raya00 schreef:Hi Luso-liefhebbers, mag ik jullie topic binnenvallen met een vraag?
Ik heb een prachtige PRE waar ik heel erg gelukkig mee ben. Omdat hij binnenkort aan huis komt te staan ben ik rustig op zoek naar een maatje, en ik zag nu een aantal Lusitano's voorbij komen die ik overwoog, maar ik maar weinig van het ras.
Ik heb me wat ingelezen maar vroeg me af wat jullie in de praktijk nu echt aan verschillen merken of zien, of vinden.
De paarden die ik zag leken wat vlakker qua beweging en sprongen er wat minder uit qua looks (wat minder tja, hoe zal ik het zeggen... het 'tadaaaaaa' wat mijn PRE heeft), maar dat kan ook toeval zijn.
Mijn mening: bij zowel de PRE als Lusitano heb je verschil in type en conformatie, daarnaast ook verschillende "bloedlijnen" met ook verschillende karaktereigenschappen.
Over het algemeen vind ik de Lusitano's qua bouw gangen functioneler en rijtypischer dan de PRE, ook zijn ze meer allround en kunnen ook goed springen soms.
Qua uiterlijk is het convexe hoofd natuurlijk ook een verschil wat je meer ziet bij de Lusitano dan PRE.
PRE's hebben wat meer een typische beweging qua manier van lopen wat bij het ras hoort en zijn meer "show" dan rijtypisch. Ook zie ik daar vaker een zeer zware hals voorbij komen en ook wat slechtere ruggen. Dit is natuurlijk erg generaliserend want het verschilt wel heel erg per paard en type en tegenwoordig heb je echt vanalles rondlopen.