Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
ben ik trouwens op aanraden van mijn zadelmaker gaan gebruiken.
) Het wordt er heel schoon van en ziet er weer keurig uit! Het hoofdstel van Sam zat onder het zweetvet van hem en het is nu weer keurig schoon, net als mijn laarzen.
.
. Fijn dat sabrina weer los durft te draven
.
.
. Ze staat weer netjes op der voetjes en mag ook weer lekker buiten spelen
.
. Ook was ze erg te spreken over der voeten, die zijn heel hard/sterk en gezond
( ze moest wel nodig want 3 van de 4 stonden scheef en allemaal waren ze te lang). idefix4 schreef:Volgens mij is het vergelijkbaar met Rapide. Dat moet volgens de fabrikant op schoon leer worden aangebracht. Dit spul kun je meteen gebruiken, zonder het leer te hoeven schoonmaken. Er zit in dit spul een middel wat ze ook gebruiken in de leerlooijerij om het leer te conserveren. (Leerlooijerijen werken meest met spullen op natuurlijke basis overigens, dus chemisch zal het niet wezen) Ik heb er net de singel en zadel van Frank mee gedaan. (Dat was het smerigst hier, weet ook niet wrom...) Het wordt er heel schoon van en ziet er weer keurig uit! Het hoofdstel van Sam zat onder het zweetvet van hem en het is nu weer keurig schoon, net als mijn laarzen.
En uhm, Marijke, dat verhaal is mij dus ook verteld, maar het is voor mij inmiddels naar het rijk der fabelen. ik heb nu een paar zadels gezien die zo onderhouden worden en je ziet de zeepresten op het zadel zitten. Je handen spoel je toch ook af na het wassen met zeep?
Ik heb ook wel eens gezien wat het met naden doet van je tuig. Het meeste wordt genaaid met harsdraad dat in de bijenwas is geweest. Zo blijft het mooi waterafstotend. Zeep is daar helemaal funest!
Laarzen onderhoud ik ook met schoensmeer gewoonlijk. Mijn schoonma komt uit het schoenlapperslaend, dus dat heb ik ook zo geleerd. Maar om ze even netjes te maken vind ik dit wel ideaal spul.
Enne...
Vandaag is Prince gereden door een meisje van 14. Een leuke lichte, wat kleine meid, met een eigen pony, dus ook mans genoeg! Ze misstond absoluut niet op Prince! Sabrina is er een paar weken geleden in een uur 2 keer afgevallen. Dus die heeft wat schrik in het lijf. Om die reden had ik dat andere meisje gevraagd of ze wilde helpen.
Prince ging me aan het sjouwen! Ik dacht echt, wouw! Hij kan het nog! Halsje er op en lopen maar. Je kon ook zien dat Prince het leuk vond om weer eens te mogen galopperen met een ruiter. Met één oor plat door de bocht!
Daarna mocht Sabrina er nog even op, maar ze was nogal aan het keutelen, dus Prince schudt zich lekker uit! Bom, kind op de grond! Haha. En janken, maar ze is er weer op geklommen en heeft weer aan 2 kanten los gedraafd! Langzaam aan begint ze weer wat moed te krijgen! De juf van de ponyles was blij dat Sabrina had afgemeld. De andere pony's waren heel druk en ze had de handen vol aan de les! Dus ééntje minder was prettig voor haar. Ze kwam na de les nog wel even met Sabrina praten om te vertellen dat ze zo'n lieve pony heeft. Deze maand gaat Sabrina nog niet meedoen in de lessen, maar ik neem haar wel mee naar de club, zodat ze het ritme houdt. Volgende maand gaan we kijken of het weer kan.
Als het weer meezit ga ik vanaaf Sam nog even plagen...
Flan lekker gepoetst en aan de hand gewandeld. Jan weer op t Paabje geklommen.
maar dat mocht niet van Jan hihi..

Ik was toen ook 7! Kijk naar mij en Frank. Als ik er af val, dan is er meestal niks aan de hand. Als Frank er af valt, dan ligt ie ter observatie in het ziekenhuis. Zo weinig is hij er af gevallen! Dus zo zie je maar, je kan er als kind niet vaak genoeg afvallen. haha.
Hoe ik vond dat dat voelde. Hoe zeg je dat netjes? Het voelt als een inelkaar getrokken paard!
Hij had rechts weer helemaal vast. Ze was er helemaal blij mee. Ik niet natuurlijk! Ik dacht nog: 'ik snap nu, waarom ik bij jou nooit winst zal rijden.'
Elke keer als ze niet keek, liet ik stiekem mijn teugels vieren. Dan kwam zij weer! Ze zat me op een gegeven moment echt op mijn huid! Uiteindelijk heb ik hem weer verlengd en lang laten draven tot ie rechts weer losliet. Echt sunt! En rara wat reed erbij? Een paard met een te korte slof eraan, een leuk ouder recreatiepaard (waar voor de juf geen eer aan te halen is natuurlijk) en een piepjong paard wat constant in verzet ging en omhoog kwam. Die heeft ook een volle ronde rondgebokt. Die moest niet vw - nw. Ik was de enige. Ik snapte er letterlijk geen jota meer van! Heel demotiverend. Met wat pech, mag ik elke week naar haar. Nou, als dat zo is, ga ik wel 's middags rijden. Dit is geen verrijking! Mijn hele houding was weer terug bij af.
(Sorry Suus)

daar zit je dan toch niet op te wachten. Kon je t niet aankaarten bij haar?
voorwaarts neerwaarts is prima en vanuit ontspanning aan de teugel natuurlijk ook... maar teugels korter maken en een strakke hand zodat ie gaat dragen??? Kom nou helemaal... tuurlijk moet je verbinding hebben maar in elkaar trekken is het laatste. Goed dat je zelf weer naar het voorwaarts-neerwaarts bent gegaan
. En sinds die tijd vraag ik er gewoon naar als ik anders denk. Jij voelt je paard, zij niet
. 
Helaas, maar nu weet ik het iig zeker. En ze ziet er dus heel gezond uit, waar ik wel heel blij mee ben aangezien ze nogal schraal was.
BrankaZ schreef:Mee eens Esther, maar ik denk dat een goede instructeur heel veel ziet wat jij voelt.
Bij mij is het vaak zo dat ik iets voel wat een fractie later door mijn instructrice wordt benoemd.
Overigens in 1x je teugels helemaal aanhalen bij mijn een instructrice een don't! Met beleid, mondje is gevoelig en daar ga je niet in zitten trekken.
. Maar ik heb de laatste tijd ook heel veel ervaring met wat minder goede instuctreurs... Die kijken alleen naar hoe het paard met zijn hoofd loopt (zo leuk in de krul) en de rest is niet interessant. Gelukkig heb ik er nu wel eentje die heel erg op gevoel in gaat en die me ook telkens vraagt voelt het nu zo en dan aangeeft hoe het zou moeten voelen
. Zij leert mij op het moment dingen aan te voelen en daar op te letten. Vind ik nog best wel moeilijk!! Heel anders als dat ik de laatste jaren les gehad heb!