[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:02

Heee allemaal! Ik heb ff een vraag. Onze merrie is nu 8,5 maand drachtig en moet voor de eerste keer. Wij hebben alleen nog nooit zo snel een veulen zien springen (meestal pas op maand 10 bij haar moeder die ook in ons bezit is) is dit normaal? Daarbij is ze enooorm boos. Plat de oren in de nek als je de box inloopt, is dit een soort nest gedrag? Dus haar terratorium? Haar moeder is vanaf het eerste veulen (ze heeft er 5 gehad) super makkelijk dus wij kennen dit gedrag niet. Vind het ook allemaal best spannend omdat dit onze eigen gefokte Friese merrie is die een veulen krijgt haha

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:06

Horseloverl schreef:
Heee allemaal! Ik heb ff een vraag. Onze merrie is nu 8,5 maand drachtig en moet voor de eerste keer. Wij hebben alleen nog nooit zo snel een veulen zien springen (meestal pas op maand 10 bij haar moeder die ook in ons bezit is) is dit normaal? Daarbij is ze enooorm boos. Plat de oren in de nek als je de box inloopt, is dit een soort nest gedrag? Dus haar terratorium? Haar moeder is vanaf het eerste veulen (ze heeft er 5 gehad) super makkelijk dus wij kennen dit gedrag niet. Vind het ook allemaal best spannend omdat dit onze eigen gefokte Friese merrie is die een veulen krijgt haha

Ik zou het helaas niet weten, maar bij twijfel zou ik de dierenarts raadplegen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:13

Afgelopen zaterdag is de pees gecheckt van mn 6 jarige.
Ze heeft inmiddels 8 maanden rust na het krijgen van een zware peesblessure.
Er was minimaal wat littekenweefsel te voelen, de pees was dun en totaal ongevoelig.

Dat is echt goed nieuws!
Helemaal omdat mevrouw haar rust niet echt gepakt heeft.
Bij de verplichte boxrust ging ze zo uit haar plaat dat we er paddockrust van gemaakt hebben. Dat ging nog veel slechter.

Uiteindelijk haar 24/7 op de wei gegooid met 2 rustige oudjes. Dat ging wel goed. Ze galopeerde en bokte wel, maar met wat meer beleid :D.

Dat haar pees ondanks haar capriolen zo goed aan voelt, geeft moed!
Van het voorjaar een peesscan en dan hopelijk weer voorzichtig aan het werk. :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:29

Horselovr: het kan zijn omdat ze voor de eerste keer drachtig is dat ze het allemaal niet zo goed weet. Het is natuurlijk iets heel nieuws. Boos zijn kan last van hormonen zijn of dat het veulen toch al wel dwars zit voor haar.

Mocht je toch echt twijfelen even je dierenarts vragen :)

Boemel wat een goed nieuws ! Hopelijk in voorjaar ook een goeie scan.

Ik ben zaterdag met mijn Fries en welsh naar het bos geweest. En ze was super braaf!
Aller eerste keer.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:36

Janinevv schreef:
Horselovr: het kan zijn omdat ze voor de eerste keer drachtig is dat ze het allemaal niet zo goed weet. Het is natuurlijk iets heel nieuws. Boos zijn kan last van hormonen zijn of dat het veulen toch al wel dwars zit voor haar.

Mocht je toch echt twijfelen even je dierenarts vragen :)

Boemel wat een goed nieuws ! Hopelijk in voorjaar ook een goeie scan.

Ik ben zaterdag met mijn Fries en welsh naar het bos geweest. En ze was super braaf!
Aller eerste keer.
[ [url=m/W03sxi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn zeg! Leuke foto ook!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:39

Dankje!
T ziet er beetje vol uit met al die touwen hadden hoofdstel over halster gedaan mocht er wat breken dat we extra touw hadden.

Maar ze deed het top!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:18

boemel, goed nieuws over de pees. Hopelijk is de scan straks helemaal goed.
Janinevv, leuke foto!
Zaterdag is mijn puppy op de foto geweest, met een kerstkrans om z'n nek :') Hij moest natuurlijk uitgebreid controleren of dat allemaal eetbaar was, maar gelukkig is alles heel gebleven. Het is nu wachten op de foto's, ik heb een voorproefje gezien en ze zijn goed gelukt.
Die middag waren er ook wat kindjes in de bak aan het spelen met pony's, kerstgedoe en muziek. Ik had verwacht dat Ayke het spannend zou vinden, maar nee...hij liep er recht op af en wilde eigenlijk niet meer weg. Hij is dus redelijk kerst proof hahaha

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:29

Zonnebloem92 oehh dat klinkt niet goed.. Bekenden van mij hebben soortgelijk meegemaakt, paard bleek kissing spines te hebben, precies onder het zadel...

Kusvoorjou, ook penny momentjes horen erbij, heerlijk af en toe alleen maar te tutten! En inderdaad paard is echt een medicijn tegen alles.

Janinevv, fijn, dat wandelen!

Ik ben gisteren ook weer lekker het bos in geweest, 3 friezen en n ijslander.. Het was een heerlijk ritje (met perfect paardrij weer)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:57

De foto's zijn gelukt!

Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:58

Wauw super mooi!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:02

Mooi geworden! Wat een leuke bruine voorpluk nog :D . Ik vind dat wel grappig staan.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:56

Hallo allemaal.
Weet niet of ik dit hier mag plaatsten maar ik zoek een friese ruin of hengst.
Tussen de 5 en 9 jaar.
Rond de 168.
Makkelijk te rijden.

Zelf hebben we een friese merrie van Tsjalle.
Wordt volgend jaar 3.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:50

boemel schreef:
Mooi geworden! Wat een leuke bruine voorpluk nog :D . Ik vind dat wel grappig staan.

Ja he, een soort coupe soleil hahaha :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:54

Nadia schreef:
boemel schreef:

Ja he, een soort coupe soleil hahaha :D

Ha ha ja inderdaad. De bruine pruik van Tess begint net weer wat donkerder te worden :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:32

Ik kom ook weer even uit mijn meelees modus :P Ben de afgelopen 2 weken weer aan het werk, na 2 maanden ziektewet, dus was beetje moe :Z

Mooie kerstfoto's Nadia :D

Vanmorgen maar ff een rondje bos gedaan met Diablo. Zo lekker dat het niet uitmaakt als je een week niet hebt gereden.. Je stapt op en rijdt zo weg <3

Afbeelding

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:43

Aahhhh die kerstmuts, te leuk :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:48

Thnx :D
Vorig jaar had ik iets meer uit de kast getrokken :))

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:09

Lys_PPA schreef:
Zonnebloem92 oehh dat klinkt niet goed.. Bekenden van mij hebben soortgelijk meegemaakt, paard bleek kissing spines te hebben, precies onder het zadel...

Ik hoop het niet maar het is inderdaad wel mijn angst:(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:21

Zonnebloem92 schreef:
Sorry dames ik heb lang niet gereageerd.
Na de ontsteking aan haar been kreeg ze last van een knie die op slot ging.
Half oktober nog een keer de zadelmaker laten komen en begonnen met lessen.
Na een paar weken merkte ik op dat ze af en toe een gek huppeltje had, maar kon mijn vinger er niet op leggen en mijn instructrice ook niet.
Ook werd ze wat kribbiger met opzadelen en loopt ze naar achter met opzadelen.
Ik heb haar toen nog 1x geprobeerd te rijden en stappen ging prima, maar toen ik wilde aandraven bleef ze bokken en steigeren.
Dus heb ik een afspraak gepland met de zadelmaker omdat ik het idee had dat het zadel toch niet lekker lag.
Nu ben ik nog 1x gaan rijden met bareback pad en 1x zonder zadel, maar ook dan blijft ze bokken en steigeren dus ben er meteen afgegaan.
Bij het longeren loopt ze wel goed en lijkt nergens last van te hebben.
En nu? Wat kan het zijn?
Zal ik een osteopaat laten komen? Toch de dierenarts of meteen naar de kliniek?

Mijn merrie heeft een tijdje een verkorte (gespannen) rugspier gehad en daardoor kreeg ze ook knieproblemen.

De dierenarts riep ook kissing spines. En ik heb daar veel stress van gehad.

Na goed losmaken door osteopaat, een tijd grondwerk en echt een goede zadelmaker erbij is ze echt heel los in dr lijf geworden en heel fijn gaan lopen.

Het zadel dat volgens 2 zadelmakers prima paste, bleek helemaal niet fijn te zitten, dat gaf haar veel spanning in haar lijf.

Nadat ik Sella erbij gehad heb voor haar nieuwe zadel, kreeg ik zo'n fijn paard terug. Vriendelijk, ontspannen en los.

Niet direct het ergste denken hoor.
Naar de kliniek is natuurlijk altijd een goede optie, maar als je daar niet direct voor gaat, zou ik voor een osteopaat gecertificeerd door het icreo gaan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:45

Het is echt jammer dat door de Coronaregels mijn vriend niet meer naar stal mag om te filmen of foto's te maken.

Diekke loopt echt zo ontzettend fijn, dat ik dat graag vastgelegd had willen hebben :D .

Half jaar geleden gekocht als braaf, wat stijf recreatiepaard, wetende dat ze lang stil gestaan had, maar wel ooit in de sport gelopen.
En nu is ze zo fijn en los, kom steeds met een big smile van haar af.

Vandaag voor t eerst fijne keertwending om de achterhand netjes gereden.
Bij het wijken lukt steeds beter om takt te houden en ze gaat steeds beter dragen.

Ze is altijd een beetje een dieseltje, maar als ze eenmaal los is, is ze ook op de pinken te rijden en heeft amper been nodig. Lief dier :o

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:48

Ook al een tijdje alleen mee gelezen. Ben nu ook weer actief aan het bakwerk begonnen met Tim. Volg alle tips op dressagepro en zo waar...hij wordt al iets soepeler. Ook de tips van hier gebruikt. Niet gefrustreerd raken, niet boos worden, zacht blijven..heel veel voltes en overgangen rijden en langzaamaan gaat het iets beter.. moet echt doorzetten want als het zo moeizaam gaat is de lol er voor mij zo af...maar merkte dat Tim ( gek genoeg) wat uitdaging wilde ipv alleen het bos in. Hij werd beetje stout. Apart dat hij dat zo liet merken en nu ik meer afwissel hij meer energie geeft en weer zichzelf is.
Zo leren we elke dag weer :-)

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:48

Timmie klinkt alsof je nu op de goede weg bent.
Hierbij weer eens een foto van ons. Dit was 1 van de laatste keren dat ik op paard zat.
(Ben ziek en heb momenteel 24 uur infuus aan. Rijden zit er dus niet meer in)

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:01

_evelien_ schreef:
Timmie klinkt alsof je nu op de goede weg bent.
Hierbij weer eens een foto van ons. Dit was 1 van de laatste keren dat ik op paard zat.
(Ben ziek en heb momenteel 24 uur infuus aan. Rijden zit er dus niet meer in)

[ [url=m/hEMcKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vervelend voor je. Beterschap!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:22

Zonnebloem92, al iets meer bekend?
Inderdaad, niet meteen het ergste denken al weet ik dat dat moeilijk is. Ik heb afgelopen week (6 dagen) een kreupel paard gehad en zag het al duister in :+

Boemel en timmie fijn dat het rijden goed gaat!

Evelien, super vervelend. Is het blijvend of wellicht in de toekomst wel weer de mogelijkheid om te rijden? Sterkte in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:36

Bedankt voor jullie opbeurende woorden.
Als ik erover nadenk, ik ben half oktober wel van zadel gewisseld en volgens mij is toen langzaam aan de ellende begonnen.
In mijn optiek lag het andere zadel ook gewoon beter, en mijn instructrice vond dit zadel ook wat wippen aan de achterkant.
Dus ik ben nu aan het longeren met dubbele lijnen, grondwerken en balkjes lopen tot we meer weten.
Donderdag gaan we naar de kliniek.

Nu niet meer kreupel Lys?

Dat is naar Evelien, wat heb je?

Fijn dat het beter gaat met Tim!