
En nogmaals, als je ze thuis op een wei kan zetten en alles helemaal naar jou wens dan kan dat maar als je op een pension staat word dit alles wat lastiger.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:55

Zei ik ook al. Je maakt het jezelf gewoon erg moeilijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:59

Een klein detail als ervaren merrie houdster.

Soms gebeurt het mij dat ik niets aan Knollie merk bij uit de box halen, poetsen en rijden -
dan zet ik haar op de paddock, vindt ze een ruin aantrekkelijk 'en gaat piesen'.

Ik let wel op, maar soms gaat het zo. En sommige ruinen snappen niet waar de merrie zoveel emoties over heeft.
..... maar op mijn huidige stal blijf ik ver weg van de paddock waar met grote regelmaat een hengst in staat die al eens door het draad ging.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:08

Popstra schreef:
Als je ze aan huis hebt en zelf kunt bepalen hoe en waar ze staan kunnen ze als een god in Frankrijk leven ja maar doorgaans kunnen de meeste stallen dit niet aanbieden door de variëteit op stal en is de hengst gedoemd tot binnen staan in zijn box en hooguit een uurtje in een paddock.

Ik snap dat het niet leuk is constant te moeten horen dat je beter kunt ruinen maar laten we wel wezen, Je moet als niet proffesioneel ruiter vooral niet constant onder druk hoeven te staan omdat je je moet aanpassen vanwege je hengst. Je moet eens een dagje over kunnen slaan want een paard op stal betekend 7 dagen per week er heen en je eens een dagje minder adequaat kunnen opstellen is ook wel eens fijn en heel menselijk. Je moet er vooral plezier in hebben maar ook houden!
Zo moet de hengst ook voor het stal personeel goed in de hand zijn. Of voor een evtuele andere verzorger
En nogmaals, als je ze thuis op een wei kan zetten en alles helemaal naar jou wens dan kan dat maar als je op een pension staat word dit alles wat lastiger.

Ook mee eens hoor. Als ik afhankelijk zou zijn van pensionstallen had ik ook ruinen gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:21

Dat was voor mij ook een reden om dat besluit te nemen.
Ik sta op een doe het zelf stal waar iedereen je paard in handen heeft voor buiten en binnen zetten, ook minder ervaren mensen.
En toen ze hoorden dat hij nog hengst was, was het gelijk al soort paniek, want die hengst kon wel eens wat doen...
En toen ging hij zich inderdaad anders gedragen, omdat mensen onzeker waren, alleen omdat hij hengst was.
In overleg met de dierenarts toen gelijk laten casteren om te voorkomen dat het mis zou gaan en ik wilde heel graag daar blijven vanwege de weidegang.

Maar als je op een stal staat waar altijd dezelfde personen je paard vast hebben, buiten en binnen zetten en goed met een hengst om kunnen gaan is het misschien al een heel ander verhaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:37

sevke schreef:
Onze hengsten staan op een stal met meerdere hengsten, ruinen en merries. Maar de hengsten staan wel in een afzonderlijk blok, met alleen hengsten. No way dat er een kans bestaat dat ze aan een hengstige merrie kunnen 'neuzen'. Wat niet wegneemt dat ze zich ook gewoon dienen te gedragen als er eentje in de buurt is, maar je moet het niet gaan uitlokken.
Blijf mij trouwens afvragen waarom een dier dat niet in de fok zit, persé intact moet gehouden worden. Zo maak je het voor jezelf toch vreselijk moeilijk?

Dit...... ik zou als merrie-eigenaar ook echt heel erg boos worden als iemand zijn hengst met mijn merrie liet neuzen. Werkelijk, vragen om problemen is het.

En echt, als hengst zou ontsnappen en op mijn merrie zou springen, liet ik de eigenaar van de hengst voor alle kosten opdraaien als er zo onverantwoord mee omgegaan wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:45

Citaat:
Dit...... ik zou als merrie-eigenaar ook echt heel erg boos worden als iemand zijn hengst met mijn merrie liet neuzen. Werkelijk, vragen om problemen is het.
het is haar eigen hengst en merrie die neuzen Avalanche. Ik vind het ook niet verstandig hoor.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:50

Avalanche81 schreef:
sevke schreef:

En echt, als hengst zou ontsnappen en op mijn merrie zou springen, liet ik de eigenaar van de hengst voor alle kosten opdraaien als er zo onverantwoord mee omgegaan wordt.

Ik heb het meegemaakt hoor. Mijn paard stond op stal, type deur waar ze met haar hoofd over kon. Mijn heel stabiele merrie werd echt woest van die hengst voor haar deur. Eigenaars kenden echt geen f*ck van paarden, ze hadden een hengstje van 6 maanden oud gekocht als hun eerste paard.

Ze zijn na één maand wel moeten vertrekken uiteindelijk. Niemand van ons wilde die hengst bij onze paarden op de wei, wat ikzelf logisch vind. Voornamelijk merrie's en 2 ruinen. Niemand zat op een hengst als weigenoot te wachten, en al helemaal niet die bepaalde, niet opgevoede hengst. Dus moesten de eigenaars hem los laten in de piste, maar dan moesten ze wel hun auto voor de ingang parkeren of het beest denderde daar gewoon doorheen.

De manier van omgang is héél belangrijk vind ik. Jammer genoeg kom ik vooral mensen tegen die een hengst "stoer" vinden, en daarom niet ruinen. Opvoeden komt er niet echt bij kijken, en daar ben ik het dan niet mee eens.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:55

Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:49

Chanelle007 schreef:
Ik wil ook dat het een goed opgevoede hengst is. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Dus aub stop met te zeggen dat ik hem moet castreren.

Daar probeer ik en enkele andere je ook mee te helpen. Maar ik krijg zelf niet zo'n duidelijk beeld van de situatie, omdat je weinig uitleg geeft. Hoeft ook niet hoor, als je het hierbij wil laten is dat ook prima, maar wellicht kunnen we je adviseren als je wat meer verteld. Zo weet ik namelijk nog steeds niet hoe je hengst gestald staat. Komt hij nu wel buiten of helemaal niet? Je had over dat hij misschien samen zou kunnen met ruinen. Maar daarna had je het er over dat het pas volgend jaar zou gebeuren, omdat de groepen als bepaald zijn.

Je hengst in een stal hebben waar hij kan neuzen met een merrie is ook niet verstandig. Daar worden beide meestal heel gefrustreerd van. En vergis je niet hoor, hengsten kunnen echt in een soort roes terecht raken van een merrie. Dan moet je echt heel sterk in je schoenen staan om hem daar weer uit te krijgen. Ook je merrie kan zich bezeren door bijvoorbeeld tegen de muur te gaan meppen.

Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat ik niet anti hengst ben, maar vergis je niet... het is geen ruin.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 18:53

Wat wil je weten? Stuur me enkele vragen daar kan ik beter over nadenken en antwoorden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:54

LWDaisy schreef:
Ik heb het meegemaakt hoor. Mijn paard stond op stal, type deur waar ze met haar hoofd over kon. Mijn heel stabiele merrie werd echt woest van die hengst voor haar deur. Eigenaars kenden echt geen f*ck van paarden, ze hadden een hengstje van 6 maanden oud gekocht als hun eerste paard.

Ze zijn na één maand wel moeten vertrekken uiteindelijk. Niemand van ons wilde die hengst bij onze paarden op de wei, wat ikzelf logisch vind. Voornamelijk merrie's en 2 ruinen. Niemand zat op een hengst als weigenoot te wachten, en al helemaal niet die bepaalde, niet opgevoede hengst. Dus moesten de eigenaars hem los laten in de piste, maar dan moesten ze wel hun auto voor de ingang parkeren of het beest denderde daar gewoon doorheen.

De manier van omgang is héél belangrijk vind ik. Jammer genoeg kom ik vooral mensen tegen die een hengst "stoer" vinden, en daarom niet ruinen. Opvoeden komt er niet echt bij kijken, en daar ben ik het dan niet mee eens.

Best wel triest eigenlijk... diertje was gewoon nog een veulen. Lekkere start zo. Die van mij stonden op die leeftijd nog lekker bij de moeder.