Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:14

Hobby zal het altijd blijven zolang we er niets aan verdienen hihi
Maar geniet er wel meer van als ik met een punt thuis kom ;-)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:57

Ook weer even snel bij gelezen :D

En ook ik herken het, het te snel willen gaan.. Mijn doel was om in Mei 2014 te gaan starten, dat is uiteindelijk Oktober geworden :)
Inderdaad gewoon plezier in blijven hebben in wat je doet, zowel je paard als jij zelf.
Daarom verplicht ik mezelf soms ook om even het bos ofso in te gaan, ipv weer te gaan trainen in de bak.

Jenny, ik vind het inderdaad ook wel fijn als je beloond word met een winstpunt dat geeft je een goed gevoel + extra motivatie.

Heb gisteren ook wedstrijd gehad, helaas bijna niet los kunnen rijden omdat ik ineens 10 min eerder moest starten.. Had helaas 165 en 176 punten dus geen winst jammer genoeg.
Voor mn gevoel wel redelijk kunnen rijden maar de galop blijft een werkpunt, thuis gaat dit al veel beter maar dan merk je toch op wedstrijd en op vreemd terrein dat dit wat minder gaat ook nog nooit op deze locatie gestart dus was ook weer spannend.
Vond wel dat het een beetje een strenge jury was, ook bijna op elk punt op mn protocol staat er als opmerking bij: achter de LL.
Tuurlijk ben ik me hier van bewust en ben ik ook mee bezig, maar om hier nou in de klasse B dit bij elk punt als opmerking erachter te zetten..
Dat op de loodlijn houden vind ik gewoon erg lastig aangezien mijn merrie zich heel makkelijk op krult

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:10

esther: ondanks kort inrijden zat je er met je 2de proef niet ver naast, dat beloofd wat goed voor de volgende.
dat over achter de LL hadden ze inderdaad wel als algemeen punt mogen beschrijven,maar je kunt er ook blij mee zijn nu zie je wel wanneer ze erachter kruipt mogelijk dat ze het daar moeilijker vind of jij haar iets te strak houd. als ze dat alleen onderaan hadden geschreven had je dat weer niet geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:20

Estherr__1 schreef:
Ook weer even snel bij gelezen :D

En ook ik herken het, het te snel willen gaan.. Mijn doel was om in Mei 2014 te gaan starten, dat is uiteindelijk Oktober geworden :)
Inderdaad gewoon plezier in blijven hebben in wat je doet, zowel je paard als jij zelf.
Daarom verplicht ik mezelf soms ook om even het bos ofso in te gaan, ipv weer te gaan trainen in de bak.

Jenny, ik vind het inderdaad ook wel fijn als je beloond word met een winstpunt dat geeft je een goed gevoel + extra motivatie.

Heb gisteren ook wedstrijd gehad, helaas bijna niet los kunnen rijden omdat ik ineens 10 min eerder moest starten.. Had helaas 165 en 176 punten dus geen winst jammer genoeg.
Voor mn gevoel wel redelijk kunnen rijden maar de galop blijft een werkpunt, thuis gaat dit al veel beter maar dan merk je toch op wedstrijd en op vreemd terrein dat dit wat minder gaat ook nog nooit op deze locatie gestart dus was ook weer spannend.
Vond wel dat het een beetje een strenge jury was, ook bijna op elk punt op mn protocol staat er als opmerking bij: achter de LL.
Tuurlijk ben ik me hier van bewust en ben ik ook mee bezig, maar om hier nou in de klasse B dit bij elk punt als opmerking erachter te zetten..
Dat op de loodlijn houden vind ik gewoon erg lastig aangezien mijn merrie zich heel makkelijk op krult

Bij de 2e proef had je nog leuke punten! Vanaf welke punten heb je winst? (zo weinig weet ik van wedstrijd rijden haha) Ja dat van dat te diep herken ik ook wel. Maar dat hadden ze inderdaad beter als algemeen commentaar kunnen doen. Volgende keer komt het vast goed!!!

Ik twijfel of ik nu startkaart aan zal vragen. Rij technisch zijn we er nog niet klaar voor, maar het gaat echt beter. Alleen de galop is echt nog een puntje. Mijn instructrice zegt dat eerst de galop beter moet, maar stal genoten zeggen dat je dan juist ervaring op doet.. Mijn plan was om eind 2015 pas een start kaart aan te vragen... Liever langer trainen en leuke punten rijden dan iedere keer een proef om te huilen rijden.. Maar er kan nog zoveel gebeuren tot eind 2015..

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:24

Kan je niet eerst beginnen met onderlinge wedstrijdjes? Dan doe je ook ervaring op en ligt er misschien minder druk op om voor punten te rijden

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:31

bij 180 heb je 1 winstpunt

of rijd een paar impulsrubrieken dan hoef je alleen lid te zijn van knhs voor 17 euro per jaar en kan je hele jaar door BB rijden heel handig. heb ik ook tijdje gedaan heel leerzaam.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:32

Jamiejoyce schreef:
Hier ook hoor ben nu een jaar bezig en nu pas eerste wedstrijdjes eens gereden en nog is het verre van goed
Maar ik doe het voor me hobby en ik wil er ook van genieten want een eigen paard is gewoon een luxe en als je dat niet vergeet blijft het leuk

Ik heb haar nu bijna twee jaar en kan nog niet op wedstrijd :'(

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:33

AmoorM, vanaf 180 heb je 1 winstpunt, dan vanaf 195 2 winstpunten en dan vanaf 210 3 winstpunten.
Als jij wilt gaan starten moet je dat gewoon doen, je doet het ook voor de ervaring.
Maar houd er wel rekening mee dat het ook een hoop geld kost :)

Voor mijn gevoel heb ik ze thuis super voor elkaar, ook in de galop al veel beter alleen krijg ik dit op wedstrijd nog niet helemaal voor elkaar.. Daarom doen wij dus ook ervaring op, paardje is verder ook nog niet op wedstrijd geweest en dus ook niet op vreemd terrein. We blijven lekker verder oefenen.

Jenny, ja ik had met mn laatste wedstrijd net winst en had gehoopt dat er dus een stijgende lijn in zou zitten en dus gisteren ook winst zou halen, ook omdat ik ze nu beter voor elkaar heb.. Maar goed :)
Dat achter de LL is eigenlijk bij elke oefening, dit weet ik ook, maar we zijn er nog niet zo heel lang mee bezig om dit op te lossen dus vinden dit allebei nog moeilijk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:36

L_Vie schreef:
Jamiejoyce schreef:
Hier ook hoor ben nu een jaar bezig en nu pas eerste wedstrijdjes eens gereden en nog is het verre van goed
Maar ik doe het voor me hobby en ik wil er ook van genieten want een eigen paard is gewoon een luxe en als je dat niet vergeet blijft het leuk

waar loopje zo tegen aan dan?

ik heb doutz sinds maart 2012 en kon ook pas een startkaart aanvragen in 2014, dus er is nog hoop :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:40

Het blijft een jury sport en dat is echt lastig is maar net wat ze willen zien. Friesen krullen inderdaad nog een beetje meer op met spanning mijne wel in ieder geval.
Heb 10 keer gestart (20) proeven en soms zijn je punten tegenstrijdig met je eigen gevoel. Ik heb vast gehouden aan mijn gevoel en dat hielp wel.

Proef gericht rijden in je les of op clinic gaan of impuls wedstrijden zorgen voor ervaring . Ik heb gezegd als ik het niet meer leuk vindt stop ik en ga het bos weer in.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:49

waar loopje zo tegen aan dan?

ik heb doutz sinds maart 2012 en kon ook pas een startkaart aanvragen in 2014, dus er is nog hoop :+[/quote]

Oh gelukkig! In mei heeft ze bronchitis gehad en toen ging het erg goed met rijden. Tot ze opeens ging Wegrennen schrikachtig was en de laatste tijd aan het bokken. Ze vind de bak erg eng bij ons dus ga vanaf januari in de manege 1x in de week lessen dan is ze erg ontspannen. Osteopaat/dierenarts bij haar gehad twee weken terug, die legde alleen al haar hand op haar kont en mona begon ontzettend te bokken, Had dus erg last en ze heeft te weinig oestrogeen daardoor was ze ook zo vervelend. Haha.
Dus vanaf volgende week kan ik haar weer onder het zadel oppakken.door dit alles ook nog niet aan galopperen toe gekomen.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:56

L_Vie schreef:
Jamiejoyce schreef:

Als je dan kleine doelen stelt, ik las dat het in de bak rijden niet gaat, moet je misschien eerst dat voor elkaar krijgen en dan het volgende.
Zo heb ik dat ook gedaan het komt uiteindelijk echt wel goed :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:57

lvie: dus ze had gewoon last van haar lijf. gelukkig heb je dat ontdekt en kan het vanaf nu alleen maar beter gaan.
galop is bij een fries het laatste waar je je op moet focussen als ze dit niet van nature goed doet. als haar draf van achter naar voren goed is dan volgt galop daarna vaak vanzelf en beter.

laura: je hebt helemaal gelijk hoor, maar alleen maar recreatief geeft mij geen voldoening ja als ik 50 ben haha
ik moet echt doelen stellen anders raak ik mijn motivatie kwijt
maar ga niet op wedstrijd als ik weet dat ik kansloos ben

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:00

Ja ik moet ook doelen hebben maar als die niet te halen zijn is het ook frustrerend. Ik ga voor het hoogst haalbare en wil vooral genieten.

En ind kleine doelen stellen dan blijft het haalbaar.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:19

ja ik verwacht ook niet dat we ver komen, maar goed ik dacht 1.5 geleden niet eens dat we ooit 1 winstpunt in de B zouden gaan halen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:32

Een ander doel van mij is dat ik mijn paard in top conditie wil krijgen. Dat ze helemaal fit is. Super op gewicht, goed in de bespiering. Maar ik moet me nog verdiepen in voer, gerichte trainingen... Pff erg lastig.ze krijgt nu 2 kilo sportbrok van havens en een halve kilo granenmix. Maar ik merk dat dit het niet helemaal is.. (granenmix=haver=suiker=snelle energie=van korte duur) en ik vindt het moeilijk om te bepalen waar ze echte bespiering mist en hoe ik dat gericht kan trainen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:33

Ik ben een slechte verliezer maar geef wel altijd me zelf de schuld ik wil het persee maar dat werkt helaas niet altijd daarom zie ik er alweer Op tegen morgen weet alweer dat ik laatste word -__-

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:34

AmoorM schreef:
Een ander doel van mij is dat ik mijn paard in top conditie wil krijgen. Dat ze helemaal fit is. Super op gewicht, goed in de bespiering. Maar ik moet me nog verdiepen in voer, gerichte trainingen... Pff erg lastig.ze krijgt nu 2 kilo sportbrok van havens en een halve kilo granenmix. Maar ik merk dat dit het niet helemaal is.. (granenmix=haver=suiker=snelle energie=van korte duur) en ik vindt het moeilijk om te bepalen waar ze echte bespiering mist en hoe ik dat gericht kan trainingen.

Dat vind ik persoonlijk wel veel die van mij krijgt net geen kilo en niet eens elke dag.
Rijd je elke dag? Heb je ook les? Lijkt me wel verstandig die helpten je gerichter trainen en problemen aanpakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:37

Jamiejoyce schreef:
AmoorM schreef:
Een ander doel van mij is dat ik mijn paard in top conditie wil krijgen. Dat ze helemaal fit is. Super op gewicht, goed in de bespiering. Maar ik moet me nog verdiepen in voer, gerichte trainingen... Pff erg lastig.ze krijgt nu 2 kilo sportbrok van havens en een halve kilo granenmix. Maar ik merk dat dit het niet helemaal is.. (granenmix=haver=suiker=snelle energie=van korte duur) en ik vindt het moeilijk om te bepalen waar ze echte bespiering mist en hoe ik dat gericht kan trainingen.

Dat vind ik persoonlijk wel veel die van mij krijgt net geen kilo en niet eens elke dag.
Rijd je elke dag? Heb je ook les? Lijkt me wel verstandig die helpten je gerichter trainen en problemen aanpakken

Ja ik heb elke vrijdag een half uur les. We trainen/rijden best intensief. Soms mennen we ook met haar. Bij minder voer valt ze in. Ze krijgt trouwens wel 1 plak hooi per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:39

Jamiejoyce schreef:
Ik ben een slechte verliezer maar geef wel altijd me zelf de schuld ik wil het persee maar dat werkt helaas niet altijd daarom zie ik er alweer Op tegen morgen weet alweer dat ik laatste word -__-

Kom op, met z'n instelling lukt het niet. Ik snap je gevoel, maar blijf altijd positief. Zijn er dingen die wel goed gaan in de proef? Dan wees je daar blij om en train je op de mindere punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:43

Mag ik me ook melden? :)
Ik heb, na altijd KWPNers gehad te hebben, sinds kort een Fries. Vanaf april mogen we starten, als we daar dan klaar voor zijn...

1 plak hooi? Of is dat van een heel grote baal?
Ruwvoer is veel belangrijker dan krachtvoer.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:50

amoor: op zich als je hele granen voert is het niet zozeer snelle energie, dus die combinatie is wel prima.
hoevaak per week rijd je. die van mij krijgt ook in totaal 2.5 kilo en ze wordt 6x per week gereden.

jamie: komt goed morgen!!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:51

welkom karin, leuk dat je met bruin tuig rijd ziet er leuk uit

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:55

Jamiejoyce schreef:

Wat voor jou misschien kan helpen is om t naar het positieve te draaien, hoe moeilijk het ook is.
zie het als een ervaring rijker worden, gewoon rijden, niet voor de punten, maar voor de ervaring. Kilometers maken in de ring.

ik weet dat t moeilijk is. Heb zelf een paard onder mn kont die prima een L proefje kan lopen, maar we krijgen het er nog niet uit. Toch gaat t elke keer beter ondanks dat het soms wat vechten is. Maar iedereen heeft goede stukken er tussen. Probeer je daar op te focussen. Die goede stukken zullen dan steeds langer gaan duren :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:00

Ik stel eigenlijk nooit echt doelen, zie allemaal wel hoe het loopt. Moet er niet aan denken om mij ergens aan vast te moeten houden, geeft alleen maar stress. Ik doe gewoon wat goed voelt en gewoon lekker ervan genieten.

Is de wedstrijd tegengevallen? Ik bespreek het even met de eigenaresse, haal mijn schouders op en ga lekker thuis weer verder met rijden. Nu ben ik nog nooit echt ergens tegenaan gelopen en uiteraard vind ik het ook 'spannend' om op wedstrijd te gaan. Maar dat valt eigenlijk prima te overzien en zit mij en de merrie verder ook niet in de weg.

Welkom Karin!