Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:20

Het is erg jammer dat er mensen zijn die meteen maar automatisch aannemen dat er sprake is van "opjutten" en "martelen" van de stier en het in gevaar brengen van de paarden.
Er is gewoon een vreemd beeld dat door eigen fantasie is opgezet en wordt geholpen door anti sites.

De stier mag gewoon zijn natuurlijke instinct volgen, nl op bewegende opjecten afgaan. Hij wordt niet "opgejut". De spiezen (de bloedloze versie heeft wel spiezen maar zonder haken, maar met klitteband) worden in een vrijwel gevoeloze zone geprikt, iets waarvan ik eerlijk zeg dat het slecht is na te gaan in hoeverre dat gevoelig is, maar feit is dat het veel vet en weinig zenuwen bevat, dus we kunnen aannemen dat er weinig gevoel is, dit kun je overigens ook aan de reactie van de stier zien.
Verder prikken ze elkaar ook gewoon, er zijn er die andere stieren doden. De tolerantie voor prikken is dus ook vrij hoog (normaal voor de dieren onderling, zeg maar) en het is ook volkomen natuurlijk dat ze op een ander dier afgaan.

Ze worden niet in de arena gedood in Portugal (veel worden weer ingezet voor de fok), het gaat ook helemaal niet om pijnigen of bloed of domineren. Het gaat om precisie en bewegingen op een sierlijke manier, die geJUREERD wordt. Het is niet zo dat ze ze maar wat doen. En het wordt al helemaal niet voor toeristen gedaan (er zijn nog altijd mensen die denken dat ze er enige invloed op uit kunnen oefenen door als toerist weg te blijven).

De paarden (en ruiters) krijgen gewoon een opleidig, eerst met een nepstier (hoorns op een wiel dat wordt voortbewogen doort helper), dan met kalveren en steeds groter en zwaarder vee. Ze zijn niet bang, bange dieren hoeven het werk niet te doen, die worden verkocht.
Ze lopen weinig gevaar, de hoorns van de stieren worden bedekt met kappen. In het veld gebeuren meer ongelukken, en ik hoor niemand over hoe oneerlijk het tegenover een paard is om koeien te hoeden....

Het grootste gevaar dreigt in struikelen en vallen, als de stier het paard werkelijk op de hoorns kan nemen, maar dat gebeurt heel weinig, de bodem wordt gekeurd. Toevallig is er een amazone erg ongelukkig geweest afgelopen seizoen, met hetzelfde paard notabene, maar het is beide keren goed afgelopen en het paard heeft er geen angst aan over gehouden.
Overigens gebruikt een stierenvechter meerdere paarden. Niet van alle paarden wordt een zeer dichte benadering gevraagd die bv nodig is met de "korte ijzers" (kortste spiezen), om maar wat te noemen. De stierenvechter weet heel goed waar het paard aan toe is en wat hij er van vraagt.

Het is zeker waar dat de paarden alleen op aanwijzing van de ruiter reageren en het is feitelijk de ruiter die het paard in gevaar kan brengen met inschattingsfouten. Maar dit doen we ook bij springen bv. Eigenlijk op het moment dat we in het zadel gaan zitten. Elk goed opgeleid paard zal zijn ruiter gehoorzamen boven zomaar wegspurten ofzo.

Ik wil er met klem op wijzen dat de paarden niet bang zijn en niet onder dwang moeten presteren ofzo en dat er sprake is van werkelijke rijkunst. Ik heb denk ik al de foto geplaats van Patricia Pellen, die het ook hoofdstelloos doet. Dit krijg je echt niet voor elkaar als er enige sprake was van geweld of dwang in de opleiding.

Door regels op gebied van dierenbescherming staat het stierenvechten onder druk en ik neem aan dat de bloedloze versie ingevoerd gaat worden. Afschaffing kan geen enkel land of unie afdwingen. Het welzijn van dieren kan worden gecontroleerd, maar ik denk persoonlijk niet dat dierenartsen zich erg druk maken om de spiezen. Kijk naar oormerken, castreren en couperen zonder verdoving van varkens, afknippen van kippen snavels, legbatterijen, om maar wat te noemen wat getolereerd wordt binnen de regels van dierenwelzijn in Europa. (Dus niet om te zeggen wat er nog meer mis is, maar hoe Europa als unie zich opstelt in verband met dierenwelzijn).
Hier halen in elk geval dierenartsen hun schouders op.

En ja, de Portugezen hebben ook gevoel en er zijn hier ook heus anti groepen, maar dat zijn dan ook van die moderne stadsmensen die er geen kaas van gegeten hebben.

Portugezen verschuilen zich overigens niet achter cultuur of traditie, ze zien helemaal niet waarom ze het zouden moeten verdedigen. Het bestaat, je kunt er voor kiezen of je kunt het laten. Hetzelfde voor het gaan kijken. Blijkbaar zijn er nog genoeg enthousiastelingen die het willen doen en die het willen zien.

Ik vind overigens de afschaffing van vossenjacht ook belachelijk omdat men dat een "bloedsport" vindt. Maar dat is een andere discussie. Maar heeft ook te maken met de manier waarop men tegenwoordig naar dingen kijkt. Maar ook hier is een variant op voor gevonden, de slipjacht. Dus het gebeuren is onveranderd gebleven. Dit zal ook met stierenvechten waarschijnlijk zo gaan.
Geen bloed, maar toch hetzelfde... en dat hoop ik ook, want afschaffing van stierenvechten is de ondergang van het Lusitano paard, in elk geval zoals het nu bestaat en waar het wordt om geroemd (koel, behendig, sierlijk, krachtig, slim, op de ruiter ingesteld) en ik wil er niet aan denken hoe ze dan gaan worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:38

Citaat:
....want afschaffing van stierenvechten is de ondergang van het Lusitano paard, in elk geval zoals het nu bestaat en waar het wordt om geroemd (koel, behendig, sierlijk, krachtig, slim, op de ruiter ingesteld) en ik wil er niet aan denken hoe ze dan gaan worden

En de Lusitanos of PRE's bestaan alleen maar bij gratie van de stierenvechterij? Dat lijkt me een geval van tunnelvisie en vooral een gebrek aan fantasie. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zou geen enkel ras in de huidige moderne maatschappij meer zijn wat het was, want in principe heeft niemand meer een paard nodig om van A naar B te komen of de ploeg te laten trekken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:51

Volgens mij zijn er genoeg lusitano's in NL enzo die echt niet voor stierenvechten worden gebruikt, dus het is nogal dramatisch om gelijk te zeggen dat het de ondergang van het ras is. Het zijn zowiezo schitterende paarden, waar gewoon vraag naar is, ook door mensen die zwaar anti stierenvechten zijn. Dus dat argument vind ik erg dramatisch en overdreven.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:02

Ik snap wat Lusitana bedoeld, de Lusitano die nu specifiek voor het stierenvechten gefokt worden, zijn qua formaat, bouw, werkwilligheid, precies als wat men vroeger voor ogen had, als de vraag daarnaar minder wordt, zullen ze vast het ras gaan verkloten, dus langmootmuggen van maken, waar weinig barok meer aan is, dat zou eeuwig zonde zijn.......
Ik vind dat Lusitana het prima in beeld brengt, met kennis van zaken, ze zit er uiteindelijk met haar neus bovenop, dat kunnen een hoop mensen hier niet zeggen, de meeste zogenaamde kennis is, van horen zeggen, you tube en de grote duim.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:36

Maar wat ik nog steeds niet begrijp van al die mensen die hier lopen te roepen dat het Portugese "stierenvechten" gelijk staat aan het martelen van dieren is dat die mensen niet dagelijks op "dressuur" wedstrijden te vinden zijn om daar dierenkwellers van hun paarden te trekken.
Een prachtig filmpje van het Aztecca paarden Merlin ( op Youtube) mag niet wegens "schokkende beelden" Cool , maar dit soort filmpjes mag wel : http://nl.youtube.com/watch?v=IiHFNUaPY ... re=related .

Als alle tegenstanders van dierenkwellerij nou eens echt zouden ingrijpen en dit soort misstanden zouden helpen aanpakken en ook daadwerkelijk de personen die hun paarden dagelijks kwellen en mishandelen aan de schandpaal zouden nagelen, dan hebben ze ook recht van spreke bij een sport die in een ander land beoefend wordt, waarbij de stieren een 100 x beter leven hebben dan het gemiddelde dressuurpaard hier in Nederland.

Overigens kan het gros van de Portugese stierenvechters ook nog eens beter rijden dan de meeste klunzen die zich hier voor doen als dressuur ruiter en die rijden op alle niveau's van basis tot het allerhoogste, stelletje heikneuters in rijbroek die zo met hun paarden omgaan als op het filmpje Boos!

Of zijn al die mensen die hier commentaar leveren veganistische boomloze, bitloze, ijzerloze en waar het ze meer aan ontbreekt ruiters, die ook nog eens onderzoek hebben gedaan naar het Portugese stierenvechten en precies weten waar het overgaat.

Overigens ben ik ook een voorstander van het introduceren van de bloedloze variant, maar ik zie echt het Mega Drama niet in van wat er nu nog gebeurd. Het wordt allemaal zo zwart wit afgeschilderd door de tegenstanders!

En inderdaad het zou doodzonde zijn als de echte stierenvechters paarden zouden verdwijnen door een stelletje huilenbalken, dat is toch de basis van het Iberische ras.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:41

Verschrikkelijk dat filmpje en dat dag in dag uit.....om te janken

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:58

El Cid for president...........
Wauw, dat veegt gelijk even alle bladzijdes flauw gewauwel van tafel, goed zo!
En dat filmpje, dat is heel wat kwalijker dan waar we het hier over hebben, dit is nml dagelijkse kost , massa's ruiters die dag in dag uit zo trainen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:03

mammaslamma schreef:
El Cid for president...........
Wauw, dat veegt gelijk even alle bladzijdes flauw gewauwel van tafel, goed zo!
En dat filmpje, dat is heel wat kwalijker dan waar we het hier over hebben, dit is nml dagelijkse kost , massa's ruiters die dag in dag uit zo trainen.

Gelukkig heb ik absoluut geen aspiraties in die richting, dan zou ik dagelijks met dat soort gewauwel geconfronteerd worden .........
Tja, als dat filmpje nou ook "schokkend beeldmateriaal" zou zijn, zou ik dat kunnen begrijpen, maar dan veroordeelt Bokt vrijwel de hele dressuur top/ subtop en hele hordes wannabee's en fans; dus dat kan niet ........... Verward Frusty

En ook hier blijkt dus weer: de meerderheid heeft altijd ongelijk!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:10

Euh, jongens...
Voordat jullie hier stierenvechten gaan rechtvaardigen voor een paar foto's van dressuurpaarden die inderdaad wat te diep gereden zijn...

Het is niet omdat er nog andere sporttakken te vinden zijn waarin wel eens wat misgaat, dat stierenvechten niet kritisch bekeken mag worden!

Twee kromme dingen maken niet één recht.

Je kan dressuur, eventing, springen en western nog helemaal ontleden en zeggen wat er daar allemaal mis is. Dat neemt niet weg dat de grondgedachte van stierenvechten wreed en dieronvriendelijk is.

Er zijn ook veel oude landbouwers die niet begrijpen wat er nou mis is met staarten couperen en brandmerken. Toch is dat gelukkig verboden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:13

WAT TE DIEP??????!!!! Dit is schofterig en niet een momentopname.

Ben het wel met je eens dat je het een niet met het ander moet rechtvaardigen.

Als iedereen nou eens goed naar zichzelf en zijn omgeving keek, dan werd overal op gelet, maar helaas iedereen kijkt altijd naar een ander...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:14

Citaat:

Kijk, dat bedoel ik nou: wat te diep gereden, hoezo krom praten wat recht is ( al komen deze paarden nooit meer recht).
Het ging mij hoofdzakelijk om het feit dat het tonen van een filmpje van stierenvechten niet mag, waarbij een stier eenmalig in de ring komt, terwijl dagelijkse mishandeling heel gewoon is.
Maar er is niks zo moeilijk als de hand in eigen boezem te steken en verder te kijken dan de neus lang is.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 25-11-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:14

volgens mij zijn er vast mensen die niet zo rijden....
als jij het gewauwel vind dat mensen stierenvechten niets vinden,om wat voor reden dan ook....zegt dat waarschijnlijk meer over jou dan over de tegenstanders.
Het valt mij wel op dat de voorstanders koste wat het kost willen dat iedereen er positief tegen aan kijkt....
Het zou leuk zijn als iedereen elkaar in zijn waarde zou laten...en niet proberen door middel van "leuke"filmpjes over dressuur te plaatsen.....ik neem aan dat jij niet op de hoek staat om te kijken hoe een paard getraind word voor de stierengevechten...ik wil het niet weten ook
(ik heb het dressuur filmpje niet gezien,ik wil het ook niet zien...ik sta namelijk machteloos...zolang het ver bij mij vandaan gebeurt kan ik namelijk niets doen....het enige wat ik kan doen is niet zo met mijn paarden omgaan...)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:24

maar het stierenvechten gebeurt ook ver bij je vandaan.....
Overigens heb ik wel gezien hoe stierenvechters paarden getraint worden. De tegenstanders ( ik ben ook voorstander van bloedloos) proberen i.m.o. ook kostte wat kost de ander te overtuigen. Ik hoef niemand te overtuigen, maar het zou wel prettig zijn als mensen wat genuanceerder en beter voorbereid hun gal gingen spuien, het gros weet nauwelijks waar het overgaat, maar zit wel kwijlend voor de buis als bepaalde dressuur corifeeen daar te zien zijn.
Als iedereen nou eens wel het gene aan zou pakken wat binnen het bereik ligt, stierenvechten/ rollkur of welke marteling dan ook dan zou er eens een keer iets kunnen gebeuren aan de diverse misstanden. Maar de meesten die hier commentaar leveren zullen, asl puntje bij paaltje komt geen enkele bijdrag leveren aan het verbeteren daarvan.
In tegendeel, die eten vanavond een "overheerlijk" stukje vlees wat uit een plastic verpakking uit de winkel komt, dat is nl. niet zielig, ze hebben het dier toch niet gekent, ze weten niet hoe die geleefd heeft of aan zijn einde is gekomen.
Geef mij dan maar een biefstuk van die stier uit de ring die zijn hele leven in het wild heeft rondgelopen en even de ring is ingeweest en daarna op een diervriendelijk wijze is geslacht. A. is het gezonder en B. minder gestresst!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:33

Elcid: het enige argument voor stierenvechten dat jij steeds maar weer blijft aanhalen is: "die daar doet ook wat fout". De vleesindustrie, dressuurruiters,...

Het zal best zo zijn dat op andere plekken waar met dieren gewerkt wordt ook vanalles mis is. Maar dat is geen reden om stierenvechten dan ook maar goed te keuren.

Hanengevechten, hondengevechten, staarten en oren couperen, brandmerken,... waren vroeger algemeen aanvaard. Langzaam aan kwam het besef dat ze wreed en onnodig zijn en werden ze verboden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:43

ElCid schreef:
Maar wat ik nog steeds niet begrijp van al die mensen die hier lopen te roepen dat het Portugese "stierenvechten" gelijk staat aan het martelen van dieren is dat die mensen niet dagelijks op "dressuur" wedstrijden te vinden zijn om daar dierenkwellers van hun paarden te trekken.

Nee, daar ben ik niet te vinden. Maar ik ben ook niet in Portugal of Spanje in de arena te vinden. Ik ben hier, in deze discussie, omdat ik die toevallig vond. Het kan ook zo zijn dat ik deelneem aan een discussie over de manier van dressuurrijden en dan zal ik het ook veroordelen.
Het gaat er niet om wat er verder allemaal voor dierenleed is, dat weten we allemaal. Maar de discussie gaat nu over stierenvechten, dus vertel ik hoe ik daar over denk.
En de voorstanders kunnen praten als brugman, maar ik geloof niet dat ik me om laat praten. Spiezen in stieren steken en dat rechtvaardigen door te zeggen dat het gejureerde sport is.........

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:53

Cyrina schreef:
Volgens mij is dit hem (kan hier niet daadwerkelijk kijken).

Vreslijk trouwens die portugese apenpakkies, haha De Spanjaarden gaan beter gekleed. Wel kun je zien hoe gek deze man met zijn paard is!

Beelden zijn niet schokkend

http://nl.youtube.com/watch?v=GsdoRMOUhsU&feature=related

Ik vind het tóch wel eng uit zien.. Hoorn"bershermers" of niet, dat paard krijgt toch een paar flinke klappen van die stier...! (Ten minste, dat lijkt toch wel zo?)

Ja, sorry voor late reactie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:28

veel paarden raken gewond door een stier....daar hoor ik weinig over hier.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:35

O dat heeft niets.

ik kan hem nu wel zelf zien, maar zie dat het een filmpje is waar de stier geen beschermkappen om heeft Blond Ik twijfelde al, hihi

Tuurlijk krijgt een paard als hij geraakt wordt door een stier met beschermkappen op wel een dreun, maar dat krijgen ze ook, als ze een schop van een ander paard krijgen, of als ze in een hindernis boven op een balk knallen. Niet goed, maar het is niet dat de paarden constant geraakt worden, maar weinig zelfs.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:37

Lusitana: waarom zou het Lusitano paard verdwijnen als het stierenvecht zou stoppen? Er zijn in Nederland nog tal van 'ouderwetse' paardenrassen te vinden die niet meer daarvoor worden gebruikt waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.

Ik snap de pro-stierenvechters wel; als je ergens aan gewend bent, kijk je er anders tegenaan dan iemand die dat niet is. Vaak kun je er dan niet meer zo objectief naar kijken. De mensen die er niet aan gewend zijn, zien de lol/het nut/wat dan er blijkbaar zo van in, zij zien vooral de minder leuke kanten van het stierenvechten. En wie heeft er nu gelijk? Is er een gelijk? Het lijkt mij persoonlijk dat je veel onnodig dierenleed kunt voorkomen door met stierenvechten te stoppen.

Aangezien dit topic over stierenvechten en aanverwante zaken gaat, lijkt het me logisch dat we het daarover hebben en niet over bijvoorbeeld dressuur en alles wat daar mis mee kan zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:37

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:23

Citaat:
En de Lusitanos of PRE's bestaan alleen maar bij gratie van de stierenvechterij?

Citaat:
Volgens mij zijn er genoeg lusitano's in NL enzo die echt niet voor stierenvechten worden gebruikt, dus het is nogal dramatisch om gelijk te zeggen dat het de ondergang van het ras is.

Citaat:
Lusitana: waarom zou het Lusitano paard verdwijnen als het stierenvecht zou stoppen? Er zijn in Nederland nog tal van 'ouderwetse' paardenrassen te vinden die niet meer daarvoor worden gebruikt waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.

Wat is tal? Hoeveel Groningers bestaan er? Hoeveel ouderwetse Friezen? De Friezen zijn met name een voorbeeld van een behoorlijke verandering in fokrichting die niet door iedereen als verbetering wordt gezien.
De fokkerij in Portugal is voornamelijk gericht op het stierenvechten en Hoge School. De Hoge School is maar een kleine afdeling en hier worden ook nog eens Alters voor gebruikt (die zijn ooit besmet geraakt met buitenlands bloed als Duits en Arabisch). Er zijn natuurlijk inmiddels in het buitenland fokkers van Lusitanos (Nederland speelt daarbij totaal geen rol met een paar merries. Er zijn totaal hooguit 200 Lusitanos in Nederland, waarvan het overgrote deel hengsten en ruinen en slechts een paar goedgekeurde merries), maar die fokken vooral gericht op "moderne" dressuur. Brazilie is daar een voorbeeld van. Daar zijn grote Portugese fokkers naar uitgeweken vanwege het piroplasmose probleem, maar wat daar wordt gefokt lijkt gewoon niet meer op een barok Iberisch paard. Nu hebben er altijd verschillende types bestaan en de Lusitano is all round, dus dat is niet echt een probleem, maar het meeste geld valt toch wel te verdienen met stierenvechterspaarden en uiteindelijk fokken mensen om er wat aan te verdienen, niet om naar mooie paarden te kijken. En stierenvechterspaarden worden aan de lopende band verkocht, dressuurpaarden (Lusitanos) niet. En we hebben het niet alleen over uiterlijk, maar gewoon over bepaalde eigenschappen die in andere richtingen minder belangrijk lijken en dus verloren kunnen gaan. En andere eigenschappen toegevoegd die het type weer "verpesten", zoals andere gangen. PRE is niet mijn afdeling, maar ik weet dat de meeste Spaanse stierenvechters Lusitanos kopen omdat de PRE als "verpest" zien door ze teveel fokken op uiterlijk. Dit komt uit de mond van een Spaanse stierenvechter en is niet mijn persoonlijke mening.
Bedenk wat er met de KWPN zou gebeuren als dressuur en springen wordt afgeschaft. Dan kun je zeggen:Ja maar er zijn toch ook recreatie ruiters en menners, maar denken jullie dat het stamboek dan nog dezelfde fokrichtlijnen zou gebruiken?
Natuurlijk is elk ras aan veranderingen onderhevig door verandering van gebruik, maar voor het Lusitano ras zou het afschaffen van stierenvechten een enorme aderlating zijn. Daarbij hebben we het ook nog eens over heel veel fokkers die het wilde zwarte vee fokken in Spanje, Portugal en Zuid Frankrijk. Wat moet daarmee gebeuren? De stieren bestaan ook alleen maar voor het stierenvechten. Het heeft ingrijpende gevolgen waar de meesten niet eens bij stilstaan.

Citaat:
Het is niet omdat er nog andere sporttakken te vinden zijn waarin wel eens wat misgaat, dat stierenvechten niet kritisch bekeken mag worden!

Absoluut. Het mag best kritisch bekeken worden maar wel met verstand van zaken en niet met een vooroordeel. Ik zeg zelf ook dat er best wat mis is, bv met stieren die pas een dag later geslacht worden in slachthuis van de arena en dan geen voer of water krijgen.

Citaat:
Dat neemt niet weg dat de grondgedachte van stierenvechten wreed en dieronvriendelijk is.

Wat is dan de grondgedachte volgens jou? Want daar gaat het dus mis bij veel tegenstanders.
Het gaat de ruiters om om "werken met een stier" een "samenspel", "emoties", "absolute beheersing van het paard met minimale hulpen" (vaak losse handen). De stier wordt bewonderd, gerespecteerd (in de zin dat men er tegen op kijkt en zijn kracht beseft). Stierenvechten heet alleen zo in landen waar men het niet doet....

Citaat:
Het valt mij wel op dat de voorstanders koste wat het kost willen dat iedereen er positief tegen aan kijk

Het enige wat ik wil is dat men er niet met een vooroordeel naar kijkt, maar neutraal. Men hoeft niet positief te zijn of er voor te zijn, maar het klopt niet dat er maar vanuit wordt gegaan dat stierenvechters maar willen martelen ofzo. Het algemene beeld in het buitenland is vaak erg besmet.

Citaat:
veel paarden raken gewond door een stier....daar hoor ik weinig over hier.

Omdat ze in de arena eigenlijk practisch nooit gewond raken door een stier. Soms lopen ze een blessure op door verstapping of en val, maar dat kan dus elk paard overkomen, waar dan ook.
In het hoeden van vee raken wél paarden gewond omdat dan de hoorns niet beschermd zijn. Een van de redenen waarvoor ze de staarten van paarden die dat werk doen heel kort houden of opbinden is omdat dan de hoorns er in elk geval niet in vast kunnen raken en het paard zo ten val brengen. De hoeders dragen stokken met een punt om vee te kunnen afhouden en sturen. Maar dit gaat natuurlijk niet altijd, zeker niet als het paard van achteren wordt benaderd.
Er zijn plaatsen waar de stieren die zo van het land komen door de straten naar de arena worden gehoed en dus ook niet kappen op de hoorns hebben en daar gebeuren ook wel eens ongelukken. Portugese paarden met littekens hebben vaak dit soort werk gedaan en niet in de arena gewerkt, wat wel vaak automatisch wordt gedacht. (Net zoals men aanneemt dat een litteken op de neus door gebruik van een kaptoom met puntjes komt, terwijl paarden dat ook gewoon op kunnen lopen van een halster. Men gaat meteen van het negatieve en mishandeling uit.)

De enige garantie voor de veiligheid van een paard, ook in dat werk, is een goede ruiter met kijk op het vee.

IN de arena is het eigenlijk behoorlijk veilig. De omstandigheden zijn gecontroleerd (er is maar 1 stier en vele helpers met capes die hem kunnen afleiden indien nodig) en de hoorns zijn bedekt.

Overigens kwam ik ook nog een opmerking tegen over de barokke kostuums. Dit is traditie en ik ga ook niet de kostuums van de Spaanse rijschool of gewone dressuur belachelijk zitten maken, of van ballroom dansen, om iets heel anders te noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:31

geerke schreef:
http://www.anticorrida.org/cheval.htm
ook een stukje over het mooie samenspel tussen de stier en het paard....ik hoop dat jullie een beetje frans kunnen...

A Weer typisch van een anti stierenvechters site, B weer eens in Spanje.
Zeg er dan bij:"Dit zijn misstanden in Spanje waar ik tegen ben", maar doe niet alsof alle stierenvechten zo gaat!

Deze praktijken hebben helemaal niets met Portugees stierenvechten te maken en maken dat jullie een totaal verkeerd beeld vormen. Ik ben persoonlijk ook tegen praktijken waarbij het paard en de stier letterlijk een lijdend voorwerp is en dat mag van mij ook accuut afgeschaft.

Er worden hier in Portugal geen paarden geblindoekt, en geen bescherming omgehangen, om de simpele reden dat het niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-11-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:35

Dat laatste was ik.

Nou van mij mag je hoor. Je vindt iets lelijk of je vindt het niet. De dressuurkleding vind ik ook lelijk en ik heb zelf ook zo'n pakkie in de kast, omdat het nu eenmaal verplicht is in de ring.
Mag toch gezegt worden.

Kan me trouwens best voorstellen dat ze er zelf ook zo over denken.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:36

Er zijn al heel wat mensen die hebben uitgelegd waarom ze het wel met elkaar te maken vinden hebben. En terecht.

Soms krijg ik de indruk dat je een hekel heb aan alles wat Spaans is..is dat zo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:41

Lusitana schreef:
geerke schreef:
http://www.anticorrida.org/cheval.htm
ook een stukje over het mooie samenspel tussen de stier en het paard....ik hoop dat jullie een beetje frans kunnen...

A Weer typisch van een anti stierenvechters site, B weer eens in Spanje.
Zeg er dan bij:"Dit zijn misstanden in Spanje waar ik tegen ben", maar doe niet alsof alle stierenvechten zo gaat!

Deze praktijken hebben helemaal niets met Portugees stierenvechten te maken en maken dat jullie een totaal verkeerd beeld vormen. Ik ben persoonlijk ook tegen praktijken waarbij het paard en de stier letterlijk een lijdend voorwerp is en dat mag van mij ook accuut afgeschaft.

Er worden hier in Portugal geen paarden geblindoekt, en geen bescherming omgehangen, om de simpele reden dat het niet nodig is.

dus de stieren in portugal reageren anders op de toreador paarden....misschien omdat het er vriendelijker aan toe gaat?
Het blijft wel een feit dat die "jas"van z'on paard loodzwaar is....als het paard valt of omgeduwd word,word het toch wel kritisch...