Ik word alleen een beetje ziek als ik kijk naar al dat scherp ijzerwerk in de monden van de paarden en hoe daar aan getrokken wordt, die open mondjes en die hoofden, die omhoog gaan en die rukken opvangen, vreselijk aan die filmpjes. De paarden daar en optuiging vind ik prachtig, maar ook het rijden tijdens Fantasia daar zou ik geloof ik niet willen zien. Waar ik Orpheo gekocht heb, die heeft me daar destijds ook verhalen over verteld, ze is daar geweest en vond het vreselijk. Net zoals ik een keer op vakantie in Malaga een voorstelling met PRE's heb bezocht. Iedereen klappen na de show, maar ik zag alleen de kapotte neuzen en kapotte mondhoeken. Dan ga ik toch liever naar de Spaanse rijschool in Wenen of de echte goede in Jerez, daar wordt tenminste netjes en met gevoel gereden. En racen met paarden is leuk, maar kan ook met gevoel, toch?!
Nicolanca ja dat is allemaal geen probleem, wij hebben er een keer 5 in werkelijk nog geen 10 minuten opgeladen zodra er een opstaat, springen ze er gelijk bij haha.
bonoenpepper tja het blijft een apart iets dat fantasia. Hier in Tunesie doen ze het meer anders, meer een soort voltige. De arabische bitten worden ook vrijwel niet meer gebruikt.
Grappig, die foto van de vrachtwagen en hoe braaf ze daar staan.. Hihi, heel wat anders dan de vrachtwagens waar hier dressuurpaarden mee vervoerd worden.
Zitouna, jij hebt wel echt veel mooie paarden. Zo zeg, heb de foto's in je profiel bekeken, wauw!
Ben ook benieuwd naar Valkje van Aline!
Gisteren even (effe goed weer t.o.v. dat rotweer vandaag) heerlijk dressuur gereden op mijn Berberscheetje, hij kan zo lekker, comfortabel veren.... en dan heb ik ook al twee jaar geen les gehad en weinig kunnen rijden en toch heel fijn.
Zulke cadeautjes wil ik ook wel ... gelukkig dat het berberstamboek in frankrijk nu weer aktief is, dan hoeft die hengst zijn leven niet als schouwhengst te slijten (dat was jarenlang het lot van Ouassal, het Algerijnse kado aan Valerie Giscard d'Estaing).
bonoenpepper ja heel wat anders die camions van hier trailerladen training? Grapje zeker? Hier springen ze er gewoon gelijk op zo hebben wij die van ons vorig jaar naar het dekstation gebracht om ze te laten chippen: Op de camion op de boot En dank je voor de paardjes Ja Aline kom je knappe dame hier ook showen!! Heerlijk he die opstappen en wegrijden paarden
Nicolanca ja tis een knap stel he! Maar ze gaan niet naar het AFCB, ze gaan naar de Haras Nationaux.
nicolanca
Geplaatst: 24-12-12 22:51
Ja, klopt ze gaan naar het haras nationaux, net als Ouassal indertijd, maar omdat er toendertijd het stamboek voor berbers niet meer werd bijgehouden heeft Oussal zijn leven jarenlang als schouwhengst gesleten, totdat het AFCB werd opgericht en hij aan de slag kon als dekhengst.
En deze aflevering van het franse online berbermagazine staat geloof ik al weer een tijdje online, met de beschrijving van een paar stoeterijen
Ik ga hem maar snel lezen, er is nu ook in de Cantal een stoeterij bijgekomen, de elevage d' Alleuze, met drie fokmerries, dus op weg naar het Domaine de Bonnefont in de Haute Loire kan ik daar eens een kijkje gaan nemen. Er is ook een beschrijving van het Haras de Groboz, die bestaat dacht ik al langer.
Cambiar
Geplaatst: 27-12-12 20:21
Ik mag dit misschien niet doen, maar weet even geen verblijf met m'n verdriet. Baroud is dood. Hij is gestorven bij Hélène. Ik heb hem nooit kunnen zien.
borderjay
Geplaatst: 27-12-12 20:24
Ach nee.....wat vreselijk
Cambiar
Geplaatst: 27-12-12 21:06
Het is alsof ik een nachtmerrie heb, ik lijk het niet te vatten dat hij weg is. Ik mag z'n volle broertje hebben, maar die is 1 jaar jonger nog. Ze kan me m'n geld niet meer terug geven. Ik had het in de eerste plaats gedaan om Baroud ook te helpen, omdat er geen schuilplaats en ook geen goed hooi beschikbaar was, maar blijkbaar kom ik veel te laat...
Wat akelig Cambiar... Ik vind het allemaal wel wat apart klinken als ik het mag zeggen? Je koopt een paardje uit medelijden en 2 weken later is hij dood? Waarom niet het jongere broertje nemen? Dan heb je nog wat...
Cambiar
Geplaatst: 27-12-12 21:46
Ik ook Moragh, dat dacht ik al toen ze me het nieuws meedeelde dat hij niet goed was, maar wou gewoon helpen. Nu kan ik alleen verdriet voelen voor Baroud, maar ik zal wellicht z'n jongere broertje nemen.
Oooh jeetje wat erg Cambiar, las het net op fb.. Wat een nachtmerrie ik moet wel zeggen dat het ik toch ook wel apart vind, je had ook nog gezegd dat ze wat had aangedrongen terwijl je niet echt op zoek was naar nog een paard erbij, en dat het dan zo snel gaat.. Tja maar aan zulke nare dingen wil je nu ook waarschijnlijk liever niet denken, het is al erg genoeg dat hij er niet meer is ik zou ook maar voor z'n jongere broertje gaan dan, dan heb je in ieder geval nog wat.. Heel veel sterkte ermee..
Cambiar
Geplaatst: 27-12-12 23:23
Neen, ik zocht zeker geen paard erbij. Ze heeft me echt gemeekt om hem te kopen, dat het echt een noodzaak was voor haar om Baroud te verkopen. Ik was wel weg van hem, hij had zo'n lieve ogen en met mijn geld kon ze een hangar inrichten met stallen voor haar andere paarden ook, want op dat moment had ze geen schuilmogelijkheden en kon ze geen goed hooi kopen voor de paarden. Ik wou gewoon helpen en als ik de lieve Baroud erbij had die m'n lieve Una wat gezelschap kon geven omdat ze nu zo alleen is en uitgesloten wordt door de groep, dan leek me dat ik iets goed deed. Ik wil hier weeral een les uit leren, hoop dat ik op een dag toch wel eens wat rationeler begin na te denken en me niet telkens in zo'n avonturen stort.
Ik wil niet naar zijn hoor, maar zijn er meer van dit soort verhalen? Ik vind het toch erg bijzonder allemaal...
Cambiar
Geplaatst: 28-12-12 00:13
Er staat een gans verhaal op haar site, van de mevrouw die haar (mijn geld dus) geld van haar rekening zou gehaald hebben door toestanden, meer weet ik niet. Ik vind het alleen vreselijk voor Baroud zelf, dat hij slachtoffer is van toestanden en niet gekregen heeft wat hij nodig had. Ik kwam dus gewoon...te laat.
Ja misschien wel... Heb je geen mensen die eens daar kunnen kijken hoe de situatie echt is? Hier en daar in de berber-community informeren?
Als je die broer neemt (uiteraard voor mindere prijs...) zou ik toch eerst daar (onverwacht) gaan kijken persoonlijk.... Zou je de paarden van de foto's herkennen?
Cambiar
Geplaatst: 28-12-12 01:45
Misschien doe ik dat beter. Is gewoon dat ik geen tijd heb nu. Ben zelf bezig met een paddock bouwen om mijn paarden terug naar huis te halen. Dit was in feite het laatste wat ik nodig had... Dat broertje zal ik wel herkennen van op de foto wellicht? Hij is juist dezelfde vertelde ze me...zij wou hem aanvankelijk houden voor haarzelf, omdat ze Baroud moest loslaten wegens financiële redenen. eerlijk gezegd, heb er beetje genoeg van en wil gewoon m'n geld terug.
Cambiar, wat afschuwelijk voor je, en voor Baroud natuurlijk.
Volgens mij is H. meer dan blut, waarschijnlijk is er beslag gelegd op dat geld - de kans dat je zonder juridische procedure je geld terugkrijgt lijkt mij vrijwel nihil. Ga er bij je besluitvorming dus maar vanuit dat je in ieder geval dat geld nooit meer terugziet. Je zult denk ik een afweging moeten maken: Wil je dat broertje hebben, en dus nog drie jaar de zorg (en kosten) voor de opfok van een paardje, haal hem daar dan zo snel mogelijk weg want voor hem zijn de condities daar net zo beroerd als voor Baroud, geen of slecht voer en slechte huisvesting. Als je hem pas over een maand of twee drie ophaalt dan zit je met een pas gespeend veulen/jaarling die drie maanden lang slecht verzorgd is en dus een allerbelabbertste start in het leven heeft gehad, en daarvan altijd de gevolgen zal hebben.
Echt een nachtmerrie... Ik snap dat je er ook wel een beetje genoeg van hebt, maar als je nou nog z'n broertje zou kunnen nemen (of een ander paard uit haar fokkerij?) heb je in ieder geval nog iets, anders is je geld gewoon helemaal verdwenen.. En het lijkt me nu ook niet in het belang van de paarden dat ze daar nog langer blijven :S jeetje ik had niet begrepen dat de situatie zo slecht was, wat een triest verhaal Over of er meer zulke verhalen over haar bestaan, er zijn wel wat geruchten maar ik weet er verder niet zoveel van. Er staan idd wel wat (lange) verhalen op haar website die ze zelf heeft geschreven.
Cambiar
Geplaatst: 28-12-12 16:34
Baroud is gestorven door dezelfde bacterie die Adwas bijna fataal was. Deze bacterie zou leven in 1 van de lager gelegen weides waar een modderige beek stroomt. Ze heeft me er eerder over verteld en drukte me toen op het hart dat baroud nooit in die weide gelopen heeft, wat dus wel het geval was. Ik ken deze bacterie en weet dat er geen medicijnen tegen bestaan. Het is deze bacterie die de schrik is van fokkerijen, dus ik wil deze helemaal niet in mijn weide hebben. Het is een bacterie die vooral voor jonge dieren fataal is, oudere dieren zijn er resistenter tegen als ze in goede gezondheid verkeren. Het veulen die ze me nu aanbiedt, heeft daar maar twee maanden gestaan bij Hélène, maar staat nu met z'n moeder in omgeving Parijs bij een rijke dame die een fokkerij heeft, als gezelschap voor andere veulens en is in blakende gezondheid naar het schijnt...maar is nog niet gespeend dus.... Ik heb haar laten weten dat ik liever m'n geld terug zou hebben, maar ze gaat nog foto's sturen van de kleine jongen. Ze was toch bereid om paarden te verkopen en me dan terug te vergoeden. Ik kan er ook niet aan doen dat ze in problemen zat met die dame waar ze ellenlange verhalen over schrijft op haar site. Ik denk dat ik wel recht heb om m'n geld terug te krijgen...
Je hebt zeker recht om je geld terug te krijgen; en nu ze geen geld meer heeft om haar dieren te onderhouden is ze wel gedwongen om paarden te verkopen. Hopelijk is ze dan in staat om je je geld terug te geven; ik zou in jouw plaats ook de voorkeur geven aan het geld boven een jong beest dat je de komende drie jaar alleen geld zal kosten. Maar de markt voor paarden is buitengewoon slecht op dit moment, en ze zal iedere cent die binnenkomt toch eerst gaan gebruiken om hooi te kopen.
Ik denk dat H. met volle overtuiging een droom najaagt, maar een stukje zakelijk inzicht mist waardoor ze steeds verder in de puree terecht komt. Het is buitengewoon onverstandig van haar om haar conflict met een koper zo breed uit te meten op haar eigen website, dat schrikt andere kopers alleen maar af. Als ik heel eerlijk ben was het breed uitmeten van haar huwelijksproblemen op haar website voor mij een reden om niet op haar stoeterij te gaan kijken.
Cambiar
Geplaatst: 28-12-12 16:54
Tja, ik ga m'n advocaat erbij nemen hoor, van zodra er iets op haar rekening komt, heb ik er dan ook recht op. Ze moet maar allemaal haar paarden verkopen als ze er niet kan voor zorgen!
borderjay
Geplaatst: 28-12-12 19:54
Cambiar schreef:
Dit is het veulentje, het laatste dat ik wil is een crème kleur, dat is fokken op kleurtjes en hou niet van bleke paarden, zijn vatbaarder voor ziekten en huidproblemen in de zon.
Zeker weten?
nicolanca
Geplaatst: 28-12-12 20:18
Hoewel met de zon heeft Cambiar misschien een punt: in de beschrijving van haar zoektocht naar een paard bij het haras du freysse vertelt Maghreb dat een jong paard bij de stoeterij bleef omdat de zon op de bergwei te fel was. Misschien dat het in Nederland wel meevalt? Maar ik geloof dat dat een Sabino was, geen creme (maar van kleurtjes heb ik echt geen verstand) ik vind Magico gewoon te mooi voor woorden.
Overigens had een vos met een brede witte bles van een vriendin van mij ook problemen in de zomer - dat werd opgelost door een lap vast te maken aan de neusriem van het halster, zodat hij zijn neus niet verbrandde.