[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:34

Anouk, ik gebruik graag leerdressing van Rapide. Dat kan je ook gebruiken zonder eerst het leer schoon te maken met zadelzeep. En zeker bij mijn hoofdstel waar in de neus- en frontriem een wit randje zit gebruik ik liever geen leervet of -olie. Veel te bang dat dat donker wordt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:02

Anouk: Ik ben ook wel nieuwsgierig ;).
Nadina: Spannend hoor!! Hopelijk zit er toch stiekem wat in!!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:21

Ik gebruik voor al het leerwerk de lederdressing van Rapide, superspul en geen prutsmuts meer met vette troep :D ben ik trouwens op aanraden van mijn zadelmaker gaan gebruiken.

Zadelzeep is trouwens ook de pest voor je laarzen, gewoon met water schoonmaken, goed drogen en dan met normale schoensmeer behandelen, dat is mij door een echte schoen/laarzenmaker aangeraden en ik moet zeggen, mijn laarzen blijven heel mooi.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:19

Volgens mij is het vergelijkbaar met Rapide. Dat moet volgens de fabrikant op schoon leer worden aangebracht. Dit spul kun je meteen gebruiken, zonder het leer te hoeven schoonmaken. Er zit in dit spul een middel wat ze ook gebruiken in de leerlooijerij om het leer te conserveren. (Leerlooijerijen werken meest met spullen op natuurlijke basis overigens, dus chemisch zal het niet wezen) Ik heb er net de singel en zadel van Frank mee gedaan. (Dat was het smerigst hier, weet ook niet wrom... :+) Het wordt er heel schoon van en ziet er weer keurig uit! Het hoofdstel van Sam zat onder het zweetvet van hem en het is nu weer keurig schoon, net als mijn laarzen.

En uhm, Marijke, dat verhaal is mij dus ook verteld, maar het is voor mij inmiddels naar het rijk der fabelen. ik heb nu een paar zadels gezien die zo onderhouden worden en je ziet de zeepresten op het zadel zitten. Je handen spoel je toch ook af na het wassen met zeep? ;)
Ik heb ook wel eens gezien wat het met naden doet van je tuig. Het meeste wordt genaaid met harsdraad dat in de bijenwas is geweest. Zo blijft het mooi waterafstotend. Zeep is daar helemaal funest!

Laarzen onderhoud ik ook met schoensmeer gewoonlijk. Mijn schoonma komt uit het schoenlapperslaend, dus dat heb ik ook zo geleerd. Maar om ze even netjes te maken vind ik dit wel ideaal spul.

Enne...
Vandaag is Prince gereden door een meisje van 14. Een leuke lichte, wat kleine meid, met een eigen pony, dus ook mans genoeg! Ze misstond absoluut niet op Prince! Sabrina is er een paar weken geleden in een uur 2 keer afgevallen. Dus die heeft wat schrik in het lijf. Om die reden had ik dat andere meisje gevraagd of ze wilde helpen.
Prince ging me aan het sjouwen! Ik dacht echt, wouw! Hij kan het nog! Halsje er op en lopen maar. Je kon ook zien dat Prince het leuk vond om weer eens te mogen galopperen met een ruiter. Met één oor plat door de bocht!
Daarna mocht Sabrina er nog even op, maar ze was nogal aan het keutelen, dus Prince schudt zich lekker uit! Bom, kind op de grond! Haha. En janken, maar ze is er weer op geklommen en heeft weer aan 2 kanten los gedraafd! Langzaam aan begint ze weer wat moed te krijgen! De juf van de ponyles was blij dat Sabrina had afgemeld. De andere pony's waren heel druk en ze had de handen vol aan de les! Dus ééntje minder was prettig voor haar. Ze kwam na de les nog wel even met Sabrina praten om te vertellen dat ze zo'n lieve pony heeft. Deze maand gaat Sabrina nog niet meedoen in de lessen, maar ik neem haar wel mee naar de club, zodat ze het ritme houdt. Volgende maand gaan we kijken of het weer kan.

Als het weer meezit ga ik vanaaf Sam nog even plagen...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:43

Ik heb eigenlijk wel interesse...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:09

Ik heb ook zoiets; belvoir tackcleaner, ideaal +:)+ Doe daar altijd de hoofdstellen mee.
Zadel doe ik met rapide lederdressing.

Leuke foto's gezien v.d. afgelopen dagen :j

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:10

Jellie schreef:
Ik heb ook zoiets; belvoir tackcleaner, ideaal +:)+ Doe daar altijd de hoofdstellen mee.
Zadel doe ik met rapide lederdressing.

Leuke foto's gezien v.d. afgelopen dagen :j

Ik gebruik precies hetzelfde +:)+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:46

Ik heb iets heel anders maar ben even de naam kwijt... :+

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:48

Heey
Idefix : Dat is erg prettig, jolanda is ook heel rustig en vriendelijk, heeft nooit haast en maakt altijd contact met het paard :).
Leuk dat er een ander meisje op prince heeft gereden :D. Fijn dat sabrina weer los durft te draven :D.
Nadina : Spannend :D

vandaag is de hoefsmid dus geweest :).
De scheur zag er erger uit dan dat het is :). Ze staat weer netjes op der voetjes en mag ook weer lekker buiten spelen :D.
De hoefsmid vond shaddy een mooi en lief paard :D. Ook was ze erg te spreken over der voeten, die zijn heel hard/sterk en gezond :D ( ze moest wel nodig want 3 van de 4 stonden scheef en allemaal waren ze te lang).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:00

idefix4 schreef:
Volgens mij is het vergelijkbaar met Rapide. Dat moet volgens de fabrikant op schoon leer worden aangebracht. Dit spul kun je meteen gebruiken, zonder het leer te hoeven schoonmaken. Er zit in dit spul een middel wat ze ook gebruiken in de leerlooijerij om het leer te conserveren. (Leerlooijerijen werken meest met spullen op natuurlijke basis overigens, dus chemisch zal het niet wezen) Ik heb er net de singel en zadel van Frank mee gedaan. (Dat was het smerigst hier, weet ook niet wrom... :+) Het wordt er heel schoon van en ziet er weer keurig uit! Het hoofdstel van Sam zat onder het zweetvet van hem en het is nu weer keurig schoon, net als mijn laarzen.

En uhm, Marijke, dat verhaal is mij dus ook verteld, maar het is voor mij inmiddels naar het rijk der fabelen. ik heb nu een paar zadels gezien die zo onderhouden worden en je ziet de zeepresten op het zadel zitten. Je handen spoel je toch ook af na het wassen met zeep? ;)
Ik heb ook wel eens gezien wat het met naden doet van je tuig. Het meeste wordt genaaid met harsdraad dat in de bijenwas is geweest. Zo blijft het mooi waterafstotend. Zeep is daar helemaal funest!

Laarzen onderhoud ik ook met schoensmeer gewoonlijk. Mijn schoonma komt uit het schoenlapperslaend, dus dat heb ik ook zo geleerd. Maar om ze even netjes te maken vind ik dit wel ideaal spul.

Enne...
Vandaag is Prince gereden door een meisje van 14. Een leuke lichte, wat kleine meid, met een eigen pony, dus ook mans genoeg! Ze misstond absoluut niet op Prince! Sabrina is er een paar weken geleden in een uur 2 keer afgevallen. Dus die heeft wat schrik in het lijf. Om die reden had ik dat andere meisje gevraagd of ze wilde helpen.
Prince ging me aan het sjouwen! Ik dacht echt, wouw! Hij kan het nog! Halsje er op en lopen maar. Je kon ook zien dat Prince het leuk vond om weer eens te mogen galopperen met een ruiter. Met één oor plat door de bocht!
Daarna mocht Sabrina er nog even op, maar ze was nogal aan het keutelen, dus Prince schudt zich lekker uit! Bom, kind op de grond! Haha. En janken, maar ze is er weer op geklommen en heeft weer aan 2 kanten los gedraafd! Langzaam aan begint ze weer wat moed te krijgen! De juf van de ponyles was blij dat Sabrina had afgemeld. De andere pony's waren heel druk en ze had de handen vol aan de les! Dus ééntje minder was prettig voor haar. Ze kwam na de les nog wel even met Sabrina praten om te vertellen dat ze zo'n lieve pony heeft. Deze maand gaat Sabrina nog niet meedoen in de lessen, maar ik neem haar wel mee naar de club, zodat ze het ritme houdt. Volgende maand gaan we kijken of het weer kan.

Als het weer meezit ga ik vanaaf Sam nog even plagen...

Gezien de valpartijen van dochterlief: Is het een diee har met voltigesingel te laten rijden? Dan heeft ze meer houvast. Neem aan dat ze aan de longe rijdt tenminste, dan hoeft ze niet te sturen. Voor die 5jarige aap van mij werkt het goed.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:28

haha, die Prince is wel een boefje he!

Leeronderhoud...das een goeie...daar doe ik niet zoveel aan, hihi

Hij moet nog opgehaald worden, maar in princiepe is mijn knappe ventje verkocht. Hij gaat naar een leuk huis, waar hij in een groepje paarden komt van allerlei verschillende leeftijden, van heel jong tot flink op leeftijd. Super dus om verder te groeien tot een grote man.

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:31

Oooh..
Stiekum was ik wel verliefd op hem hoor hihi

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:11

Moppie, gelukkig zag t er erger uit dan t was..

Cyrin, wat een leukie, fijn dat je een goed huis hebt gevonden..

Ben heerlijk bij de paarden geweest :) Flan lekker gepoetst en aan de hand gewandeld. Jan weer op t Paabje geklommen.
De mannen hebben weer goed hun best gedaan +:)+ Pablo heeft zelfs linksom gegalopeerd en rechtsom ook, zonder te bokken.
Linksom lukte v.d. week nog niet. Die kant op buigen is ook moeilijk voor hem... maar stapje voor stapje verbeterd het.
Na t ohz uitstappen, hebben ze ook nog nog 2 rondjes aan de hand gedaan, dat ging ook netjes.
Op de terugweg naar stal wilde hij nog in de billen van Flan bijten ~~}> :') maar dat mocht niet van Jan hihi..
Met het afzadelen was hij weer zooo braaf, echt een heel ander paard dan een week of 2 terug. Veel relaxter..
Nog even een poosje met ze staan knuffelen in de deuropening. Nog gezellig met stalgenootjes geklept.

Als jullie nog wat positieve energie over hebben, kunnen jullie morgen dan wat sturen naar t beebje van mijn neef.
Die moet een enorm zware, riskante operatie ondergaan...

Had nog een paar pic's van pasgeleden toen Flan en pablo met hun din buiten stonden.

Achter de vrouwen aan :Y) :')
Afbeelding

Lief koppie :+:
Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:00

Jellie: Pablo heeft het ook getroffen zeg! Wat een bofkont!

Cyrina: Wat een mooike toch. De nieuwe eigenaar heeft er een beauty bij! Wanneer gaat ie naar zijn nieuwe baasje?

Wanda: Sabrina heeft nu een saldo van 4 of 5 keer eraf sinds we hem hebben en dat is al meer dan een jaar. Prince is een echte schat, maar ja, ook schatten zijn fris met dit weer! Het is gewoon een kwestie van weer vertrouwen krijgen. Ergens vind ik vallen helemaal niet slecht. Je leert ermee op te letten en jezelf vasthouden én je leert hoe je het beste je val kan breken! Mijn record staat op 5 keer in 20 minuten! :+ Ik was toen ook 7! Kijk naar mij en Frank. Als ik er af val, dan is er meestal niks aan de hand. Als Frank er af valt, dan ligt ie ter observatie in het ziekenhuis. Zo weinig is hij er af gevallen! Dus zo zie je maar, je kan er als kind niet vaak genoeg afvallen. haha.

Van de zomer gaat ze er weer op zónder zadel. Dan ga ik haar stimuleren om zo te draven. Als ik haar verklap dat dát de manier is om te leren zitten, dan doet ze dat wel. Het is gewoon geen held en het zadel ligt niet goed. Dat scheelt ook. Ze zit standaard te ver voorover.

Nou de clubles viel me tegen zeg! Sam was super! Netjes wachten, terwijl ik opstap, als enige en nieuwsgierig relaxed rondkijken. Even een keer lekker schrikken, net als de rest, maar gecontroleerd. En toen moest ik naar een andere instructrice. Ze besloten nog dat ik mocht blijven bij de vertrouwde instructie, maar ik dacht, ach ik geef haar een kans! Ik moest van de juf (één waar ik op mijn eerste pony nog les op gehad!) te horen dat ik Sam voorwaarts - neerwaarts moest rijden. Liefst stofzuigend, maar wel verantwoord, want hij mocht niet wegspringen! Maar ja, Sam vond alles reuzeleuk en gezellig en alle paarden waren fris en afgeleid, dus Sam ook en dan kan ie zo lekker opzij springen en in vliegende vaart gaan rennen en de rest doet natuurlijk gezellig mee! Haha. Dus ik was bezig om hem aan het werk te zetten, om zijn aandacht te krijgen. Dat was gelukt uiteindelijk en dan zucht ie en toen ging ie stofzuigen. Dus juf lyrisch natuurlijk en toen moest ik hem vanuit ontspanning aan de teugel vragen. Ook dat ging super natuurlijk, want dat lukt gewoon. En toen moest ik mijn teugels plots een halve meter korter maken en hem zo met mijn benen naar mijn veel te strakke hand toerijden, want dan ging ie dragen! :o? Hoe ik vond dat dat voelde. Hoe zeg je dat netjes? Het voelt als een inelkaar getrokken paard! :( Hij had rechts weer helemaal vast. Ze was er helemaal blij mee. Ik niet natuurlijk! Ik dacht nog: 'ik snap nu, waarom ik bij jou nooit winst zal rijden.' :Y) Elke keer als ze niet keek, liet ik stiekem mijn teugels vieren. Dan kwam zij weer! Ze zat me op een gegeven moment echt op mijn huid! Uiteindelijk heb ik hem weer verlengd en lang laten draven tot ie rechts weer losliet. Echt sunt! En rara wat reed erbij? Een paard met een te korte slof eraan, een leuk ouder recreatiepaard (waar voor de juf geen eer aan te halen is natuurlijk) en een piepjong paard wat constant in verzet ging en omhoog kwam. Die heeft ook een volle ronde rondgebokt. Die moest niet vw - nw. Ik was de enige. Ik snapte er letterlijk geen jota meer van! Heel demotiverend. Met wat pech, mag ik elke week naar haar. Nou, als dat zo is, ga ik wel 's middags rijden. Dit is geen verrijking! Mijn hele houding was weer terug bij af. |( (Sorry Suus)

Mensen die interesse hebben in dit spul: Voor mijn gemak... PB-tje?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:09

Toch wel gezellig met z'n 3 in de sneeuw
Afbeelding

Met z'n 2 helemaal knus
Afbeelding

Bram krijgt toch honger hoor, zo weinig gras
Afbeelding

Echt kl*te Anouk...
Naja, je weet wat ik heb gezegt, als je zelf rijdt, hup weer aan die dingen denken!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:06

Goedemorgen,

Dat is niet echt leuk lessen Anouk :n daar zit je dan toch niet op te wachten. Kon je t niet aankaarten bij haar?

Fijne dag!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:28

Wat een leuke sneeuwfotos allemaal!

Anouk: lijkt me niet helemaal de juiste manier :o voorwaarts neerwaarts is prima en vanuit ontspanning aan de teugel natuurlijk ook... maar teugels korter maken en een strakke hand zodat ie gaat dragen??? Kom nou helemaal... tuurlijk moet je verbinding hebben maar in elkaar trekken is het laatste. Goed dat je zelf weer naar het voorwaarts-neerwaarts bent gegaan :)
Tijd voor een gesprekje met de juf?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:24

Cyrina: Wat fijn dat je een goed thuis voor hem hebt gevonden, vind het echt een super knap paardje!
Anouk: Balen van je les zeg! Ik zou ook gewoon de discussie aan gaan met je instructrice... Wij hadden ooit op de manege het tegen overgestelde, die vrouw reed zelf haar paard gigantisch in de krul en tijdens de lessen legde ze het wel goed uit. Dat snapte we toen ook niet echt :). En sinds die tijd vraag ik er gewoon naar als ik anders denk. Jij voelt je paard, zij niet ;).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:35

Mee eens Esther, maar ik denk dat een goede instructeur heel veel ziet wat jij voelt.
Bij mij is het vaak zo dat ik iets voel wat een fractie later door mijn instructrice wordt benoemd.
Overigens in 1x je teugels helemaal aanhalen bij mijn een instructrice een don't! Met beleid, mondje is gevoelig en daar ga je niet in zitten trekken.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:01

Wat een mooie foto's!

Wat een verhaal Anouk, vervelend. Ik zou inderdaad benoemen wat je voelt en vragen waarom zij vindt dat je moet doen wat je moet doen (snap ie m nog?) Misschien heeft ze goede argumenten en krijg je vertrouwen, misschien ook niet en dan is het kijken of jullie op 1 lijn komen. Zo niet, dan zou ik een andere instructie gaan zoeken :o

Nadina is niet dragend, dus toch een strontveulen ;) Helaas, maar nu weet ik het iig zeker. En ze ziet er dus heel gezond uit, waar ik wel heel blij mee ben aangezien ze nogal schraal was.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:39

Helaas is dit een juf van de oude garde. Ze duldt geen tegenspraak. Weet je wat ik nog erger vind? Ze jureert ook nog! Dus dat tref je in de B en de L aan als je een proef komt rijden! Volgens een clublid wat er al langer lest komt ze niet vaak, dus ik laat het maar voor wat het is. Die zei ook nog doodleuk: "Zo móet je rijden op concoursen, want dat is wat ze willen zien! En anders hoor je er niet bij." Nou, dan hoor ik er maar niet bij...
Volgende keer bedank ik om bij haar te moeten lessen, dan ga ik wel voor mezelf rijden. En goede argumenten geeft ze al zeker 25 jaar niet, dus dat zal wel niet gaan veranderen. Ik ben er ook op tegen om aan de teugels te trekken. Deze had ook meteen bedacht dat ik de rechterteugel korter moest pakken. Iets wat ik mezelf vreselijk aan het afleren ben! Ik heb de andere lessen gehad van een andere instructrice en die kon me wel haarfijn uitleggen wat ze bedoelde en dan lukte het ook heel goed. Maar dat was geen ruk en plukwerk zoals deze keer. Veel genuanceerder en veel meer op de benen. Daar had ik een veel beter gevoel bij, dus de volgende keer blijf ik gezellig in de andere groep. En anders ga ik gewoon.

Marijke! Wat jammer joh! Geen veulen dus. Nou ja, eigenlijk ging je daar al vanuit hè?

Suus mooie foto's van het trio in de sneeuw! Het houdt maar niet op met sneeuwen daar hè? Ik heb al gehoord dat er in Noorwegen minder lag! :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:50

Nou, wel of niet jureren zegt echt helemaal niets! Mijn ervaring is: hoe slechter de ruiter, hoe strenger (en onrechtvaardiger, zonder nuttig, bruikbaar commentaar) de beoordelingen. Dit is natuurlijk zwart wit, maar bij een aantal juryleden bij mij in de buurt is dit echt het geval!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:51

BrankaZ schreef:
Mee eens Esther, maar ik denk dat een goede instructeur heel veel ziet wat jij voelt.
Bij mij is het vaak zo dat ik iets voel wat een fractie later door mijn instructrice wordt benoemd.
Overigens in 1x je teugels helemaal aanhalen bij mijn een instructrice een don't! Met beleid, mondje is gevoelig en daar ga je niet in zitten trekken.

Een echte goede wel ja ;). Maar ik heb de laatste tijd ook heel veel ervaring met wat minder goede instuctreurs... Die kijken alleen naar hoe het paard met zijn hoofd loopt (zo leuk in de krul) en de rest is niet interessant. Gelukkig heb ik er nu wel eentje die heel erg op gevoel in gaat en die me ook telkens vraagt voelt het nu zo en dan aangeeft hoe het zou moeten voelen :P. Zij leert mij op het moment dingen aan te voelen en daar op te letten. Vind ik nog best wel moeilijk!! Heel anders als dat ik de laatste jaren les gehad heb!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:18

Anouk, niet meer bij lessen hoor! Heb geen zin om alles van die andere instructeurs op te lossen van t zomer ;)
evdpanne, fijn dat je nu een goede instructrice hebt! Heb nu ook een goede gevonden, allen nu kan ik niet rijden :S

Zat een verassing in de tuin
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:23

Oh en Anouk, ja, hier gaat t lekker door, vorst, sneeuw blabla