CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:24

Heb je het paard bij aankoop laten keuren, en heb je zelf goed naar de benen gekeken? Als koper heb je zelf natuurlijk ook een onderzoeksplicht. En in hoeverre is het zeker dat de verkopende partij hiervan wist?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:26

Das een lastige vraag Orlando. Was de vorige eigenaar ervan op de hoogte? Valt het onder verborgen gebrek? En idd, wat Tien zegt, in hoeverre ben je al gehecht aan het paard?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:29

Ik heb vanochtend Tych z'n pootjes eerst weer heel grondig gespoeld, de maden vielen er weer uit. Daarna de byemite erin en erop gesponst.
Paar minuten later kwamen er nog meer maden uit, sommige al dood, andere kropen naar beneden. :oo :oo Ik vind dit wel heftig zicht hoor, heb t nog niet eerder zo meegemaakt, dus sta soms wel met beetje open mond te kijken :o
Tych best wat stampen, want die krioelende beestjes joeken om dôôd natuurlijk...
Geprobeerd foto te maken van na de byemite:
Afbeelding
Verder vond ie t echt niet vervelend, wel lekker, dat gefriemel met de spons, geloof ik haha

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:42

Hallo! Ik meld me ook in dit topic. Ik heb geen paard met CPL maar ben naast dierenfysiotherapeut ook lymfedrainage therapeut, dus ben erg benieuwd naar jullie foto's, verhalen en ervaringen met alle soorten behandelingen.
Ik hoop dat ik ook mee mag kletsen
Laatst bijgewerkt door AnneloesF op 16-09-16 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:04

Welkom! Erg welkom denk ik, haha! Ik denk dat je hier zeker wat bij te dragen hebt, aangezien je 'aan de andere kant' staat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:37

Raar he, die overgang inderdaad, zoals al eerder genoemd hier, naar de herfst lijkt weer een trigger.
Fijn dat Tycho het niet vervelend vindt, Kim gaat altijd tijdens het scheren met haar lip wiebelen.

Welkom, Royaltjuh, heb ik heel toevallig met jou gepraat via FB? Over lymfedrainage?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:44

Nee dat was ik niet via FB :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:32

Ah oke. :j

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:48

Jaan wat heftig lijkt me dat die maden. Vreselijk.

Ik heb de dierenartsenpraktijk de fotos gestuurd. Ze zegt dat het tinkereigen is . Vonden het niets abnormaals. Ze gaat het overleggen in de praktijk.

Ik heb natuurlijk zelf gevoeld aan de benen maar ze had zoveel sokken. Niet gemerkt toen.
Geen idee of de vorige eigenaar het wist. Ze wil geen contact meer met me nadat ik stuurde dat ze onder de wondjes zat.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:50

Met zo'n reactie zou je gaan denken dat de vorige eigenaar het dus wél wist.... :?

Ik moet mezelf echt inhouden om Tych niet nu alwéér uit de wei te plukken en te gaan smeren en doen.... :o *lijfzelfoplatenlossenlijfzelfoplatenlossennu*

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:15

Kan het kwaad trouwens als ik haar op ijzers ga zetten? Ze staat hier regelmatig in de stapmolen en hoeven slijten te hard. En lees ook datbze veel moet bewegen he. Van de winter krijgt ze een stal met uitloop.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:09

Ijzers kan geen kwaad met betrekking tot de cpl zolang ze blijft bewegen.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:28

Ben niet zon fan van ijzers maar ze kan dan wel vaker de stapmolen in om te bewegen buiten de wei en paddock om

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:05

Ijzers zal een afweging moeten worden. Je wilt graag dat er zoveel mogelijk beweging is in de lymfe afvoer in de benen. Dat is bij een cpl'er al slecht, en door ijzers beperk je het hoefmechanisme altijd enigzins waardoor die pompwerking ook weg valt. Maar als je paard daardoor wel dagelijks meer beweging krijgt dan zou ik daar toch voor gaan. Is een beetje de voor- en nadelen tegen elkaar weg strepen. Altijd lastig...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:08

Zijn hoefschoenen geen optie?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:22

Zouden die hoeven echt erg slijten van elke dag 20 min molen met een dun laagje zand?

En kan ik haar wel gewoon aan het werk houden? Rijdt vaak 45 min en af en toe eens longeren.
Sorry zoveel vragen maar alles is nieuw.

Ze krijgt voordroog. Wel heel droog spul. En vitalbiks vitaminebrok

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:32

Juist lekker aan het werk houden zou ik zeggen.
Hoe lang staat ze verder buiten en is buiten ook echt een plek waar ze best wat beweegt/kan bewegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:33

Ik denk ook niet dat de hoeven echt zo veel slijten, in de wei lopen ze immers ook de hele dag.
En lekker ermee blijven werken :j Rustige training is het beste, niet té zwaar belasten, maar een uur per dag rijden is juist goed voor de bloedsomloop en de benen.
Voordroog zou ik proberen te wisselen voor hooi, dat maakt bij die van mij echt veel verschil. Van voordroog hebben ze direct vocht in de benen met jeuk en wondjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:38

Ik voelde vanmiddag bij Beau ineens ook korstjes -O- . Niet in de koot, maar op de pijp. Alleen rechtsachter, gelukkig. En niet zoveel en alles is droog. Dus ik zal me niet al te veel zorgen maken. Maar vond t toch maar niks. Is de eerste x na een vreselijke uitbraak (3-4 jaar geleden) dat hij het weer heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:17

Hier alles rustig. Droge benen, weinig jeuk. Wel nog de ribbels, maar die zullen ook wel nooit meer weg gaan.

Moet ook wel heel eerlijk zeggen dat ik er een streep onder zet als er maden in de benen van Flynn komen. Dat wil ik écht niet :n

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:24

Berdien heeft die van jou ook dikkere benen gehad? Kunnen ze slinken eigenlijk?

Wat voor zalfjes smeren jullie op de wondjes?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:46

Ze staan 6 uurtjes in de wei. Smorgens stapmolen en ik ben er dan ook nog savonds of smorgens.

Maar van de winter gaat ze de mogelijkheid krijgen voor een uitloop

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:17

Hij heeft één keer dikke benen gehad, en toen had hij een hele dag op stal gestaan omdat het erf een ijsbaan was. Verder heeft hij nooit dikke benen.

Hij heeft verder ook geen wondjes, alleen de typerende ribbels in alle vier de kootholten.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:18

Ik kocht sytse als 15 jarige met lichte mok, niet wetende wat CPL is en als ik al die kennis van te voren had gehad, had ik hem niet gekocht. Hij is nu 18 en het wordt alleen maar erger, doe er echt alles aan, inwendig en uitwendig, maar nu radeloos. Vandaag zijn benen weer gewassen met betadine en ingespoten met sebacil, nu golden paste aan het afkoelen en straks de wondjes smeren. Sytse is een schat en doe alles voor hem, maar die wondjes en jeuk lig ik echt wakker van! Door bloot voets te lopen wordt de bloedsomloop gestimuleerd en daardoor ook de lymfe ik zou zelf niet voor ijzers kiezen. Misschien door een tekort, had sytse ook, heeft je paard zachte hoeven? Zijn hoeven zijn nu sterker geworden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:23

Ik heb gelukkig de benen helemaal dicht. De open wondjes ontsmet ik door te wassen met betadine, dat laat ik daarna heel goed drogen. Daarna smeer ik er een dikke laag groene leem op, zodat muggen geen kans krijgen. Die leem zit er de dag erna standaard nog op, dus echt een flinke laag. De dag erna pulk ik de leem er af en zit er meestal een roze velletje onder. Als het dan nog niet dicht is: ontsmetten en weer groene leem.

Alles wat dicht is maar nog niet genezen, smeer ik een creme van de DA op. Ik weet zo de naam niet, zal het nog even laten weten. Ik koop het per kilopot.

Ik smeer net zo lang door tot alles echt dicht is.