Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:31

Zijn daar eigenlijk geen regels voor vanuit de knhs?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:36

Nope. Zouden er wat mij betreft wel mogen komen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:00

Maar ze zijn er wel voor transport toch? Dus als mensen hun paarden niet meer mogen vervoeren zou een wedstrijd in theorie toch door de organisatie afgelast moeten worden? Of denk ik nu te simpel?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:27

Dat is pas voor lang transport (8+ u vanaf 35 graden uit mijn hoofd).

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:36

Daar is inderdaad niet zo heel veel voor geregeld.

Vanaf 27 graden is er een hitte protocol, maar dit is vnl voor veevervoer waarbij er minder vee in de wagen mag staan tussen 12 en 19h.

Vanaf 30 graden zijn er extra maatregelen voor internationaal vervoer.

En vanaf 35 graden is het pas verboden om te vervoeren.

Ze houden hiervoor de KNMI app aan wat betreft range van temperatuur.

Ik heb een keer met Cas moeten rijden toen het echt zo warm was, volgens mij naar de kliniek in België - wel vroeg gelukkig. Was best goed te doen zolang je maar niet stil komt te staan. Dus kleine stukjes geloof ik wel eigenlijk wel.

Maar als het niet nodig is, waarom zou je? Omdat je perse punten wilt rijden...

Ik vind het een verstandig besluit Audesta, meer kan ik niet zeggen. Behalve dat ik hoop dat er meerdere zijn die jouw voorbeeld volgen. En deze persoon moet op een ander moment in haar cyclus wellicht berichten antwoorden. :')

Edit: knhs heeft wel een protocol gemaakt in 2022 als ik het zo goed zag. In dit stuk staat de verwijzing naar het document
https://www.knhs.nl/nieuws/maatregelen- ... arme-dagen

Hierin stellen ze dat ze transport boven de 27 graden actieve ventilatie nodig is. En boven de 35 graden om het evenement af te lassen. Maar wel als richtlijnen en geen eisen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:00

Ze zouden daar best regels voor mogen maken, maar goed, het zal een vereniging wel geld kosten opzet laatste moment cancelen dus die laten het liever door gaan…

Wij gaan in ieder geval komend weekend helaas geen paard meenemen met weekendje weg, super jammer, maar ik wil hem dat niet aan doen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:37

Ik zie dat CHIO Rotterdam ook gewoon door gaat dit weekend. Nu is het daar aan de kust wellicht wel iets koeler dan midden/ zuiden van het land.

Regels lijken mij ook geen overbodige luxe..zeker omdat die warme dagen helaas steeds vaker voorkomen.

Ik probeer trouwens altijd zo vroeg mogelijk te gaan als het warm is/ wordt. Wat ik doe dat wisselt, grondwerk, longeren, of niks. Maar ik doe het altijd rustig.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:41

KellyR, ja was zeker heel leuk!
Ik heb van mijn clinic wel wat beeldmateriaal.

https://www.facebook.com/share/v/169vQv ... tid=wwXIfr

Fijn dat je verhuizing goed is gegaan, toch altijd stressvol.

Nouvel ja het was wel wat benauwd maar viel heel erg mee!
Zondag was het niet heel warm.
Jammer van je weekendje bossen maar dan maar heel vroeg naar het strand om af te koelen :+

LuciLusitano gefeliciteerd met je puppies!
Dat roept wel om foto's haha

Elisa ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn van wat hun paard nodig heeft qua voeding.
Zonde wat het is zo belangrijk.
Bedankt voor je compliment :o

Audesta fijn dat je zadelissues voorbij zijn.
Kun je met een gerust hard trainen.
Hier in de omgeving worden ook alle wedstrijden afgemeld en dat is echt terecht vind ik.

Maartje ik vind het systeem van Edix ook heel interessant!
Had een zadelmaker laten komen die deze verkocht maar zij kon mijn eigen zadel nog pas krijgen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:44

Ja het strand, daar ben ik met dit weer wel echt jaloers op.

Nou, bleek dat een stagiaire eventorganisatie de wedstrijd georganiseerd had en nogal uit emotie gereageerd had op de mail :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:58

ah, maar dan hangt haar cijfer er waarschijnlijk ook van af :=

Heb voor volgende week een afspraak met de edix-dame om de paddle die ze hebben te testen als een soort tussenoplossing. Dan kan ik Lis wel met iets inrijden waar ik hopelijk beter op zit en beugels aan heb, en dan kunnen we straks een echt zadel testen als we mooi in stap en draf door de rijbaan kunnen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:00

ah fijn! ik heb inmiddels een afspraak staan met een zadelmaker, duimen dat die goed werk levert.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:03

Hier wat drukke dagen gehad thuis met de kids. Kwam weer even duidelijk naar voren waarom ik Alana wilde verkopen, maar dit keer baalde ik dat ik geen tijd en energie had om naar haar toe te gaan. Plus veel te warm... Hoop vanavond even door het bos te kunnen gaan wandelen.

Alles zo goed als meegelezen hier.

Fijn dat de zadel issues opgelost lijken te worden!

De PRE keuring heel wat jaren terug een paar keer geweest, toen ik nog een verzorgpaard had bij een fokker. Voor nu niet echt de interesse om daar heen te gaan... Wel heel leuk die clinic Kelly!

Echt bizar dat je een reactie krijgt op de afmelding Audesta. Je hoopt dan toch dat ze daar op z'n minst begripvol op reageren. Verklaard wel als t een stagiaire was, maar alsnog vind ik het raar.

Hier ging vorige week de fascia therapie niet door vanwege de warmte. Morgen nog wel de fysio gepland. Gisteren een nieuw paard in de kudde erbij. Ging even iets vervelender dan normaal. Afgelopen 3 jaar eigenlijk alleen maar rustige introducties gehad, maar dit keer meerdere paarden elkaar getrapt, 2 paarden met lelijke snee en Alana 'gelukkig' enkel getrapt op zijkant buik. 20 cm verder naar achteren en ze stond waarschijnlijk met een dikke knie... Wat dat betreft blij dat de fascia uitgesteld is, anders was dat mooi voor niks geweest...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:26

Elisa2 schreef:
Ik zie dat CHIO Rotterdam ook gewoon door gaat dit weekend. Nu is het daar aan de kust wellicht wel iets koeler dan midden/ zuiden van het land.

Je zit daar toch echt nog een km of 25 van de kust daar (hemelsbreed). Van een lekkere zeewind is geen sprake.
Maar het is er ongetwijfeld koeler dan in het zuiden, zeker door het omringende bos.

Eerlijk gezegd vind ik het altijd een lastige discussie, transport etc met warmte. Natuurlijk, accuut dierenarts bezoek is een no-brainer.
Maar ja, als je met zo'n dilemma zit: [VMR] Paard in de trailer met hitte
Snap ik echt wel dat je toch overweegt ervoor te gaan.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:33

Ik begrijp de spagaat waarin je je dan bevind ook zeker. Maar voor mij is ook dat een no brainer. Mijn toch veel gewende paarden kregen al stress van mijn jurk alleen dus ik zou voor mijn eigen ontspanning en voor de paarden alles met de paarden verzetten naar een andere dag :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:35

Super leuk filmpje Kelly_Taco :D

En klopt wat betreft voeding, het is ook wel lastig omdat de behoeften van een paard natuurlijk ook kunnen veranderen.

Ik hoop dat het wat is Maartje!

Ships dat is balen Joanieke, hopelijk houdt ze er niks aan over verder. Inderdaad maar beter dat het verzet is zo. De warmte maakt het niet makkelijker om iets met je paard te kunnen doen vind ik altijd.

Ah jammer Dorien, ik heb inderdaad altijd het idee dat het koeler is het Westen. Nu zullen die stallen daar wel gekoeld worden?

Qua hitte denk ik dat het ook afhangt van de inspanning die een paard nog moet leveren. Een trailer ritje van twintig minuten van een koele stal naar koele stal zal meestal nog wel gaan. Maar moet een dier dan daarna nog (zonder te kunnen koelen)echt inspanning leveren.. (sporten) dat zou ik dus niet doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:37

Ik heb destijds ook bewust geen foto's met paard gemaakt, ik had toen alleen mijn NRPS pony nog en dat was een mega stresskip als er iets anders was, dus ander terrein leek me echt niks haha

Wedstrijden vind ik toch wel wat anders dan dat trouw-verhaal. Dan zit er nog een heel groot deel inspanning bij.
Jonique zou ik nu prima op de trailer durven vervoeren, die geeft er niks om en kan goed tegen de warmte. De rest zou ik alleen bij nood nu doen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:27

Wij hadden eerder een vrachtwagen met goede ventilatie, daarin deden we ze nog wel eens vervoeren met warm weer. Kwamen er droog vanaf. Nu andere wagen zonder die ventilatie en nu is het voor ons ook een no brainer kwa vervoeren met warm weer.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:35

Trailer zou ik met dit weer alleen met spoed doen, aangezien ze makkelijk laadt, maar niet rustig staat vind ik dat anders niet eerlijk.

Rijden doe ik wel gewoon, iets aangepast als dat lukt. Ze zweet heel snel en goed, dus ik zorg er dan vooral voor dat ik goed afspuit en electrolyten bij voer. Ook rijdt ik niet op het heetst van de dag, maar gister priveles gehad om 17.30, toen was het nog goed warm en Sun maakte zich erg druk. Ik rij dan wel gewoon door tot we het goed af kunnen sluiten, ook al heeft ze het heel warm. Maar zorg dan dus wel voor goed koelen daarna en juiste voeding en toegang tot water.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 14:44

Ik rijd niet op het moment. Maar dat heeft niks met hitte te maken _O-
Zou anders alsnog niet hebben gereden, Peet red het prima met deze temperaturen, maar ik functioneer niet helemaal best meer als het boven 25 graden is :')

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:50

Afbeelding
Bij deze een foto :-)

Ik rijd momenteel ook amper. Af en toe op paard van vriendin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:36

Wat een schatjes die puppy’s!

Hier aan de kust scheelt zeker met het binnenland, vaak zomaar een graad of 5 of meer, afhankelijk van hoe de wind staat.

Op strand hoef je nu ook echt niet te zijn, veel te druk…
Dan moet je echt heel vroeg gaan…
Dat deed ik wel vaak, dan is het heerlijk!
Nu sta ik op een stal waar je niet heel vroeg mag komen en we met de trailer moeten dus dan wordt het lastiger…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:50

Ah vandaar de minder filmpjes, ik miste ze al.

Ja ik vind rijwind in de trailer met 30+ echt nog warme wind dus nope. Voor mij een no go.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:29

En op de weg is die wind nog warmer door het asfalt.. :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:53

Jep, dat dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:02

Audesta schreef:
Ah vandaar de minder filmpjes, ik miste ze al.

Ja helaas, dat mis ik wel echt… maar er was weinig keus, stalling vinden hier in de buurt is echt drama dus ik was allang blij dat ik wat had gevonden en dit is verder wel een hele fijne stal, dus dan moeten we dat helaas maar op de koop toenemen…