[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:15

Heb 2 grote desmoid tumoren in mijn buik,
Mijn darmen worden geblokkeerd door de tumor. Hierdoor loopt mijn maaginhoud niet meer door naar dr darmen vandaar dat ze nu een pegsonde hebben geplaatst hier lopen nu de maagsappen in af.
Ik krijg nu voeding via infuus. Mag alleen helder drinken nog. Eten kan niet meer..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:22

Zonnebloem92 schreef:
Bedankt voor jullie opbeurende woorden.
Als ik erover nadenk, ik ben half oktober wel van zadel gewisseld en volgens mij is toen langzaam aan de ellende begonnen.
In mijn optiek lag het andere zadel ook gewoon beter, en mijn instructrice vond dit zadel ook wat wippen aan de achterkant.
Dus ik ben nu aan het longeren met dubbele lijnen, grondwerken en balkjes lopen tot we meer weten.
Donderdag gaan we naar de kliniek.

Nu niet meer kreupel Lys?

Dat is naar Evelien, wat heb je?

Fijn dat het beter gaat met Tim!

Zadels die niet goed passen, kunnen voor zoveel ellende zorgen.
Het lastige is dat je verwacht de "expert" (de zadelmaker) erbij te halen, maar dat is zeker niet altijd een garantie dat het goed is.

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:56

_evelien_ schreef:
Mijn darmen worden geblokkeerd door de tumor. Hierdoor loopt mijn maaginhoud niet meer door naar dr darmen vandaar dat ze nu een pegsonde hebben geplaatst hier lopen nu de maagsappen in af.
Ik krijg nu voeding via infuus. Mag alleen helder drinken nog. Eten kan niet meer..

Jeetje wat heftig, sterkte

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:25

_evelien_ schreef:

Ach, wat ontzettend vervelend voor je.
Veel sterkte!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:40

Wat heftig Evelien.
Sterkte

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:02

Dankjewel allemaal. Vandaag weer even bij mijn paard geweest.. morgen wil ik proberen haar even te poetsen.

Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:35

Jeetje Evelien. Wat vreselijk heftig. Alle sterkte!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:41

Oef Evelien, inderdaad erg heftig! Mooie foto zo met die hals.

Picasso is idd niet meer kreupel gelukkig. Wij hebben gisteren te horen gekregen dat ons bod geaccepteerd is.... dus begin volgend jaar komt ie aan huis te staan <3

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:33

Gefeliciteerd! Paard aan huis is heerlijk.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:27

Hoi! Mag ik ook mee praten? :):)

Hier een friezen liefhebber en in het bezit van 2 friese merries waarvan 1 drachtig. :)

Ben erg benieuwd naar de verhalen over andere friezen!!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:12

_evelien_ schreef:
Gefeliciteerd! Paard aan huis is heerlijk.

Dankjewel! Heb de andere vier al aan huis, maar nu eindelijk voldoende grond voor een groot paard én rijbak aan huis :D

Tuurlijk Dennenboom! Ik vind het altijd wel interessant te horen welke afstamming paarden hebben, leeftijd etc. en wat doe je er zoal mee? :) dus mocht je dat willen delen...

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:34

Hier ook weer even bijgelezen.
Wat een naar bericht Evelien. Ik heb even opgezocht wat het inhoud en ik schrok er van. Is er nog herstel, behandeling of verbetering mogelijk?
Hoop dat jouw paard een steun voorvje is. Heel veel sterkte!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:38

Verder gaat alles goed hier. Onze drachtige merrie kan vanaf 5 februari veilig bevallen. Dat gaat nu echt heel snel. Kan me er nog niks bij voorstellen maar over anderhalve maand is het er misschien al wel aks alles goed blijft gaan. Ze is nu ook echt heel erg zwaar ah worden.
Vandaag een heerlijke droge nieuwjaarsdag. Iedereen een heel goed 2021 gewenst. Hopen op veel mooie momenten met de friese parels.

Welkom Dennenboom. Wat voor friezen heb je?
En leuk Lys PPA, hebben jullie meer ruimte om huis gekregen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:52

Iedereen de beste wensen voor 2021!

Evelien, jeetje wat een enorm heftig nieuws... Je was zo lekker bezig en nu opeens dit. Wat zul je geschrokken zijn en wat een aanpassing moet je door zo. Ik hoop dat er een behandeling is die je kan helpen zodat je hopelijk weer wat vrijer bent. Heel veel sterkte! Hopelijk geeft je paard je steun en troost :(:)

Lys, voor jou een mooi vooruitzicht met het huis, gefeliciteerd! <3

Dennenboom, welkom!

Hier alles goed met de paardjes, behalve met de drie jarige die net zadelmak is. Ik had er een paar keer opgezeten en toen kreeg ze een dikke sprong. Waarschijnlijk een chipje dus volgende week een foto laten maken. Ik zou er enorm van balen omdat ze dan enkele maanden uit de running gaat zijn en we weer opnieuw kunnen beginnen waarschijnlijk. Nu beginnen we maar met de andere die nog zadelmak moet.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:52

ynekes schreef:
Hier ook weer even bijgelezen.
Wat een naar bericht Evelien. Ik heb even opgezocht wat het inhoud en ik schrok er van. Is er nog herstel, behandeling of verbetering mogelijk?
Hoop dat jouw paard een steun voorvje is. Heel veel sterkte!

Helaas nu geen behandeling.
Enigste wat ze kunnen doen is het zo comfortabel mogelijk te maken.
Ik hoop op een nieuw medicijn..
De thuiszorg wil mij wel leren hoe ik zelf mijn infuus kan loskoppelen. Dan zou ik toch nog weer op mijn paard kunnen voor zo lang het kan.
Als ik met haar rijd vergeet ik even alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:48

Wat heftig Evelien!

Hier een domper gister in de kliniek.
Emma heeft echt slechte knieën en door het op slot schieten nu veel pijn aan de knieën. Da vermoedt dat haar gedrag dus hieruit voort komt.
Echter zaten er ook wat vernauwingen in de ruggenwervels, net wel/net geen kissing spines dus we gaan niet heel positief het nieuwe jaar in.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:12

Echt heftig Evelien. Heel veel sterkte!

Zonnebloem..
Wat vervelend nieuws dat het niet helemaal goed lijkt met Emma. Kunnen ze Emma iets aanbieden qua behandeling?

Jinthe.. wat jammer. Zo heb je zo maar wat..

Wij hadden afgelopen weken ook stress. Op een ochtend stond ons veulen van mei met een enorme voorknie en stokkreupel. Was echt niet normaal. Ze kreeg ook koorts en doordat de bult zo dik was konden ze er niks van zeggen. Enige goede nieuws was dat ze er nog op rondstrompelde. Eerst week antibiotica, toen ging de pijn wel weg maar de zwelling bleef. Op de foto gezet ivm het gewricht, bleek het gelukkig toch een infectie onder de huid te zijn ipv in het bot. Zijn nu paar weken verder en het trekt nu weg.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:50

De beste wensen allemaal! Lys gefeliciteerd met jullie aankoop van het huis :)

Wat balen jinthe hopelijk valt het mee!

Och nee zonnebloem wat sneu!! Wat is de prognose ? Ik ben er niet echt bekend mee maar het klinkt niet best.

Ynekes wat schrikken zeg ! Gelukkig niet het bot.
Doet me denken aan mijn bijna drie jarige Fries die een gaatje in haar “knie” had toen ze 1,5 jaar was. ik vergeet naam steeds van dat gewricht Is niet de echte knie. Maar die moest ook op antibiotica en pijnstillers want bleef vaak ontsteken gelukkig helemaal genezen.

Mijn kleine Friesje Jelske begint wat op te knappen, helaas verstopte ze een paar keer maar door de voeding aan te passen en hoger te voeren lijkt dit nu goed te gaan!

Afbeelding

Mijn grote Fries Tjitske doet het ook goed, lekker smerig en we longeren elke week een keertje ca 10 minuten.

Afbeelding

We denken eraan om haar dit jaar te laten dekken en dan jaar erop te gaan beleren. Maar dat gaan we nog even goed bekijken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:36

Ynekes en Lys_PPA:
1. Uldrik x Reinder, bijna 4 jaar en drachtig van Tsjalle uitgerekend 5 april.

2. Tsjalle x Feitse, bijna 4 jaar. Wordt rustig aan doorgereden.

Plan is om beide merries bij de hengst te gaan doen. Tips kwa hengstenkeuze zijn uiteraard welkom!

Voor de Tsjalle merrie heb ik Ulbrân ingedachten. En voor de Uldrik merrie staan Epke, Matthys, Auwert en Beant op de lijst. Nog wat uit te zoeken dus :j

Wat voor friezen hebben jullie?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:43

Dennenboom schreef:
Ynekes en Lys_PPA:
1. Uldrik x Reinder, bijna 4 jaar en drachtig van Tsjalle uitgerekend 5 april.

2. Tsjalle x Feitse, bijna 4 jaar. Wordt rustig aan doorgereden.

Plan is om beide merries bij de hengst te gaan doen. Tips kwa hengstenkeuze zijn uiteraard welkom!

Voor de Tsjalle merrie heb ik Ulbrân ingedachten. En voor de Uldrik merrie staan Epke, Matthys, Auwert en Beant op de lijst. Nog wat uit te zoeken dus :j

Wat voor friezen hebben jullie?

Chants: auwert, auwert, auwert! *\%/*

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:49

Leuk Denneboom! Fokadvies vinden wij erg leuk. Maar dan liefst wel even met de fokwaarden erbij zodat we ook echt even kritisch kunnen kijken naar de verbeterpunten.

Wij hebben vijf friezen met de zesde op komst.
Jasper x Remmelt ster sportruin
Tsjalbert x Tsjalke 1e premie stermerrie, zij is drachtig van Jehannes
Reinder x Fetse 2e premie stermerrie
en daar een merrieveulen van 2020 bij; Jurre x Reinder. Zij is nu niet drachtig.
Mijn dochter heeft dit jaar nog een hengstje gekocht, dat is een Jouwe uit een kroonmerrie v. Tsjalle. Die staat id opfok.
Ik heb zelf Auwert vr komend seizoen gereserveerd, vorig jaar zat hij al vol :j
Laatst bijgewerkt door ynekes op 02-01-21 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:49

Wij krijgen eind april een veulen van auwert uit onze epke merrie. Mama van de epke is een maurus en die is nu volledig onder het zadel na het verwerpen van de dracht en het verliezen van haar veulen van dit jaar. Heb haar nog nooit doorgepakt en vind het allemaal onwijs leuk en spannend! Vooral het veulen van haar dochter vind ik erg spannend :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:06

Hier verwachten we ook een Auwert veulen uit de Dries x Sape merrie. Wel pas in juni. Komend jaar dekken we maar 1 merrie omdat de andere pas in juli uitgerekend zijn en we het anders te laat vinden.

Fokadvies is altijd leuk maar dan moet je wel een idee hebben waar je op zou willen verbeteren. Fokkers die al jaren meegaan weten veel uit het hoofd maar ben je beginnend fokker kun je veel informatie halen van de kfps site.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:30

Afbeelding

Hier is een hele hoop gebeurd. Jelske zijn training is inmiddels van start gegaan. 1 keer per week loopt hij 15 minuten voor de wagen.recht uit op een semi verhard pad. Hij loopt voor een concours wagentje die onderdoor kan draaien.Die weegt niet zoveel. Ik zit in mijn eentje op de bok om gewicht te verminderen. Jelske is nagenoeg bombproof voor zover een jonkie dat kan zijn. De reden voor het nu al beleren voor de wagen is omdat ik zwanger blijk. En ik het niet meer volhoud om tien km te lange lijnen met hem. En straks ben ik te dik om hem te beleren. _O- Bovendien als ik hem moet gaan beleren wanneer hij eigenlijk juist vollop spieren moet gaan ontwikkelen ter voorbereiding van de hk...Is het doel van het lopen voor de wagen een beetje weg... -O-

In juli moet ik bevallen en dan handig ik de teugels even voor een paar weken over aan de stalhouder. En in augustus zal hij op ijzers gaan. Vanaf dat moment zal hij twee keer in de week voor de wagen gaan lopen en worden de trainingen serieuzer ivm aanloop naar de hk. Meneer vind het gelukkig wel mooi werk dat lopen voor de wagen. <3 Hij mag eindelijk draven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:33

Zonnebloem92 schreef:
Wat heftig Evelien!

Hier een domper gister in de kliniek.
Emma heeft echt slechte knieën en door het op slot schieten nu veel pijn aan de knieën. Da vermoedt dat haar gedrag dus hieruit voort komt.
Echter zaten er ook wat vernauwingen in de ruggenwervels, net wel/net geen kissing spines dus we gaan niet heel positief het nieuwe jaar in.

Wat een rotnieuws zeg.
En nu?
Wat is het advies en wat zijn de vooruitzichten?