Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:00

KellyR schreef:
Zegt mij zo niets.
Maar ik heb het even gemist, waarvoor moet er geopereerd worden?
Ocd?

Ik heb bij Sol wel een volledige screening laten doen.

Afbeelding
Om dit chipje. Paardenarts van Wolvega zegt weghalen. Die andere arts zegt laten zitten want ziet te vaak blijvende schade door de operatie.

Nog even sidenote: chipje werd opgemerkt op röntgenfoto die gemaakt werd vanwege het vermoeden van een schieffel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:06

Mijn dierenarts zei dat ze dit vaker zien en er dan eigenlijk vaak niks mee doen, maar dat was verder gewoon een 'normale' dierenarts. (Dit zei ze 2 weken terug toen ik foto's liet maken van haar voorbeen, bij Alana was alles netjes, maar ze benoemde dus dat ze dat vaker zien). Misschien Utrecht vragen? Loopt het paard kreupel?

Hier is alles in de weide gelukkig weer wat rustiger en heeft Alana niks aan de trap overgehouden behalve een kaal plekje. De wonden van de andere paarden genezen ook goed gelukkig. Snel afkloppen voordat er toch nog wat gebeurd.. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:27

LuciLusitano schreef:
Kennen jullie een DA/Radioloog uit Nijmegen die “de beste” schijnt te zijn en ook veilingspaarden (hoger segment) schijnt te beoordelen?

Mijn man repareert auto’s van een BWP fokker (die verkoopt alles via veilingen) en liet aan hem de röntgenfoto van Luci zien, waarop die fokker hem doorgestuurd heeft naar die beste man/vrouw. Diegene beoordeelde dat hij/zij geen operatie advies zou geven ivm risico’s. Wel advies om volledige screening te doen (zou ik sowieso al).
Ik heb gevraagd om de naam van die arts want ik ga niet zo’n mening zomaar overnemen dus wil eerst onderzoek doen.

Bedoelde hij niet de kliniek in Heesch?

Second opinion kan nooit slecht zijn, ik zou zelf niks doen totdat hij 2.5 is en dan nog een keer kijken wat er met het chipje is gebeurd. Bij jonge paarden kan er namelijk nog van alles veranderen. Mocht ie toch geopereerd moeten worden dan kan het ook nog als 2.5 jarige.

Fijn Joanieke, hopelijk blijft het goed gaan!

Strand lijkt me ook echt heerlijk met paard.

Wat een schattige puppy's Luci..blijven ze zo qua kleur?

Mennen is trouwens heerlijk als het warm is, op de kar krijg je altijd een lekker fris windje. Alleen voor paard natuurlijk erg warm.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 15:32

LuciLusitano schreef:
KellyR schreef:
Zegt mij zo niets.
Maar ik heb het even gemist, waarvoor moet er geopereerd worden?
Ocd?

Ik heb bij Sol wel een volledige screening laten doen.

[ Afbeelding ]
Om dit chipje. Paardenarts van Wolvega zegt weghalen. Die andere arts zegt laten zitten want ziet te vaak blijvende schade door de operatie.

Nog even sidenote: chipje werd opgemerkt op röntgenfoto die gemaakt werd vanwege het vermoeden van een schieffel.

Mijn PRE had dit ook als 2 jarige bij aankoop:

Afbeelding

Als 3-jarige uit de opfok gehaald en naar de DA gereden om geopereerd te worden, toen kreeg ik een telefoontje dat het niet meer terug te vinden was:

Afbeelding

Hij is dus vanzelf opgelost. Ik heb nog een echografie laten maken of het niet tussen de gewrichten zat, maar ze hebben er niks van terug kunnen vinden.

De jouwe zit alleen nog dichter tussen de gewrichten dan de mijne zat. Ik zou zelf de gok niet durven nemen en de operatie laten doen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:34

Fysio hier net gehad. Ze liep op de volte al niet meer kreupel in draf op t harde, al voor de behandeling.. :') Wel verschrikkelijk stijf (wat ze ook al was). Ik (en zelfs de fysio haha) ben enorm opgelucht! Fysio zei ook al, ze kan moeilijk inbuigen, haar bouw nodigt uit om op de voorhand te vallen, schouders vast.. Niet gek dat ze daar kreupel van loopt op t harde. :+
Zelf niet echt dressuurmatig gereden de afgelopen 3 jaar, dus kon zo even niet vertellen waar ik tegenaan liep, maar de fysio kon zelf zo al dingen zeggen die ze zag waar ik continu van die 'Ohja daar liep ik tegenaan' momenten van kreeg.
Al met al dus super tevreden. Lekker behandeld, heerlijk afkauwen tijdens de behandeling en op t einde uitgebreid staan gapen.. :') Ben zo benieuwd hoe ze nu gaat zijn na de behandeling! Over 2 maanden een herhaal behandeling. Ik ben zo opgelucht en blij! :D

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:45

Ania, wat fijn voor jullie zeg! Chipje weg :D

Ik wacht sowieso met de screening tot de winter, mocht ik hem wel laten opereren dan staat hij niet hele dagen alleen binnen.

Joanieke, ik kan me voorstellen dat je heel erg opgelucht bent! Fijn dat de fysio zo goed helpt!

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar Luci loopt niet kreupel!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:09

Luci, wij hebben een paar jaar terug een zangersheide paard verkocht, iedereen viel toen over het chipje wat hij had. Uiteindelijk is hij voor een leuke cent aan profi’s verkocht die daar totaal niet zwaar aan tilden. Dus ik zou zeker nog een second opinion aanvragen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:22

_Tarzan schreef:
Luci, wij hebben een paar jaar terug een zangersheide paard verkocht, iedereen viel toen over het chipje wat hij had. Uiteindelijk is hij voor een leuke cent aan profi’s verkocht die daar totaal niet zwaar aan tilden. Dus ik zou zeker nog een second opinion aanvragen.

Dank je! Ik denk dat ik dan even het najaar afwacht, de volledige screening. Adh daarvan evt een second opinion.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:29

Ik kan me eindelijk officieel melden hier, sinds vandaag staat er 20 jaar nadat ik verliefd werd op het ras eindelijk een Spanjaard hier op stal.

Ik was niet opzoek, maar toen er een broer van de geweldige PRE van mn nicht voorbij kwam op Facebook ben ik gaan kijken was ik verkocht, hij heeft een super fijn koel karakter en is nu 2 jaar oud.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:30

Gefeliciteerd Charaz!
Dat vraagt om een foto :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:34

Even de verkoopfoto gepikt

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:35

Gefeliciteerd Charaz! Wat een knapperd!!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:36

Oooh wat een leukerd! Gefeliciteerd! Ik raak ook keer op keer weer verliefd als ik een Spanjaard zie.. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:17

Gefeliciteerd Charaz! en join the club.

Bij mij duurde het ook 20 jaar voor een "eigen", zou nu nooit meer anders willen.

Heel erg mooi dier, is hij nog hengst?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:26

Peet heeft gisteren weer uitgebreid genoten van zijn modderbad, om vervolgens een bokkenpartij te geven. Blij dat ik er niet op zat :')
Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:39

Haha, die staart! Fantastisch.
Welkom Charaz en je mooie puppypaard!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:44

Geweldig inderdaad, die staart er zo bovenuit!

Welkom Charaz en ? Hoe heet die knappe jongen?

Grappig, voor mij heeft het ook ong. 20 jaar geduurd voor ik mijn PRE-wens definitief in vervulling kon laten gaan.

Dan tel ik wel pas vanaf dat ik voor het eerst actief op zoek ging naar een paard. Mijn dromerij als kind en eerste eigen paard niet meegeteld. Want aan dat eerste paard ging geen actieve zoektocht vooraf, dat was mijn vroegere bijrijdpaard dat ik kon kopen.

Daarna tweemaal een PRE gehad.
Bij de eerste, 25 jaar geleden, bleek ik te zijn opgelicht (valse papieren, onbetrouwbaar en veel ouder dan gezegd). Die is na een brief van mijn advocaat teruggegaan naar verkoper.
De tweede, 9 jaar geleden, bleek zo ontzettend geen match, dat ik na een half jaar heb besloten hem weer te verkopen. Dier was superlief, superbraaf, maar er was totaal geen klik. Ik kon naast hem staan en denken ‘wat doe jij hier?’ Was zo rot, zowel voor hem als voor mij. Hij is naar een dame gegaan die tot de dag van vandaag ongelooflijk blij is met hem. En hij met haar. Ik ben er flink bij ingeschoten, maar die dame en haar plek zijn gewoon top, dus het is goed.

Taruga is dus strikt genomen mijn derde PRE, maar gevoelsmatig is ze de eerste <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:21

Welkom Charaz en gefeliciteerd met je knapperd!

Oh mijn God Peet :')

Vandaag kinderfeestje 2 dit weekeind, de dames hebben maar vrij

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:57

Wow Peet :wow:

Wat een knapperd charaz, gefeliciteerd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:30

Dorien66 schreef:
Geweldig inderdaad, die staart er zo bovenuit!

Welkom Charaz en ? Hoe heet die knappe jongen?

Grappig, voor mij heeft het ook ong. 20 jaar geduurd voor ik mijn PRE-wens definitief in vervulling kon laten gaan.

Dan tel ik wel pas vanaf dat ik voor het eerst actief op zoek ging naar een paard. Mijn dromerij als kind en eerste eigen paard niet meegeteld. Want aan dat eerste paard ging geen actieve zoektocht vooraf, dat was mijn vroegere bijrijdpaard dat ik kon kopen.

Daarna tweemaal een PRE gehad.
Bij de eerste, 25 jaar geleden, bleek ik te zijn opgelicht (valse papieren, onbetrouwbaar en veel ouder dan gezegd). Die is na een brief van mijn advocaat teruggegaan naar verkoper.
De tweede, 9 jaar geleden, bleek zo ontzettend geen match, dat ik na een half jaar heb besloten hem weer te verkopen. Dier was superlief, superbraaf, maar er was totaal geen klik. Ik kon naast hem staan en denken ‘wat doe jij hier?’ Was zo rot, zowel voor hem als voor mij. Hij is naar een dame gegaan die tot de dag van vandaag ongelooflijk blij is met hem. En hij met haar. Ik ben er flink bij ingeschoten, maar die dame en haar plek zijn gewoon top, dus het is goed.

Taruga is dus strikt genomen mijn derde PRE, maar gevoelsmatig is ze de eerste <3

Wat grappig dat het bij jou ook ongeveer twintig jaar geduurd heeft. Ik snap dat Taruga voelt als de eerste op deze manier. :j
Wel jammer van die tweede dat er geen klik was.

Mijn tweede paard had een PRE kunnen zijn (20 jaar geleden dus), ik werkte toen op een handelstal en deze kwam uit Spanje (aardig getraumatiseerd) en ik was helemaal verliefd. <3
Helaas mocht ik van mijn werkgever geen paard van hem kopen. Hij was bang voor gezeur..zelfs toen ie een half jaar later weer terug kwam mocht het niet. :(
Dus toen heb ik maar mijn tweede kwpner gekocht. Helaas pindakaas.

FB: geweldige actiefoto,s! Hij voelt zich goed. :D

Hier zijn de paarden ook vrij dit weekend, misschien morgen wat wandelen maar verder niks.. veel te warm.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:41

Gefeliciteerd charaz.

Ik heb eigenlijk altijd iets gehad met barokke paarden, veel friezen gereden en mijn eerste paard was een kruising fries. Toen ik eigenlijk gestopt was kwam per ongeluk de witte dame op mijn pad en toen was het hek van de dam haha. Maar stiekem was dit wel een penny droom ja.

Die Peet! Jezus zeg.

Ik heb vanochtend een klein rondje gedaan met de witte en de mini en ben nu net klaar met een longeerwerkje van 10 minuten met de zwarte dame. Morgen zijn ze vrij.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 06:36

Prachtig paard heb je charaz!
Hahaha die Peet, compleet onherkenbaar met z’n modder :+

Hier was Fuego de eerste en enige Spaanse (tot nu toe) ik baal dat ik bij Rambo niet toch alleen maar heb geselecteerd op Spaanse. Dus mocht ik ooit opnieuw opzoek gaan dan wordt het zeker weten weer een knappe Spanjaard! :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 07:28

Elevada was mijn eerste eigen maar daarvoor reed ik al een PRE van iemand anders. En toen ik op zoek was, was dat niet specifiek naar een pre maar kwam het wel toevallig zo uit. En daarna kwam Lis, die was wel heel bewust pre.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:31

Luci is mijn eerste Spanjaard. Maar heb altijd een zwak voor ze gehad. Ik hou van gevoelige paarden (kan daarom met de meeste koudbloeden niks), maar mijn NRPS was ook eeeerreugggg sensibel. Ik wilde nu een gevoelige maar een die iets koeler in het koppie is. Dat is gelukt :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:54

Ik heb een tijd voor iemand lusitano’s verzorgd en gereden en toen was ik al verkocht.
Daarna kocht ik mijn eerste eigen paard, maar een Lusitano was op dat moment niet betaalbaar voor mij, dus dat werd een jonge KWPN’er waar ik heel veel plezier mee heb gehad maar uiteindelijk toch mee uit elkaar gegroeid raakte, die is toen naar een kennisje gegaan om lekker mee buiten te rijden.
Ik ben weer terug gegaan naar degene waar ik de lusitano’s voor reed en heb van hem toen uiteindelijk de merrie gekocht die ik toen ben gaan rijden, dat was mijn eerste eigen Lusitano.
En die was vooral niet makkelijk… heel gevoelig, heel snel stress, heel veel spanning onder het zadel…
Na een aantal jaar heb ik er een Lusitano veulen bij gekocht, toen hij 3 jaar was heb ik mijn merrie in moeten laten slapen.
Ik heb met hem een geweldige tijd gehad maar ook wel veel zorgen, hij had pssm en een auto immuunprobleem en kreeg daar aan het eind ook nog een peesblessure bij die niet wilde genezen. We hebben daar 1,5 jaar had voor gevochten en toen heb k hem in laten slapen omdat zijn lijf het niet meer trok en de pees ook niet beter werd…
Ik wilde weer een Lusitano maar een volwassen Lusitano die goed gereden was zodat ik lekker weer aan de slag kon was heel lastig te vinden en/of niet te betalen, dus toen is het een lipizzaner geworden.
Die vooral heel erg niet makkelijk bleek toen ik hem eenmaal thuis had…
Ik heb die zomer een Lusitano veulen gekocht zodat ik weer echt helemaal opnieuw zou kunnen beginnen. Die is nu 2,5 en staat in Friesland in de opfok.
Verder heeft mijn vriend na veel ellende met vorige paarden nu een net 3 jarige fries die een paar maanden geleden uit de opfok is gekomen.