Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:01

Ir111 schreef:
Doe hem maar de groeten van me (Ir111 = Irene). :D

Wat grappig dat je Ivan kent. Zal hem donderdag de groeten doen van je :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:13

De beste wensen allemaal! Dat het maar een mooi jaar voor Freibergers mag worden. :D

Vandaag weer op avontuur geweest. Ik wil wat vaker met de trailer weg zodat de stress wat minder wordt, hij vindt het allemaal zo spannend op vreemd terrein. We waren deze keer gezamenlijk op stap, zijn weidgenoot/vriendin was mee. Dat resulteerde in ontzettend veel gegil zodra de dame in kwestie uit zicht was... :(:) Maar hij ging braaf aan het werk aan de longe, dan stopt het gillen ook. Heb m toen zijn vriendin les had even in een stal gezet, daar wordt hij dan gelijk relaxed. Laden ging super, even sputteren maar met een zwiepje van het touw stapt hij braaf door. Trots op hem!

Voor het longeren, hier is de ergste stress al weg al is hij nog wel erg alert.
Afbeelding

Lesgeefster in actie op de moeilijkste hand. We zoeken naar een verticaal evenwicht, dus niet op de schouder vallen (naar binnen) en niet over de schouder vallen (naar buiten). Dat is op deze hand moeilijk maar hij eindigde heel mooi (maar dat staat dus niet op de foto). *trots op paard en lesgeefster*
Afbeelding

En even op adem komen op stal. Knappe jongen. *D
Afbeelding

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:21

Allemaal nog de beste wensen voor 2016 en dat we ook dit jaar weer veel mogen genieten van onze paarden!

@Lr111: heb Ivan de groeten gedaan. Jullie kennen elkaar van de opleiding zei hij :) Nadia haar hoeven zijn gelukkig niet verslechterd ondanks het hele natte weer. So far so good.....
Wat goed dat je zo ondernemend bent met de Kolonel. Worden ze nog 'makkelijker' van :j Leuke foto's weer!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:36

Jullie ook nog allemaal de beste wensen voor 2016! Dat het inderdaad maar een mooi Freiberger-jaar mag worden. Ach wat, we roepen 2016 gewoon uit tot Jaar van de Freiberger :).

Goed om te zien hoe het met jullie paarden gaat. Heb de afgelopen week ook nog een klein rondje bos gedaan met vriend en hond. Kiara vind het wel lekker om achter ze aan te stappen dan. Alleen het bos in vind ze toch iets minder gezellig. Ze 'hangt' gewoon graag achter een ander paard (of iemand dus) aan.

Verder gaat het rijden heel goed! De galop gaat ook echt steeds beter en de buiging ook. We maken nu wel echt stappen voorwaarts! Bedankt voor de tips HeidiHeros hoe jij het achterbeen sterker maakt. Daar kan ik ook wel weer wat mee.

@ Ir111: Die balanskussens is wel grappig! Was echt nieuw voor mij.

Kiara kende longeren in het begin ook helemaal niet. Maar begint nu echt lekker te lopen aan de longe. Ik werk ook altijd zonder hulpmiddelen. In het begin werkte ik met het gewone hoofdstel in, maar nu met het bitloze hoofdstel (of soms met halster en dat gaat bij mij beter). Ze zakt mooi voor en blijft dan lekker in balans doorlopen zonder naar buiten te kijken of naar binnen te vallen. Ik kan dan ook mooi galoptraining doen en dat begint nu echt te werken.

Leuk om jullie verhalen en foto's voorbij te zien komen! En de vorderingen te volgen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:15

Vanaf mijn roze wolk...

Jongens, ik ben stoer geweest vanavond! :wow: Ik durf eigenlijk niet zo goed te springen maar ik belandde per ongeluk in de springles vanavond op stal. En ik heb meegedaan! :D

De Kolonel springt zo zoet dat ik helemaal NIET bang ben! :wow: Ik heb eerst balkjes gelopen en daarna een steiltje van 40cm met een drafbalkje en daarna dat zelfde steiltje zonder balkje en dan er achteraan nog eentje (op een schuine lijn) van 30 hele cms. Ik ben echt zo trots op ons. Het was echt geweldig! :D :D

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:02

@Lr111 en EmEm: wat gaaf dat jullie met sprongen (bij Lr111 letterlijk :D ) vooruit gaan! Nadia doet het ook goed. Vind het echt een fantastisch ras!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:20

EmEm schreef:
Kiara kende longeren in het begin ook helemaal niet. Maar begint nu echt lekker te lopen aan de longe. Ik werk ook altijd zonder hulpmiddelen. In het begin werkte ik met het gewone hoofdstel in, maar nu met het bitloze hoofdstel (of soms met halster en dat gaat bij mij beter). Ze zakt mooi voor en blijft dan lekker in balans doorlopen zonder naar buiten te kijken of naar binnen te vallen. Ik kan dan ook mooi galoptraining doen en dat begint nu echt te werken.

Leuk om te lezen. Ik zou zelf het liefste longeren aan een halster maar mijn instructrice wilde met hoofdstel en eigenlijk is dat nu nog wel nodig. Aan het halster kan ik niet lekker genoeg sturen. Nou ja, komt nog wel.

Wat voor bitloze optoming gebruik jij? Wil ik over een tijdje ook eens mee gaan rijden. Wil er uiteindelijk mee kunnen buitenrijden. Lijkt me zo fijn voor hem, als je een paar uur het bos in gaat dat hij dat niets in zijn mond hoeft. Maar goed, voorlopig is buitenrijden mét bit al spannend genoeg. :D

@ Louise, fijn dat Nadia het lekker doet. En dat haar voeten constant blijven. Zul je zien dat ze in de zomer mooi gaan opknappen. In die nattigheid is t bijna onbegonnnen werk om rotstraal te op te lossen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:47

Ik heb een Side-pull. Maar ben eerlijk gezegd nog niet zo tevreden. Ik vind Kiara er minder soepel op reageren dan met bit. Maar kan ook zijn dat onze africhting nog niet zo ver is dat het zonder bit ook werkt. Links, rechts, voorwaarts, stop, werkt prima. Nageeflijk rijden is toch nog wat lastig. Ze reageert ook best snel heftig op een ophouding dan, hoofd omhoog. Dus ik heb er ook nog niet mee buiten gereden, omdat ik denk dat de noodrem dan toch iets minder goed zou werken. Maar ik heb het nog niet opgegeven :)
Maar ik ben het gaan proberen om dezelfde reden als jij Ir111! Om zo lekker buiten te kunnen rijden en dat ze dan een hapje gras kan eten onderweg. Blijf dus nog even zoeken en proberen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:19

De Kolonel neemt zijn taak serieus. In zijn camouflagepakje op patrouille in de wei.

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:12

Haha, hij moet alleen nog even wat doen aan die witte bles en benen. Daar heeft Kiara wat op gevonden met dit weer in de modder :). Misschien kun je die tip aan hem doorgeven? _O-

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:21

Haha wat grappig _O- Het lijkt net of hij staat te dommelen :Z

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:52

Ik zal t m doorgeven EmEm! :')

Dat patrouilleren doet hij met zijn ogen dicht Louise. :D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:41

Onze Fribi verzameling in de sneeuw!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:52

Mooie plaatjes HeidiHeros! Ik hoop dat Nadia het warm genoeg heeft zonder deken :brr:

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:57

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:45

Ah, leuk plaatjes zeg!!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:07

Leuk die winterse plaatjes van de Fribi's
Kiara doet ook mee!

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:52

Mooi plaatje ook EmEm!

Hier ligt niet genoeg voor zulke plaatjes. Helaas wel de bak dik bevroren dus echt lekker rijden is er niet bij. Dus hebben wij gisteren een mini schrikparcoursje gedaan in de bak, of een stormbaan zoals de Kolonel dat noemde. :7

Draait hij zijn hoef niet voor om, behalve de paraplu, die was toch wel wat eng. :wow:
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:17

@Lr111: dat verschrikte hoofd van de Kolonel. Doodeng ook zo'n paraplu :D.

Hier ook weinig actie geweest en nu het dooit, verandert het in veel blubber. Van mij mag de lente komen met niet al te veel regen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:26

Hallo allemaal! Alles goed met jullie?

Vanmorgen leek het wel lente, jammer dat het niet zo lang duurde, vanmiddag weer hagelbuien hier...

De Kolonel houdt liever een winterslaap nu (hij had geoefend in de loopgraven, daarom is hij zo vies).

Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:27

@Lr111: de Kolonel ligt er relaxed bij, mooie donkere kleur heeft hij!

Hier alles ook rustig. Helaas blijft het erg nat om echt aan het werk te gaan. Merk aan Nadia dat ze af en toe flink chagrijnig is, maar dat kunnen ook de hormonen zijn :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:39

Wat een ontzettende rust hier! Tijd voor een frisse lente wind door dit topic. Zijn jullie ook zo blij met het mooie weer? Kunnen jullie nu ook meer rijden dan in die donkere natte dagen? Ik wel en ik geniet er van!

Met De Kolonel gaat het allemaal prima, hij wordt steeds relaxter, zo leuk! Ik zal eens wat foto's van de de laatste tijd opzoeken.

In de zeikregen, Freibergers zijn geen watjes! ~~}>
Afbeelding

'Iemand' had een ladder tegen een boom gezet in de hoek van de wei... Groot alarm! Maar De Kolonel waakt over zijn meisjes die zich maar al te graag verschuilen achter zijn brede rug. :D
Afbeelding

Lief kopje. <3
Afbeelding

Lief kopje verstopt. 8-)
Afbeelding

En tot slot... tada! Springfilmpje. Voor als je het geluid aan hebt: persoonlijk vind ik de opmerking 'een échte hindernis' icm het sprongetje vrij hilarisch. :D Maar we doen het toch maar mooi, ik ben er trots op. :D

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:35

Het is inderdaad erg rustig hier!

@lr111: leuke foto's van de Kolonel en wat fijn dat hij het zo goed doet! Springen vindt hij zo te zien ook leuk! Met Nadia momenteel veel bezig met Kaptoom. Erg gaaf om te ervaren hoe snel ze oppikt wat ik bedoel en ook dat ze nog beter in balans komt. Slim zijn ze die Fribi's :j

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:48

Wat leuk die foto's van de Kolonel! Hij ziet er goed uit! Prachtige stoere vent! Hij loopt ook lekker zo te zien. Zal binnenkort ook weer eens wat delen.

Wat goed dat je ook een sprongetje waagt. Heb ik nog niet gedaan met Kiara. Wel al een paar keer aan de longe een sprongetje laten doen. Ze kan het dus in ieder geval wel. Of ik het ook kan is een andere vraag. :D Heb al heeeeeeeeeeeeeel lang niet meer gesprongen.

En Louise: fijn dat ze goed reageert op de kaptoom. Wat voor een heb je? Wil er ook nog een aanschaffen. Heeft jullie paard trouwens cob of full maat. Kiara zit er een beetje tussenin en is dus soms lastig om iets te kopen, omdat ik dan twijfel wat ik moet pakken.

2 weken terug hebben we weer een bosritje (bijna 2 uur) gemaakt (voor het eerst weer sinds december). Kiara was wel een beetje fris. De hele tijd dribbelen. Pas op het laatst relaxed kunnen stappen. Zaterdag weer!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:54

Jaaaa, foto´s graag! :D :D

Ze zijn zeker slim. :j Wat doe je met de kaptoom Nadia? Werken ad hand of rijd je er ook mee?

Bosritje en dan twee uur weg zijn. :D Klinkt als een bosrit. :D Of rij je normaal nog langer?

Hoofdstel heb ik een full size van en dan alles laten inkorten. In de breedte heeft hij een full size nodig omdat hij gewoon een brede kop heeft. Maar in de lengte is het cobsize. Bij een kopsize liggen de bakstukken te hoog en krijg ik de neusriem niet dicht enzo. :D Gelukkig heb ik een vriendin die zadelmaker is dus zij heeft het full hoofdstel mooi aangepast voor me. :j