Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Vie

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:18

Je hebt groot gelijk Suus, groen op groen is meestal niet slim (heb er ervaring mee).
Mijn fries is ook licht in de hand, heb alleen wel een periode gehad dat ze mij naar de uitgang sleurde. Maar die periode is voorbij, gelukkig.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:05

Mits je hele goede begeleiding hebt kan het goed gaan. maar een die het kan lijkt me wel fijn. Maar ben erg benieuwd is het een klinische keuring?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:16

Het is altijd fijn echt een leer paardje te hebben of gehad te hebben :) m'n vorige paard is voor mij echt m'n leerpaard geweest. Ik had nog nooit een wedstrijd gereden en altijd alleen maar in het bos gereden met m'n pony. M'n leerpaard liep op dat moment M2 en heb dan ook super veel van hem geleerd vooral technisch.

Hopelijk komt ze goed door de keuring! :D word ze klinisch of rontgolisch gekeurd? Of het hele pakket? Haha

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:20

Wat leuk amoorm dat je reageert hier weer op dit topic als topicstartster!
Goed dat je nu ook bezig bent met andere dingen en niet de focus alleen op
de wedstrijden, dat is ook een fout waar ik tegen aan loop, soms wil je gewoon
te graag.
Lauke leuk de foto's die je plaatst, dat zijn hele verschillen inderdaad.
Suus wat leuk en spannend die keuring hoop dat ze er doorkomt voor je!

Ik had liever miss ook wel een paard gehad wat wel wedstrijd gewend was omdat ik
dat zelf ook niet heb qua ervaring. Ik heb zelf ook alleen paarden gereden
en dan maar 1 a 2 maand en dan gingen ze weer weg. + ik had wel een ouder
paard te rijden maar die kon eigenlijk niet meer dan de basis dingen. En
was verder ook niet echt leergierig. Toen ik jonger was heb ik wel een heel
fijn leerpaard als rijpaard gehad daar kon ik de M oefeningen wel mee, maar
als je 5 jaar stopt met rijden moet je je gevoel toch echt wel opnieuw ontwikkelingen
en dan is een paard die alles heel makkelijk doet en het al kan toch wel
pittiger dan 1 die je alles nog moet leren.
Maar ik denk maar zo over 10 jaar kan ik er waarsch trots op zijn.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:21

Het is alleen een klinische keuring. Ze is al bijna 15, en ik ben van mening dat je op die leeftijd altijd wel wat op de foto ziet.
Zit nog wel een beetje in de stuitermodus hoor! Laat haar nu maar zo snel mogelijk hierheen komen hihi..
Qua rijden ben ik niet groen en het (in)rijden van m'n tinker ging ook echt heel goed. Maar hij was gewoon echt te sterk.
Heb een jaar lang het plezier in rijden wat gemist, dus hoop dat ik dat nu weer lekker terug ga krijgen.

En.. ik vond de koudbloedwedstrijden altijd erg leuk met m'n tinker, en daar kan ik nu gewoon in door blijven starten! Tussen m'n tinkervrienden haha.
Starten jullie daar ook wel eens?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:33

Het lijkt mij altijd erg gezellig om op zo'n wedstrijd te starten, nu heb ik ook pas sinds een paar maanden een fries dus ga het zeker in de gate houden of er wat in de buurt is om aan mee te doen :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:36

Ik vind een leerpaard om te leren wel een leuke gedachten, maar te gebruiken om zo door de klassen heen te sjezen geen sport. Een leerpaard is wel erg fijn om te voelen hoe het moet. Ik ben zelf geen talentvolle ruiter en denk dat een leerpaard bij mij helemaal van slag raakt ivm per ongeluk geven van bepaalde hulpen haha
Doutzen was vrij groen en ik eigenlijk ook. Het was misschien handig geweest als ze bijvoorbeeld al L had gelopen, maar ben uiteindelijk heel trots door met begeleiding haar nu zo te hebben lopen. Je doet er wat langer over maar dat vind ik niet heel erg.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:37

Helaas rij ik nog geen wedstrijden, maar zag in Utrecht verschillende koudbloedwedstrijden dus mocht ik volgend jaar nog keer starten zal ik zeker daarheen gaan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:48

Houd ook de fb pagina van barokke wedstrijden in de gaten!!
Die in Leersum is erg leuk

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:02

Hier is er 1 x per jaar een vind het ook wel leuk om te zien. Mijn merrie was ook nog redelijk groen en ik ook maar ben toch wel een beetje trots wat we nu kunnen met goede begeleiding dat wel

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:03

Welkom Karin en Suus!

Leuk overzicht Lauke, wat een verschil zeg :j

Een leerpaard lijkt mij aan de ene kant ook heel leuk, gewoon om je te laten voelen hoe het moet (en vooral hoe het niet moet := )
Maar ik vind het ook erg leuk om samen te leren en ben ik toch ook wel weer erg trots om te zien hoe ze het nu doet (met name de galop) en dat heb ik dan wel helemaal zelf gedaan :D

Gaan er nog mensen starten dit weekend?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:07

Dit weekend weinig wedstrijden hier in de buurt. Volgende week ga ik wel. Wel baken dat dan de nieuwe proeven weer gereden moeten worden. Dus moet wel even oefenen

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:50

Ik mag straks voor de laatste keer ben benieuwd wel dit keer super zenuwachtig bah

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:55

Jenny_S schreef:
Ik vind een leerpaard om te leren wel een leuke gedachten, maar te gebruiken om zo door de klassen heen te sjezen geen sport. Een leerpaard is wel erg fijn om te voelen hoe het moet. Ik ben zelf geen talentvolle ruiter en denk dat een leerpaard bij mij helemaal van slag raakt ivm per ongeluk geven van bepaalde hulpen haha
Doutzen was vrij groen en ik eigenlijk ook. Het was misschien handig geweest als ze bijvoorbeeld al L had gelopen, maar ben uiteindelijk heel trots door met begeleiding haar nu zo te hebben lopen. Je doet er wat langer over maar dat vind ik niet heel erg.

Sorry, waarschijnlijk verkeerd overgekomen... Zo heb ik het nooit bedoeld en dat zal me ook zeker niet gaan lukken.. Daar ligt mijn ambitie ook niet. Ik wil van dit paard gaan leren, maar heb haar in jet bijzonder uitgezocht om haarvmanier van rijden en bomproof zijn.. <3

Net eigenaresse gesproken, as maandag wordt ze gekeurd en nemen we haar hopelijk mee! Whiehooeee! *\o/*

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:55

Jamiejoyce schreef:
Ik mag straks voor de laatste keer ben benieuwd wel dit keer super zenuwachtig bah

Succes!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:29

Suusenmalvin. Haha ja dat krijg je als je het opschrijft, maar ieder zijn ding hoor. Je moet doen waar je gelukkig van wordt. Hoop voor je dat ze goedgekeurd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:52

Ik reageer later even op de anderen. Zo weer aan het werk.
Maar hebben jullie met jullie fries ook zoveel problemen met de galop? Mijn paard heeft veel moeite met de rechtergalop. We hebben haar nu 1,5 jaar en ze is per toeval 2x in de rechtergalop gezeten.
In het begin dat we haar kochten was de galop sowieso al heel moeilijk, we raceten door de bak heen, links, rechts, hard tegen de bak rand. Na veel trainen is dat beter geworden en is de linker galop top! Maar de rechter blijft gewoon uit, we hebben er al een fysio bij gehad en die zei dat ze helemaal vast zat en hij heeft haar helemaal los gemaakt, maar ook dat heeft niet gewerkt ook al ging ze wel fijner lopen nu ze los is. Maar de rechtergalop blijft uit. Nu heeft er iemand vandaag opgezeten om aan te voelen en die gaf als tip om haar heel veel lang en laag te rijden omdat ze denkt dat het probleem in haar rug zit, achter het zadel, dat ze daar vast zit. Dus daar gaan we nu mee aan de gang. Hoe rijden jullie je fries lang en laag? En hoe hebben jullie galop-problemen opgelost? Ik heb hier wel real life hulp bij.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:26

Hier totaal geen problemen met de galop. Heeft die van jou ook problemen tijdens longeren?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:32

De mijne vindt galop ook moeilijk, maar die is ook nog maar 3 maanden ohz.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:33

Hier ook geen problemen met de galop. Scoor op mijn galop oefeningen vaak een 7 of zelfs 8. Maar het is wel een beetje een 'Friezen probleem'.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:24

zadel recht gevuld? Zadel niet te lang? (omdat je zegt dat het probleem achter het zadel zit) Scheef in de bespiering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:40

Het zadel is niet optimaal, je gaat er van in de stoel houding zitten. Daar zijn we mee bezig. Scheef in de bespiering weet ik zo niet, daar heb ik niet zo veel verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:42

Jenny_S schreef:
Hier totaal geen problemen met de galop. Heeft die van jou ook problemen tijdens longeren?

Aan de longeerlijn krijg ik haar amper in galop...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:52

Ik zou dan zelf (als iets lichamelijks is uitgesloten) galop eerst oefenen aan de longe met stemcommando.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:52

Hier gaat de galop ook goed nog wel hard maar ze springt in de goede galop aan.

Weer terug paard is zo braaf ondanks de harde wind we waren 5e van de 9 met 177 punten ben echt tevreden voor nu